Budapest, 2007 február 15. 8:30: Találkozó a Ferihegy 2/A terminálon. Madridba utazunk öten Magyarországról az új smart fortwo bemutatójára. A gépen találkozom Talmácsi Gáborral, akiből próbálok exkluzív információkat kicsikarni, de nem sikerül. Állítólag nincs ilyen. Megerősíti, amit amúgy is tudunk. Idén minden eddiginél nagyobb esély van egy magyar világbajnoki címre – amire eddig is hajtott -, a tesztek biztatóan sikerültek.
Társaságában menedzsere, Stefano Favaro, és egy igencsak dekoratív hölgy is utazik, aki szerencsés típus, mert az elfogyasztott étel mennyisége alapján nem hajlamos a hízásra. Az ő kiléte felfedetlen marad.
Madrid, 12:20: Megérkezünk Európa ötödik legnagyobb városába, Madridba, ahol a reptéren már várnak a smartos lányok és fiúk, persze a csapat néhány tagja szerint várhatott volna jóval több lány és kevesebb fiú.
„Bebútol” a telefonom, és egy sms érkezik, miszerint bomba robbant ma délelőtt. A helyiek erről nem tudnak, viszont beszámolnak arról, hogy álruhás rendőrök veszélyeztetik a szegény újságírókat a tesztút folyamán, így megkapjuk az instrukciókat. Ha rendőrautó nélküli fakabátokat észlelünk, ne álljunk meg, hajtsunk tovább.
Rövid tájékoztatást kapunk a fortwo-ról, egy műszakis kolléga 5 másodperc alatt lekapja a motorháztetőt, mondván az új fortwo-ban már sokkal egyszerűbb ablakmosót és egyéb folyadékokat tölteni. A motor és a hajtás még mindig hátul van, az ESP még mindig széria.
Mostantól 3 teljesítményszinttel választható a benzines fortwo, mindhármat egy 1 literes Mitsubishi által fejlesztett motor ösztökéli haladásra. 61, 71 és 84 a lóerők száma, utóbbinál besegít egy pöttömnyi turbó is a légkavarásba. Egyetlen dízel van, egy szupertakarékos és a korábbinál fürgébb 0,8 literes darab, amit picivel később mutatnak be, így még nem tudjuk kipróbálni.
A tesztautók kiválasztását jócskán megkönnyítik a helyiek, mivel bármit választhatunk, feltéve, hogy megfelel a piros színű. Kiválasztunk tehát egy piros kabriót, a legerősebb 84 lóerős motorral, mivel jelentős autópálya-szakasz áll előttünk. Újdonság a kabriónál, hogy már nemcsak elhúzza, de le is hajtja a tetőt gombnyomásra, ami korábban manuális művelet volt.
Mielőtt elindulunk, kiderül, hogy a merénylet félreértés volt. Bomba nem robbant, de ma kezdődik a 3 évvel ezelőtt elkövetett terrortámadás vádlottjának pere.
Kimerészkedtünk a pályára
A smart még mindig vérbeli városi kisautó, ezért érdekes, hogy jókora országúti és autópályás rész tarkítja a tesztutat. A reptérről kapásból fel is hajtunk rá, és szaggatunk Chinchon felé, ahol majd némi elemózsiával fogadnak bennünket.
Végsebességteszt és a világ leggazdaságosabb kisautója a következő oldalon
A kissé megnövekedett smartnak már 145 km/órás végsebességet engedélyeztek a mérnökök, amit meglepő könnyedséggel teljesít a turbós változat. Megelőzni nem tudjuk egymást a másik magyar egységgel, így nagyjából olyan a szitu, mint amikor két kamion küzd egymás ellen percekig, és ezzel a mögöttes forgalom idegeire megy.
Ilyen sebességnél is jó az egyenes futás, csak a kamionok mellől kiérve, a széllökésekre kell odafigyelni, mert erre érzékeny a törpeautó. Országúton már nem ekkora élmény a smarttal furikázni, mert a szűkebb kanyarokban kicsit félelmetesen kanyarodik, és előzni sem egy leányálom.
Ha túl bátran közelítünk meg egy kanyart, akkor pontosan úgy viselkedik, mintha nem tekernénk eléggé a kormányt, és ezért csak nagyobb ívben tudunk fordulni vele. Nem csúszik, hanem az egész autó észrevétlenül átkerül a szemben lévő sávba. Kicsit olyan, mint egy rossz álom.
Jobb az új
Chinchonban egy gyors ebéd elköltése után lehetőség van a régi típus kipróbálására is, amire egyáltalán nem szoktak a gyártók gondolni. Pedig tanulságos. Ekkor tűnik fel, hogy a régi smart sokkal jobban rángat a váltásnál, és a fekvőrendőrökön is nagyobbat bicskázik. Persze arra sosem gondolnánk, hogy az új és a régi smart mindössze 10 százalékban egyezik, mivel az átlagember meg sem tudja megkülönbözetni a kettőt, annyira hasonlítanak.
Nem feltűnő a 19,5 centiméteres különbség, ami nemcsak a kényelmet, de az elgázolt gyalogosok túlélését is szolgálja. Látványosabb a csomagtér növekedése, ami 70 literrel 220-ra növekedett, sőt plafonig pakolva 340 literrel gazdálkodhatunk. Ez két emberre bőven elég a bőröndökkel együtt, pedig utazásra nem indulnánk vele. Irány a szálloda Madridban.
Euro 5 és USA
Madrid, este 8 óra: A sajtótájékoztató nem kevésbé izgalmas, mint máskor, és inkább a márka pozitív tulajdonságait hangsúlyozzák. Szó sem esik a forfour, vagy a roadster kudarcairól, annál inkább a 770 ezer darab fortwo-ról, ami a kezdeti nehézségek után elég jól szaladt.
Sokat hallunk az új dízelmotorról, ami 3,4 literes átlagfogyasztásával a világ leggazdaságosabb városi kisautójává teszi a smartot. Igaz, a 20 másodperc körüli gyorsulással nem is szívesen csatangolnék vele azon kívül. További előnye, hogy egy részecskeszűrővel simán teljesíti majd az Euro 5-ös szabványokat is a jövőben.
Most már biztosra vehető, hogy 2008-ban debütál a smart hivatalosan az USA-ban, de még csak becsléseket sem hallunk a tervezett eladásokról.
A városban van elemében
Madrid, február 16, 8 óra: Mielőtt hazaindulnánk, bemerészkedünk a reggeli belvárosi forgalomba Madridban, ahol igazán elemében van a smart. Ezúttal a 71 lóerős változattal vágunk neki, szervokormány nélkül, de sem a plusz 13 lóerőnek, sem a rásegítésnek nem érzem igazán hiányát. A váltásoknál még mindig jobb, ha elveszzük a gázt, de tény, hogy gyorsabb a korábbinál. Ez viszont nem gátol abban, hogy a lámpáktól az elsők között tudjunk kilőni, és könnyedén beilleszkedhetünk a nyüzsgő, hazainál pergőbb ritmusú forgalomba is.
A smartból nézelődve teljesen átértékelődik a parkolóhelyek fogalma is, szinte minden résbe bepréselhetjük magunkat, keresztben, netán hosszában. Jóval egyszerűbb így az élet, annak az 1,2 embernek, aki átlagosan helyet foglal egy európai autóban, legalábbis a smart ebben reménykedik. Mielőtt túlságosan felvennénk a ritmust, gyorsan megtekintjük Picasso leghíresebb festményét, a Guernicát, majd hazaindulunk.
Itthon áprilisban
A benzines példányok áprilistól boldogítják azt a száznál is több vevőt, akik egy égy évben a smartra voksolnak hazánkban. Egyelőre nem ismertek a pontos árak, de az ígéret szerint nagyjából a mostani árakon lesz elérhető. Tehát most sem lesz olcsó.