Röviden – VW Golf Variant – 2014 | |
---|---|
Mi ez? |
A Golf-kategória hetedik generációs névadójának kombiváltozata. |
Mit tud? | Év Autója lett idén a Golf, toronymagas pontszámmal, és mi csak azt mondhatjuk: megérdemelte. A kombi sem rosszabb az ötajtósnál. |
Mibe kerül? | Itthon 4,49 millió forinttal indul a Golf kombi, 1,2 literes, 85 lóerős motorral, fapadosan. Egy normális 105 lovas dízel 6,36 millió. |
Kinek jó? | Bárkinek, aki kompakt kombit akar. Nincs hibája, elképesztően minőségi termék, német mérnöki remek. Nem muszáj szeretni, tetszhet más jobban, olcsóbb alternatíva is van, de jobb nincs. |
Reggel mentünk, este jöttünk, közben pedig Amszterdamban úgy 150 kilométer erejéig kipróbáltuk a Volkswagen Golf nagyfenekű változatát a nemzetközi sajtóbemutatón. Ez is kitűnő autó. A Hetes Golf immár a kompakt kombi-kategóriában is lehetetlenül magasra rakja a mércét.
Az előző Golf kombival kapcsolatban nem volt nehéz dolga az újságíróknak, ha nem akartak elfogultnak tűnni. (Hátulról ez a két generáció tökegyforma, a Volkswagen egy facelifttel megoldotta a generációváltást.)
Azt a széteső, disszonáns, aránytalan formát habzó szájjal lehetett szidni bekezdéseken keresztül, mielőtt rátértünk a műszaki tartalomra, ami persze az előző Golfnál is élvonalbeli volt megjelenése idején.
Most ellenben nagy bajban van a magamfajta zsurnaliszta. A hetedik generációs Golf Variant változata formailag is egységes, lendületes, kívánatos, a raktér kialakítása belül is jól sikerült, a többi cucc pedig éppúgy a német ipar csodája, mint a sima Golfokban.
Egyetlen incifinci, pirinyó kis fogódzó nincs az autón, amibe bele lehetne kötni. Francia ötletesség, olasz dizájn, japán high-tech, koreai egzotikum persze nem került bele, de az a feneség, hogy nem is hiányzik egyik sem. Ez a kocsi mindent tud, ami egy kompakt kombitól ma elvárható, és nem egyszerűen csak tudja, amit kell, de piszkosul jól tudja.
A menetpróbán először egy gyors és teljességgel szükségtelen tájékoztatót kaptunk a dizájnról. Hiszen videóanyag és prezentáció nélkül is el tudtuk dönteni, hogy az autó jól néz ki, és észrevettük, hogy az oldalél izgalmasan folytatódik a hátsó sárvédő után. Viszont feltűnt, hogy a valódi Golf VII Variantnak egyáltalán semmi köze nincs a kezdeti skiccekhez, amik alapján kiszabták:
Még szerencse, hogy nem olyan lapos az igazi Golf, mint a formai tanulmányrajz. Hiszen akkor nem lehetne 605 literes csomagtartója, amely a hátsó üléstámlák ledöntésével 1620-ra bővíthető.(Astra kombi: 500-1550 liter. Hm.) Elődjénél alapesetben 100, ledöntött támlákkal 125 literrel nagyobb az új Variant raktere.
A kombi Golf a sok hely előnye mellett mindazt tudja, amit a rövid. Vagyis tudhatja: a vevőn (és anyagi lehetőségein) múlik, miként szabja saját vágyaihoz a családi batárt.
Ültetés és sportfutómű, elektronikusan szabályzott lengéscsillapítók, kézközelítés-érzékelős színes nagyképernyő, vész esetén magától fékező biztonsági rendszer, sávtartó automatika, mely tíz másodpercig teljesen magától vezeti a kocsit a felfestések között, óriási érintőképernyő, csodás hifi, komfortülés, online szolgáltatások; minden, amit csak el lehet képzelni, és még ez-az.
Hibrid helyett BlueMotion
Bár Magyarországon nem lesz kapható, az amszterdami bemutatón amolyan betétprogramként mi is kipróbálhattuk a BlueMotion jelzésű szupertakarékos és jó drága hibridgyilkos Golfot. Egy háromajtós kocsival gurigáztunk pár tucat kilométert; a 49 kilóval könnyített, 027-es alaktényezőjű kasztnival 3,2 liter a katalógusfogyasztás.
Bár a valóságban persze van az az étvágy négy és fél liter is, az európai piacon egy ekkora, ilyen takarékos kompakt autó meglehetősen megnehezíti a nitrogén-oxidokból és koromból ugyan kevesebbet termelő, összességében mégis többet fogyasztó és vezetési élményt alig nyújtó alsó-közép hibridek (ami leginkább az Auris Hybrid) sikeres piaci szereplését.
A 110 lóerős 1.6 TDI lelkesen pörög fel, a pontos kézi váltóval élmény a kapcsolgatás – a Golf BlueMotion nem csak a fokozatmentes váltós hibridekhez képest, hanem abszolút értelemben is élvezetesen vezethető autó. És csendes és kényelmes és hibátlan, mint a többi Golf.
Az előző Golfból is volt BlueMotion, de az importőr tapasztalatai szerint senki nem volt hajlandó magas felárat fizetni a kisebb emisszióért, ezért a Hetesből nem hoznak ilyet hozzánk.
A menetpróbán két motorváltozatot próbáltunk ki. Mindkettő ugyanazt a kétségbeejtő tapasztalatot erősítette meg, amit a rövid Golf bemutatóján éreztünk: egyszerűen nincs fogás ezen az autón. Az 1.4 TSI is tökéletes, a 2.0 TDI is, csak egy kicsit másképp.
Nem is az erősebb, 140 lovas, csak a visszafogottabb 122 lóerős 1.4 TSI került alánk, kézi váltóval. Nagyon csöndes, nagyon nyomatékos, nagyon húz és nagyon nehéz 8 liter fölé vinni a fogyasztását. Hétköznapi autózgatásra, főként városi üzemre, néha egy kis nyaralásra teljesen felesleges nagyobb, dízelebb. (Igazából még az 1,2 literes TSI erősebb, 105 lovas verziója is elég lenne bele hétköznapi jövés-menésre.)
A kis benzinmotor turbófeltöltője alapjárat közelében is megadja a dízelek nyomatékát, nem hiányzik az erő egy-egy padlógáznál. Ha nem extrém magas az éves futásteljesítmény, nincs ok a drágább, de hangosabb dízelek megvásárlására.
Az Autobahnra hasznos a dízel
Az 1,6 literes dízelt a kombiban nem, csak a BlueMotionban próbáltuk (lásd fenti keretes szöveg), de a kétliteres, 150 lóerős TDI-t meghajthattuk egy kicsit. Hááát….
Persze, jó érzés az az őserő, ami száznál-százharmincnál hatodikban lepadlózva nyomja az ülésbe az embert, de hogy szükség nemigen van rá a hétköznapokon, az biztos.
Három-négy Golf-generációval ezelőtt nem volt kérdés, hogy a tédéi a császár. Ötöt eszik, tol, mint a barom – az alternatívákhoz, a szívó benzinesekhez és dízelhez képest, pláne a kombiban nem volt mérhető a TDI ereje és takarékossága. 2014-ben már más a helyzet.
Nagy gázra a nagy dízelnél erőteljes csavaróerők ébrednek a kormányon, e fékekkel operáló elektronikus ál-diffizár kell, hogy közbenyúljon egy-egy kis tempóról indított kigyorsításnál. A TSI és a kisebb TDI harmonikusan, pont elég erővel húzza a Golfot, ez a motor tényleg csak akkor kell, ha nagy sebességnél kell még sok nyomaték.
Ilyenre pedig traffipaxokkal agyonnyomorított huszonegyedik századi Európánkban szinte kizárólag az Autobahnon lehet szükség. A 2.0 TDI Golf Variant oda való; megfizetni is csak hazájában fogják szerintem. A kisebb dízel is elég, az immár kizárólag feltöltött benzinesek is jók –
eljött az idő, hogy már nem a V6-tól kell számítani a luxust, hanem egy kétezres dízel is felesleges egy kompakt autóban.
Mellette – Ellene | |
---|---|
|
|