Sokáig úgy volt, hogy nem lesz, aztán mégis úgy döntöttek, hogy megcsinálják. Elkészült a négyajtós, a Sedan változat az Opel Astrából, ami a különböző variációkat beleszámolva a hetedik változat a jelenlegi Astra kínálatban.
Az új modellt nem fogják mindenhol árulni, mivel azt kifejezetten Közép- és Kelet-Európa piacaira szánták. Ebbe még beleesik Magyarország is, de Németországban például egyáltalán nem kerül majd árusítására. Nem minőségbeli különbségről van szó, hanem egyszerűen arról, hogy a négyajtós felépítés ezen régiókban népszerű leginkább. Nem marad ki Spanyolország sem, ahol szintén szeretik a szedánokat.
Jumurdzsák és Kovács úr
Miért jó, miért szereti Jumurdzsák és Kovács úr is egyszerre a négyajtós, puttonyos felépítést? A válasz a magasabb fokú biztonságérzetben, a nagyobb, tágasabb csomagtérben vagy ezek kombinációjában keresendő. Egy ötajtóssal szemben egy hasonló méretű szedán teljes értékű családi autónak is tökéletesen megfelel, mivel nagyjából 500 literes csomagtérrel, és tágasabb belsővel rendelkezik. Ezzel szemben egy hagyományos csapotthátú mindössze egy formásabb feneket tud felmutatni.
Kevésbé egzakt, de mindenképpen érdekes megközelítés, hogy az emberhez gyerekkori rajzai alapján jóval közelebb állnak a szögletes formák. Hogy ez mennyire igaz nem tudjuk, de tény hogy tíz kisgyerekből kilenc mindig négyajtós formájú autót rajzol.
Törökös
Ugyan Törökország az egyik legnagyobb szedán felvásárló piac, – itt volt a bemutató is -, az Astra Sedan mégsem tipikusan ide való. Nem olyan esetlen, mint egy Albea, vagy egy Thalia, saját kategóriájában is a formásabbak közé sorolható. Ilyen méretű autót már errefelé sem láttunk rogyásig megpakolva, erre a célra a török bazárosok is az öregebb és olcsóbb autókat használják. Viszont a helyi utakat róva, könnyű belátni, hogy Törökországban tényleg a négyajtós a menő. Nem véletlenül várja az Opel ide és Oroszországa az eladások 2/3-át.
Pakolni persze lehetne bőven a Sedanba is, no meg beülteni hátra egy rakás felnőttet és gyereket, ahogyan errefelé szokás. Ennek legfőbb oka, hogy a legújabb Astra alapját nem az ötajtós, hanem a kombi kivitel adja. Ez mindenképpen jó hír, mert utóbbi nyújtott tengelytávját is megörökölte ezzel a Sedan, ami nagyobb lábteret enged, mint a csapotthátú.
Szűk motorválaszték
A keletre való száműzetést talán egyedül a motorkínálaton érezni. Három motorral indítják az értékesítést, a negyedik ( a 100 lóerős, 1,7-es dízel) tavasszal érkezik. Eleinte az 1,6-os és 1,8-as benzines, valamint a 90 lóerős, 1,3-as dízelmotorból lehet választani. Elképzelhető, hogy a későbbiekben lesz 1,4-es benzinmotor is, az erre való igényt most méri fel az Opel.
Utóbbi jelenléte több szempontból is indokolt lehet. Egyrészt mert olcsóbb, másrészt van a kombiban is, így feltehetőleg ezzel a felépítéssel is elboldogulna. Más kérdés, hogy az 1,6-os próbája után mégsem erőltetnénk egy annál is gyengébb motort, ha épp egy családi nyaralásra indulnánk. Az 1,6-os 115 lóerővel vonszolja az autót, de ennek csak egy részét érezni. Egyesben alig él az autó, de a többi fokozatban sem élénkül igazán. Pörgetni kell a normális tempóhoz, de ennek nem szívesen engedelmeskedik. Lusta.
Nem eszik sokat
Érzésre nincs sok különbség a 90 lóerős dízelmotornál, ami szintén nem erejéről lesz messze földön híres, de legalább kedvező a fogyasztása. Az 1,6-ossal ellentétben ehhez 6 sebességes kézi váltót adnak, igaz ezt csak városon kívül tudjuk kihasználni.
Hatodikban még 80-nál is szenved az 1,3-as dízelmotor, de pont emiatt jól fogyaszt akkor is, ha ennél gyorsabban hajtunk. Nekünk a tempós, kanyargós szakaszok után sem mutatott hat liternél többet a fogyasztásmérő, de feltehetőleg egy átlagos családfő mellett ennél kevesebbel is beéri majd.
A futómű bőven felülmúlja a motorkínálat szintjét, ez csak a kategória legjobbjaihoz hasonlítható. Akár sportos autózáshoz is megfelelő, amellett, hogy kellően csendes és kényelmes az utastér, a hazaihoz hasonló ramaty utakon is. Egyenestartása, kormányozhatósága, és útfekvése kiváló.
Nehezített behatolás
A négyajtós Astra mellett valóban nyomós érv a bővebb helykínálat. A hátsó lábtér olyan tágas, hogy két 190 centiméter magas emberszabású is elfér benne egymás mögött, nem beszélve a jóval tágasabb, 490 literes csomagtérről. Ez egészen 870 literig lehet bővíteni, amennyiben ledöntjük a hátsó üléseket.
A csomagtérrel mindössze egyetlen problémánk lehet, hogy jócskán megnehezítették a behatolást. Először úgy tűnt, kizárólag a középkonzolról, gombnyomással nyitható. A hátsó nyitógombot állítólag a biztonsági tényező miatt hanyagolták, így kisebb az esély, hogy illetéktelenek turkáljanak a pirosnál a csomagok között. Az Opel szerint keleten ez még mindig megeshet.
Arra a kérdésre, hogy a kulcsról miért nem nyitható a csomagtér, nem tudtak értelmes magyarázattal szolgálni a gyáriak. Aztán kiderült, hogy mégiscsak nyitható, csak a külön gombot hagyták le a slusszkulcsról. A trükk, hogy a nyitás gombot hosszan lenyomjuk.
Marad a Classic II
Az új Astra Sedan novemberre Magyarországra is megérkezik, de viszonylag magas alapára miatt ebből sem lesz igazi népautó. Erre sokkal alkalmasabb a jelenlegi Classic II, amit továbbra is kínál az Opel párhuzamosan, egészen addig, amíg a mostani át nem veszi majd a helyét.
Az új Astra Sedan alapára 100 ezer forinttal haladja meg az azonos felszereltségű ötajtósét, de az 1,6-os motorral a legolcsóbb így is 4 millióba kerül. Ez viszont „fapados” létére tartalmazza a légkondit, a CD-s rádiót, a bőrkormányt, és több egyéb hasznos kiegészítőt is. Itthon arra számítanak, hogy az ötajtós Astra számainak felét produkálja majd a Sedan jövőre.
Opel Astra Sedan 1,6 ECOTEC | |
Motoradatok | |
Lökettérfogat | 1598 |
Hengerek/szelepek | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 85(115)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 155/4000 |
Menetteljesítmények | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,7 |
Végsebesség (km/h) | 191 |
Fogyasztás | |
Város (l/100 km) | 9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,5 |
Vegyes (l/100 km) | 6,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 163 |