Vezettük: Toyota Avensis 2007

Itt egy japán autó, amely a Toyota szerint velejéig európai. A designerek a francia tengerparton élték bele magukat a rajzolásba, az autót Angliában gyártják, a dízeleket lengyel barátaink készítik és a kocsit kimondottan Európának fejlesztették ki.

Jó sör, lassú tempó

Ennyi européer beütés után hol máshol mutathatták volna be az autót, mint az EU bürökrácia székhelyén, Brüsszelben. A reptéren nem szól az Örömóda, nem osztogatnak uniós papírforgót, nem sietnek könyökvédős hivatalnokok, mégis ez itt az Európai Unió agyközpontja.

Autós szemmel nem Belgium az a hely, ahol eljutunk a nirvánába. Autópályán max. 120 lehet a tempó, nincsenek nagy hegyek a szerpentinekhez és sok az eső, de legalább jó a sör és a csokoládé, meg van sok tehén az út mellett.

a videó a hirdetés után indul

Pocakos fegyver

Európában az Avensis a Toyota csúcsmodellje. Az ennél drágább autók között nincs értelme próbálkozni a Camry-vel, ráadásul ott a Lexus paletta, minek erőltessék a nagyautót Toyota jellel?

Kényelmével és megbízhatóságával az Avensis egy pocakos, enyhén deresedő halántékú úriembernek tűnhet. Pedig a joviális családi hátas igazi fegyver a Toyota kezében, a maga csendes módján fájdalmas sebeket ejt a konkurenseken. Az Avensis tulajok ugyanis 80 százalékban más márkáktól ülnek át Toyotába, nem pedig Corollából váltanak feljebb.

Kicsit más

Még aggasztóbb a többieknek, hogy az Avensis nem a flottaeladásokkal hozza a darabszámokat (tavaly 144 180 autó), hanem a magánvásárlók között arat. Ez azért fontos, mert ott lehet igazán pénzt keresni, nem a kölcsönzőkbe betolt autókkal. Ebből a profitból pedig sok mindenre futja, például modellfrissítésre.

A 2007-es évjárat kívül és belül nem sokban különbözik az eddigitől. Kicsit más első és hátsó lámpák, új lökhárító, index a tükörházban, ez a lényeg. Belül pár gomb módosult a könnyebb használhatóság érdekében, megjelent egy kijelző a fordulatszámmérőben a fogyasztásnak és a hőmérsékletnek.


A műszakiakat is ráeresztették az autóra. Ők az új dízelmotor mellett főleg a futóművel és a kormányzással bíbelődtek, többek között újrahangolták a lengéscsillapítást és javítani próbáltak a kormány visszajelzésein.

Azt azonban ukázba adhatták nekik, hogy az autó ne nagyon legyen más, mint eddig, ezért vezetés közben nem sok különbséget érezni az elődhöz képest. Nagy, nyugodt, izgalommentes autó, benne mély csend.

Utazás vagy izzadás

Valaki félreérthetett valamit, ezért a sajtóanyagot meghintették a sportosságot szuggeráló szólamokkal, de az Avensis kényelemorientált, antisport gépezet maradt. Miért kell az élményszerű vezethetőséget sulykolni? Sokan vannak, akik nem kimelegedni, hanem utazni akarnak a kormány mögött, minél jobb életminőségben.

A pihentető utazás profilba vág az autónak, amihez elég lesz az alap dízelmotort megvenni. Az Avensis-hez nem alibiből van dízelmotor, a Toyota tudja, hogy ezekhez az üzemanyagárakhoz öngyulladás kell. A felső karéjban már eddig is hatásos dízelek trónoltak, a kínálat alján azonban lemaradt az Avensis.

Erre vártunk

A Toyota erre egy új dízellel reagál, amit nem az eddigi 116 lóerősből faragtak, hanem a 2.2 literes alapján oldották meg, kisebb lökettel. A legújabb tádé 2000 és 2800 között mindjárt 300 newtonmétert tud, 126 lóerős és várhatóan ez lesz a legnépszerűbb motor a típusban.

Az első vezetés alapján nem nyúlnak mellé vele az emberek. Nincs benne különösebb erő, arra ott a 177 lovas, de az új motorra számíthatunk hegynek föl, sztrádán és hirtelen előzéseknél is. Ráadásul halk, annyira, hogy autópályán szavát sem lehet venni és más országokban van hozzá részecskeszűrő. Nálunk nincs, mert 130 000 forinttal drágább lenne a kormozó szűrőtlennél és az állam nem ad rá kedvezményt. A környezetvédelem önmagában mifelénk sem érv.

Benzines 5, dízel 5,8 milliótól

Minden dízelhez hatfokozatú kézi váltót ad a Toyota, így a szabvány szerint csak 5,5 litert fogyasztó új D-4D 125-höz is. A 150 és a 177 lóerős D-4D nem változik.

Mivel a 126 lóerős dízel Avensis 5 820 000 forinttól kapható, a benzinesek vert helyzetben vannak. A 129 lóerős 1.8-ast mégse volt rossz vezetni. Ez a motor a hasonló méretű francia vagy német benzinesekhez képest nagyon rendben van és a számítógép szerint csak 7,6 litert fogyasztott a tesztúton.

Kár, hogy az ötfokozatú váltó miatt jóval hangosabb a dízeleknél és turbó híján nyomatéka sincs sok. Ha vágyálmunk mégis egy benzines Avensis volna, akkor csak ez a változat jönne szóba. Nem véletlenül adnak el többet belőle, mint az összes többi benzinesből (1.6, 2.0, 2.4) együtt. Az alapárak nem változtak, a négyajtós 1.6 VVT-i 5 010 000 forintba kerül, az új Avensis június 30-tól kapható itthon.