Melyik a könnyebb szituáció? Egy rossz autó után egy jót csinálni, vagy egy sikeres után egy még sikeresebbet. A Skoda nem választhatott, neki a második variációval kellett szembe néznie.
8 évvel ezelőtt csináltak egy jó autót, és szinte minden lehetséges piacon kaszáltak vele. Közel 1,6 millió darabot szórtak szét világszerte – itthon is jelentős sikereket ért el. Talán emiatt, talán nem, de nem hamarkodták el, hogy bemutassák az új modellt. A hivatalos premier a Genfi Autószalonon lesz márciusban, magyarországi bemutatására várni kell májusig.
A Roomster az oka
Felemás érzelmekkel fogadtam az új Fabiát. Valami újat szerettem volna látni és érezni, a jó után még jobbat akartam. Ez csak egy egészséges fejlődési vágy vagy elégedetlenség? Nem tudom. Mindenesetre a Fabia nekem csak kívülről hatott újnak, sőt onnan sem igazán.
Elölről egy Roomster, hátulról egy Swift, és még egy kicsit minis is, bár az összhatás kétség kívül tetszetős. Jobb kiállású lett, tágasabb, komolyabb benyomást kelt mint elődje, és a piac pont ezt kívánja. Tetszeni fog az embereknek.
Én ugyan kicsit elszomorodtam elsőre, amikor belül a Roomster műszerfala fogadott, bár semmi okom nem volt rá. Megint csak az újdonság erejének hiánya bolondított meg, hiszen a Roomster bemutatóján még szinte örvendeztem: „Milyen szép és jó!”
Nyoma sincs hibának. Kulturált az anyagminőség, – látványra pláne -, és ha megfizetjük, van minden, mi szem-szájnak ingere. Olyan dolgok, amikkel néhány éve még csak a tehetősebb vevőket vakították. Az extralistán a kanyarban felkapcsoló ködlámpa mellett, Bluetoothos telefonkihangosító, navigációs rendszer, és iPod-csatlakozási lehetőség is szerepel.
Négyféle lesz
Négy felszereltségi szint lesz a Fabiánál: Classic, Ambiente, Sport és Elegance. Alaphelyzetben be kell majd érni a két síkban állítható kormánnyal, 6 légzsákkal, és blokkolásgátlóval, központi zár még nincs.
Helyből viszont jut dögivel, mert ha csak kicsit is, növekedett valamit a Fabia. Eddig sem volt alacsony, mostantól viszont a kosarasok kedvence lehet, mivel közel 5 centivel magasabbra nőtt. Azon pedig már amatőr dolog volna meglepődni, hogy hátul nagyobb lábhely van, mint egy Audi A4-esben. Ráadásként az évek múlásával tágult valamit a csomagtartó is, így most 40 literrel több zacskós tejet préselhetünk 300 literre. És még én vagyok elégedetlen.
Menetközbeni élményekről, árakról a túloldalon
4 benzines, 3 dízel
A sajtótájékoztatón hosszan sorolták a motorvariációkat, ami a 3 hengeres, 6 szelepessel nyit, és egy 16 szelepes 1,6-ossal valamint egy 1,9-es dízellel zár, összesen 7 féle motor van. Újdonság, hogy az új, 1,6-os benzineshez jófajta, hatsebességes automata váltót is lehet választani, – a többihez ötsebességes manuális jár – és a három dízelből kettőhöz részecskeszűrőt is lehet kérni.
A biztonságról egy rakás elektronika gondoskodik, és a gyalogosok is nagyobb biztonságban lesznek a környéken. A méretes hátsó szélvédő miatt kevesebb embert fognak tolatva elgázolni a Fábiások. Ha elölről teszik, a gyalogosok a plusz 3 centivel megemelt motorházra fekhetnek.
Csehül még hosszan ecsetelték az új Fabia tulajdonságait, de ekkor már csak az újdonság erejével ható szalonnás banánkarikák tartottak életben, két nap kialvatlanság után.
A népszerű
Tesztútra a Magyarországon 75 százalékos részesedéssel bíró 12 szelepes 1,2-est kértük fel, nem élt kifogással. Ezzel a műszerrel egytized híján 15 másodperc kell, míg felküzdjük magunkat 100-ig, de ha nem ezt méregetjük, akkor fel sem tűnik majd, hogy ennyire lomha. Autópályán még lehet vele tartani a 130-at is, sokkal többre a 163 km/órás vég viszont nem enged következtetni.
A környezetvédők legnagyobb örömére nyoma sincs a japános munkakedvnek. A gázpedál csak jelzésértékű információt közvetít a motornak, amit úgy 2 másodperc múlva kísér változás. Szerencsére a háromhengeres már nem darál úgy, mint egy kávéfőző. A Roomsterhez hasonlóan a Fabiából is kitiltottak mindenféle zajt, legyen az motor vagy szél keltette.
Ezek után nem nehéz kitalálni, hogy a Fabia erőssége nem a motorokban rejlik. Inkább a futómű és a kormányzás felé kell keresgélni, és a váltót sem szabad kihagyni a felsorolásból. A váltó még mindig passzentos, de nem ad ki kopogós hangokat, a futómű pedig megint remekel. Ritkán kell kanyar előtt elvenni a gázt, és úgy tűnik az úthibákkal sincs rossz viszonyban a szerkezet, bár ezt egy külföldi menetpróba során gyakorlatilag lehetetlen lemérni.
Fél siker
Nem tartanak érdeklődés hiányától a Skodánál. A csökkenő piac ellenére itthon a májusi bevezetés után még 4000 darabot szeretnének idén eladni, ami a mostani ötajtósból majdnem egy évi mennyiség. Egyelőre csak ez a változat kerül leváltásra, a kombira a jövő év közepéig, a limuzinra még tovább kell várni. Az új változatok megjelenéséig még gyártásban maradnak a régiek.
Az árakról egyelőre csak keveset tudni. A cseh álláspont szerint ugyannyiért többet adnak majd, a magyar szerint pedig az új ára felülről nyaldossa majd a mostanit. Az árak márciusban a bemutató után kerülnek nyilvánosságra.