Mi a Vezess.hu szerkesztőségében is sokat bosszankodunk a katalógusadat másfél-kétszeresét fogyasztó autókon. A szabványos mérési ciklus arra alkalmas, hogy összevessük különböző autók és motorok fogyasztását. Arra semmiképp, hogy reálisan mutassa, mennyit kell majd tankolnunk.
Azért is nagy az eltérés a valós és a laborbeli számok között, mert az autógyártók megtanulták a végletekig kihasználni a szabályzatból adódó lehetőségeket és ezzel lenyomni a motorok norma szerinti fogyasztását. Az NEDC-fogyasztási szabványt ismertető keretes alatt jön tíz trükk, amitől papíron kevesebbet eszik a kocsi.NEDC-szabvány: irreális, de jó ez így
Európában nagyon szigorúan körbehatárolt módon állapítják meg az új autók fogyasztását, az UNECE R 101 szabvány szerint. A laborokban nem az elfogyasztott üzemanyagot mérik, hanem a külső levegővel kevert és műanyagzsákokban felfogott kipufogógáz mennyiségéből kalkulálják ki a fogyasztást. A ciklus felépítése a Wikipédián is olvasható. A 195 másodperces városi ciklus négyszer ismétlődik, ezt a 780 másodpercet követi a 400 másodperces lakott területen kívüli mérés. A teljes mérés nem egészen 20 percig, 1180 másodpercig tart.
Szél nincs, a menetellenállást egy görgős próbapad biztosítja. A kocsi ellenállására állítják be, ezt viszont az autógyártó adja meg egy korábbi mérés alapján. A gyár ehhez a méréshez vetheti be a speciális gumis, leragasztgatott modellt, hogy minél kisebb ellenállási adattal futhasson neki a norma szerinti mérési ciklusnak. A hidegindítás része ugyan a szabványnak, de nem mínusz 8 fokban történik, mint nálunk ma reggel. 20-30 Celsius-fokos, a mérés előtt hat órával állandó laborhőmérséklet engedélyezett, ezért 25 fok alatti kocsit nemigen mérnek. Az alacsony elméleti érték jó az érintetteknek. Az autógyártó elkerülheti a fogyasztástól függő büntetőadót, a tulaj pedig kevesebb adót fizet. Több nyugat-európai országban a fogyasztáson alapuló széndioxid-emissziótól függ a gépjárműadó mértéke.
A karosszéria réseinek leragasztása. Jó ronda lesz az autó ragasztócsíkokkal végighúzott ajtókkal és motorházfedéllel, de csökken a karosszéria légellenállása, mert nem akad meg a levegő a kisebb-nagyobb árkokban. A szabványos mérésben csak egyszer éri el a 120-as tempót a kocsi, de a jobb aerodinamika így is hoz valamit a konyhára.
Légnyomásnövelés a kerekekben. Saját autónkon is alkalmazható, főként városban hasznos trükk. Keményebbre fújt gumival kisebb a gördülési ellenállás, ami a ciklus nagy részét kitevő városi forgalomban segít spórolni. Rázósabb vele az autó, de pár decit hozhat városban, ha üresen is a legnagyobb terheléshez előírt légnyomással járunk.
Minél könnyebb autó megmérése. A puritán felszereltség meggátolja a súlygyarapodást. Kézi ablakemelővel, manuális tükörállítással, légkondicionáló nélkül az autó pár tíz kilóval könnyebb lehet a ténylegesen megvásárolt modelleknél. Ez is hoz valamit, hiszen az autógyártók grammonként faragják le a széndioxid-kibocsátást.
Valóságidegen gumi- és felniméret. Lehet, hogy senki nem veszi meg olyan kerékszettel a kocsit, amivel a szabványos mérésre küldi az autógyár, de a cél szentesíti az eszközt. Minél keskenyebb gumival jó begurulni az előfűtött laborba.
Módosított összetartás és kerékdőlés. Az autók kereke sosem néz teljesen előre, hanem kicsit összetart, mintha enyhén csámpás volna, mert ettől javul a kocsi iránytartása. Ugyanígy helyzetük sem függőleges, hanem kicsit befelé dőlnek, főleg a hátsók, ami szintén az úttartásnak tesz jót. Viszont akkor forognak a legkisebb ellenállással, ha tökéletesen előre néznek és függőlegesen állnak. A tesztpadon az útfekvés nem szempont, ezért a futóművet átállítja gyár.
Speciális abroncs, minimális gördülési ellenállással. Sok utcai autó fut takarékosságra optimalizált gumival, az autógyártók sem hagyják ki a ziccert. Minél alacsonyabb gördülési ellenállású abroncsot találnak, annál jobb a fogyasztás. Itt ugyanis nem szempont pl. a tartósság, a nedves tapadás, a zajszint vagy a rugózás, hogy csak párat említsünk a valódi gumikkal szemben támasztott követelmények közül.
A mérési ciklushoz igazított motorvezérlés. Az 1180 másodpercig tartó ciklusban a motor a létező legtakarékosabban dolgozik, padlógáz fel sem merül. Ha a kocsiban vannak váltásra figyelmeztető nyilak, és ma többnyire vannak, akkor a vezető követheti a javaslatokat és életidegen fordulatszámmal poroszkálhat a próbapadon. Automatikus váltóval a szoftver igazítja úgy a váltási pontokat, hogy sokszor még alacsonyabb a mért érték, mint a kézi váltósban.
Kikapcsolt légkondicionáló, lekötött generátor. Az áramot termelő generátor kiiktatásával csökken motor terhelése, a 15 perc 40 másodperces mérési időszakban töltés nélkül is elvan az akkumulátor. A légkondi kompresszorát sem kell hajtani.
Mérési tolerancia kihasználása. Mondanunk sem kell, hogy a négy százalékos mérési hibahatárt az autógyártónak kedvezően számolják el. Ez nem kis tétel: a 103 g/kilométer CO2-kibocsátású autó máris 99-nél tart.
Ha érdekelnek a legmenőbb LEGO-autók, kattints a Kacsára!
Milyen használt autót érdemes behozni, nevetséges benzinárak, tippek gyorshajtási bírságok ellen, a legfurcsább honvédségi járművek, a legmenőbb szocialista autók és motorok, a legjobb autós videoklipek, a legerősebb magyar autók, brutális ruszki munkagépek: ne hagyjátok ki a Top 10 rovat többi cikkét sem!