A szabványnak megfelelő ciklus szerint mérve 130 kilométert képes megtenni a Peugeot iOn villanyautó. Saját tesztünkből tudjuk, hogy normál használat mellett, a való életben 100-110 kilométeres távolságra valóban simán elautózhatunk. Ám ennél messzebbre is jutottak már vele, akik mindent feláldoztak a nagyobb hatótávolság érdekében.
Adatlap
Meddig visz biztosan a Peugeot iOn?
Motor | Elektromos |
Teljesítmény | 67 LE |
Nyomaték | 196 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) | 15,9 sec |
Végsebesség | 130 km/h |
Fogyasztás (vegyes) | n.a. |
De mi van akkor, ha nem az érdekel minket, hogy hátszélben, lejtőn, behajtott tükrökkel, 45 kilós sofőrrel meddig jut a kocsi, hanem az, hány kilométer alatt tudunk eljutni arra az állapotra amikor az akkumulátor töltöttség-jelzőn már egyetlen hasáb sem látszik és a fedélzeti számítógép nulla hatótávot mutat? Vagyis meddig ér el a Peugeot egy hajtós, hideg napon?
A sofőr 95 kilós. Mérésünk helyszínéül a Nagykőrös-Törtel-Cegléd-Törtel-Nagykőrös útvonal szolgált, vasárnap kora délután. Azért a harmadrendű útvonal és az időpont, hogy minél kevesebb autós zavarja a mérést. Normál autókkal szemben a villanyautók ugyanis városban fogyasztanak legkevésbé, autópályán viszont leginkább.
Az iOn nem luxusautó, de rendelhető hozzá ülésfűtés, a gyártó ugyanis ennek használatát javasolja hideg időben a hagyományos fűtés helyet, amely akár 45 százalékkal is csökkentheti a hatótávolságot. Ez kell nekünk!
Bár tavasz van és viszonylag jó idő, feltekertük a fűtést, bekapcsoltuk a maximális befúvást és légkondicionálót is (nehogy párásodjon az ablak). Szimulálva a dermesztő hideget az ülésfűtést is ON-ra állítottuk. A meleg ellen pedig a kissé leengedett ablakokkal védekeztünk.
Nem elégedtünk meg azonban ennyivel, hanem bekapcsoltuk a hátsóablak-fűtést, és a nappali menetfény helyett a normál fényszórót használtuk, miközben a hifit is hangosan hallgattuk, mintha folyamatosan kedvenc számunk szólna.
Menetközben nem vettük figyelembe a műszerfal energiajelzőjének ajánlását, amely arra biztat, hogy a gázpedállal finoman bánva tartsuk zöld mezőben a mutatót, azaz kevés energiát használjunk. Ha kellett padlógázzal gyorsítottunk, ha kellett, visszafogottan gurultunk. Betartottuk a KRESZ-szabályait is, városban 50, országúton javarészt 88-90 km/órás sebességgel hajtottunk.
Szinte majdnem tökéletesen sikerült kiválasztani az útvonalat, hiszen a végén alig egy kilométer maradt, amelyet egy háztömb körül körözve fogyasztottunk el. Ezt követően az autó elektronikája új programra áll át.
Amikor a fedélzeti számítógép szerint nulla kilométert tehetünk már meg, a fűtés és a klímaberendezés kikapcsol. A szellőző ventilátor még jár, befújva a maradék meleg vagy hideg levegőt. Az autót mozgató villanymotor teljesítménye fokozatosan csökken.
Amikor már nem garantálható a kívánt gyorsulás, teknősbéka-szimbólum jelenik meg a műszerfalon, a jármű teljesítménye csökken. Az akku minimális szintjének elérésekor a jármű megáll. Ekkor 59 km-t mutatott a számláló.
Mire elég az 59 kilométer? A Peugeot felmérése szerint szinte bármire. A francia gyár kutatása szerint az autósok 90 százaléka hatvan kilométernél kevesebbet autózik naponta, így az iOn még határhelyzetben is képes kiszolgálni legtöbbünket.
Az iOn elsődleges mozgástere a város. 3,48 méter hosszúságú és mindössze 4,5 méter a fordulóköre.
Igaz a 64 LE-s villanymotorral 15,9 másodperc alatt gyorsul százra, de 50-ig 5,9 másodperc alatt elér, lámpánál ezért kevés ellenfele van. A lítiumion-akkumulátort hat óra alatt lehet újratölteni, közönséges 230 voltos konnektorról, de gyorstöltő rendszerének jóvoltából már félóra alatt visszanyeri kapacitásának 80 százalékát.
Még ha pazarlóan villanyautózva nem is elég ehhez egy feltöltés.