Top 10 témájú cikksorozatunkban ezúttal a Nürburgringen elért köridőket tekintjük át. Akinek a Hungaroringen kívül egyetlen versenypálya rémlik a világon, az alighanem a Nürburgringre gondol Németországban. Jackie Stewart nevezte egyszer zöld pokolnak az aszfaltcsíkot, amely a világ talán legszigorúbb versenypályája. Még ma is évente több áldozatot szed, számukat a Wikipedia 3 és 12 közé becsüli. A ring még az 1920-as években épült a Nürburg nevű vár köré.

Hosszabbik szakasza a híres Nordschleife („északi kör”), de van Südschleife is. A pálya 20 600 méteres szakaszán szoktak életre-halálra tépni az autógyártók tesztpilótái és a versenyzők, hogy újabb űrhajós idővel kápráztassák el a méregdrága sportkocsik vásárlóit meg az autós lapok olvasóit. Ebben a Top 10 cikkben a Nordschleife bajnokait tekintjük át. Bár mindegyik rendszámos, közúti forgalomba vihető autó, az első tíz helyezett sorrendje alapján minél egyoldalúbb, minél kevésbé használható utcán egy sportautó, annál jobb időt érhet el.

Nem biztos, hogy közúti forgalomban használható sportautók összevetésére egy versenypályás köridő a legjobb megoldás, de a Nürburgring első 10 helyezettje így is érdekes

1. Koenigsegg Agera R, 6:47,36s. 10,2s nem is rossz gyorsulási érték egy átlagautótól, mármint százra. Ám a Koenigsegg rekordere ennyi idő alatt 240-re gyorsul. Mivel kanyarsebességben és lassulásban legalább ennyire fenomenális, a svéd szupersportautóé a legjobb köridő

1. Koenigsegg Agera R, 6:47,36s. 10,2s nem is rossz gyorsulási érték egy átlagautótól, mármint százra. Ám a Koenigsegg rekordere ennyi idő alatt 240-re gyorsul. Mivel kanyarsebességben és lassulásban legalább ennyire fenomenális, a svéd szupersportautóé a legjobb köridő

2. Radical SR8LM, 6:48,00s. A V8-as versenygép 24 századdal maradt csak le a csúcstartó mögött. Papíron sokkal gyengébb az 1115 lóerős Agera R-nél, de 455 lóerejére csak nagyjából 650 kg jut. A körről készült felvétel alapmű, ebből a videóból megtanulható mind a 73 kanyar ideális íve

2. Radical SR8LM, 6:48,00s. A V8-as versenygép 24 századdal maradt csak le a csúcstartó mögött. Papíron sokkal gyengébb az 1115 lóerős Agera R-nél, de 455 lóerejére csak nagyjából 650 kg jut. A körről készült felvétel alapmű, ebből a videóból megtanulható mind a 73 kanyar ideális íve

3. Radical SR8, 6:55,00s. A Radical SR8 ebben a kevésbé kihegyezetett verzióban is inkább LMP2-es Le Mans-i prototípus, mint szériaautó, de mivel rendszámozható, megérdemli a dobogó alsó fokát. 108 oktános benzinigényével, 30 üzemóránként esedékes motorfelújítással és a hosszas beindítási-bemelegítési ceremóniával a Radical csak messziről, félhomályban tűnik utcai autónak

3. Radical SR8, 6:55,00s. A Radical SR8 ebben a kevésbé kihegyezetett verzióban is inkább LMP2-es Le Mans-i prototípus, mint szériaautó, de mivel rendszámozható, megérdemli a dobogó alsó fokát. 108 oktános benzinigényével, 30 üzemóránként esedékes motorfelújítással és a hosszas beindítási-bemelegítési ceremóniával a Radical csak messziről, félhomályban tűnik utcai autónak

4. Gumpert Apollo Speed, 7:11,57s. Tavaly nyáron a Gumpert csődöt jelentett, de biztosan nem azért, mert ne tudnának szupersportautót építeni. Az Apollo Speed Győrben gyártott, 4,2-es Audi-nyolchengeressel érte el ezt az időt, de a 700 lóerőhöz kellett plusz két turbó. Florian Gruber a rekordkörön meg sem izzadt, szerinte hét perc alá is levihető az autó ideje

4. Gumpert Apollo Speed, 7:11,57s. Tavaly nyáron a Gumpert csődöt jelentett, de biztosan nem azért, mert ne tudnának szupersportautót építeni. Az Apollo Speed Győrben gyártott, 4,2-es Audi-nyolchengeressel érte el ezt az időt, de a 700 lóerőhöz kellett plusz két turbó. Florian Gruber a rekordkörön meg sem izzadt, szerinte hét perc alá is levihető az autó ideje

5. Dodge Viper SRT-10 ACR, 7:12,13s. Amerika legbrutálisabb sportautója a hosszú távú versenyszériákban és itt is megmutatta, mit tud. Az ACR (American Club Racing) maradt 600 lóerős, de futóműve állítható, aerodinamikája is közelíti a versenyváltozatokat. Megérdemli, hogy szívét senki ne gyalázza teherautó-motorként, mert a V10-nek legfeljebb a blokkja emlékeztetett a Dodge Ramben használtra

5. Dodge Viper SRT-10 ACR, 7:12,13s. Amerika legbrutálisabb sportautója a hosszú távú versenyszériákban és itt is megmutatta, mit tud. Az ACR (American Club Racing) maradt 600 lóerős, de futóműve állítható, aerodinamikája is közelíti a versenyváltozatokat. Megérdemli, hogy szívét senki ne gyalázza teherautó-motorként, mert a V10-nek legfeljebb a blokkja emlékeztetett a Dodge Ramben használtra

6. Porsche 918 Spyder, 7:14,00. Aki belefért a kvótába, negyedmilliárd forintért Budapest XI. kerületében is megvehette a Porsche hibrid szupersportautóját. Ehhez a tempóhoz már Walter Röhrl is sisakot húz, aki szerint a 8 percen kívüli autókhoz kár beöltözni

6. Porsche 918 Spyder, 7:14,00. Aki belefért a kvótába, negyedmilliárd forintért Budapest XI. kerületében is megvehette a Porsche hibrid szupersportautóját. Ehhez a tempóhoz már Walter Röhrl is sisakot húz, aki szerint a 8 percen kívüli autókhoz kár beöltözni

7. Lexus LFA Nürburgring-csomag, 7:14,64. A japánautó-rajongók nehezen viselték, amikor az LFA-t megelőzte a Viper, de a Chrysler tisztázta, hogy nem versenygumikon értek el jobb időt a szintén utcára jóváhagyott gumis LFA-nál. A Nürburgring-csomaggal gyorsabbak a váltások, a motor 571 lóerős, sportosabb a futómű és fejlettebb az aerodinamika. Pedig az alap LFA is egy álomcsoda

7. Lexus LFA Nürburgring-csomag, 7:14,64. A japánautó-rajongók nehezen viselték, amikor az LFA-t megelőzte a Viper, de a Chrysler tisztázta, hogy nem versenygumikon értek el jobb időt a szintén utcára jóváhagyott gumis LFA-nál. A Nürburgring-csomaggal gyorsabbak a váltások, a motor 571 lóerős, sportosabb a futómű és fejlettebb az aerodinamika. Pedig az alap LFA is egy álomcsoda

8. Donkervoort D8 RS 7:14,89. A Lotus Seven ma is üt, de már Audi-motorokkal. Az ultrakönnyű, 665 kilós roadster állítható lengéscsillapítással és mindössze 370 lóerővel érte el ezt a fantasztikus időt

8. Donkervoort D8 RS 7:14,89. A Lotus Seven ma is üt, de már Audi-motorokkal. Az ultrakönnyű, 665 kilós roadster állítható lengéscsillapítással és mindössze 370 lóerővel érte el ezt a fantasztikus időt

9-10. Nissan GT-R, 7:18,00. A GT-R-t a Nissan olyan tempóban gyorsan fejleszti tovább, hogy az első kérdés az, melyik verzió ment ennyit. Ez egy tavalyi mérés az 550 lóerős változattal és Suzuki Toshio, a Nissan fő tesztpilótája volt ilyen gyors vele

9-10. Nissan GT-R, 7:18,00. A GT-R-t a Nissan olyan tempóban gyorsan fejleszti tovább, hogy az első kérdés az, melyik verzió ment ennyit. Ez egy tavalyi mérés az 550 lóerős változattal és Suzuki Toshio, a Nissan fő tesztpilótája volt ilyen gyors vele

9-10. Porsche 911 GT2 RS 7:18,00. A Porschék kódrendszere alapján a GT mindig hátsókerék-hajtású, versenypályára szánt változat, a 2-esben turbóval, szemben a szívó GT3-mal. Ez a GT2 RS az előző 911 620 lóerős változata és Horst von Saurma, a német Sport Autó című szaklap főszerkesztője, neves Nürburgring-specialista ért körbe a pályán 7:20-on belül

9-10. Porsche 911 GT2 RS 7:18,00. A Porschék kódrendszere alapján a GT mindig hátsókerék-hajtású, versenypályára szánt változat, a 2-esben turbóval, szemben a szívó GT3-mal. Ez a GT2 RS az előző 911 620 lóerős változata és Horst von Saurma, a német Sport Autó című szaklap főszerkesztője, neves Nürburgring-specialista ért körbe a pályán 7:20-on belül

Kíváncsian várjuk, hogy a 200-ra hét, 300-ra 17 másodpercen belül gyorsuló McLaren P1 vagy a 800+163 lóerős LaFerrari mit mutat a Nürburgringen. Csak összevetésképp: 50 éve az autósport csúcsát képviselő Forma-1-es autókkal is nehéz volt 9 perc alá menni. Aki pedig csalódott, mert nem Ferrarikkal, Lamborghinikkel és Corvette-ekkel találkozott a cikkben, annak íme a klasszikus meccs a legújabb felállásban az SRT Viper GTS és a Corvette ZR1 összehasonlító tesztjében, Laguna Secából.

További Top 10 cikkeink



Forrás: Fastestlaps.com A köridők a 20 600 méteres pályaszakaszra vonatkoznak, közútra jóváhagyott gumival
.