A katonai járművek tervezésénél az utolsó utáni szempont lehet csupán a szépség. Így általában a tervezők sem fektetnek túl sok energiát ebbe, ezért készülhetnek el az alábbi lista szörnyetegei. Pedig ezek nem is olyan egzotikusak, idehaza simán belefuthatott az átlagos sorkatona. 
3.: BTM-3 árokásó - Akár egy óriás lótücsök, úgy fest ez a csinos harctéri földmunkagép. Feladata legfeljebb 1,5 m mélységű és 1,1 m szélességű lövészárkok gyors kiásása. A talajszerkezettől és az árok mélységétől függően a BTM–3 egy óra alatt 270–810 m hosszúságú árok mélyítésére alkalmas. Szükséghelyzetben, 40–50 cm mély árok esetén óránként 1200–1400 m-t is haladhat a berendezés. Ilyen hosszú árkot gyalogsági ásóval sokkal kínosabb meló lenne kiásni.
10.: LUAZ - Talán a legkomikusabb kinézetű katonai kétéltű jármű, amit valaha gyártottak. Apró, teljesen komolytalan külső és szerény motorizáltság volt rá jellemző, és csupán egy irigylésre méltó magánszáma volt: tudott úszni. Egy kicsit. 890 köbcentis 37 lóerős V4-es motor hajtotta, ami vízen 3 km/órás sebességre képes. Hasonló tempóval akár úszni is lehet.

10.: LUAZ – Talán a legkomikusabb kinézetű katonai kétéltű jármű, amit valaha gyártottak. Apró, teljesen komolytalan külső és szerény motorizáltság volt rá jellemző, és csupán egy irigylésre méltó magánszáma volt: tudott úszni. Egy kicsit. 890 köbcentis 37 lóerős V4-es motor hajtotta, ami vízen 3 km/órás sebességre képes. Hasonló tempóval akár úszni is lehet.

Ennyire félelmetes harcigép a LUAZ:
9.: ETZ 250 - Harci motorról a francia háborús filmekben menetrendszerűen póruljáró oldalkocsis német motorosok képe ugorhat be elsőre. Pedig a hazai állományban is volt mattzöldre kent MZ. Harcértéke csekély, és terepen sem lehet túl ütőképes.

9.: ETZ 250 – Harci motorról a francia háborús filmekben menetrendszerűen póruljáró oldalkocsis német motorosok képe ugorhat be elsőre. Pedig a hazai állományban is volt mattzöldre kent MZ. Harcértéke csekély, és terepen sem lehet túl ütőképes.

8.: PTSZ-M - Ez is furcsa szerzet, széles, lapos, és nem szép. De nem is ezért szeretjük, hanem azért, mert az összes árvízi tudósításnál őket mutatják a tévében. És igazuk is van a szerkesztőknek, egy vízben döngető PTSZ jóval szívmelengetőbb, megnyugtatóbb, látvány, mint egy kőműves-dekoltázsos, alibiből homokzsákot rakodó politikus.

8.: PTSZ-M – Ez is furcsa szerzet, széles, lapos, és nem szép. De nem is ezért szeretjük, hanem azért, mert az összes árvízi tudósításnál őket mutatják a tévében. És igazuk is van a szerkesztőknek, egy vízben döngető PTSZ jóval szívmelengetőbb, megnyugtatóbb, látvány, mint egy kőműves-dekoltázsos, alibiből homokzsákot rakodó politikus.

7.: Szöcske - Igazi különlegesség, bár sorozatgyártásba, vagy szolgálatba sohasem állt a teljesen magyar fejlesztésű, könnyű, gyors kis terepjáró. A csőváz alatt lévő műszaki alapjait a VW Synchro-ból örökölte és összesen alig néhány darab készült belőle. Pedig egész formás darab.

7.: Szöcske – Igazi különlegesség, bár sorozatgyártásba, vagy szolgálatba sohasem állt a teljesen magyar fejlesztésű, könnyű, gyors kis terepjáró. A csőváz alatt lévő műszaki alapjait a VW Synchro-ból örökölte és összesen alig néhány darab készült belőle. Pedig egész formás darab.

6.:Praga teherautó - A háromtengelyes, 6x6-os Csehszlovák járgány idétlen, tömpe orra miatt került be a listába. 7,4 literes, 70 kW-os motor hajtotta, amellyel a 60 km/órás álomhatárt még éppen át tudta lépni. Igazán gazdaságos járgány volt, nagyjából 32 litert evett százon.

6.:Praga teherautó – A háromtengelyes, 6×6-os Csehszlovák járgány idétlen, tömpe orra miatt került be a listába. 7,4 literes, 70 kW-os motor hajtotta, amellyel a 60 km/órás álomhatárt még éppen át tudta lépni. Igazán gazdaságos járgány volt, nagyjából 32 litert evett százon.

5.: MAZ vontató - Barátságos arcú mostrum a MAZ vontató, amelyet mindenféle gigantikus cucc ide-oda vontatására fogtak be. 38,8 literes V12-es dízelmotor hajtja ezt a fertelmet, amelyről nem akarjuk tudni, mennyit fogyaszt százon. Itthon a ritkábbak közé tartozott, leginkább a moszkvai katonai parádék közvetítésein lehetett vele találkozni, sokszor gigászi rakétákkal feldíszítve.

5.: MAZ vontató – Barátságos arcú mostrum a MAZ vontató, amelyet mindenféle gigantikus cucc ide-oda vontatására fogtak be. 38,8 literes V12-es dízelmotor hajtja ezt a fertelmet, amelyről nem akarjuk tudni, mennyit fogyaszt százon. Itthon a ritkábbak közé tartozott, leginkább a moszkvai katonai parádék közvetítésein lehetett vele találkozni, sokszor gigászi rakétákkal feldíszítve.

Itt egy pompás videó a gépről:
De a nyolc hajtott kerék is képes elkaparni, úgy is, hogy egy lánctalpas lóg a hátán. Így ni:
4.: 1S91 rávezető radar - Láctalpas karácsonyfa, amely az ellenség repülőire volt veszélyes. A díszes radarfeltétes járgány a szovjet KUB rendszer egyik alapeleme. Célja a támadó gépek bemérése, majd a kilőtt rakéta célra vezetése volt. Kinézetet ellenére roppant mozgékony és hatékony szerkezet volt, amely egészen a dél-szláv háborúig rettegett szerkezet volt.

4.: 1S91 rávezető radar – Láctalpas karácsonyfa, amely az ellenség repülőire volt veszélyes. A díszes radarfeltétes járgány a szovjet KUB rendszer egyik alapeleme. Célja a támadó gépek bemérése, majd a kilőtt rakéta célra vezetése volt. Kinézetet ellenére roppant mozgékony és hatékony szerkezet volt, amely egészen a dél-szláv háborúig rettegett szerkezet volt.

Munka közben így nézett ki: 
3.: BTM-3 árokásó - Akár egy óriás lótücsök, úgy fest ez a csinos harctéri földmunkagép. Feladata legfeljebb 1,5 m mélységű és 1,1 m szélességű lövészárkok gyors kiásása. A talajszerkezettől és az árok mélységétől függően a BTM–3 egy óra alatt 270–810 m hosszúságú árok mélyítésére alkalmas. Szükséghelyzetben, 40–50 cm mély árok esetén óránként 1200–1400 m-t is haladhat a berendezés. Ilyen hosszú árkot gyalogsági ásóval sokkal kínosabb meló lenne kiásni.

3.: BTM-3 árokásó – Akár egy óriás lótücsök, úgy fest ez a csinos harctéri földmunkagép. Feladata legfeljebb 1,5 m mélységű és 1,1 m szélességű lövészárkok gyors kiásása. A talajszerkezettől és az árok mélységétől függően a BTM–3 egy óra alatt 270–810 m hosszúságú árok mélyítésére alkalmas. Szükséghelyzetben, 40–50 cm mély árok esetén óránként 1200–1400 m-t is haladhat a berendezés. Ilyen hosszú árkot gyalogsági ásóval sokkal kínosabb meló lenne kiásni.

2.: Hidász Kraz - A rettenetes kiterjedésű Kraz-ról már sokszor megemlékeztünk, és most sem maradhat ki a sorból. Talán az egyik legszürreálisabb látvány, amikor túlsúlyos ganajtúróként a hátán cipel egy pakk pontonhidat. Nehéz elhinni, hogy nem borul fel az első kanyarban a szörnyű teherrel együtt, de úgy fest, elég stabil ez a kis utazószett.

2.: Hidász Kraz – A rettenetes kiterjedésű Kraz-ról már sokszor megemlékeztünk, és most sem maradhat ki a sorból. Talán az egyik legszürreálisabb látvány, amikor túlsúlyos ganajtúróként a hátán cipel egy pakk pontonhidat. Nehéz elhinni, hogy nem borul fel az első kanyarban a szörnyű teherrel együtt, de úgy fest, elég stabil ez a kis utazószett.

Munkában a hidvető Kraz:
1.: Gulyáságyú - Talán ez lehet a katonák által legjobban kedvelt járgány. Már amennyire járműnek lehet tekinteni egy ócska, ronda, zsírtól csöpögő füstszagú utánfutót. Emlékeim szerint mi még úgy is szerettük, hogy Szombathelytől Hajmáskérig háromcentis kokszréteg égett az edény aljára az ebédünkből. Hatalmas csöve teljesen veszélytelen.

1.: Gulyáságyú – Talán ez lehet a katonák által legjobban kedvelt járgány. Már amennyire járműnek lehet tekinteni egy ócska, ronda, zsírtól csöpögő füstszagú utánfutót. Emlékeim szerint mi még úgy is szerettük, hogy Szombathelytől Hajmáskérig háromcentis kokszréteg égett az edény aljára az ebédünkből. Hatalmas csöve teljesen veszélytelen.

Bónusz-trekként itt egy videó, amely a tipikus, jobbára mindenféle cél nélkül elillanó katonai napokat mutatja be: