A népi bölcsesség szerint csak az nem hibázik, aki nem dolgozik. Nos, a Porsche Hungaria autóparkjában bizony dolgoznak eleget, így aztán nem vethető a szemükre, hogy összekevertek két tesztautót egy derűs januári napon. Egy másik autós lap megkapta a nekünk kiírt 1,6-os, tessék-lássék kistafírozott dízelt, engem pedig egy 140 lóerős, csilivili, üvegtetős, navis-hifis benzines csúcsmodell fogadott a Frangepán utcában.
Sebaj, kis kör ez az autós újságírós, mindenki ismer mindenkit. Elhoztam a közel tízmilliós autót (pont olyat, mint amilyet nemrég énekeltünk meg, csak ez kék volt), és letelefonáltuk Karner Miki kollégával, hogy másnap majd cserélünk és papírozunk. Addig megy mindenki a maga dolgára, én az ő Golfjával, ő az enyémmel.
Íme, az új Golftédéi. A magyar családi vágyálom, a takarékos, dinamikus, praktikus autó, amit neve (Népautó) ellenére újonnan igazi presztízsjárműként tart számon itthon a középosztály jelentős része
Íme, az új Golftédéi. A magyar családi vágyálom, a takarékos, dinamikus, praktikus autó, amit neve (Népautó) ellenére újonnan igazi presztízsjárműként tart számon itthon a középosztály jelentős része
Fotó megosztása:
Az új Golf kicsit hosszabb és könnyebb elődjénél
Az új Golf kicsit hosszabb és könnyebb elődjénél
Fotó megosztása:
Megmaradtak a klasszikus Golf-stílusjegyek; egy új 6-os és 7-es Golfot könnyű megkülönböztetni, ha egymás mellett állnak, de ha magukban tűnnek fel a forgalomban, kell pár pillanat eldönteni, mit is látunk
Megmaradtak a klasszikus Golf-stílusjegyek; egy új 6-os és 7-es Golfot könnyű megkülönböztetni, ha egymás mellett állnak, de ha magukban tűnnek fel a forgalomban, kell pár pillanat eldönteni, mit is látunk
Fotó megosztása:
Az orr laposabb, agresszívebb, szögletesebb. Az olcsóbb kivitelek halogén izzósak, nincs automata fényváltó kapcsolójuk és a menetjelző fényük is hagyományos izzó LED helyett
Az orr laposabb, agresszívebb, szögletesebb. Az olcsóbb kivitelek halogén izzósak, nincs automata fényváltó kapcsolójuk és a menetjelző fényük is hagyományos izzó LED helyett
Fotó megosztása:
Szép, tiszta idomok
Szép, tiszta idomok
Fotó megosztása:
Igazi dizájn-ikon: az új Golfot -egyelőre - jobban nézik az utcán, mint egy új Porschét
Igazi dizájn-ikon: az új Golfot -egyelőre - jobban nézik az utcán, mint egy új Porschét
Fotó megosztása:
Az új Golf orra hosszabb, ettől a tervezők szerint elegánsabb, prémiumautósabb lett
Az új Golf orra hosszabb, ettől a tervezők szerint elegánsabb, prémiumautósabb lett
Fotó megosztása:
A Golf 2013-ban újra méltán lehet kategóriája névadója. Technikai fejlettségben és általános "jóságban" is példa a szegmensben
A Golf 2013-ban újra méltán lehet kategóriája névadója. Technikai fejlettségben és általános "jóságban" is példa a szegmensben
Fotó megosztása:
Élesebb, szögletesebb
Élesebb, szögletesebb
Fotó megosztása:
A klasszikus Golf-fotózási szög. Innen látszik legjobban a két fontos stílusjegy, a vastag C-oszlop és az előre dőlő hátsó szélvédő
A klasszikus Golf-fotózási szög. Innen látszik legjobban a két fontos stílusjegy, a vastag C-oszlop és az előre dőlő hátsó szélvédő
Fotó megosztása:
Éjszaka már távolról felismerhető: egy Golf halad előttünk
Éjszaka már távolról felismerhető: egy Golf halad előttünk
Fotó megosztása:
Az utastér még a sok szürke műanyaggal is meleg, tágas, lakályos
Az utastér még a sok szürke műanyaggal is meleg, tágas, lakályos
Fotó megosztása:
A műszerfal mindenütt puha, a szellőzés-fűtés csendes és hatásos
A műszerfal mindenütt puha, a szellőzés-fűtés csendes és hatásos
Fotó megosztása:
Körülöleli a vezetőt a Golf
Körülöleli a vezetőt a Golf
Fotó megosztása:
A kormány jó fogású, a szervo rásegítésének mértéke is pont jó. Ezt a kormányt egy fia gomb nélkül is kellemesebb tekergetni, mint számos agyonkapcsolózott konkurens modellét
A kormány jó fogású, a szervo rásegítésének mértéke is pont jó. Ezt a kormányt egy fia gomb nélkül is kellemesebb tekergetni, mint számos agyonkapcsolózott konkurens modellét
Fotó megosztása:
Az üléskárpit olcsó hatású, de a székek tartása, komfortja hosszú utakon is véd a fáradtságtól
Az üléskárpit olcsó hatású, de a székek tartása, komfortja hosszú utakon is véd a fáradtságtól
Fotó megosztása:
Logikus rendben tömbösítve a média, klíma gombjai
Logikus rendben tömbösítve a média, klíma gombjai
Fotó megosztása:
Az érintőképernyő animált menüváltásai szépek, kár, hogy a kijelző nem kapacitív, hanem rezisztív (elég erősen kell nyomni érintés helyett)
Az érintőképernyő animált menüváltásai szépek, kár, hogy a kijelző nem kapacitív, hanem rezisztív (elég erősen kell nyomni érintés helyett)
Fotó megosztása:
A tesztátlag 5,5 liter volt vegyes üzemben
A tesztátlag 5,5 liter volt vegyes üzemben
Fotó megosztása:
A csúszkás megoldás logikus és ritkán kihasznált lehetősége az érintőképernyőnek az autóiparban
A csúszkás megoldás logikus és ritkán kihasznált lehetősége az érintőképernyőnek az autóiparban
Fotó megosztása:
Az első Climatronic is remekül működött a malacorrú Passatban, de ez a sokadik generáció nagyon finom
Az első Climatronic is remekül működött a malacorrú Passatban, de ez a sokadik generáció nagyon finom
Fotó megosztása:
Csak öt fokozat, de mind jó hosszú: remekül illeszkedik a dízelmotor karakteréhez a váltó
Csak öt fokozat, de mind jó hosszú: remekül illeszkedik a dízelmotor karakteréhez a váltó
Fotó megosztása:
Vakkapcsolók tömkelege: 6,6 millióért ennyi fér egy Golfba
Vakkapcsolók tömkelege: 6,6 millióért ennyi fér egy Golfba
Fotó megosztása:
A Passatéhoz nagyon hasonló a műszeregység: klasszikus órák, monokróm, de nagy felbontású kijelzővel
A Passatéhoz nagyon hasonló a műszeregység: klasszikus órák, monokróm, de nagy felbontású kijelzővel
Fotó megosztása:
Semmi felesleges újítás, fő a célszerűség
Semmi felesleges újítás, fő a célszerűség
Fotó megosztása:
Tárolórekeszből is elegendő van a Golfban
Tárolórekeszből is elegendő van a Golfban
Fotó megosztása:
Az ajtóbelső fantáziátlan, de minden elektromos ablak automata
Az ajtóbelső fantáziátlan, de minden elektromos ablak automata
Fotó megosztása:
Sehol egy fémpedál: fő a célszerűség
Sehol egy fémpedál: fő a célszerűség
Fotó megosztása:
A hátsó ülések közé nem jár lehajtható könyöklő 6,6 millióért
A hátsó ülések közé nem jár lehajtható könyöklő 6,6 millióért
Fotó megosztása:
Nem megy le teljesen az ablak, viszont hátul is automata le-fel
Nem megy le teljesen az ablak, viszont hátul is automata le-fel
Fotó megosztása:
Mivel ez egy olcsó Golf, mindössze 6,6 millió, a beltér-világítás sem LED-es, mint a drágákban, csak izzós
Mivel ez egy olcsó Golf, mindössze 6,6 millió, a beltér-világítás sem LED-es, mint a drágákban, csak izzós
Fotó megosztása:
Dísztárcsa és józan gumiméret: ez használati tárgy, nem felvágós autó
Dísztárcsa és józan gumiméret: ez használati tárgy, nem felvágós autó
Fotó megosztása:
A motor a régi TDI-k klasszikus értékeit teremti újra: megbízhatóan duruzsol, takarékos és erős
A motor a régi TDI-k klasszikus értékeit teremti újra: megbízhatóan duruzsol, takarékos és erős
Fotó megosztása:
Imádnivaló a VW-k (és Seat-ok) csomagtér-kilincse
Imádnivaló a VW-k (és Seat-ok) csomagtér-kilincse
Fotó megosztása:
Bal- és jobbkezesek is belekapaszkodhatnak, az elakadásjelző a kárpit alá került, könnyen előkapható, ha baj van
Bal- és jobbkezesek is belekapaszkodhatnak, az elakadásjelző a kárpit alá került, könnyen előkapható, ha baj van
Fotó megosztása:
A csomagtér 380 literes, ez jó érték a kategóriában. (Új Auris: 360)
A csomagtér 380 literes, ez jó érték a kategóriában. (Új Auris: 360)
Fotó megosztása:
A szükségpótkerék teszi lehetővé a csomagtér-padló pár centis süllyesztését
A szükségpótkerék teszi lehetővé a csomagtér-padló pár centis süllyesztését
Fotó megosztása:
Megmaradtak a klasszikus Golf-stílusjegyek; egy új 6-os és 7-es Golfot könnyű megkülönböztetni, ha egymás mellett állnak, de ha magukban tűnnek fel a forgalomban, kell pár pillanat eldönteni, mit is látunk
Adatlap
Volkswagen Golf 1.6 TDI – 2013
Motor |
1598 cm3, Dízel, S4 |
Teljesítmény |
105 LE |
Nyomaték |
250 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
10,7 sec |
Végsebesség |
192 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
3,8 l / 100 km |
Mire a XIII. kerületből a Budaörsi útra értem, már minden emlékem felfrissült arról, miért is imádtam én annyira ezt a turbós-benzines új Golfot Szardínián, a nemzetközi bemutatón.
Erős, már lehetetlenül alacsony fordulaton is nyomatékos, ami pici hang bejön a remekül szigetelt kabinba, még az is elég, hogy felpezsdítse a vért. Az elektronikus csodák jól működnek, a DSG-váltó pedig akár magától, akár a kormány mögötti fülek billegetésére olyan gyorsan pakolja a fokozatokat, hogy egy pillanatra sem szakad meg felváltáskor a gyorsulás.
Mivel a benzinóra nem állt a felső rovátka felett, csak pont rajta, 15-20 kilométer után begurultam egy kútra. (A kocsikat általában tele hozzuk el és tele visszük vissza, de időnként megesik, hogy a rendszert megumbuldálja egy élelmes újságíró vagy márkaimportőri dolgozó, és kijár annyit a tankból, hogy még épp telét mutasson. 3-4000 forint is lehet a következő sofőr kára, és mélyül a válság, szóval erre a gusztustalan kis trükkre mostanság eléggé figyelünk.) Nem ment bele két liter. Úgy látszik, pontosabb lett, annyit mutat, amennyi van benne. Másnap viszont, pont 100 kilométer után pont 8 litert tankoltam a kocsiba a csere előtt.
A kormány jó fogású, a szervo rásegítésének mértéke is pont jó. Ezt a kormányt egy fia gomb nélkül is kellemesebb tekergetni, mint számos agyonkapcsolózott konkurens modellét
Nyolc liter nem sok normális, de azért élvezetes városi és országúti autózás után egy ilyen erős turbómotortól. De azért jó érzés volt, hogy a sávot automatikus kormányzással tartó, követőradaros, ujjközelítés-érzékelős érintőképernyős, BMW-k, Audik árkategóriájába átlógó csoda-Golfot olyan autóra cserélem, ami ha sokkal fapadosabb és kerregősebb is, de legalább kevesebbet fogyaszt.
Vakkapcsolók tömkelege: 6,6 millióért ennyi fér egy Golfba
Vakkapcsolók tömkelege: 6,6 millióért ennyi fér egy Golfba
Automata reflektor-kapcsolós xenon helyett halogén, LED-ek helyett a menetjelző lámpában és az utastérben is csak hagyományos izzók. hétgangos robotváltó helyett ötfokozatú kézi, nyolc hüvelykes képátlójú helyett csak ötcolos érintőképernyő, ami mögött nincs navigáció. A hátsó futómű nem az igényes, független multilink, csak egy sima csatolt hosszlengőkaros. A kormányon egy fia gomb nincs, még a tempomat is a bajuszkapcsoló végével kezelhető, nem a kormányküllő kényelmes kis konzoljával, mint a drágább Golfban. A váltókar mellett az egyetlen gomb a stop-start motorleállító rendszer kapcsolója – 11 kapcsolóval kevesebb van körülötte, mint a fullos Golfban. És ez a Golf még csak nem is a fapados, Trendline, hanem Comfortline kivitelű, de igazából semmi érdemleges extra nincs benne egy átlagos kompakt japánhoz vagy franciához képest. Sőt.
És, a fene egye meg, az első méterektől kezdve imádtam ezt a szürke egeret.
Ilyen az, amikor egy autó simán, egyszerűen, sallangmentesen, csak úgy, jó. Minden ott van, ahol lennie kell, a kormányzás jó, a futómű jó, a klíma jó, a hifi jó, még az érintőképernyő menüje is jó. Jó az ablaktörlő, jó a fényszóró, jók az ülések; a kárpit eléggé műszálas és olcsó, de jó. A műanyagok jók, a napellenzők jók, a pohártartók is jók. És jó a formája is. Semmi különös, csak egy Golf, de jó.
Igazi dizájn-ikon: az új Golfot -egyelőre – jobban nézik az utcán, mint egy új Porschét
A motor is jó; bár az első új 1.6TDI-kre úgy emlékszem, hogy hangosak és nem túl dinamikusak voltak a tesztautókban, ebben a kocsiban már jó. Jó hozzá a váltó: hosszúak a fokozatok, de a nagy nyomaték miatt ez városban is jó, autópályán meg pláne. Vegyes használatban, télen öt és fél litert fogyasztott a kocsi, és ez jó. Jók a műszerek; egyszerűek, formásak, és hála az égnek a VW már rég belátta, hogy a kék megvilágítás nem az emberi szemnek való, tehát már a fényük is jó.
Az érintőképernyő animált menüváltásai szépek, kár, hogy a kijelző nem kapacitív, hanem rezisztív (elég erősen kell nyomni érintés helyett)
Az érintőképernyő animált menüváltásai szépek, kár, hogy a kijelző nem kapacitív, hanem rezisztív (elég erősen kell nyomni érintés helyett)
Hálás voltam minden icipici hibáért, amit a Golfban össze bírtam szedni az együtt töltött hét alatt. Tessék, itt van mind: a kulcson indításkor kényelmetlenül sokat kell fordítani, kifacsarodik a csukló. Nincs Bluetooth-kihangosító, pedig ez manapság minden gyári rádióban alap kellene, hogy legyen.
Az elektromos rögzítőfék az első kerékre hat, ami nem csak azért zavaró, mert a havas utakon nem lehet játszani a Golffal, hanem mert jeges, meredek lejtőn parkolva praktikusabb lenne, ha mind a négy kereket tartaná valami (az elsőket a váltón keresztül a motor, a hátsókat a kézifék). A hátsó ablakok nem ereszkednek le teljesen. És túl sokszor marad félig nyitva becsapás után valamelyik ajtó. Ennyi.
Szép, tiszta idomok
Persze oldalakon keresztül lehetne sorolni, hogy mi nincs az autóban, ami jó lenne, ha lenne, és van olyan konkurens, amiben van. Nincs benne hibridhajtás (egyelőre), mint az Aurisban. Nincs benne zseblámpaként kivehető csomagtér-világítás, mint a C4-ben. Nincs benne bankkártya-méretű kulcsnélküli kulcs, mint a Mégane-ban. Nincs benne playstationös, izgalmas műszerfal, mint a Civicben. Tulajdonképpen egyetlen játékos ötlet, apró újdonság sincs benne; az alapáron is járó érintőképernyő 2013-ban már igazán nem nevezhető annak. És hiányzott nekem bármilyen apró ötlet is az 500 kilométeres teszt alatt? Egy fenét. Volt egy jó autóm, se több, se kevesebb, és az pont elég volt.
Nem megy le teljesen az ablak, viszont hátul is automata le-fel
Nem megy le teljesen az ablak, viszont hátul is automata le-fel
Bizony, ez a kocsi még így, szerényen extrázva is elképesztően JÓ. Hétköznapi használatban, gyerekeket hurcolva, bevásárláskor, néha egy kicsit megkergetve, ha nem kell tartani se balesettől, se traffipaxtól, a kútnál öt litereket tankolva százra – mindig jó, csak úgy simán, egyszerűen jó, méghozzá nem csak úgy elmegy-szinten jó, hanem nagyon-nagyon jó. Könnyű és reszponzív, tehát jó vezetni, ha oda akarunk figyelni a vezetésre. De kényelmes és simulékony, akkor is jó, ha csak utazunk benne, és mondjuk barkochbázik a család. Jól lehet pakolni, ha ledöntjük az üléseket, jó benne ülni, akár elöl, akár hátul – minden tologatható, dönthető hátsó ülés nélkül, kis asztalka nélkül, tetőablak nélkül. Megkérdeztem feleséget, gyereket, hogy tetszett, milyen autó – mindenki azt mondta, hogy JÓ.
A csomagtér 380 literes, ez jó érték a kategóriában. (Új Auris: 360)
Hát mi kell ennél több? Különben mindegy, ha kell ennél több, aki akarja, nagyjából bármit megrendelhet egy Golfhoz, amit szeretne, csak bírja kifizetni. Persze sokan már ezt a kocsit se bírják kifizetni: ha jól számoltam ki a
konfigurátorban, 6,6 millió a listaára.
Khm, az új Auris 136 lóerős hibridhajtással, japánosan gazdagon extrázva is pont 6,6 milllió forint. Egy Ford Focus Titanium 1,6-os dízellel, de 115 lóerővel és 270 Nm-rel 6,16 millió. Mindkettő kulcs nélküli nyitással-indítással felszerelt, nagyon komfortos autó.
6,6 millióból kétszázezer híján két dízel Dacia Lodgyt lehetne venni. És arra kérdésre könnyen tudok válaszolni, hogy jobb autó-e a Golf, mint a Lodgy: hát persze. De hogy kétszer jobb-e…?