Nem vagyunk ultraortodox autós lap: e heti Top 10 cikkünk nem autókról szól, mert pajtásaimmal a lottó ötösből nemcsak G-osztályt, temérdek Technik-Legót, de egész estét betöltő terepasztalt is vennénk. Most viszont 1:1 a méretarány, témánk a tíz leggyorsabb vonat.

Nekünk a vonat az vonat, így a sínen és keréken gördülő járművek mellett a mágnesvasút, a nyeregvasút vagy a légpárnás felépítés is játszhat. Az egzakt vasútbarátok persze hajba kapnának listánkon, mert az alapkonstrukción kívül sem a mérés körülményei (pl. a pálya lejtése, a megteendő szakasz hossza), sem a vontatott kocsik megléte és száma nincs egységesítve. A rekorddöntés sosem öncélú sebességhajszolás! A kísérletekben extrém terheléssel tesztelhető a közforgalmú pálya, vizsgálható a kényelem és a sínek biztonsága, 500-as tempó felett. Cikkünkben minden vonattípus a legjobb eredményével szerepel.

Amikor a Bugatti Veyron töpörödni kezd a tükörben, a mozdonyvezető még messze van a teljes gáztól

10. Transrapid 06, 412,6 kilométer/óra. A német Transrapidot állami pénzekből a Siemens és a ThyssenKrupp kezdte fejleszteni és próbálja értékesíteni. A kísérleti jármű 1988-ban futotta meg ezt a tempót. A mágnesvasútnál a jármű és a pálya nem ér egymáshoz, a járművet mágneses mező vonzza előre és súrlódás híján veszett gyors lehet. Mivel nincs kerekük és ezekhez kapcsolódó hajtásrendszerük, a kis számú kopóalkatrész ígéretesen olcsóvá teszi üzemeltetésüket és nagy menetrendi pontossággal kecsegteti a vasúttársaságokat. Ám új pályát igényelnek és a két fix végpont között általában nem elég nagy az utaslétszám gazdaságos üzemeltetésükhöz

10. Transrapid 06, 412,6 kilométer/óra. A német Transrapidot állami pénzekből a Siemens és a ThyssenKrupp kezdte fejleszteni és próbálja értékesíteni. A kísérleti jármű 1988-ban futotta meg ezt a tempót. A mágnesvasútnál a jármű és a pálya nem ér egymáshoz, a járművet mágneses mező vonzza előre és súrlódás híján veszett gyors lehet. Mivel nincs kerekük és ezekhez kapcsolódó hajtásrendszerük, a kis számú kopóalkatrész ígéretesen olcsóvá teszi üzemeltetésüket és nagy menetrendi pontossággal kecsegteti a vasúttársaságokat. Ám új pályát igényelnek és a két fix végpont között általában nem elég nagy az utaslétszám gazdaságos üzemeltetésükhöz

9. Aérotrain, 430 kilométer/óra. 1974-ben a légpárnás, sugárhajtású vonat szinte azonos sebességet ért el a mai leggyorsabb utcai autóval. A kísérleti jármű a francia ipar nagyságát igazoló presztízsberuházás volt, akárcsak a Concorde. Ám az olajválság miatt megdrágult az üzemanyag és a ráadásul túl zajos sugárhajtású vonat helyett végül az elektromos TGV valósult meg. A TGV legfőbb előnye a meglévő sínhálózat volt, mert az Aérotrain alapjaiban új, fordított T alakú betonpálya kiépítését igényelte volna. További infók a Wikipédián

9. Aérotrain, 430 kilométer/óra. 1974-ben a légpárnás, sugárhajtású vonat szinte azonos sebességet ért el a mai leggyorsabb utcai autóval. A kísérleti jármű a francia ipar nagyságát igazoló presztízsberuházás volt, akárcsak a Concorde. Ám az olajválság miatt megdrágult az üzemanyag és a ráadásul túl zajos sugárhajtású vonat helyett végül az elektromos TGV valósult meg. A TGV legfőbb előnye a meglévő sínhálózat volt, mert az Aérotrain alapjaiban új, fordított T alakú betonpálya kiépítését igényelte volna. További infók a Wikipédián


8. Sinkanszen 955 (300X), 443 kilométer/óra. A japán szupervonat fejlesztési célú változata 1996-ban hasított 440 felett. Áramvonalas, kacsacsőrre emlékeztet orráról könnyű felismerni. A jármű másik vonófeje konvencionális, a sima ICE vonatokra hasonlít. A sinkanszen magyar jelentése új fővonal, ezért nem teljesen szerencsés magára a szerelvényre használni. További infók a magyar Wikipédián

8. Sinkanszen 955 (300X), 443 kilométer/óra. A japán szupervonat fejlesztési célú változata 1996-ban hasított 440 felett. Áramvonalas, kacsacsőrre emlékeztet orráról könnyű felismerni. A jármű másik vonófeje konvencionális, a sima ICE vonatokra hasonlít. A sinkanszen magyar jelentése új fővonal, ezért nem teljesen szerencsés magára a szerelvényre használni. További infók a magyar Wikipédián


7. Transrapid 07, 450 kilométer/óra. A Transrapid fejlesztése 1969 óta tart, de közlekedési eszközként nem tudott elterjedni. A mágnesvasutak kerékkötője, hogy csak újonnan kiépített, rövid szakaszokon válnak be, mert nem csatlakoztathatók a már 100-200 éve kiépült sínrendszerhez

7. Transrapid 07, 450 kilométer/óra. A Transrapid fejlesztése 1969 óta tart, de közlekedési eszközként nem tudott elterjedni. A mágnesvasutak kerékkötője, hogy csak újonnan kiépített, rövid szakaszokon válnak be, mert nem csatlakoztathatók a már 100-200 éve kiépült sínrendszerhez


6. CSR CRH 380A, 486,1 kilométer/óra. Ez a kínai állami vasút legmenőbb vonata. Összevetésképp a leggyorsabb menetrend szerinti gyorsvonat Kínában 350-es csúcssebességgel és 310-es átlaggal közlekedik

6. CSR CRH 380A, 486,1 kilométer/óra. Ez a kínai állami vasút legmenőbb vonata. Összevetésképp a leggyorsabb menetrend szerinti gyorsvonat Kínában 350-es csúcssebességgel és 310-es átlaggal közlekedik


5. Transrapid 08, 501,5 km/óra. A gyártó nagy sikereként a másutt csak tervezett majd elvetett vagy jegelt vonal Kínában meg is valósult. Sanghajban, a reptér és a város között üzemel a világ egyetlen Transrapid-vonala

5. Transrapid 08, 501,5 km/óra. A gyártó nagy sikereként a másutt csak tervezett majd elvetett vagy jegelt vonal Kínában meg is valósult. Sanghajban, a reptér és a város között üzemel a világ egyetlen Transrapid-vonala


4. TGV Atlantique, 515,3 km/óra 1990-től 15 évig a világ leggyorsabb vonata volt ez a típus. Érdekes, hogy ez a TGV sem billenőszekrényes. Ez a konstrukció az extrém sebességű vonatok dőlését szabályozza, kanyarban az ívbelső oldal felé megdöntve a kocsiszekrényt. A megoldás a vonat stabilitását nem befolyásolja, tisztán kényelmi célú. A feladat, hogy a betétkocsikban suhanó utasokra enyhébb centrifugális erő hasson, így a gyorsabb vonatok se terheljék őket

4. TGV Atlantique, 515,3 km/óra 1990-től 15 évig a világ leggyorsabb vonata volt ez a típus. Érdekes, hogy ez a TGV sem billenőszekrényes. Ez a konstrukció az extrém sebességű vonatok dőlését szabályozza, kanyarban az ívbelső oldal felé megdöntve a kocsiszekrényt. A megoldás a vonat stabilitását nem befolyásolja, tisztán kényelmi célú. A feladat, hogy a betétkocsikban suhanó utasokra enyhébb centrifugális erő hasson, így a gyorsabb vonatok se terheljék őket


3. JR-Maglev ML500, 517 kilométer/óra. Ez sem vicinális! Összehasonlításképp: az 1930-as évek végén a leggyorsabb gőzmozdonyok 200 kilométer/óránál okádták a füstöt, de ezek igazi vonatok voltak, nem kísérleti járművek

3. JR-Maglev ML500, 517 kilométer/óra. Ez sem vicinális! Összehasonlításképp: az 1930-as évek végén a leggyorsabb gőzmozdonyok 200 kilométer/óránál okádták a füstöt, de ezek igazi vonatok voltak, nem kísérleti járművek


2. TGV V150, 574,8 km/óra. 2007-ben - a német Siemens bosszúságára - a francia állami vasúttársaság, az SNCF vonata 574,8 kilométer/órával tépett Párizs és Strasbourg között. A szerelvényt két TGV POS 4402 mozdony hajtotta 19,6 megawatt, azaz 26 656 lóerő összteljesítménnyel. A 106 méteres, 265 tonnás lövedék neve a vitesse 150-re, a másodpercenként 150 méter feletti sebességre (540 km/óra) utal. A kísérlethez négyből egy áramszedő maradt meg a négyből és a sima 92 cm átmérőjű helyett 109,2 centis kerekeken gördült a vonat. Érdemes megnézni a rekordról szóló filmet, hátborzongató a száguldás.

2. TGV V150, 574,8 km/óra. 2007-ben – a német Siemens bosszúságára – a francia állami vasúttársaság, az SNCF vonata 574,8 kilométer/órával tépett Párizs és Strasbourg között. A szerelvényt két TGV POS 4402 mozdony hajtotta 19,6 megawatt, azaz 26 656 lóerő összteljesítménnyel. A 106 méteres, 265 tonnás lövedék neve a vitesse 150-re, a másodpercenként 150 méter feletti sebességre (540 km/óra) utal. A kísérlethez négyből egy áramszedő maradt meg a négyből és a sima 92 cm átmérőjű helyett 109,2 centis kerekeken gördült a vonat. Érdemes megnézni a rekordról szóló filmet, hátborzongató a száguldás.


1. JR-Maglev MLX01, 581 km/óra. Jelenleg a legnagyobb japán vasúttársaság, a JR Maglev MLX01 mágnesvonata a csúcstartó, amely 2003-ban érte el az 581 kilométer/órát

1. JR-Maglev MLX01, 581 km/óra. Jelenleg a legnagyobb japán vasúttársaság, a JR Maglev MLX01 mágnesvonata a csúcstartó, amely 2003-ban érte el az 581 kilométer/órát


Forrás: Wikipedia. Vasútrajongók oldalain, pl. itt némileg eltérő sorrenddel találkozhatunk.

A legolcsóbb magyarországi autók, a leggyorsabb sportkocsik, a legtöbbet fogyasztó autók és további Top 10 témájú cikkek itt.

Szerző: