Röviden – Volkswagen Golf GTI |
Mi ez? |
Sportos kompakt |
Mit tud? |
Erős, gyors és okos |
Mibe kerül? |
Alapára 8,9 millió, de könnyű 11 millió fölé konfigurálni |
Kinek jó? |
Akik praktikus, de erős és gyors autót akarnak
|
Kívülről kicsit alacsonyabb, kicsit vadabb a GTI változat a többi hetes Golfnál. Nincs túljátszott dráma, csupán méretes kerekek – 171 ezer forintért – néhány szolid GTI embléma az autó különféle pontjain, piros féknyereg, illetve a látványos LED-es nappalifényes, adaptív, indításkor sokmásodperces show-műsort adó fényszórók adják meg az autó sportos hangulatát. Illetve az orron végigfutó piros csík, amely a fényszórókban is folytatódik. Sőt, ugyanez a piros vonal az utastérben is visszaköszön, az ajtókárpiton éjszaka derengő hangulatvilágításként, a kormány és a váltó bőrborításán pedig piros-cérnás díszöltésekként.

Alacsonyabb és szigorúbb a GTI mezei Golfnál
A belső másik hangulatjavító eszköze a régi GTI-ket idéző kockás kárpit – ez az alapáras, a Vienna bőr ülésekért 546 ezer forintot kérnek pluszba – illetve a szintén régi időket idéző háromküllős, apró közepű kormány és a kötelező alu pedálok. Sajnos a műszerek környékére nem maradt semmi ötlet, az teljesen átlagos maradt, elkekintve a 280-ig tartó skálázástól.

Egy mára már lerongyolódott I-es Golf belseje. Azért még így is felismerhető a rokonság.
Berendezése ugyanolyan zavarba ejtően profi munka, mint amit már a többi VII-es Golffal kapcsolatban már többször is megénekeltünk, legyen az akár egy
szerényebben felszerelt dízel, vagy akár egy
puccosabban kivitelű benzines. Minden a helyén, minden úgy működik ahogy annak kell és emellett még szépek is. Nem izgalmasak, de jók. Az ajtózsebben elfér a kétliteres palack, a csomagtartó nagy és ügyesen variálható, a navigáció kezelése is logikus, a kárpitok ízlésesek, és a berendezés tapintása, sőt, a szaga is jó. Az ergonómiáról nem is beszélve.
De mitől GTI?
Adatlap
Volkswagen Golf GTI teszt
Motor |
1984 cm3, Benzin, S4 |
Teljesítmény |
220 LE |
Nyomaték |
350 NM |
Gyorsulás (0-100 km/h) |
6,5 sec |
Végsebesség |
246 km/h |
Fogyasztás (vegyes) |
6 l / 100 km |
Főként a kétliteres, 220 lóerős turbós benzinmotortól, amely a katalógus szerint 6,5 másodperc alatt repíti túl az autót a 100 km/órás sebességhatáron. Ha nem lenne elég a sport üzemmódra hangolás, pár egyszerű mozdulattal a rajtautomatikát is aktiválhatjuk a Golf GT-ben. Az Octavia RS-hez hasonlóan itt sem meggyőző amit a rendszer produkál, mert a hosszú ideig egyhelyben pörgő kerekek és a kezdeti szánalmas gyorsulás miatt inkább érezzük benne magunkat feleslegesen csikorgó hülyegyerekeknek, mint Schumachernek. De ezt fogjuk a téli gumira.
A Golf GTI-ben az a legmókásabb, hogy ha akarjuk tudunk belőle nagyjából átlagos családi Golfot is faragni. Legalábbis visselkedésben. Három előre beállított – ECO, Normal és Sport – hangolás közül választhatunk, illetve egyet saját szájízünk szerint is konfigurálhatunk benne. A motor, a váltó a lengéscsillapítók keménysége mellett az autó hangját is gombnyomásra lehet megváltoztatni. Városbarát megoldás, hogy a bent hallottak alapján hibásan gondoljuk, hogy a kocsi kintről is ennyire feltűnő, a morgás csak az utasoknak szól. Kint legfeljebb elvétve lehet hallani egy-egy elfojtott, tompa, távoli dörrenést a kipufogó mélyéről, ha vadul a vezető.

Semmi drámai nincs a Golf GTI megjelenésében
Vezetni milyen?
Golf GTI-t Vezetni nyugtató és szórakoztató is lehet, attól függően, hogy mire van éppen szükségünk, mit állítunk be magunknak. ECO módban csendben, lágyan gurul a járgány, szinte elhanyagolható motorfékkel, fájdalommentes fogyasztással és a váltó is hamar kapcsol, míg sport módban először a kormány válik nehezebbé, és változik az áttétel is. A DSG váltó idegesebbé válik, és lassításkor szépen vissza váltogat. Módosul a lengéscsillapítók keménysége is, talán már egy kicsit túl keményre is, de szerencsére ott az egyedi beállítást megengedő mód is, ahol a legtöbb értéket kedvünkre állítgathatjuk. Egyedül a fékkel nem tudunk mit kezdeni, de ezzel nincs is semmi tennivaló, hisz úgy harapnak, ahogy szinte semmi más ebben a mezőnyben.

A kormány formája és a kockás üléskárpit is az ős GTI-ket idézi
Szeretett vezető
A Golf GTI nemcsak erős, hanem okos is. Ugyan ilyen kaliberű autóban az önmagától beparkolás képessége igen mókás dolog – joggal feltételezhetjük, hogy aki kiad 10 millió forintot egy elég sportos kompaktért, az szeret és tud is vezetni – de akad itt más, hasznosabb dolog is. Például az adaptív tempomat, ami finoman, érzéssel követi az előttünk haladót, így képes elviselhetővé tenni a városi dugóban nyűglődést, vagy az automata ablaktörlő, -fényszóró, -kézifék hármas is kényelmes, de persze nélkülözhető cuccok.

A műszerfal, eltekintve a 280-ig skálázástól, akár egy 1,2-es benzines Golfban is lehetne, annyira nem ad semmit a hangulathoz
Az aktív sávtartó szintén szórakoztató dolog. Legalábbis eleinte. Később inkább idegesítő, hogy az autó nagyobb sebességnél állandóan, ha finoman is, de ide-oda húzza a kormányt. Persze akkor megfizethetetlen, ha éppen keresünk valamit, vagy másért nem figyelünk egy pillanatra az útra és a rendszer addig a felfestések között ügyesen lavírozik a kocsival, de üzemszerű vezetés közben tényleg elég zavaró, hogy az autó magától követi a sávot. Aztán ha a rendszer által megkívánt minimális sebesség alá lassulunk, akkor meg az a baj, hogy hirtelen visszaadja a kormányt, megszűnik a segítség. De magunk is kikapcsolhatjuk, vagy megszokhatjuk.
A világ talán legvérszegényebb Golf GTI reklámja:
Étvágy
Kétliteres, 220 lóerős motortól épeszű ember nem nagyon várja el, hogy amellett hogy baromira megy, még takarékos is legyen. Nem is voltak illúzióink, így nem ért csalódásként a városi, 10,7 literes fogyasztás. Igaz, ebben egy a Tököli vezetéstechnikai pályán megejtett összehasonlító teszt mért körei is benne vannak, amelyeket nem az üzemanyag-takarékosság jegyében tettünk meg. Épp ezért ért meglepetésként, hogy ECO üzemmódba kapcsolva, autópályán a Tisza-tóig, majd vissza, mindössze 6,3 literes átlaggal megúsztuk. Bár egyáltalán nem esett jól a Golf GTI-ben a nagypapás menet, de ezt is ki kellett próbálni.
Technika, számok, adatok:
Műszaki adatok – Volkswagen Golf GTI |
|
Motor |
Négyhengeres, turbós, benzines |
Lökettérfogat (ccm) |
1984 |
Hengerek / szelepek száma |
4/16 |
Max. teljesítmény LE |
220/4500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) |
350/1500 |
|
Menetteljesítmények |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) |
6,5 |
Végsebesség (km/h) |
244 |
|
Fogyasztás |
Város (l/100 km) |
8,1 |
Lakott területen kívül (l/100 km) |
5,3 |
Vegyes (l/100 km) |
6,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) |
148 |
|
Méretek |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) |
4268/1799/1442 |
Tengelytáv (mm) |
2631 |
Csomagtér (liter) |
380-1270 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) |
1270/570 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) |
50 |
Gumiméret |
225/45 R17 |
|
Ár, költségek |
Alapár (forint) |
8 879 000 |
|
Pályán
Hogy előre kitűzött pályán, mért időkkel a konkurensekhez mérten hogy teljesít a Golf GTI, az hamarosan kiderül egy díszes összehasonlító tesztből. Előzetesnek legyen elég annyi, hogy a Golf GTI-vel az első kört is jobb eredménnyel autózta a pilóta, mint a többi modellel a sokadikat. Pedig közel nem ez volt a mezőny legerősebb darabja.

Kintről mindenképpen csendes, de bent lehet motorhangot hallgatni
Összegzés
A Golf GTI egy hétköznapi használatra is szinte tökéletes autó, amellyel néha azért alaposan meg is lehet bolondulni. De sajnos az igazi sportos hangulathoz még hiányzik belőle valami kulturálatlan, szájszagú taplóság. És ebben az autóban olyan nyomokban sincs.
Mellette – Ellene |
- Erős motor
- Izgalmas hang – főleg bent
- Príma fékek
|
- Drága
- Kapkodós DSG váltó
- Sokat fogyaszt – hahaha
|
Szerinted hány pontot ér egy mérges Golf?
Szerinted hány pontot ér egy mérges Golf?