Évekig pangott a felső kategóriás sportautók európai piaca, de a recesszió végével nekibuzdulhatnak a tehetős vásárlók és megvehetik maguknak azokat az sportkocsikat, amelyeket az elmúlt 5-6 évben óvatosságból, a prémiumok visszavágása miatt vagy más okból nem vásároltak meg.

Az Automotive News Europe cikke szerint a 2013-as 13 000 darabról 2017-re 21 000 darabra nőhetnek az értékesítések a kategóriában. A bővülésben része lesz többek között a BMW i8-nak, az új Lamborghini Gallardónak, a közeljövőben debütáló új Audi R8-nak vagy a jövőre várható McLaren belépőmodellnek, a P13-nak. E heti Top 10 cikkünket az autógyártás csúcsának szenteltük, a sorrend az idei első féléves európai eladási adatokon alapul. A százalékos értékek a 2013-as első félévhez viszonyított változásra utalnak (Nemrég megjöttek a JATO Dynamics adatai a hazai piacról, hamarosan megírjuk, mi a helyzet a magyarországi sportautó-eladásokkal.)

Európában a luxuskupék és a sportautók piacán az Aston Martin, a Bentley és a Ferrari is erős szereplő, de az Audi is szóhoz jut. Íme az értékesítési toplista

10. Aston Martin DB9, 146 db (-19%). Tízből három autóval a toplistában csak az Aston Martin büszkélkedhet. A DB9 David Brown, az egykori főnök monogramját viseli nevében. 12 hengeres motorja 517 lóerős, a végsebesség 295 km/óra, a gyorsulás 100-ig 4,6 mp

10. Aston Martin DB9, 146 db (-19%). Tízből három autóval a toplistában csak az Aston Martin büszkélkedhet. A DB9 David Brown, az egykori főnök monogramját viseli nevében. 12 hengeres motorja 517 lóerős, a végsebesség 295 km/óra, a gyorsulás 100-ig 4,6 mp

9. Rolls-Royce Wraith, 179 (új modell). A Wraith császári kupé a Ghost limuzin technikájával. Tébolyítóan erős (632 LE), kísértetiesen gyors (4,6 s százig) és ára is csillagászati: 92 millió forintról indul. Ezt előteremteni ezen a szinten könnyebb, mint kiválasztani a megfelelőt 44 000 színből

9. Rolls-Royce Wraith, 179 (új modell). A Wraith császári kupé a Ghost limuzin technikájával. Tébolyítóan erős (632 LE), kísértetiesen gyors (4,6 s százig) és ára is csillagászati: 92 millió forintról indul. Ezt előteremteni ezen a szinten könnyebb, mint kiválasztani a megfelelőt 44 000 színből

8. Aston Martin Vanquish, 197 db (-15%). A DBS utódában is V12-es motorral duruzsol. A Vanquish a cég legnagyobb sportkupéja, ennek is alumínium karosszériája és váza van. A darabszámokban a Volante nevű kabrió adatai is benne vannak, az 5935 köbcentis motor mindkettőben 573 lóerős.

8. Aston Martin Vanquish, 197 db (-15%). A DBS utódában is V12-es motorral duruzsol. A Vanquish a cég legnagyobb sportkupéja, ennek is alumínium karosszériája és váza van. A darabszámokban a Volante nevű kabrió adatai is benne vannak, az 5935 köbcentis motor mindkettőben 573 lóerős.

7. Ferrari F12 Berlinetta, 277 db (-35%). Alig két és fél éve mutatkozott be az 599 GTB utóda. Értékesítései nem azért zuhantak, mert nem elég vonzó. Olaszországban az adóhatóság és a rendőrség rászállt a luxus sportautók tulajdonosaira, akik ma már nem annyira fitogtatják vagyonukat sportautókkal. Az F12 Berlinetta a LaFerrari mögött a márka csúcsmodellje, 740 lóerős, V12-es szívómotorral és szédítő motorhanggal. A két fontos adat: 3,1 mp és 340 kilométer/óra

7. Ferrari F12 Berlinetta, 277 db (-35%). Alig két és fél éve mutatkozott be az 599 GTB utóda. Értékesítései nem azért zuhantak, mert nem elég vonzó. Olaszországban az adóhatóság és a rendőrség rászállt a luxus sportautók tulajdonosaira, akik ma már nem annyira fitogtatják vagyonukat sportautókkal. Az F12 Berlinetta a LaFerrari mögött a márka csúcsmodellje, 740 lóerős, V12-es szívómotorral és szédítő motorhanggal. A két fontos adat: 3,1 mp és 340 kilométer/óra

6. Bentley Flying Spur, 340 (új modell). A listában nemcsak sportkocsik, hanem luxuskupék és sportlimuzinok is szerepelnek, köztük a Flying Spur. Van hozzá V8-as motor is Győrből, de mégiscsak a hatezres W12 az igazi. 2,4 tonnához nem árt a 625 lóerő és 800 Nm. 4,6 másodperce százra gyorsulást sokkal olcsóbb autók is produkálnak, 320 km/ órás csúcssebességet kevesebben

6. Bentley Flying Spur, 340 (új modell). A listában nemcsak sportkocsik, hanem luxuskupék és sportlimuzinok is szerepelnek, köztük a Flying Spur. Van hozzá V8-as motor is Győrből, de mégiscsak a hatezres W12 az igazi. 2,4 tonnához nem árt a 625 lóerő és 800 Nm. 4,6 másodperce százra gyorsulást sokkal olcsóbb autók is produkálnak, 320 km/ órás csúcssebességet kevesebben

5. Aston Martin V8/V12 Vantage, 419 (+1). Az 1913-ban alapított gyár legkisebb sportautója a V8 Vantage, amelybe idővel belepasszírozták a V12-es erőgépet is. A nemrég végrehajtott modellfrissítés óta az autó jobb, mint valaha. V8-as motorja 426-436 lóerős, a Vantage V12S-ben az 5,9 literes erőgép 573 lóerőt tud. 3,9 mp kell neki százig, a vége 328 kilométer/óra

5. Aston Martin V8/V12 Vantage, 419 (+1). Az 1913-ban alapított gyár legkisebb sportautója a V8 Vantage, amelybe idővel belepasszírozták a V12-es erőgépet is. A nemrég végrehajtott modellfrissítés óta az autó jobb, mint valaha. V8-as motorja 426-436 lóerős, a Vantage V12S-ben az 5,9 literes erőgép 573 lóerőt tud. 3,9 mp kell neki százig, a vége 328 kilométer/óra

4. Maserati Quattroporte, 423 db (+184%). Az összkerékhajtás, a 275 lóerős dízelmotor és a turbós V6 valamint az elődénél sokkal kulturáltabb automatikus váltó megpezsdítette az eladásokat. A csúcsmodellben 3,8 literes V8 két turbóval 530 lóerős. 100-ra 4,7 mp alatt söpör fel a mutató, az óra 307-nél akad ki

4. Maserati Quattroporte, 423 db (+184%). Az összkerékhajtás, a 275 lóerős dízelmotor és a turbós V6 valamint az elődénél sokkal kulturáltabb automatikus váltó megpezsdítette az eladásokat. A csúcsmodellben 3,8 literes V8 két turbóval 530 lóerős. 100-ra 4,7 mp alatt söpör fel a mutató, az óra 307-nél akad ki

3. Audi R8, 545 (-23%). Nagy siker a Lamborghini-alapokra épülő középmotoros sportkocsi. A 2006-ban bemutatott sportautó nélkül az Audi arculatban, márkaerőben nem tartana ott, ahol tart és végképp nem volna esélye befogni a BMW-t a prémiummárkák trónján. Az RS4 és az RS5 430 lóerős nyolchengerese is nagy élmény, az 525 vagy 550 lóerővel kapható V10 végképp

3. Audi R8, 545 (-23%). Nagy siker a Lamborghini-alapokra épülő középmotoros sportkocsi. A 2006-ban bemutatott sportautó nélkül az Audi arculatban, márkaerőben nem tartana ott, ahol tart és végképp nem volna esélye befogni a BMW-t a prémiummárkák trónján. Az RS4 és az RS5 430 lóerős nyolchengerese is nagy élmény, az 525 vagy 550 lóerővel kapható V10 végképp

2. Ferrari 458 Italia, 871 db (+3%). A világ legnagyobb literteljesítményű szívómotorja van a 458 Italiában. A 4,5 literes nyolchengeres 570 lóerős (126,7 lóerő/liter), a Speciale motorja 605, ami fajlagosan 134 lóerő/liter. Utóbbi 3 mp alatt tép százra és 325-ig űzhető

2. Ferrari 458 Italia, 871 db (+3%). A világ legnagyobb literteljesítményű szívómotorja van a 458 Italiában. A 4,5 literes nyolchengeres 570 lóerős (126,7 lóerő/liter), a Speciale motorja 605, ami fajlagosan 134 lóerő/liter. Utóbbi 3 mp alatt tép százra és 325-ig űzhető

1. Bentley Continental GT/GTC, 874 db (-10%). A Bentley húzómodellje a 2+2 üléses kupé, amely a Premier League focistái között, a Közel-Ketelen, Beverly Hillsben, Sanghaj és Moszkva előkelőbb részein is közkedvelt. 507-635 lóerőig terjed a motorkínálat, van nyolc- és tizenkéthengeres motor is. A Speed csúcsmodell 331 kilométer/óra végsebességre és 4,2 másodperces százra gyorsulásra képes

1. Bentley Continental GT/GTC, 874 db (-10%). A Bentley húzómodellje a 2+2 üléses kupé, amely a Premier League focistái között, a Közel-Ketelen, Beverly Hillsben, Sanghaj és Moszkva előkelőbb részein is közkedvelt. 507-635 lóerőig terjed a motorkínálat, van nyolc- és tizenkéthengeres motor is. A Speed csúcsmodell 331 kilométer/óra végsebességre és 4,2 másodperces százra gyorsulásra képes

Forrás: JATO Dynamics

Nevetséges benzinárak, tippek gyorshajtási bírságok ellen, a legmenőbb szocialista autók és motorok, a legjobb autós videoklipek, a legerősebb magyar autók, brutális ruszki munkagépek: ne hagyjátok ki a Top 10 rovatot!