1. BMP-1 - BMP-vel főleg légmentesen lezárt, fóliázott állapotban találkozhattunk a laktanyában. Az M zárolt vasak gyomrában szonda mérte az aktuális hőmérsékletet, páratartalmat. Mindössze egyetlen gyakorlaton láttuk közelebbről - amikor talán görögöknek tartottak vele bemutatót - hogy mire is képes ez a monstrum. Örökre megmaradt a kép, amikor valaki véletlenül felkapott és beszorított egy betonoszlopot a lánctalp és a kasztni közé, majd Galambos őrmester fejcsóválva kitessékelte a szerencsétlenül járt hőst, majd nagy gázt adott a 300 lóerős V6-osnak és leugorva a kuplungról egyszerűen kiszakította mázsás betondarabot a helyéről. Galambos őrmester értett a gépek nyelvén.
1. BMP-1 - BMP-vel főleg légmentesen lezárt, fóliázott állapotban találkozhattunk a laktanyában. Az M zárolt vasak gyomrában szonda mérte az aktuális hőmérsékletet, páratartalmat. Mindössze egyetlen gyakorlaton láttuk közelebbről - amikor talán görögöknek tartottak vele bemutatót - hogy mire is képes ez a monstrum. Örökre megmaradt a kép, amikor valaki véletlenül felkapott és beszorított egy betonoszlopot a lánctalp és a kasztni közé, majd Galambos őrmester fejcsóválva kitessékelte a szerencsétlenül járt hőst, majd nagy gázt adott a 300 lóerős V6-osnak és leugorva a kuplungról egyszerűen kiszakította mázsás betondarabot a helyéről. Galambos őrmester értett a gépek nyelvén.
Fotó megosztása:
2. BTR 60 - 8x8-as csapatszállító, úszni is tudó csodamasina. Mozgásban ezt sem sokat láttuk, mindössze egyszer, inkább vontattuk egyik telephelyről a másikra, miközben a laktanya legkisebb harcosa küzdött az álló motor mellett dögnehéz kormányzással. BTR-ből 60-tól kezdődik a 8 kerekű kivitel, a korábbi modellek vagy kevesebb tengellyel, vagy lánctalppal rendelkeztek. A hajtáslánc mókás benne, két dízelmotor dolgozik benne, saját váltóval és mindegyikük két-két tengelyt hajt, így ha egy le is rohadt a BTR akkor is tovább tudott vánszorogni.
2. BTR 60 - 8x8-as csapatszállító, úszni is tudó csodamasina. Mozgásban ezt sem sokat láttuk, mindössze egyszer, inkább vontattuk egyik telephelyről a másikra, miközben a laktanya legkisebb harcosa küzdött az álló motor mellett dögnehéz kormányzással. BTR-ből 60-tól kezdődik a 8 kerekű kivitel, a korábbi modellek vagy kevesebb tengellyel, vagy lánctalppal rendelkeztek. A hajtáslánc mókás benne, két dízelmotor dolgozik benne, saját váltóval és mindegyikük két-két tengelyt hajt, így ha egy le is rohadt a BTR akkor is tovább tudott vánszorogni.
Fotó megosztása:
3. URAL - A Csepel mellett egy másik klasszikus járgány. A 100 kilométeren 100 literes fogyasztás híre durván ráragadt, pedig nem minden Ural ennyire iszákos. Persze a benzinesek képesek elképesztő mennyiségeket elégetni, de mentségükre szól, hogy 78-as üzemanyaggal is vidáman elketyegnek. Az üzemanyag-szállító, előre kivezetett kipufogós kivitelekkel különösen szórakoztató dolog menet közben a gyújtás levételével, majd visszakapcsolásával robbantgatni. De amúgy is szórakoztató egy ekkora V8-as benzines jószág. A dízel Kamaz motorral felszerelt változatok már jóval takarékosabbak voltak, 40-50 literrel el lehetett velük járkálni hadgyakorlatról hadgyakorlatra.
3. URAL - A Csepel mellett egy másik klasszikus járgány. A 100 kilométeren 100 literes fogyasztás híre durván ráragadt, pedig nem minden Ural ennyire iszákos. Persze a benzinesek képesek elképesztő mennyiségeket elégetni, de mentségükre szól, hogy 78-as üzemanyaggal is vidáman elketyegnek. Az üzemanyag-szállító, előre kivezetett kipufogós kivitelekkel különösen szórakoztató dolog menet közben a gyújtás levételével, majd visszakapcsolásával robbantgatni. De amúgy is szórakoztató egy ekkora V8-as benzines jószág. A dízel Kamaz motorral felszerelt változatok már jóval takarékosabbak voltak, 40-50 literrel el lehetett velük járkálni hadgyakorlatról hadgyakorlatra.
Fotó megosztása:
4. DAC - Bármennyire is kínos, de a dízel Uralok mellett a román DAC-ok voltak a legkényelmesebben vezethető teherautók a hadseregben. Persze ezeknek is megvolt a maguk baja, például nem volt ajánlatos hosszú ideig alapjáraton hagyni a motort, mert valami miatt durván tíz perc után leállt a motor kenése. Már nem emlékszem miért, de arra igen, hogy ezt nagyon a fejünkbe vésték anno. DAC-ból platós, tartálykocsis, és műszaki felépítményes egyaránt megfordult a legtöbb telephelyen. Platóján remekül lehetett aludni ha telephely takarításra trombitált az ÜTI
4. DAC - Bármennyire is kínos, de a dízel Uralok mellett a román DAC-ok voltak a legkényelmesebben vezethető teherautók a hadseregben. Persze ezeknek is megvolt a maguk baja, például nem volt ajánlatos hosszú ideig alapjáraton hagyni a motort, mert valami miatt durván tíz perc után leállt a motor kenése. Már nem emlékszem miért, de arra igen, hogy ezt nagyon a fejünkbe vésték anno. DAC-ból platós, tartálykocsis, és műszaki felépítményes egyaránt megfordult a legtöbb telephelyen. Platóján remekül lehetett aludni ha telephely takarításra trombitált az ÜTI
Fotó megosztása:
5. KRAZ - A laktanya legnagyobb, legimpozánsabb járgánya. A legenda szerint V12-es harckocsimotor dolgozott benne, igazából inkább 15 literes V8-as dízel mozgatta felénk ezeket a szörnyeket. Bár az igaz, hogy volt valami közük a tankokhoz, leginkább az, hogy a megszámlálhatatlan kerekű tréleren ők vontatták őket, ha kellett. Fa bodé és aránytalan, ballonos abroncsok jellemezték.
5. KRAZ - A laktanya legnagyobb, legimpozánsabb járgánya. A legenda szerint V12-es harckocsimotor dolgozott benne, igazából inkább 15 literes V8-as dízel mozgatta felénk ezeket a szörnyeket. Bár az igaz, hogy volt valami közük a tankokhoz, leginkább az, hogy a megszámlálhatatlan kerekű tréleren ők vontatták őket, ha kellett. Fa bodé és aránytalan, ballonos abroncsok jellemezték.
Fotó megosztása:
6. GAZ66 - A Gaz 66-os fő vonzereje a 4,3 literes V8-as benzinmotor és a tömpe orr volt. Beszállni, illetve vezetni ezt sem volt nagy élmény - főleg az idétlen üléspozíciónak köszönhetően - de az aránylag rövid tengelytáv, a minimális első túlnyúlás miatt legalább manőverezni könnyű volt vele. Platós, és főleg rádiós kivitelben fordult elő a telephelyen.
6. GAZ66 - A Gaz 66-os fő vonzereje a 4,3 literes V8-as benzinmotor és a tömpe orr volt. Beszállni, illetve vezetni ezt sem volt nagy élmény - főleg az idétlen üléspozíciónak köszönhetően - de az aránylag rövid tengelytáv, a minimális első túlnyúlás miatt legalább manőverezni könnyű volt vele. Platós, és főleg rádiós kivitelben fordult elő a telephelyen.
Fotó megosztása:
7. ZIL 131 - Hétliteres, V8-as, benzines, 6x6-os. Főleg bódés - hűtőkocsi - felépítménnyel volt gyakori, de természetesen ebből is volt rakétahordozótól a műhelykocsiig minden. Menni nem láttuk. Kenyeret sem nagyon láttunk.
7. ZIL 131 - Hétliteres, V8-as, benzines, 6x6-os. Főleg bódés - hűtőkocsi - felépítménnyel volt gyakori, de természetesen ebből is volt rakétahordozótól a műhelykocsiig minden. Menni nem láttuk. Kenyeret sem nagyon láttunk.
Fotó megosztása:
8. Csepel D344 - Egy buli akkor éri el mélypontját, amikor az ittas férfiak előjönnek a katonatörténeteikkel. És minden valamirevaló katonatörténetben van Csepel. Általában az Azok voltak ám az igazi gépek kezdetű szövegkörnyezetben. Pedig a Csepel fertelmes szerkezet, kényelmetlen, zajos, gyenge és nálunk szinte egy sem működött belőlük soha, ha pedig keserves kínok árán mégis sikerült bebikázni, behúzni egyet, akkor fémes kerregéssel és füsttel hálálta meg a motor a törődést.
Pedig amikor kitalálták, nyilván teljesen korrekt szerkezet volt. Csak ugye az állás és a szakszerűtlen karbantartás nem tesz jó semminek. de legalább minden héten átkentük őket gázolajjal, a gumirészeket meg glicerines vízzel. Ebből is többféle kivitel készült, platós, dobozos, sőt, különleges felépítményű változatok is, amelyekből például tábori fürdőt lehetett összeépíteni.
8. Csepel D344 - Egy buli akkor éri el mélypontját, amikor az ittas férfiak előjönnek a katonatörténeteikkel. És minden valamirevaló katonatörténetben van Csepel. Általában az Azok voltak ám az igazi gépek kezdetű szövegkörnyezetben. Pedig a Csepel fertelmes szerkezet, kényelmetlen, zajos, gyenge és nálunk szinte egy sem működött belőlük soha, ha pedig keserves kínok árán mégis sikerült bebikázni, behúzni egyet, akkor fémes kerregéssel és füsttel hálálta meg a motor a törődést.
Pedig amikor kitalálták, nyilván teljesen korrekt szerkezet volt. Csak ugye az állás és a szakszerűtlen karbantartás nem tesz jó semminek. de legalább minden héten átkentük őket gázolajjal, a gumirészeket meg glicerines vízzel. Ebből is többféle kivitel készült, platós, dobozos, sőt, különleges felépítményű változatok is, amelyekből például tábori fürdőt lehetett összeépíteni.
Fotó megosztása:
10. UAZ 469B - Talán a legkisebb, legkönnyebb sötétzöldre festett katonai járgány, ha a viccnek szánt katonai MZ-t kihagyjuk a sorból. Mégis menő dolgo volt ilyennel furikázni - hacsak nem a katonai rendészet zsuppolta be a honvédet valami idióta indokkal - mert az UAZ sofőrök általában valami fejest furikáztak. A 70 lóerős Volgamotoros jószág egyszerű, de többé-kevésbé megbízható cucc volt.
10. UAZ 469B - Talán a legkisebb, legkönnyebb sötétzöldre festett katonai járgány, ha a viccnek szánt katonai MZ-t kihagyjuk a sorból. Mégis menő dolgo volt ilyennel furikázni - hacsak nem a katonai rendészet zsuppolta be a honvédet valami idióta indokkal - mert az UAZ sofőrök általában valami fejest furikáztak. A 70 lóerős Volgamotoros jószág egyszerű, de többé-kevésbé megbízható cucc volt.
Fotó megosztása:
Ajtók a BMP hátulján
Ajtók a BMP hátulján
Fotó megosztása:
BTR belülről. Elegáns vonalak és kopogós műanyagnak híre hamva sincs. Itt minden acél.
BTR belülről. Elegáns vonalak és kopogós műanyagnak híre hamva sincs. Itt minden acél.
Fotó megosztása:
UAZ belülről
UAZ belülről
Fotó megosztása:
9. UAZ 452 - Nagyobb, praktikusabb, de közel nem olyan csinos a dobozos UAZ, mint a ponyvás parancsnoki. Főleg mentőautóként fordult elő, és igen irigylésre méltó volt a sofőrjének a helyzete. Soha, semmit nem kellett csinálnia.
9. UAZ 452 - Nagyobb, praktikusabb, de közel nem olyan csinos a dobozos UAZ, mint a ponyvás parancsnoki. Főleg mentőautóként fordult elő, és igen irigylésre méltó volt a sofőrjének a helyzete. Soha, semmit nem kellett csinálnia.
Fotó megosztása: