A legutóbbi Nissan Juke és Murano dízel bemutatón futottunk bele a Nissan mókás kis járműveibe. Irdatlan nagy tengelytáv, itt-ott lekerekített, barátságos téglatest forma, gömbölyded, aszimmetrikus ablakok jellemzik a járgányt, amelyet a rendezvényt kiszolgáló, a tesztkocsikat újságírókkal összepárosító személyzet tagjai használtak. Nekünk azonban annyira megtetszettek az idétlen formájú, de roppant praktikusnak tűnő kiskocsik, hogy megpróbáltunk egyet elkunyerálni, legalább egy rövid próbaútra.

Furcsa, Magyarországon talán sosem lesz Nissant szereztünk magunknak egy körre. A nem hivatalos menetpróbát suttyomban, Frankfurtban ejtettük meg két kötelező programpont közötti szabadidőben.
Vidám forma: akár egy kerekes tengeralattjáró

Vidám forma: akár egy kerekes tengeralattjáró

Szerencsére a Nissannál igen rugalmasan álltak hozzá a hülyeségünkhöz, mindössze a kiváló magyar PR-menedzser áldását kellett kérnünk a projektre, aztán beállították a navigációt, és már vihettük is próbakörre a kocsit.

Nagy dobás: három ülésor a Cube-ban

Lakályos és nagyon tágas a Cube Cubic belseje

Lakályos és nagyon tágas a Cube Cubic belseje

Lakályos és nagyon tágas a Cube Cubic belseje


Házon belül Földes Attilán kívül még egy szekértolója van a Cube-nak, jómagam. Én azonban az elődmodell Cubic változatáért, a Cube3-ért rajongok, amely 390 centis hossza ellenére hét ülést kínál, három sorban.

A térhasznosítás effajta csodáját csak japánok képesek megalkotni, mert egy Opel Corsánál 9,9 centivel rövidebb autóban ennyi utast elhelyezni varázslatként hat.

A kis egyterűbe két éve botlottam bele, a gyár teljes kínálatát felvonultató, Nissan 360 nevű rendezvényen.

Nem volt balkormányos

Ez a Cube a harmadikon, a hétüléses verzió az elődből. 9,9 centivel rövidebb egy Opel Corsánál

Ez a Cube a harmadikon, a hétüléses verzió az elődből. 9,9 centivel rövidebb egy Opel Corsánál

Ez a Cube a harmadikon, a hétüléses verzió az elődből


A 350Z-k, Altima Hybridek és japán belpiacos taxik között nem ez tűnt a legérdekesebbnek, de megérte kipróbálni a jobbkormányos autót, mert az első szériából még nem volt balkormányos.

Létezik olyan állása az elöl és középen is állítható üléseknek, amikor 190 centimmel elférek az anyósülésen, a második sorban és leghátul is.

A Cube is hozza az állandó dugókra tervezett, japán belpiacos mikroegyterűk otthonosságát, mivel a torlódásokban az ülés oldaltartása mit sem számít, fontosabb viszont az egybepaddal, a padlószőnyegszerű kárpitokkal biztosított lakályosság. Szörényi András

 

Akár egy kád

Külsőre is elég merész a Cube, mégis bentről az igazi. Állítólag egy többszemélyes jacuzziban ülve – nyilván nem egészen józanul – álmodták meg az autó belsejének bútorozását. Elég, ha kicsit körbenézünk, és rögtön megértjük, miért.

a videó a hirdetés után indul
Európára szabva: az ajtó az út jobboldalára parkolva nyílik kényelmesen

Európára szabva: az ajtó az út jobboldalára parkolva nyílik kényelmesen

Európára szabva: az ajtó az út jobboldalára parkolva nyílik kényelmesen


Már a vidám kiskocsi belseje is olyasmi, mintha egy nagy kádban ülnénk, nekünk kedves emberek társaságában. Rakodóhelyek mindenütt, pohár- és palacktartók az ajtókban, zsebek, akasztók a hátsó traktusban, a műszerfal közepére pedig semmire sem jó szőrös fürdőszobaszőnyeg került.

A tér szenzációs, hála a kocsi sarkaiba száműzött kerekeknek, pedig az autó nem túl nagy, nincs még négy méter hosszú sem, mégis jól elférni benne. Nemcsak elöl, hanem hátul is.

Lakberendezés

A kanapészerű ülések a hátsó sorban előre-hátra tologathatóak, így a csomagtartó mérete és a hátsók lábtere könnyen a pillanatnyi igényekhez igazítható. Csomagtérajtaja oldalra nyílik, de a legtöbb japán modellel ellentétben nem a rossz irányba. A kifejezetten az európai utakra épült autóval, ha a menetirány szerinti jobb oldalon parkolunk, akkor kényelmesen, testi épségünk kockáztatása nélkül is pakolhatunk. Maga a csomagtartó aránylag mély, széles és többé-kevésbé szabályos alakú, egyedül a kalaptartónak kinevezett, gumikkal kifeszíthető rongydarab nem illik a gondosan kitalált részletek közé.

Rengeteg gomb a kormányon

Rengeteg gomb a kormányon

Rengeteg gomb a kormányon


Hála az üvegtetőnek – amelyet teljesen el lehet sötétíteni, vagy a japán papírajtók hangulatát idéző árnyékolóval félig beárnyékolni -, rengeteg fényt engedhetünk az utastérbe.

A Nissan Cube-ot vezetni is hasonlóan mókás dolog, mintha nem is autóban ülne a vezető. A magasra épített kasztniból jó a kilátás, a turcsi orr nem zavar elöl sok vizet, és a holtterek is minimálisak. Félősebbek a tolatókamera képét is nézegethetik, ha a lekerekített sarkú ablakokon mégsem látnának tökéletesen hátra. A nagy tengelytávú autó fordulóköre sem rossz, mindössze 9,2 méteres térre van szüksége a hátraarchoz.

Aszimmetrikus üvegezés

Aszimmetrikus üvegezés

Biztonság

A Nissan Cube négycsillagos eredményt érte el az EuroNCAP töréstesztjén. A felnőtt utasokat tekintve a frontális ütközésnél nem szerepelt túl jól a Cube, mert az utastér ugyan ép maradt, de mind a sofőr, mind az anyósülésen utazó térdére és lábszárára sérülésveszélyt jelent a műszerfal, a középkonzol. Az oldalirányú ütközések közül a korlátos teszten hibátlanra vizsgázott az autó, végül felnőttbiztonságra összesen 83 százalékot kapott. Akit a részletek is érdekelnek, itt olvashat többet a témában.

Fogyasztás, menetzaj

Találjuk ki együtt, kell-e ilyen autó, vagy valahogy megvagyunk nélküle.
Nem tetszik, nem kéne
11% (12)
Legfeljebb 4 millióért kéne
53% (55)
Akár többet is adnék érte
36% (37)
Arra sajnos nem derült fény, hogy a közel tökéletes téglatest formájú, közel függőleges szélvédőjű jószág autópályán mennyire zajos, vagy mennyit fogyaszt. Mindenesetre jó jel, hogy nemcsak benzines, hanem dízelmotorral is kapható a Cube.

Utóbbi 1,5 literes és hatfokozatú váltóval, míg a benzines ötfokozatú kézi és fokozatmentes automatikus váltóval is rendelhető Európa néhány országában.

Nekünk miért nincs?

Nálunk egyelőre nem kapható a Cube, és a közeljövőben nem is valószínű, hogy bővülne vele a hazai Nissan-kínálat. Az ok nem titok, a Japánban, Oppamában gyártott autó ára mire Európába kerül, valószínűleg átlépi a megcélzott vásárlóközönség fájdalomküszöbét. Kár, pedig a Cube hangulata, egyedisége üdítően hatna a sok, közel egyforma kiskocsi között.

Vezettük: Nissan Cube 65