Még egy-két hónap és a Škoda leváltja az Octaviát. Már vezettük az újdonságot, amely sokkal nagyobb, de pont ugyanolyan, mint eddig: alig kikezdhetően jó.
1/61 Még egy-két hónap és a Škoda leváltja az Octaviát. Már vezettük az újdonságot, amely sokkal nagyobb lett, de pont ugyanolyan, mint eddig. Alig kikezdhetően jó
Még egy-két hónap és a Škoda leváltja az Octaviát. Már vezettük az újdonságot, amely sokkal nagyobb lett, de pont ugyanolyan, mint eddig. Alig kikezdhetően jó
Fotó megosztása:
2/61 4,7-4,8 millió forint lehet az alapára. Az erősebb és jobban felszerelt modellek alig drágulnak
4,7-4,8 millió forint lehet az alapára. Az erősebb és jobban felszerelt modellek alig drágulnak
Fotó megosztása:
3/61 Nyár elejére megjön az RS is. A benzines 220, a dízel 184 lóerős lehet
Nyár elejére megjön az RS is. A benzines 220, a dízel 184 lóerős lehet
Fotó megosztása:
5/61 Felárért az autó keresztben is automatikusan be tud parkolni. A járdával párhuzamos beálláshoz elég az Octavia hossza +50 centis hely
Felárért az autó keresztben is automatikusan be tud parkolni. A járdával párhuzamos beálláshoz elég az Octavia hossza +50 centis hely
Fotó megosztása:
6/61 465,9 centijével hosszabb, mint a kisebb középkategóriás autók, például a Laguna vagy a C-osztály
465,9 centijével hosszabb, mint a kisebb középkategóriás autók, például a Laguna vagy a C-osztály
Fotó megosztása:
7/61 Neve a latin nyolc (octo) szóból ered. Az első Octavia volt a Škoda nyolcadik új típusa a II. világháború után
Neve a latin nyolc (octo) szóból ered. Az első Octavia volt a Škoda nyolcadik új típusa a II. világháború után
Fotó megosztása:
9/61 Lehet vele gyorsan kanyarogni, de a lényeg úgyis a nagy, csendes és praktikus belső tér
Lehet vele gyorsan kanyarogni, de a lényeg úgyis a nagy, csendes és praktikus belső tér
Fotó megosztása:
10/61 Az Octavia IV az MQB nevű alkatrészkészletre épül. 2686 milliméteres tengelytávja sokkal hosszabb, mint a hetes Golfé vagy az új Leoné
Az Octavia IV az MQB nevű alkatrészkészletre épül. 2686 milliméteres tengelytávja sokkal hosszabb, mint a hetes Golfé vagy az új Leoné
Fotó megosztása:
11/61 Minden változaton rejtett a kipufogócső
Minden változaton rejtett a kipufogócső
Fotó megosztása:
13/61 Portugália déli részén volt az autó bemutatója, ahol januárban már tavasz van
Portugália déli részén volt az autó bemutatója, ahol januárban már tavasz van
Fotó megosztása:
14/61 Roskadoznak a narancsültetvények a gyümölcstől, mindez január közepén
Roskadoznak a narancsültetvények a gyümölcstől, mindez január közepén
Fotó megosztása:
15/61 Lisszabonban simán járnak 20 éves taxik, például az 1993-ban kifutott 190-es Mercedes
Lisszabonban simán járnak 20 éves taxik, például az 1993-ban kifutott 190-es Mercedes
Fotó megosztása:
17/61 Teleszkóp helyett olcsóbb pálca tartja a motorházfedelet
Teleszkóp helyett olcsóbb pálca tartja a motorházfedelet
Fotó megosztása:
18/61 Szépnek hat a belső tér, a modellváltás ebben is előrelépést hozott
Szépnek hat a belső tér, a modellváltás ebben is előrelépést hozott
Fotó megosztása:
19/61 Kényelmes a vezetőülés, ebben szerepe van az extraként megvehető motoros deréktámasznak
Kényelmes a vezetőülés, ebben szerepe van az extraként megvehető motoros deréktámasznak
Fotó megosztása:
21/61 Hátul jóval tágasabb elődjénél a IV. generáció
Hátul jóval tágasabb elődjénél a IV. generáció
Fotó megosztása:
22/61 Továbbra is elérhető a hátsó ülésfűtés
Továbbra is elérhető a hátsó ülésfűtés
Fotó megosztása:
23/61 590 literesre nőtt a csomagtartó
590 literesre nőtt a csomagtartó
Fotó megosztása:
25/61 1580 literesre bővíthető a csomagtér
1580 literesre bővíthető a csomagtér
Fotó megosztása:
26/61 Praktikus, tépőzáras rögzítősínek akadályozzák meg a csomagok csúszkálását
Praktikus, tépőzáras rögzítősínek akadályozzák meg a csomagok csúszkálását
Fotó megosztása:
27/61 Nem minden felszereltséggel lehet sportos, takarékos, normál vagy egyéni beállításokat választani a Driving Mode kapcsolóval
Nem minden felszereltséggel lehet sportos, takarékos, normál vagy egyéni beállításokat választani a Driving Mode kapcsolóval
Fotó megosztása:
29/61 Ez egyébként is parasztvakítás. Elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás híján a kormányzásra és a gázreakcióra hathatunk, de a normál állás épp elég jó
Ez egyébként is parasztvakítás. Elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás híján a kormányzásra és a gázreakcióra hathatunk, de a normál állás épp elég jó
Fotó megosztása:
30/61 1,45 millió darab készült a második szériából, 2,25 a most kifutó harmadikból
1,45 millió darab készült a második szériából, 2,25 a most kifutó harmadikból
Fotó megosztása:
31/61 1996-ban a Škoda az Octaviával kezdett nyugati autómárkává válni. 2010-ig futott Tour I néven az előd
1996-ban a Škoda az Octaviával kezdett nyugati autómárkává válni. 2010-ig futott Tour I néven az előd
Fotó megosztása:
33/61 2004 és 2012 között volt gyártásban az A5 kódú sorozat. Tavaly több mint 380 000 talált gazdára belőle
2004 és 2012 között volt gyártásban az A5 kódú sorozat. Tavaly több mint 380 000 talált gazdára belőle
Fotó megosztása:
34/61 Az A7 gyári kódú újból még többet szeretne eladatni a VW-konszern a cseh leányvállalattal, hogy 2018-ra elérje az 1,5 millió darabos értékesítést
Az A7 gyári kódú újból még többet szeretne eladatni a VW-konszern a cseh leányvállalattal, hogy 2018-ra elérje az 1,5 millió darabos értékesítést
Fotó megosztása:
35/61 Ő Karl Neuhold, a Škoda külső formatervezési vezetője. Gépészmérnöki, teológiai és művészettörténeti tanulmányokat is folytatott a londoni Royal College of Art elvégzésén kívül. Ő mesélt az aerodinamika részleteiről
Ő Karl Neuhold, a Škoda külső formatervezési vezetője. Gépészmérnöki, teológiai és művészettörténeti tanulmányokat is folytatott a londoni Royal College of Art elvégzésén kívül. Ő mesélt az aerodinamika részleteiről
Fotó megosztása:
37/61 Középen a függőleges él és kerekek előtti patkó formájú légterelő is javítja az aerodinamikát
Középen a függőleges él és kerekek előtti patkó formájú légterelő is javítja az aerodinamikát
Fotó megosztása:
38/61 A hátsó lámpa apró légterelő éle is segít összehozni a 0,29-es alaktényezőt
A hátsó lámpa apró légterelő éle is segít összehozni a 0,29-es alaktényezőt
Fotó megosztása:
39/61 230-as tempóhoz kell a leszorítőerő. A 200 feletti stabilitás érdekében az 1,8 TSI-n szériafelszerelés a légterelő
230-as tempóhoz kell a leszorítőerő. A 200 feletti stabilitás érdekében az 1,8 TSI-n szériafelszerelés a légterelő
Fotó megosztása:
41/61 Amikor csak lehet, reflektorral megy az autó, de automatikusan tompítja a fénykévét, ha zavarna másokat
Amikor csak lehet, reflektorral megy az autó, de automatikusan tompítja a fénykévét, ha zavarna másokat
Fotó megosztása:
42/61 Alapáron jár a Multi Collision Brake rendszer, ami baleset után állóra fékezi az autót, hogy az Octavia ne csapódjon át a korlátról a Yeti elé
Alapáron jár a Multi Collision Brake rendszer, ami baleset után állóra fékezi az autót, hogy az Octavia ne csapódjon át a korlátról a Yeti elé
Fotó megosztása:
43/61 Kamera ismeri fel és adja be a kijelzőre a legfontosabb közlekedési táblákat
Kamera ismeri fel és adja be a kijelzőre a legfontosabb közlekedési táblákat
Fotó megosztása:
45/61 Radar méri az előttünk haladótól tartott távolságot. Ha kell, az autó magától fékez
Radar méri az előttünk haladótól tartott távolságot. Ha kell, az autó magától fékez
Fotó megosztása:
46/61 85 és 180 lóerő között négyféle dízel és négy benzines motorból áll a választék
85 és 180 lóerő között négyféle dízel és négy benzines motorból áll a választék
Fotó megosztása:
47/61 Ujjunkkal az érintőképernyőhöz közelítve megjelennek a funkciógombok az alsó sorban
Ujjunkkal az érintőképernyőhöz közelítve megjelennek a funkciógombok az alsó sorban
Fotó megosztása:
49/61 Maradt a célcsoport: családok és cégek
Maradt a célcsoport: családok és cégek
Fotó megosztása:
50/61 A Rapidhoz hasonlóan nagyítós jégkaparót rejt a fedél
A Rapidhoz hasonlóan nagyítós jégkaparót rejt a fedél
Fotó megosztása:
51/61 A sávtartó rendszert és az automatikus fényszórótompítást látja el adatokkal a belső tükör melletti kamera
A sávtartó rendszert és az automatikus fényszórótompítást látja el adatokkal a belső tükör melletti kamera
Fotó megosztása:
53/61 Jó helyen van az USB-csatlakozó
Jó helyen van az USB-csatlakozó
Fotó megosztása:
54/61 Az SD-kártyákról egyszerre szólhat zene és mehet a navigáció
Az SD-kártyákról egyszerre szólhat zene és mehet a navigáció
Fotó megosztása:
55/61 Újdonság a feláras hátsó oldallégzsák, a vezető térdlégzsákja alapfelszerelés
Újdonság a feláras hátsó oldallégzsák, a vezető térdlégzsákja alapfelszerelés
Fotó megosztása:
57/61 Az ügyes részletek közé tartozik telefontartó
Az ügyes részletek közé tartozik telefontartó
Fotó megosztása:
58/61 Négy és fél éve kezdték a designerek tervezni a mai autót
Négy és fél éve kezdték a designerek tervezni a mai autót
Fotó megosztása:
59/61 Felárért az autó keresztben is automatikusan be tud parkolni. A járdával párhuzamos beálláshoz elég az Octavia hossza +50 centis hely
Felárért az autó keresztben is automatikusan be tud parkolni. A járdával párhuzamos beálláshoz elég az Octavia hossza +50 centis hely
Fotó megosztása:
61/61 1959 és 1971 között készült a legelső Octavia, de a gyár csak az újkori generációkat jegyzi
1959 és 1971 között készült a legelső Octavia, de a gyár csak az újkori generációkat jegyzi
Fotó megosztása:
Fotó megosztása:
Nyár elejére megjön az RS is. A benzines 220, a dízel 184 lóerős lehet
Nyár elejére megjön az RS is. A benzines 220, a dízel 184 lóerős lehet
Amikor egy autógyár legfontosabb autóját váltja le, sosem hibázhat. A Škodánál ez a modell az Octavia, amelyből az 1996-os újrabevezetés óta 3,7 millió készült és tavaly is Németország legnagyobb darabszámban eladott importautója lett.
Nagyobb lett, de kompakt autó marad
Sok baja nyolcévnyi gyártás után sem volt az elődnek (még 2012-ben is nőttek az értékesítések), de az új mintha fél kategóriával feljebb lépett volna.
Részletes és kimerítő film az új Octaviáról
Mert az Octavia jóval nagyobbra nőtt. 9 centit nyúlt és a gyári emberek gondosan megmérték, hogy a belső szélesség elöl 39, hátul 26 millimétert javult. Jobb a térdeknek jutó hely és a fejtér hátul, ráadásul 560-ról 590 literre nőtt a csomagtér. Utasként az egyikből a másikba átülve azonnal érezni a különbséget, az új valóban szellősebb, mint a nagyon jó árakkal kifutó előd. Kár, hogy az ülések előrehajtása után megmarad az akadály a bővített csomagtér közepén. Mivel az alapkoncepció változatlan 1996 óta, a magas far miatt hátrafelé rossz áttekinthetőség is az Octaviák közös hibája.
Egy ősi, három új generáció
1,45 millió darab készült a második szériából, 2,25 a most kifutó harmadikból
1,45 millió darab készült a második szériából, 2,25 a most kifutó harmadikból
Ami Csehszlovákiának a bársonyos forradalom, az volt a Škodának az újkori Octavia bemutatása – hökkentett meg a túlzással egyszer a gyári sajtóanyag. Tény, hogy a Škoda az 1996-ban debütált családi autóval lett ténylegesen vetélytársa a „nyugati” autógyáraknak.
A név az 1959 és 1971 között gyártott őstől ered. Az Octavia a nyolcat jelentő latin octo szóból származik, mert a konstrukciós sorban az a modell volt a 8-ik a második világháború után. Az autó úgy járt, mint szegény Horatius: a nagy költőnek is csak az ötödik (Quintus) jutott keresztnévként a Horatius Flaccus mellé.
Az Octavia a gyár legfontosabb típusa, aránya 40 százalék körüli az összértékesítésekből, eddig 3,7 millió talált gazdára a két újkori generációból, 1,45/2,25 millió darabos megoszlásban.
Hátul jóval tágasabb elődjénél a IV. generáció
Hátul jóval tágasabb elődjénél a IV. generáció
Az igazán nagy ugrás a biztonsági színvonalban van, mert ha áldozunk rá eleget, a Škodához is elérhető az A3 vagy a Golf VII összes vezetőtámogató rendszere. Ebben nincs butítás, szemben a Rapid minőségérzetével. Látszik, hogy aktív biztonsági rendszereivel a VW-konszern sem akar lemaradni az e téren példaértékű Ford Focus III mögött.
Automatikusan fékez, magától kanyarodik
65-nél gyorsabban hajtva, ha jól észlelhetők a felfestések, az autót a sávtartó asszisztens tartja a kanyaron belül. Az Octavia magától marad a sávban autópályán, de a rendszer nem robotpilóta, rövid beugrás után visszaadja az irányítást a vezetőnek.
Felárért az autó keresztben is automatikusan be tud parkolni. A járdával párhuzamos beálláshoz elég az Octavia hossza +50 centis hely
Felárért az autó keresztben is automatikusan be tud parkolni. A járdával párhuzamos beálláshoz elég az Octavia hossza +50 centis hely
Van radaros tempomat, amely a vezető beavatkozása nélkül, fékezve-gyorsítva tartja a követési távolságot az előttünk haladótól és automata váltóval még meg is állítja a kocsit (kézivel 30-ig lassít magától).
Észleli, ha fáradunk
Nagy szó a ráfutásos baleseteket megelőző vagy súlyosságukat csökkentő Front Assistant. A berendezés méri a követési távolságot és ha a vezető nem reagál a figyelmeztetésekre, automatikus vészfékezéssel csökkenti az ütközés súlyosságát. Ugyanez a rendszer városban 5-30 km/órás tempó között képes állóra fékezni az autót, ha hirtelen megáll a sor.
A sávtartó rendszert és az automatikus fényszórótompítást látja el adatokkal a belső tükör melletti kamera
A sávtartó rendszert és az automatikus fényszórótompítást látja el adatokkal a belső tükör melletti kamera
Ha még bírjátok követni, létezik fáradásfigyelő is, amely az aktuális kormányzási karakterisztikát veti össze az indulás utánival és ebből tudja, ha kezdünk kihagyni. A Škoda rendszere is becsukja a tolótetőt, megfeszíti az öveket és feljebb húzza az oldalablakokat, ha ütközésveszélyt észlel.
Alapáron jár a Multi Collision Brake rendszer, ami baleset után állóra fékezi az autót, hogy ne történjen még több ütközés. (Az automatikus fékezést azonban gázadással vagy vészfékezéssel is felülbírálhatja a vezető, ha magánál van.) Ugyanígy szériafelszerelés az elődben nem elérhető térdlégzsák a vezetőnek illetve az alapmodellekből eddig hiányzó ESP is.
Újabb érdekes adatok
Alapjaiban új és jóval nagyobb autó váltja le az Octavia harmadik generációját. A Polo megnyújtott padlólemezét használó Rapiddal szemben az Octavia IV az MQB (Modularer Querbaukasten) nevű LEGO-készletre épül, amelyben a motor mögötti tűzfal és az első tengely távolsága fix, a többi méret variálható. Az Octavia 2686 milliméteres tengelytávja sokkal hosszabb a rokon hetes Golfnál vagy az új Leonnál.
Bár az új Octavia 90 millimétert nyúlt, szélessége 45, tengelytávja pedig 108 milliméterrel nagyobb, mint elődjéé, súlya jóval alacsonyabb. Modelltől függően maximum 102 kilóval kevesebbet nyom nála. A súlycsökkentés jórészt a rendkívül szilárd, ezért kisebb átmérővel is kellően masszív acélfajtáknak köszönhető. A független hátsó felfüggesztés négy kilót fogyott, most 49-et nyom, a modellek zömének csatolt hosszlengőkarosa csak 38-at. Az ultranagy szilárdságú acélt a gyártás során 950 fokra hevítik, még izzás közben készül belőle az adott alkatrész, majd edzés gyanánt lehűtik 180 fokosra, 5,5 másodpercen belül.
Olcsóbb futómű 150 lóerő alatt
Nem minden felszereltséggel lehet sportos, takarékos, normál vagy egyéni beállításokat választani a Driving Mode kapcsolóval
Nem minden felszereltséggel lehet sportos, takarékos, normál vagy egyéni beállításokat választani a Driving Mode kapcsolóval
Futóműből kétféle van, akárcsak a kettővel ezelőtti Octaviában és mai testvérmodelljeiben. Elődjével szemben az új Octaviából csak a legerősebb motorváltozatok kapják meg az igényesebb, független hátsó felfüggesztést. Konkrétan a 180 lóerős 1,8 TSI, a 150 lóerős 2,0 TDI, továbbá a 4×4-es, a sűrítettföldgáz-üzemű és a május-júniusra várt RS.
Az összes többi Octavia az olcsóbb, csatolt hosszlengőkaros hátsó felfüggesztéssel jön le a mlada boleslavi futószalagról. Ez a futómű a menetpróbán tapasztaltak alapján pont elég jó a családi autóba. Mindig kényelmes, de beválik akkor is, amikor kiszáll a család és fater megmutatja, hogy ő lenne a Schumacher, ha az ő papája is gondnok egy gokartpályán. A vezető jobb térde kényelmetlenül kemény felületnek támaszkodik a kanyarokban. A Peugeot bezzeg az 5008-ban gondolt rá, hogy tegyen oda valamilyen párnázást. Ez hiányzik az Octaviából is, ha már a puhább, igényesebb műanyag felület véget ér pár centivel feljebb.
Elég 105 lóerő
Neve a latin nyolc (octo) szóból ered. Az első Octavia volt a Škoda nyolcadik új típusa a II. világháború után
Neve a latin nyolc (octo) szóból ered. Az első Octavia volt a Škoda nyolcadik új típusa a II. világháború után
Két motorváltozatot próbáltunk ki, a 105 lóerős 1,2 TSI-t és az 1,6 TDI-t. Előbbi finom járású, halk és kellően erős a nagy kasztnihoz. Autópályán 130 körül fogy ki belőle a lendület, de országúton biztonságosan lehet vele előzni.
Erősebb és valamivel hangosabb volt a csak ötfokozatú váltós 1,6 TDI. Ez a 105 lóerős dízel lesz a céges autók alapmotorja.
Kicsit tompán gyorsul és pörög fel, de hegyen-völgyön kellően nyomatékos, 250 Nm nyomatékával van hova nyúlni némi tartalékért. Mindkét autónak kis erővel, pontosan járt a váltója, a DSG-ről nincs tapasztalatunk, mert automatikus váltós Octaviát nem vezettünk.
Szépnek hat a belső tér, a modellváltás ebben is előrelépést hozott
3,4 litert fogyaszthat egy Octavia?
Lesz belőle 110 lóerős GreenLine kivitel, amely hatfokozatú váltóval a szabványos mérés szerint 3,4 litert fogyaszt százon. Ha ezt felszorozzuk a hivatalos ciklus és a való élet különbségével, még mindig 4,5 literes átlagról lehet szó, egy kifejlett családi autóban.
Lisszabonban simán járnak 20 éves taxik, például az 1993-ban kifutott 190-es Mercedes
Ebben a kocsiban némileg parasztvakítás a Driving mode kapcsoló is, amely elektronikusan vezérelt lengéscsillapítás nélkül csak a kormányzásra és a gázreakcióra hat. Nem is érdemes kivenni a normál állásból, mert sport módban sem táltosodik meg az autó, talán a gazdaságos üzem lehet még érdekes a sokat autózóknak.
4-5 százalékkal drágulnak az alapmodellek
Bár méreteivel, kényelmével és vezetőtámogató rendszereivel feljebb is megállná a helyét, a Škoda a kompakt autók közé sorolja az Octaviát. Árával a kategória felső sávjába tartozik majd, az alapmodell várhatóan 4,7-4,8 millió forintba kerül. Ebből bevezetéskor 300-400 ezres engedmény valószínű, tehát nagyjából 4,4 millió forintot kérnek a legolcsóbb 1,2 TSI-ért, 85 lóerővel.
Még nincsenek végleges listaárak, de Németh János, a Škoda-importőr értékesítési vezetője szerint a kisebb motorú és gyengébb felszereltségű alapmodellek listaára 4-5 százalékot nő, a kétliteres dízeleké és a jól felszerelt változatoké nagyjából a mai szinten marad.