Mit nekem OPC?
Én már az előző Zafiránál sem értettem, miért jó az, ha egy praktikus családi autónak beállított egyterű 192 lóerős turbómotort, kőkemény futóművet, sportülést és kék csecsebecséket kap. Nem értettem, de nagyon élveztem. A közlekedés többi résztvevője képtelen volt felfogni, mitől megy annyira az a kék busz, én pedig a Zafira OPC-vel tonnaszám söpörtem be a skalpokat.
Azt mondják, az eladási számok szerint igenis értelmes vállalkozás Zafira OPC-t gyártani. A 2001 óta készülő OPC Zafirákból 12 ezret tudtak eladni, miközben az Astra OPC két generációjából alig 7000 ment el. Ezek szerint az Astra OPC-re nincs akkora szükség?
Mi is az OPC? |
Az OPC rövidítés jelentése kettős: egyrészt az Opel Performance Centerre, másrészt az általa készített autóra, az Opel Performance Carra utal. Az Opel sportos énjét megteremtő központ 1999-ben produkálta az első Astra OPC-t, mivel a Német Autósport Szövetség előírta, hogy a versenysorozataikban induló autóknak utcai variánsát is gyártani kell.
Az első Astra OPC nem várt sikert aratott, ezért az egyszeri kísérletből valódi széria lett. 2001-ben jött ki a Zafira OPC, majd 2002-ben az Astra OPC második generációja, és most itt van újabb négy autó: az Astra, az új Zafira, a Vectra és a Vectra Caravan. |
Az új Zafiránál már OPC sem kell ahhoz, hogy a fentebb megnevezett 200 lóerőt az első kerekekre jutassuk. Elég a „mezei” Zafirák között szétnézni, ott is van 2,0 literes turbómotor ennyi lóerővel. Így viszont az új Zafira OPC-nek még több lóerő kell.
Nem csináltak mást, mint az előző 2,0 literes turbómotort odaadták a mérnököknek azzal a paranccsal, hogy próbáljanak olyan erős motort készíteni, mint a Golf R32-ben vagy az Alfa 147 GTA-ban. A mérnökök vért izzadtak, de „csak” 240 lóerőt bírtak kipréselni a turbós vasból. A tanács végül rábólintott, a többiek 3,2 literből kaptak 250 lóerőt, a hatásfok az Opelnél jobb.
Elengedhetetlen tartozék a viharkék fényezés (ha nagyon akarjuk, fekete, piros vagy ezüst színűt is rendelhetünk), az aszfaltot súroló szoknya-kemény futómű páros, a Recaro ülés, a kihagyhatatlan sportkormány, sportpedál, sportváltókar ötvözete, valamint a megfelelő méretben alkalmazott OPC felirat az utastér minden tizedik négyzetcentiméterén.
Jött egy busz
Tehát adott az új Zafira OPC, kereken 240 lóerővel és 320 Nm-rel. Egy padló, kettő padló és máris megvan a 100 – ezalatt 7,8 másodperc telt el. Különösebben nem egetverő érték ez egy sportautótól, de a Zafira OPC nem is az. Ebben a turbómotorban inkább az a jó, hogy nem kell az égig pörgetni a 240 lóerő felfedezéséhez. Teljesítmény már alacsony fordulaton is van elég, 2000-es fordulattól érezhetően odateszi magát a turbó.
Az egykori Targa Florio-i verseny szakaszain autóztunk a Zafira OPC-vel, hátha a hely szelleméből az autó is merít. Bőven merített. Ha nem is lélegzetelállító tempóban, de kőkemény meggyőződéssel falta a kanyarokat a sporthatású kocsi.
Ebben a Zafirában is van Sport kapcsoló, ami ON állásban még keményebb futóművet, közvetlenebb kormányt és érzékenyebben reagáló gázpedált ad. Hosszan nyomva pedig tartalékba kapcsolja a menetstabilizáló elektronikát, ami a háttérben meghúzódva, csak végső esetben szól bele az autó irányításába.
Ugyanaz pepitában
Turbó, 240 lóerő, 320 Nm – minden benne van az Astra OPC-ben, ami a Zafirában is megvolt, de van 270 kiló mínuszunk és egy jóval dögösebb háromajtós kasztnink. Egyértelmű, hogy az Astra OPC a Targa Florio újkori császára.
Sportgomb be, és máris mehet a következő kör. Egy padló, kettő padló és 100 – 6,4 másodperc alatt. Ez már nem is rossz! A motor ugyanaz – itt is érezni, hogy a gyorsaság mellett a rugalmasságot is fő erényként meg kellett őriznie a vasnak. Az Astra fellépése azonban annyival határozottabb, hogy a tényeket egyszerűen félresöpri.
Ebben az autóban több motor és kipufogóhangot is el tudnék viselni – a Zafira finom brummogása elfogadható, de ennek az Astrának egyszerűen tombolnia és üvöltenie kéne. Nem teszi.
A tuti
Astra és Zafira ide vagy oda, az igazi kedvencem a Vectra OPC. Kékben biztosan nem rendelném, de egy elegáns feketét el tudnék képzelni cégautónak. Már tudjuk az autó árát, 8,6 millió egy 255 lóerős Vectráért nem kevés, de a legtöbb cégautó szabályzatban középvezetői autónak biztosan elfér ennyiért.
Az alig 15 lóerős fölény az Astra OPC-hez képest 800 köbcentiből adódik. A Vectra OPC 2,8 literes turbómotorja érdekes mód Ausztráliából ered, a Holden tervezte ezt a V6-ost, aztán a General Motors európai részlege dolgozta át, hogy jó legyen az Opelokban és a Saab 9-3-asban.
Egy 2,8 literes turbómotorból 255 lóerőt kihozni nem akkora durranás. Az Opel egyik motortervező mérnöke szerint 300 lóerő is könnyen meglehetne, de azt nem mondta meg, hogy akkor miért nem hoztak elő annyit. Ez a 255 sem olyan kevés, arra legalábbis elég, hogy 6,9 másodperc alatt fussa meg a 100-at és 260-ra gyorsítson fel.
Ezzel az autóval is mentünk kanyargós hegyi szerpentinen meg autópályán, és messze ő vitte a prímet az összes felületen. Kortól és egyéni ideológiáktól függően többen akadtak, akik az Astrát találták jobbnak, szerintük a „feeling” és a valódi tettrekészség annál az autónál jobban együtt van.
A Vectrából talán az érzés hiányzik inkább, mert a tudása valódi. A 255 lóerő mellé 355 Nm-es nyomatékot kapunk, a futómű itt is automatikusan figyeli az útviszonyokat, és annak megfelelően változtatja a lengéscsillapítók keménységét. A Sport kapcsoló hatása leginkább a gázreakción érezhető, a Vectra OPC ilyenkor bevetésre kész vizslaként lesi a gazda minden óhaját.
Megfontolt a motor és a kipufogóhang, csak ha megveszekedett őrült módjára gyepáljuk az autót, akkor tör elő a turbósivítás, a V6-os gurgulázás és a kipufogó öblögetés. És ez mennyire gyönyörű! Sajnos az Astra négyhengeres motorja ezt nem tudja.
Mikortól, mennyiért?
Egészen pontosan 7 199 000 forint az Astra OPC ára, az ötajtós Vectra 8 604 000, a Vectra Caravan 8 724 000 forintban kerül. A Zafirának még nem tudjuk az árát, de mindegyik autó már rendelhető, a leggyorsabbak az év végén vagy 2006 elején vehetik át új OPC köntösű Opeljüket.