Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy Skoda Octavia, amely néhány sikeres év után leszerelt, annak rendje és módja szerint. Ahogyan kell, még a nyugdíjazás előtt mesterséges megtermékenyítéssel létrehozták az utódot, és megint nagyon beletrafáltak. Már a kezdetektől fogva létezett a kissé emelt hasmagasságú 4X4-es Combi kivitel, és kicsivel később megjelent az izmos RS változat, ami mind-mind jól sikerült.
Műanyaggal megszórva
A mostani „újdonság”, a Scout, tulajdonképpen nem is újdonság. Ez egy 4X4-es Combi halovány módosításokkal, némi pofásítással. Mivel a jelenlegi 4X4-es nem különbözik igazán a szériaváltozattól – ezt mi kicsit hiányoltuk is -, most a Scoutot az Audi Allroadhoz, a Volvo XC70-eshez, vagy a Fiat Panda Crosshoz hasonlóan műanyag borításokkal csicsázták fel. Ettől jóval dögösebb lett a sima összkerekesnél.
További lényeges változtatásokért viszont nem érdemes szétcincálni az autót, mert egyszerűen nem fogunk ilyet találni. Olyan apróságok mint az átrajzolt első-hátsó lökhárító, a krómozott dupla kipufogóvég, vagy az új 17 colos alufelni azért feltűnnek az élesszeműeknek, de akárhogy is erőlködünk, érzésben semmi különbséget nem fogunk érezni vezetés közben.
Magasabb, dögösebb
A belső még ennél is jobban konvergál a mostanihoz. A küszöbön lévő feliratokon kívül egyetlen kézzelfogható változás van, de ezt a szó legszorosabb értelmében kell érteni. Az anyósülés előtt kinőtt egy kapaszkodó a műszerfalból, ami a vizuális élményen kívül semmilyen célt nem szolgál. Ehhez hasonló majrévasat csak kőkemény terepezéskor szorongatnak az utasok, ami az Octaviában személyautó mivoltából kifolyólag nem fog megtörténni.
Terepen számíthat valamicskét, hogy a Scout alja további 16 millimétert távolodott a földtől, így már 4 centivel magasabban van a normál hasmagasságú Octaviánál. Gyanítom, ezt ritkán fogják kihasználni a leendő vevők, ezért mi megtettük helyettük is. Jártunk vele köves folyóparton és a torinói hófödte biatlonpályát is kipipáltuk, amit egy karc nélkül megúszott az autó.
Eltűnik az a lusta és torkos FSI motor, aminek sosem láttuk értelmét. A bölcs döntésről a túloldalon
A használható motorerő már laza szerkezetű talajon is megengedi a csapatást vele – ha nem sajnáljuk-, de a szanaszét röpködő kavicsok előszeretettel beszorulnak a hátsó féktárcsához, így ezt inkább nem ajánljuk.
A minimális magasítás érzésre nem rontotta le a Scout utcai képességeit sem, sőt a kanyargós hegyi utakon és a gyors autópálya-szakaszokon is meglepően jól éreztük magunkat benne.
2 motor – 1 megszűnik
Ennél már csak akkor lehetett volna jobb nekünk, ha egy kicsivel több lóerő is helyet kapott volna a Scoutban. Nagy meglepetés itt sem készül, a kétliteres FSI és az ugyanekkora dízel közül lehet majd választani, 150 illetve 140 lóerős teljesítménnyel. Mindkét motorhoz hatfokozatú kézi váltót párosítanak.
Érdekesség, hogy a kétliteres benzines FSI motor gyártása a nyáron leáll, a konszern indoklás nélkül egyszerűen kikukázza a motort. Talán ott is rájöttek, hogy a nagy fogyasztású, gyengécske benzinmotorok nem tartoznak a vevők kedvencei közé. Helyettesítését az új 1,8-as TFSI motorcsalád veszi majd át, amit már most jobban kedvelünk a mostaninál.
Ezek alapján, akinek a 2 literes FSI -re fáj a foga – amit nehezen tudunk elképzelni, – annak még nyár előtt lépnie kell. A Scout érdekessége, hogy a hivatalos magyarországi bemutató csak szeptemberben esedékes, de az autó már márciustól rendelhető lesz és áprilistól indulnak a kiszállítások is.
Drága, de jól felszerelt
Könnyű megjósolni, hogy itthon nem a Scout lesz a legkeresettebb Octavia-változat, mert azt egyfajta prémiumterméknek szánja a Skoda, mint az Audi Allroadot. A minden lényeges extrát tartalmazó Scout indulóárát 7,6 millióra jósolják az arra érdemesek, a dízel ennél majd egymillióval drágább lehet.
Ha valaki kiperkál majd ennyit, annak garantáltan egy tökéletes családi autó lesz a birtokában, amit nem kell már a természettől sem óvnia. Az Octavia Combi erősségei is megmaradnak a Scoutban, az 580 literes csomagtér, vagy a 660 kilogrammos terhelhetőség mind-mind elismerésre méltó számadatok.