Hát itt van végre, láttuk, vezettük: íme, a Volkswagen Golf hetedik generációja, a 2013-as Év Autója díj egyik várományosa – és most, hogy megtettem vele vagy kétszáz kanyargós kilométert, azt kell mondjam, szerintem a nagy európai újságíró-szavazás tuti befutója. A Volkswagen Golf, kategóriájának névadója ugyanis legfrissebb újjászületésében – remekre sikeredett.

Rögtön elmondom, milyen volt vezetni a kétliteres dízelt és az 1,4-es turbós benzinest, de előbb rágjuk át magunkat a generációváltás néhány elvi és mérnöki tényezőjén.

Íme, az új Golf. Három és öt ajtóval, kétliteres dízellel és 1,4 literes turbós benzinmotorral vezettük, dupla kuplungos automatával és kézi váltóval. Egyik verzió jobb volt, mint a másik; a 7-es Golf remekül sikerült
Dizájn-ikon, hangzott el kb. 37-szer a bemutatón. Valóban az, mögötte pedig egy másik, egy Renault 4-es

Dizájn-ikon, hangzott el kb. 37-szer a bemutatón. Valóban az, mögötte pedig egy másik, egy Renault 4-es

Dizájnparádé és marketing-mellélövés

Dizájnikon, mondták el legalább hetvenhétszer a Hetes Golf bemutatóján, és hát igaz, ami igaz. Bár nagyon nehéz pontosan meghatározni, mitől is olyan sajátságos a Golf formája (vastag C-oszlop, fekete, keskeny hűtőrács, előre dőlő hátfal – a dizájner előadó is ennyit tudott mondani), mégis, 1-től 7-ig bármelyik modellről bárki a világon azonnal megmondja, hogy: Milyen autó? Hát Golf! (Esetleg Rabbit.)

Ebből a szögből a legegyértelműbb a Golf formája. A vastag C-oszlop és a hátfal jellegzetes dőlése adja meg leginkább a kompakt VW karakterét

Ebből a szögből a legegyértelműbb a Golf formája. A vastag C-oszlop és a hátfal jellegzetes dőlése adja meg leginkább a kompakt VW karakterét

Ebből a szögből a legegyértelműbb a Golf formája. A vastag C-oszlop és a hátfal jellegzetes dőlése adja meg leginkább a kompakt VW karakterét


Az új, hetedik széria sem hoz forradalmat. Agresszív, divatosan szögletes vonalakból épített pofája van, magas övvonala és állítólag lemezmegmunkálási bravúrszámba menően szűk, 2,5 mm-es rádiusszal hajtott csík az oldalán.

Figyelemreméltó a tanksapka formája is: a vonalaival az autó sziluettjéhez igazodó romboid fedél enyhén felfelé nyílik. Mint a dizájner mondta, ez az első Gullwing, azaz sirályszárny-ajtó a Golfok történetében.

Az orrot is megnyújtották, széleit letörték, hogy még hosszabbnak tűnjön. Erre a manőverre is volt egy jó hasonlata a formaügyi felelősnek: régen, mondta, a királyok 12 lovat is befogattak a hintajuk elé. Pedig ennek semmi más haszna nem volt, azon kívül, hogy hosszabb lett tőle a pén… a fogatja a királynak.

Vezettük az új Golfot 109

Nos, hát ilyen az új Golf – ítélje meg ki-ki, hogy szép e. (Szerintem az.) És azt is ítélje meg ki-ki, hogy jó munkát végeztek-e a marketingesek a bevezető kampány üzeneteinek megfogalmazásával (Szerintem nem.)

Mindig visszás, furcsán kellemetlen azzal szembesülni, hogy a nagy cégek úgy próbálnak lökdösni minket tudatunkra és tudatalattinkra ható reklámeszközeikkel, mint ahogy a teheneket terelik a tagló alá a vágóhídon. És még büszkék is erre, íme, a prezentáció egyik diája:

"Ha mostantól csak egyetlen ételt ehetnél egész életedben, mi lenne az?" Erre nyilván a kedvenc ételünk a válasz. No de ha csak egyetlen autónk lehetne halálunkig, vajon hány ember szavazna arra, hogy a Golf a legvágyottabb autó számára?

„Ha mostantól csak egyetlen ételt ehetnél egész életedben, mi lenne az?” Erre nyilván a kedvenc ételünk a válasz. No de ha csak egyetlen autónk lehetne halálunkig, vajon hány ember szavazna arra, hogy a Golf a legvágyottabb autó számára?

Van, amikor visszaüt a befolyásolási kísérlet. A három hónaposra tervezett kampány, a VW valaha volt legnagyobb reklámáradatának első üzenete (az elkötelezettség megteremtése jegyében): milyen autót vennél, ha már csak egyetlen autód lehetne az életedben?

Értem, hogy úgy gondolták, a Golf annyira univerzálisan használható és a Volks Wagen, a Nép Autója márka annyira egyet jelent az autó intézményével, hogy erre a kérdésre mindenki rávágja majd: Golfot akarnék. No de emberek, hát ki az a fantáziátlan szürke egér, aki, ha csak egyetlen autója lehetne az életében, tényleg egy Volkswagen Golfot kérne a jótündértől?

Minden kézre áll, minden funkció világos, egyértelmű

Minden kézre áll, minden funkció világos, egyértelmű

Okosabb, nagyobb és tágasabb

Nos sebaj, a Golf sokkal jobb, mint a marketingkampánya, eladja majd magát hülye szlogenek nélkül is. Nem csak szép lett, technikája is felzárkózott a konkurensekéhez. Kizárólag korszerű, takarékos, feltöltött motorokkal gyártják, futóműve hátul lehet független vagy csatolt, a motor teljesítményének megfelelően.

Kellő mennyiségű pénzért rendelhetünk bele masszírozós ülést, radaros távolságtartó tempomatot (ami automata váltó esetében dugóban araszolva teljes megállásra és újraindulásra is képes, emberi beavatkozás nélkül), sávtartó elektronikát, parkolóautomatát. A telefon töltésére és tárolására kialakított rekeszben egy induktív átjátszó is található, ami kábelcsatlakozás nélkül is képes a telefon antennája helyett a Golf külső antennáját használni, így javítva a GSM-vételt. Végre levehettem vezetés közben az alufólia sapkát, és nem kellett félnem az agydaganattól!

A VW Touareg, a Mercedes ML és az 5-ös BMW kombi után immár a Golfba is rendelhető (150 ezer forintért) a lökhárító alá rejthető vonóhorog, ami elegánsan egy kar meghúzására fittyen elő a kocsi hasa alól. Ötcollos érintőképernyő is került a Golfba (bár a Yarisé 6,1, az új Clióé 7,0 collos), az okostelefonoknál már rég megszokott grafikai trükkökkel, amiket mind ez idáig talán egy gyártó sem emelt át személyautóba ennyire ügyesen.

Ezért a képért negyedórát sem kellett autóznunk a reptértől Szardínián

Ezért a képért negyedórát sem kellett autóznunk a reptértől Szardínián

A legjobb az az érzékelő, ami pont az ellenkezőjét teszi annak, amit a telefonoknál szokott. A proximity sensor, közelségérzékelő az érintőképernyős telefonoknál letiltja a virtuális gombokat, hogy az ember ne nyomogasson összevissza mindent a cimpájával, amikor füléhez emeli a készüléket. A Golfban ellenben ez az érzékelő aktiválja a virtuális gombokat, hogy könnyebben elkezdhessük programozni például a navit, amikor ujjunkat a monitor elé emeljük. Íme, videón mindez, és az is, hogy mennyire nem működik még a legújabb modellekben sem a hangvezérlés:


A Golf 5,6 centivel hosszabb elődjénél, tengelytávja majd’ hat teljes centit nyúlt. Ezt a növekményt a tervezők igazságosan elosztották a beltér traktusai között, hátul is nőtt a lábtér, a csomagtartó pedig 380 literesre bővült.

A 9,2-t a padlógázas szerpentinezésen szedtük össze, a henger-lekapcsolós üzenetet szelíd andalgáskor

A 9,2-t a padlógázas szerpentinezésen szedtük össze, a henger-lekapcsolós üzenetet szelíd andalgáskor

A 9,2-t a padlógázas szerpentinezésen szedtük össze, a henger-lekapcsolós üzenetet szelíd andalgáskor


1.4 TSI, 2.0 TDI: ízlés kérdése

Bár a Golfból készül majd teljesen elektromos verzió és übertakarékos, 0,27-es cw-értékű Blue Motion fogyasztásbajnok változat is, egyelőre csak két meglehetősen konvencionális motort próbálhattunk ki. Mindkettő nagyon tetszett, tényleg a szívem szakadt meg, amiért nem akkor járt itt fejlesztésben az autóipar, amikor még volt értelme olajra építkezni, és nem hatott át mindent a kényszerképzet, hogy még a legfinomabb, legerősebb, legprecízebb belső égésű motor is az emberiség lassú öngyilkosságának eszköze, és jó volna már elfelejteni az olajat, mint üzemanyagot.

De ha már tovább öljük magunkat rákkeltő anyagokkal és üvegház-gázokkal, sose tegyük ezt ennél rosszabb motorokkal! Az 1,4-es turbós benzines például olyan fantasztikusan vitte a kocsit, hogy szinte biztos voltam benne a szerpentin emelkedőin kigyorsítgatva: véletlenül kicsit túltekerték a turbónyomást ezeken az újságírói példányokon.

Az időjárás kegyes volt velünk Szardínián

Az időjárás kegyes volt velünk Szardínián

De ha nem, akkor ezzel az elvileg 140 lóerős motorral az új Golf már-már GTI jelzés nélkül is GTI. A fantasztikusan precíz, (felárért) aktív lengéscsillapítókkal, az XDS nevű, a kocsit a kanyarba szinte besimító menetstabilizáló-úttartásjavító automatikus fékező elektronikával és a remek motorral a Golf nagyon messze felülmúlja azt, ami egy családi autótól elvárható. Hagyományosan a Focust szokás emlegetni etalonként a kompakt kategóriában, de a Golf VII – az okosabb hátsó futóművel – legalább olyan parádésan fordul, mint a Ford. A hétfokozatú, dupla kuplungos automata váltó pedig olyan remek összhangban dolgozik a motorral, hogy már-már felülmúlja vezetési élményben a kézi sebességváltós változatot is.

A kormány irgalmatlanul széles állítási tartományban mozgatható mindenfelé, az ülés alatt kihúzható fiók is van, és persze masszázsfotel funkció és rendelhető a Golfhoz

A kormány irgalmatlanul széles állítási tartományban mozgatható mindenfelé, az ülés alatt kihúzható fiók is van, és persze masszázsfotel funkció és rendelhető a Golfhoz

A kormány irgalmatlanul széles állítási tartományban mozgatható mindenfelé, az ülés alatt kihúzható fiók is van, és persze masszázsfotel funkció és rendelhető a Golfhoz


Fogyasztási adatokat majd a magyar tesztautóval, sterilebb körülmények között végzett próbák után lesz értelme közölnünk – most csak annyit mondhatok, hogy a tempós kanyargás után 9,2 liter szerepelt a számítógép kijelzőjén. Néha együtt azzal az üzenettel, hogy csak két henger megy a négyből, mert hát ez a benzinmotor képes két hengert kivenni a hajtásból, ha nincs rájuk szükség. (Részletek a technikáról ebben a cikkben.)

A dízel sokkal nyugisabb, békésebb autó volt, bár motorja olyan lelkesen pörgött akár 5000 fölé is, hogy meghazudtolta gázolajos mivoltát. Hangja a benzines finom sivítása után kissé erőteljes, tolakodó, de persze a benzinkútnál erről a kis hátrányról hamar megfeledkezik az ember.

A kétliteres dízel sokkal-sokkal kulturáltabb és persze erősebb, mint az 1,6 TDI – ezt most nem próbálhattuk ki -, de persze nálunk alighanem a kocsi tömegéhez tökéletesen elegendő erejű kisebb dízel fogy majd jelentősebb számban.

A kontrasztos, kéttónusú műszerfal barátságosabbá, tágasabbá teszi a Golf belterét. Cserébe jobban koszolódik

A kontrasztos, kéttónusú műszerfal barátságosabbá, tágasabbá teszi a Golf belterét. Cserébe jobban koszolódik

Árak, adatok

A fenti két motoron kívül természetesen a VW konszern többi dízele és benzinese is bekerül a Golfba. A VW büszke rá, hogy minden hetedik generációs Golf szériában stop-start rendszerrel kerül forgalomba, vagyis a piros lámpánál, rövid leállásnál a motort leállító majd automatikusan újraindító elektronika minden autóban segít majd picit takarékosabban autózni.

A legolcsóbb Golf háromajtós, motorja 1,2 literes, turbós benzines, 85 lóerős. Ez az autó 4,3 millió forintba kerül. Egy jól felszerelt, Comfortline kivitelű, DSG-váltós, 140 lovas 1,4-es benzinesért 6,7 milliót kér el a VW, egy kézi váltós, 105 lovas 1,6 TDI 6,4 millióba kerül, Comfortline felszereltséggel.

Az új Golfok műszaki és felszereltségi adatait, listaárait és extra-árait hamarosan feltöltjük a Vezess.hu újautó-keresőjébe!