Voltál katona? Akkor ezt a sorozatot nem hagyhatod ki. Ha nem voltál, akkor meg azért nézd meg. Ezeket mulasztottad el, szerencsére, vagy szerencsétlenségedre. Közben persze azt se feledjük, hogy régen, ‘kotmányunk ünnepén még légi és vízi parádé is volt a Duna-parton, így a bevonulás kellemetlen mellékhatásai nélkül is lehetett nyálat csorgatni katonai gépekre. 
A mai Top-10 ötletét egy FB-on közzétett fotó adta, ahol volt katonatársam egy Ural előtt pózol. Jó eséllyel én készítettem a fényképet, még valamikor 1993-ban, egy becsempészett, filléres fényképezőgéppel. Itthon gyorsan feltúrtam az archívumot és találtam is pár papírképet – ezek nem azok – abból a korból, amikor még minden férfiembernek el kellett mennie katonásat játszani. Néhol röhejes, néhol pedig siralmas körülmények között játszottuk el parancsnokainknak, hogy a fejvesztett menekülésen kívül másra is képesek lennénk azzal a rakás rommal a fenekünk alatt, amik a telephelyen álltak. 

Ezek voltak azok:
1. BMP-1 - BMP-vel főleg légmentesen lezárt, fóliázott állapotban találkozhattunk a laktanyában. Az M zárolt vasak gyomrában szonda mérte az aktuális hőmérsékletet, páratartalmat. Mindössze egyetlen gyakorlaton láttuk közelebbről - amikor talán görögöknek tartottak vele bemutatót - hogy mire is képes ez a monstrum. Örökre megmaradt a kép, amikor valaki véletlenül felkapott és beszorított egy betonoszlopot a lánctalp és a kasztni közé, majd Galambos őrmester fejcsóválva kitessékelte a szerencsétlenül járt hőst, majd nagy gázt adott a 300 lóerős V6-osnak és leugorva a kuplungról egyszerűen kiszakította mázsás betondarabot a helyéről. Galambos őrmester értett a gépek nyelvén.
10. UAZ 469B - Talán a legkisebb, legkönnyebb sötétzöldre festett katonai járgány, ha a viccnek szánt katonai MZ-t kihagyjuk a sorból. Mégis menő dolgo volt ilyennel furikázni - hacsak nem a katonai rendészet zsuppolta be a honvédet valami idióta indokkal - mert az UAZ sofőrök általában valami fejest furikáztak.  A 70 lóerős Volgamotoros jószág egyszerű, de többé-kevésbé megbízható cucc volt.

10. UAZ 469B – Talán a legkisebb, legkönnyebb sötétzöldre festett katonai járgány, ha a viccnek szánt katonai MZ-t kihagyjuk a sorból. Mégis menő dolgo volt ilyennel furikázni – hacsak nem a katonai rendészet zsuppolta be a honvédet valami idióta indokkal – mert az UAZ sofőrök általában valami fejest furikáztak. A 70 lóerős Volgamotoros jószág egyszerű, de többé-kevésbé megbízható cucc volt.

9. UAZ 452 - Nagyobb, praktikusabb, de közel nem olyan csinos a dobozos UAZ, mint a ponyvás parancsnoki. Főleg mentőautóként fordult elő, és igen irigylésre méltó volt a sofőrjének a helyzete. Soha, semmit nem kellett csinálnia.

9. UAZ 452 – Nagyobb, praktikusabb, de közel nem olyan csinos a dobozos UAZ, mint a ponyvás parancsnoki. Főleg mentőautóként fordult elő, és igen irigylésre méltó volt a sofőrjének a helyzete. Soha, semmit nem kellett csinálnia.

7. ZIL 131 - Hétliteres, V8-as, benzines, 6x6-os. Főleg bódés - hűtőkocsi - felépítménnyel volt gyakori, de természetesen ebből is volt rakétahordozótól a műhelykocsiig minden.  Menni nem láttuk. Kenyeret sem nagyon láttunk.

7. ZIL 131 – Hétliteres, V8-as, benzines, 6×6-os. Főleg bódés – hűtőkocsi – felépítménnyel volt gyakori, de természetesen ebből is volt rakétahordozótól a műhelykocsiig minden. Menni nem láttuk. Kenyeret sem nagyon láttunk.

6. GAZ66 - A Gaz 66-os fő vonzereje a 4,3 literes V8-as benzinmotor és a tömpe orr volt. Beszállni, illetve vezetni ezt sem volt nagy élmény - főleg az idétlen üléspozíciónak köszönhetően - de az aránylag rövid tengelytáv, a minimális első túlnyúlás miatt legalább manőverezni könnyű volt vele. Platós, és főleg rádiós kivitelben fordult elő a telephelyen.

6. GAZ66 – A Gaz 66-os fő vonzereje a 4,3 literes V8-as benzinmotor és a tömpe orr volt. Beszállni, illetve vezetni ezt sem volt nagy élmény – főleg az idétlen üléspozíciónak köszönhetően – de az aránylag rövid tengelytáv, a minimális első túlnyúlás miatt legalább manőverezni könnyű volt vele. Platós, és főleg rádiós kivitelben fordult elő a telephelyen.

5. KRAZ - A laktanya legnagyobb, legimpozánsabb járgánya. A legenda szerint V12-es harckocsimotor dolgozott benne, igazából inkább 15 literes V8-as dízel mozgatta felénk ezeket a szörnyeket. Bár az igaz, hogy volt valami közük a tankokhoz, leginkább az, hogy a megszámlálhatatlan kerekű tréleren ők vontatták őket, ha kellett. Fa bodé és aránytalan, ballonos abroncsok jellemezték.

5. KRAZ – A laktanya legnagyobb, legimpozánsabb járgánya. A legenda szerint V12-es harckocsimotor dolgozott benne, igazából inkább 15 literes V8-as dízel mozgatta felénk ezeket a szörnyeket. Bár az igaz, hogy volt valami közük a tankokhoz, leginkább az, hogy a megszámlálhatatlan kerekű tréleren ők vontatták őket, ha kellett. Fa bodé és aránytalan, ballonos abroncsok jellemezték.

4. DAC - Bármennyire is kínos, de a dízel Uralok mellett a román DAC-ok voltak a legkényelmesebben vezethető teherautók a hadseregben. Persze ezeknek is megvolt a maguk baja, például nem volt ajánlatos hosszú ideig alapjáraton hagyni a motort, mert valami miatt durván tíz perc után leállt a motor kenése. Már nem emlékszem miért, de arra igen, hogy ezt nagyon a fejünkbe vésték anno. DAC-ból platós, tartálykocsis, és műszaki felépítményes egyaránt megfordult a legtöbb telephelyen. Platóján remekül lehetett aludni ha telephely takarításra trombitált az ÜTI

4. DAC – Bármennyire is kínos, de a dízel Uralok mellett a román DAC-ok voltak a legkényelmesebben vezethető teherautók a hadseregben. Persze ezeknek is megvolt a maguk baja, például nem volt ajánlatos hosszú ideig alapjáraton hagyni a motort, mert valami miatt durván tíz perc után leállt a motor kenése. Már nem emlékszem miért, de arra igen, hogy ezt nagyon a fejünkbe vésték anno. DAC-ból platós, tartálykocsis, és műszaki felépítményes egyaránt megfordult a legtöbb telephelyen. Platóján remekül lehetett aludni ha telephely takarításra trombitált az ÜTI

3. URAL - A Csepel mellett egy másik klasszikus járgány. A 100 kilométeren 100 literes fogyasztás híre durván ráragadt, pedig nem minden Ural ennyire iszákos. Persze a benzinesek képesek elképesztő mennyiségeket elégetni, de mentségükre szól, hogy 78-as üzemanyaggal is vidáman elketyegnek. Az üzemanyag-szállító, előre kivezetett kipufogós kivitelekkel különösen szórakoztató dolog menet közben a gyújtás levételével, majd visszakapcsolásával robbantgatni. De amúgy is szórakoztató egy ekkora V8-as benzines jószág. A dízel Kamaz motorral felszerelt változatok már jóval takarékosabbak voltak, 40-50 literrel el lehetett velük járkálni hadgyakorlatról hadgyakorlatra.

3. URAL – A Csepel mellett egy másik klasszikus járgány. A 100 kilométeren 100 literes fogyasztás híre durván ráragadt, pedig nem minden Ural ennyire iszákos. Persze a benzinesek képesek elképesztő mennyiségeket elégetni, de mentségükre szól, hogy 78-as üzemanyaggal is vidáman elketyegnek. Az üzemanyag-szállító, előre kivezetett kipufogós kivitelekkel különösen szórakoztató dolog menet közben a gyújtás levételével, majd visszakapcsolásával robbantgatni. De amúgy is szórakoztató egy ekkora V8-as benzines jószág. A dízel Kamaz motorral felszerelt változatok már jóval takarékosabbak voltak, 40-50 literrel el lehetett velük járkálni hadgyakorlatról hadgyakorlatra.

2. BTR 60 - 8x8-as csapatszállító, úszni is tudó csodamasina. Mozgásban ezt sem sokat láttuk, mindössze egyszer, inkább vontattuk egyik telephelyről a másikra, miközben a laktanya legkisebb harcosa küzdött az álló motor mellett dögnehéz kormányzással. BTR-ből 60-tól kezdődik a 8 kerekű kivitel, a korábbi modellek vagy kevesebb tengellyel, vagy lánctalppal rendelkeztek. A hajtáslánc mókás benne, két dízelmotor dolgozik benne, saját váltóval és mindegyikük két-két tengelyt hajt, így ha egy le is rohadt a BTR akkor is tovább tudott vánszorogni.

2. BTR 60 – 8×8-as csapatszállító, úszni is tudó csodamasina. Mozgásban ezt sem sokat láttuk, mindössze egyszer, inkább vontattuk egyik telephelyről a másikra, miközben a laktanya legkisebb harcosa küzdött az álló motor mellett dögnehéz kormányzással. BTR-ből 60-tól kezdődik a 8 kerekű kivitel, a korábbi modellek vagy kevesebb tengellyel, vagy lánctalppal rendelkeztek. A hajtáslánc mókás benne, két dízelmotor dolgozik benne, saját váltóval és mindegyikük két-két tengelyt hajt, így ha egy le is rohadt a BTR akkor is tovább tudott vánszorogni.

1. BMP-1 - BMP-vel főleg légmentesen lezárt, fóliázott állapotban találkozhattunk a laktanyában. Az M zárolt vasak gyomrában szonda mérte az aktuális hőmérsékletet, páratartalmat. Mindössze egyetlen gyakorlaton láttuk közelebbről - amikor talán görögöknek tartottak vele bemutatót - hogy mire is képes ez a monstrum. Örökre megmaradt a kép, amikor valaki véletlenül felkapott és beszorított egy betonoszlopot a lánctalp és a kasztni közé, majd Galambos őrmester fejcsóválva kitessékelte a szerencsétlenül járt hőst, majd nagy gázt adott a 300 lóerős V6-osnak és leugorva a kuplungról egyszerűen kiszakította mázsás betondarabot a helyéről. Galambos őrmester értett a gépek nyelvén.

1. BMP-1 – BMP-vel főleg légmentesen lezárt, fóliázott állapotban találkozhattunk a laktanyában. Az M zárolt vasak gyomrában szonda mérte az aktuális hőmérsékletet, páratartalmat. Mindössze egyetlen gyakorlaton láttuk közelebbről – amikor talán görögöknek tartottak vele bemutatót – hogy mire is képes ez a monstrum. Örökre megmaradt a kép, amikor valaki véletlenül felkapott és beszorított egy betonoszlopot a lánctalp és a kasztni közé, majd Galambos őrmester fejcsóválva kitessékelte a szerencsétlenül járt hőst, majd nagy gázt adott a 300 lóerős V6-osnak és leugorva a kuplungról egyszerűen kiszakította mázsás betondarabot a helyéről. Galambos őrmester értett a gépek nyelvén.


Nálad melyik lenne az első?
UAZ 469B
8% (225)
UAZ 452
5% (126)
Csepel D344
22% (579)
ZIL 131
5% (140)
GAZ 66
6% (168)
KRAZ
18% (472)
DAC
11% (280)
URAL
12% (319)
BTR 60
4% (107)
BMP-1
9% (236)