Majd kiveri az ember szemét az autógyártók görcsös igyekezete, hogy valami átlagon felülit adjanak hozzá saját dobásukhoz az Astra kategóriájában. A Citroën a C4 formájával stimulálja a vásárlókat, a Renault is a merész designra tett, az Opel pedig teletömte az Astrát mindenféle high-tech cuccal, a GTC-t még panoráma üvegtetővel is. A Volkswagen belőtte a Golf és a Touran közé a szerencsétlen külsejű, de koncepciójában érdekes Golf Plust, a Nissan pedig egyenesen egy szabadidő-autót áraz be a kompakt autók szintjére.
Másként, mint mások
Aztán a főárammal szemben itt fickándozik a Mazda3, amiben semmi különleges nincs, egyszerűen csak egy jó autó. Ráadásul többet is el lehetne adni belőle annál, amennyit a gyártósorok kiköpnek, pedig kimaradt a kínálatból a kombi, a 3 ajtós és a kupékabrió. És a rút előítéletekben gondolkodók hozzátehetik azt is, hogy ez még egy igazi japán-japán autó, nem Törökországban, a franciáknál vagy a briteknél gyártott.
Most, hogy előítéletességemmel örökre kiírtam magam a toleranciavonatról, nekiveselkedhetünk a „Mi változott az átdolgozással?” kérdés megválaszolásának, mert a szűk határok közé szorított megújulás a teszt apropója.
Látod? Nem látod.
Nagyon résen kell lenni ahhoz, hogy leleplezhessük a gondosan álcázott modellfrissítést. Végül egy 2004-es teszt képeivel nekiálltam kisakkozni, hogy mi is történt. Szemből a lámpa és a lökhárító alja más, tehát nem szebb vagy rusnyább, csak eltérő. Hátul a lámpa nem ugyanolyan, mint eddig, de ennek a módosításnak sincs sok hatása az összképre.
Futófény a kínairól
Belül megmaradt a Knight Rider hangulatot keltő futófény a rádió alatt. A Mazdánál valaki vonzódhat a gagyi, de jópofa dolgokhoz, néha nekik is lazítani kell valamivel. Az időegységnyi elhelyezkedés után kevés kivétellel mindenki jól érzi magát a távol-keleti személygépjárműben. Az a helyzet, hogy a szorgos japán fejlesztők szinte mindent eltaláltak. Még annak is jó az üléshelyzet, aki egy fejjel nagyobb náluk és ugyanő hátul is elfér.
Csak egy kattintásnyira lapul a hétjegyű szám, mely kiölte kapcsolatunkból a rózsaszín idillt
Összesen két megoldással gyűlt meg a bajunk. A ventilátor és a hőmérséklet tekerőit megcseréltük volna, a hangerőt pedig – a többségre tekintettel – okosabb lenne a jobb kezünk ügyébe telepíteni, mint a bal oldali kormányküllőre. A csomagtérrel viszont látványosan nem boldogultak: ahhoz képest, hogy a Mazda3 milyen hosszú, végképp kicsi.
Univerzális dízelmotor
A Citroën C5-től a Focus C-MAX-ig tucatnyi típusban bevetett 109 lóerős dízelmotor nem most hozta csúcsformáját. Kicsit matt volt, ráérősebben látott neki a gyorsulásnak annál, amit megszoktunk ettől a géptől. Jó jel, hogy az autó még ezzel együtt sem volt lassú, mert kicsivel 2000-es fordulat alatt rátámaszkodhattunk a 240 Nm-es nyomatékra. Az univerzális turbódízel továbbra is keveset fogyaszt, városban például elég volt neki 6,9 liter.
Autópályán pont egy fokozattal kellene több a kocsiba, mert ötödikben a motor zajosan pörög. Országúton sokkal inspirálóbb a vezetése. Nyugodtan azt játszhatjuk, hogy kanyar előtt nem vesszük el a gázt, a kiváló futómű bírja. A Mazda3-ban semmi különös truváj nincs, de a kormányzását eltalálták, az ülés kényelmes és ezért jó vele haladni.
Hatmillió? Na, ne!
Nagyjából tehát minden szép és jó, de mégsem borulunk egymás nyakába áttetsző rózsaszín ködben. Merthogy a Mazda3 egyszerűen túl sokba kerül. A tesztelt dízel TX Plus-ért 6 millió forintot gombolnak le a kereskedők a derék ügyfélről, ami a vele színvonalban összehasonlítható autókhoz és egy dízel Mazda6-hoz képest is erős túlzás. Akció persze itt is van, ami félmillióval közelebb hozza az autó árát a realitáshoz.
|
|
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1560 |
Furat x löket (mm) | 75,0×88,3 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 80 (109)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,5 |
Végsebesség (km/h) | 182 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,1 |
Vegyes (l/100 km) | 4,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 128 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4415/1755/1465 |
Tengelytáv (mm) | 2640 |
Csomagtér (liter) | 339 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1350/550 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 5 999 900 |
Konkurensek (forint) | Ford Focus Ghia 1.6 TDCi. 5 251 000 |
Honda Civic 2.2 iCTD-i Sport, 5 790 000 | |
Opel Astra 1.7 CDTI Cosmo, 4 892 000 | |
Peugeot 307 1.6 HDi Sportline, 4 850 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | ABS, első, oldalsó és függönylégzsákok, aktív fejtámla elöl, kulcsnélküli zárrendszer, ESP menetstabilizáló elektronika, ködfényszóró, aut. légkondicionáló, fedélzeti számítógép, el. ablakemelő elöl-hátul, központi zár, motoros, fűthető külső tükrök, Bose autóhifi 6 hangszóróval, mélysugárzóval és 6 lemezes CD-tárral, 16 colos könnyűfém felnik, részecskeszűrő |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Egy hatmilliós ok miatt azt mondjuk, hogy a dízel csúcsmodell nem éri meg az árát, de ettől még formás, sportos, kényelmes és gazdaságos autó. |
Pontszám (max. 10) | 7,5 pont |