Vezettük: Saab 9-3 SportCombi - Csak lazán

Szeptembertől csatlakozik a 9-3-as sorozathoz a SportCombi, amivel a harmadik a sorban a limuzin és a kabrió után. A formaterv elölről szemlélve a szokásosnak tűnik – kicsit rideg, picit sportos, de elegáns, és egyértelműen Saab. Oldalról még sportosabb, hátulról pedig ezt is tovább fokozzák, sőt már modern is.

A SportCombi a B-oszloptól hátrafelé teljesen új, a tengelytáv a Sedan változatéval azonos, 2675 milliméter.

Az autó jellemét nagy részben a hokiütőhöz hasonlított D-oszlopon lévő bumeráng alakú hátsó lámpatestek határozzák meg, amelyek fehér színűek. Nem átlátszóak, mint a mostanában divatos tuning kiegészítők, hanem rikítóan fehérek, amelyek a sportosság mellett az eleganciát is magukban rejtik.

Egy szó, mint száz, merész de nekünk tetszik. Egyébként ez az autó teljesen kilóg a Saab komoly üzletembereknek tetszelegni kívánó palettájából, a SportCombi egyértelműen a vásárlói réteg fiatalítására született. Fel a bringát a tetőre, a wakeboard a csomagtartóba és indulhat a móka.

Igazi családi kombinak picit szűk, hiszen a 419 literes csomagtér kevéske egy igazi kombihoz képest, és az 1273 literes maximális tér sem a kápráztat el mostanában sokakat. Egy fiatalos, a vezetés élményét nyújtó sportos kombit valósított tehát meg a Saab szeptemberben debütáló SportCombiban.

Persze igény nélkül autót nem dobnak piacra, ezért alapos piackutatás előzte meg a modell elkészítését. Hazánkban nem, Európában viszont egyre kedveltebbek a középkategóriás kombik, a Saab szerint ezek 70 százalékát dízelmotorral választják a vevők.

A SportCombihoz két 1,9 literes dízelmotor választható. A 8 szelepes 120 lóerővel, valamint a 16 szelepes változat 150 lóerővel. Nyomatékuk 280 és 320 newtonméter, ami minkét esetben 2000-2750-es fordulat között mérhető.

Az igazi motorújdonság viszont a most bemutatkozó csúcs benzines volt. Az eddigi 2 literes turbót egy új 2,8 literes V6-os váltja fel, a Saab hagyományokhoz hűen turbóval ellátva. A teljesítményhajhászás nem volt szempont, ugyanis a 250 lóerő akár egy szívómotorból is könnyedén kijönne, ilyen hengerűrtartalom mellett.

A 24 szelepes, változó szelepvezérlésű, alumíniumból készült motor csak az Aero változatban nyújt ekkora teljesítmény, az Arc és Vector változatokban 230 lóerőre korlátozták a lóerők számát. A két hengersort egyetlen Mitsubishi turbófeltöltő látja el, amely mindössze 0,6 baros töltőnyomással működik, így bőven van lehetőség a teljesítmény fokozására.

A 250 lóerős változat nyomatéka 350 newtonméter, amit 2000 és 4500-as fordulat között képes produkálni, ezzel egy rendkívül kiegyensúlyozott motor született. Maximális teljesítményét 5500-as fordulaton adja le.


Kétféle váltóval, egy hatsebességes kézi és egy szintén hatsebességes automata váltóval rendelhető a motor.

Mindkettőt kipróbáltuk és rendkívül érdekes módon az automata legalább akkora élményt nyújtott, mint a manuális változat, habár gyorsulása csak 8,3 másodperc a 6,8-al szemben. 250 lóerőre ugyan egyik változatban sem tippeltünk volna, de a mutató azért így is dinamikusan haladt az óramutatóval megegyező irányban.

Minkét váltóval szép hangok távoznak a dupla kipufogócsövön keresztül, de az automatáé erőteljesebb, mélyebb elöl és hátul egyaránt. A manuális váltó jól, de nem kimondottan gyorsan kapcsolható. Az automata ennél nagyobb meglepetés, mivel a vártnál fürgébben kapcsolja a fokozatot, és élvezetes kormányról kézzel vezérelni is.

Persze hátsókerék-hajtással biztosabb lenne, de az erőátvitellel így sincsenek problémák. Egy 250 lóerős motorral szerelt fronthajtásos autó kormányzásában nagyobb hajtási befolyásoltságra számítottunk. Ezzel összefügg, hogy a kormányzás nem sportautósan közvetlen, de bőven elegendő egy jóízű autózáshoz.

A Saab többször is kihangsúlyozta, hogy rendkívül nagy figyelmet fordítottak a vezethetőségre, erre angolul a „fun to drive” – azaz vezetni élmény- kifejezés utal. Ennek megfelelően hangolták a futóművet, ami érzésre még nagyobb teljesítménnyel is megbirkózna.

Elöl McPherson, hátul független négylengőkaros megoldást alkalmaztak, utóbbit a Saab ReAxs névvel illeti. A ReAxs futómű a közvetlenebb kapcsolatért és a nagyobb kanyarstabilitásért felel. Lényege, hogy a hátsó kerekek képesek az elsőkkel ellentétes irányban enyhén kanyarodni, valamint, dőlésszögük is változik.

A külső íven lévő kerék negatívba, a belső pedig ezzel párhuzamosan pozitív irányban dől. A térlengőkaros futóműnek köszönhetően jelentősen csökken az alulkormányzottság, kanyarban pedig nő a tapadás.

A közvetlenséget azzal fokozták tovább, hogy a futómű egyes gumielemeit gömbcsuklókkal helyettesítették. Ezzel közvetlenebb, ám keményebb és rossz úton kopogósabb a futómű, kíváncsiak vagyunk, hogyan teljesít a hazai útviszonyok között.

A Saab 9-3 SportCombi ára egyelőre még nem ismert, de valószínűleg olyan mértékű különbség várható a négyajtóshoz képest, mint a 9-5 sorozat esetében a kombi és szedán esetében. Ez kb. 4 százalékkal magasabb árat jelent. Magyarországra Nyugat-Európához hasonlóan szeptemberben érkezik az autó.


05_06_08 Saab93_tech.html

Technikai adatok
Benzinmotorok 1,8i 1.8t 2.0t
Furat (mm) 80.5 86 86
Löket (mm) 88.5 86 86
Lökettérfogat (cm3) 1796 1998 1998
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 90 (122)/5800 110 (150)/5500 129 (175)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford) 167/3800 240/2000-3500 265/2500-4000

Benzinmotorok 2.0T 2,8 V6 Turbo 2,8 V6 Turbo
Furat (mm) 86 89 89
Löket (mm) 86 74.8 74.8
Lökettérfogat (cm3) 1998 2796 2796
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 155 (210)/5300 169 (230)/5500 184 (250)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford) 300/2500-4000 320/2000-4500 350/2000-4500

Dízelmotorok 1.9 TID 8V 1,9 TID 16 V
Hengerszám 4 4
Furat (mm) 82 82
Löket (mm) 90.4 90.4
Lökettérfogat (cm3) 1910 1910
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 88 (120)/ 4000 110 (150)/4000
Max. nyomaték(Nm/ford) 280/2000- 2750 320/2000 – 2750

  végsebesség km/h gyorsulás 0-100 km/h s átlag CO2 kibocsátás g/km
5-fokozatú
1.8i 194 12.5 8.1 194
1.8t 197 10.2 8.2 197
6-fokozatú
2.0T 230 7.9 8.5 204
2.8V6 Turbo (230) 235 7.8 10,2 245
2.8V6 Turbo (250) 245 6.9 10.2 245
1.9 TiD [88 kW] 195 12.0 5.9 159
1.9 TiD [110 kW] 200 10.2 6.1 164
5 fok. automata
1,8t 224 11.3 9.3 224
2.0t 210 9.8 9.3 224
2.0T 225 9.0 9.6 231
6 fok. automata
2.8V6 Turbo (230) 230 8.7 10.6 255
2.8V6 Turbo (250) 240 8.3 10.6 255
1.9 TiD [110 kW] 200 11.2 7.2 194

Méretek és súlyadatok
Hosszúság 4654
Szélesség 1762
Magasság 1507
Tengelytáv 2675
Csomagtér (l)
Alaphelyzetben / lehajtott üléseknél 419/1273
Súlyok és tengelyterhelések (kg)
Saját tömeg 1410-1690
Teherbírás 450