Az ajtó legalább annyira magától értetődő alkatrésze egy autónak, mint a kerék. Az utastérbe történő kényelmes, gyors bejutást kell szolgálnia, mindig, minden körülmények között megbízható módon. Ezért sem térnek el szinte soha a gyártók a jó öreg, ősi, vízszintes irányban nyíló, mechanikus zsanérokkal felszerelt kiviteltől. 

Azonban mindig akadnak újító szellemű, extravagáns ötletek. Van, amikor az ajtó nem csak egyszerű eszköz, hanem dísz, egy pávatoll, hangos kiáltás a közönség felé, ide nézzetek, ez vagyok én! Igen, ilyenkor beugrik a Lamborghini, talán a BMW Isetta, de a sor sokkal hosszabb, nehéz feladat volt összeszedni a legjobb tízet, de megpróbáltuk.
Pillangó ajtók - Könnyen összekeverhető a Lamborghini által alkalmazott megoldással, azonban ennél a fajtánál az ajtó a tető egy részével nyílik, valamint nem fordul el felfelé az ajtótest. A szélvédő sarkában található, magasabb rögzítési pont, valamint egy erős teleszkóp teszi lehetővé a látványos nyitási mechanizmust.  

Legutóbb a BMW i8 esetén alkalmazták, de a McLaren F1, Ferrari Enzo, LaFerrari, Alfa Romeo 33 Stradale is ebbe a kategóriába sorolható.
Pillangó ajtók - Könnyen összekeverhető a Lamborghini által alkalmazott megoldással, azonban ennél a fajtánál az ajtó a tető egy részével nyílik, valamint nem fordul el felfelé az ajtótest. A szélvédő sarkában található, magasabb rögzítési pont, valamint egy erős teleszkóp teszi lehetővé a látványos nyitási mechanizmust.  

Legutóbb a BMW i8 esetén alkalmazták, de a McLaren F1, Ferrari Enzo, LaFerrari, Alfa Romeo 33 Stradale is ebbe a kategóriába sorolható.

Pillangó ajtók – Könnyen összekeverhető a Lamborghini által alkalmazott megoldással, azonban ennél a fajtánál az ajtó a tető egy részével nyílik, valamint nem fordul el felfelé az ajtótest. A szélvédő sarkában található, magasabb rögzítési pont, valamint egy erős teleszkóp teszi lehetővé a látványos nyitási mechanizmust.
Legutóbb a BMW i8 esetén alkalmazták, de a McLaren F1, Ferrari Enzo, LaFerrari, Alfa Romeo 33 Stradale is ebbe a kategóriába sorolható.

Peugeot EX-1 - Egyedi a maga nemében, nem véletlenül. Csak a francia gyárnál merült fel, hogy az ülést beépítésék magába az ajtóba. Hirtelen nehéz józan érveket felhozni mellette, de lehet pár nap múlva se sikerülne.

Peugeot EX-1 – Egyedi a maga nemében, nem véletlenül. Csak a francia gyárnál merült fel, hogy az ülést beépítésék magába az ajtóba. Hirtelen nehéz józan érveket felhozni mellette, de lehet pár nap múlva se sikerülne.

A hátsó bejárat, Mohs Ostentatienne Opera Sedan - Egy forradalmi ötlet 1967-ből, az Egyesült Államokból. A radikális elgondolás a biztonságot szolgálta, elhagyva az oldalajtókat, sokkal erősebb védelmet lehetett kialakítani az oldalütközések ellen, ráadásul a parkolóban sem lehet rányitni senkire ezt az űrkorszakot idéző rendszert.

A hátsó bejárat, Mohs Ostentatienne Opera Sedan – Egy forradalmi ötlet 1967-ből, az Egyesült Államokból. A radikális elgondolás a biztonságot szolgálta, elhagyva az oldalajtókat, sokkal erősebb védelmet lehetett kialakítani az oldalütközések ellen, ráadásul a parkolóban sem lehet rányitni senkire ezt az űrkorszakot idéző rendszert.

Öngyilkos ajtó - elterjedt típusról van szó, ami technológiailag  a hátul zsanérozott ajtókat fedi. A hátrafelé nyíló hátsó ajtónak megvan az a rossz tulajdonsága, hogy ha rosszul csukták be, és menet közben kinyílik, a reflexszerűen utána kapó utas könnyen kieshet a kocsiból - kvázi öngyilkos lesz. Az sem jó, hogy nagy tempónál a menetszél nem tartja csukva a reteszeletlen ajtót, mint a normál kocsiknál, hanem kivágja, kifeszíti. 

Különösen azokban az időkben volt gyakori az ilyen baleset, amikor még a biztonsági övet sem találták fel, az sem tartotta vissza a kiszédülő utasokat. Ma már más a helyzet, a modern biztonsági eszközök idején az öngyilkos ajtó elkezdte  élni reneszánszát, például az Opel Merivában.

Öngyilkos ajtó – elterjedt típusról van szó, ami technológiailag a hátul zsanérozott ajtókat fedi. A hátrafelé nyíló hátsó ajtónak megvan az a rossz tulajdonsága, hogy ha rosszul csukták be, és menet közben kinyílik, a reflexszerűen utána kapó utas könnyen kieshet a kocsiból – kvázi öngyilkos lesz. Az sem jó, hogy nagy tempónál a menetszél nem tartja csukva a reteszeletlen ajtót, mint a normál kocsiknál, hanem kivágja, kifeszíti.
Különösen azokban az időkben volt gyakori az ilyen baleset, amikor még a biztonsági övet sem találták fel, az sem tartotta vissza a kiszédülő utasokat. Ma már más a helyzet, a modern biztonsági eszközök idején az öngyilkos ajtó elkezdte élni reneszánszát, például az Opel Merivában.

BMW Isetta - Egyedülálló megoldás a sorozatgyártású járművek történetében. Az Isetta zseniális mérnöki alkotás a II. világháború utáni ínséges időkben, amikor a közlekedés meghatározó eszközei a törpeautók voltak. 

Amennyire csak lehet kihasználták a rendelkezésre álló teret, a könnyű bejutást biztosító, a kormányoszloppal együtt nyíló ajtó zseniális. Igaz, hozzá kell tenni, hogy maga az ötlet a szűk városi utcák Mekkájából származik, az olasz ISO Isetta ötletét vette át a BMW, és tökéletesítette saját recept szerint.

BMW Isetta – Egyedülálló megoldás a sorozatgyártású járművek történetében. Az Isetta zseniális mérnöki alkotás a II. világháború utáni ínséges időkben, amikor a közlekedés meghatározó eszközei a törpeautók voltak.
Amennyire csak lehet kihasználták a rendelkezésre álló teret, a könnyű bejutást biztosító, a kormányoszloppal együtt nyíló ajtó zseniális. Igaz, hozzá kell tenni, hogy maga az ötlet a szűk városi utcák Mekkájából származik, az olasz ISO Isetta ötletét vette át a BMW, és tökéletesítette saját recept szerint.

Lamborghini ajtó (LSD) - Elsőként Marcello Gandini lélekrablón gyönyörű tanulmányán a Carabón jelent meg, és maradt örök jellemzője a Lamborghini típusoknak. Alkalmazására praktikus indok is van, a nem létező szélvédő miatt lehetetlen tolatást könnyítette meg, így a sofőr kiülhet a küszöbre, és így hátrafordulva tud belavírozni a parkolóhelyre.

Lamborghini ajtó (LSD) – Elsőként Marcello Gandini lélekrablón gyönyörű tanulmányán a Carabón jelent meg, és maradt örök jellemzője a Lamborghini típusoknak. Alkalmazására praktikus indok is van, a nem létező szélvédő miatt lehetetlen tolatást könnyítette meg, így a sofőr kiülhet a küszöbre, és így hátrafordulva tud belavírozni a parkolóhelyre.

Koenigsegg Raptor ajtó - Könnyen összekeverhető a klasszikus Lamborghini stílussal, de közelebbről megnézve bőven akad különbség, nem felfelé nyílik, hanem kifelé fordul el. A bonyolult rendszer látványban rálicitál az olasz riválisra, azonban padka mellett parkolni nem szerencsés, az alacsonyan forduló ajtónak 40 centiméter hely kell, különben fájdalmas karcokat szerezhet betonnal találkozva.

Koenigsegg Raptor ajtó – Könnyen összekeverhető a klasszikus Lamborghini stílussal, de közelebbről megnézve bőven akad különbség, nem felfelé nyílik, hanem kifelé fordul el. A bonyolult rendszer látványban rálicitál az olasz riválisra, azonban padka mellett parkolni nem szerencsés, az alacsonyan forduló ajtónak 40 centiméter hely kell, különben fájdalmas karcokat szerezhet betonnal találkozva.

Pilótafülke - A feltűnési faktor a piros zónába kerül, ha egy ilyen autó nyílik az utcán. Itt nincs ajtó, az egész fülke emelkedik fel. Egy kis füsttel, lézerfénnyel simán belefér az idegen űrhajó kategóriába. 

Ritkán alkalmazzák sorozatgyártásban, inkább a feltűnésre játszó tanulmányok fegyvere, mint például a Saab Aero-X, ahol a hatalmas, hajlított szélvédő miatt lett lehetetlen hagyományos ajtókat beépíteni. De a képen látható Sterling Nova sem kispálya!

Pilótafülke – A feltűnési faktor a piros zónába kerül, ha egy ilyen autó nyílik az utcán. Itt nincs ajtó, az egész fülke emelkedik fel. Egy kis füsttel, lézerfénnyel simán belefér az idegen űrhajó kategóriába.
Ritkán alkalmazzák sorozatgyártásban, inkább a feltűnésre játszó tanulmányok fegyvere, mint például a Saab Aero-X, ahol a hatalmas, hajlított szélvédő miatt lett lehetetlen hagyományos ajtókat beépíteni. De a képen látható Sterling Nova sem kispálya!

Kaiser Darrin (1954) - A sínen csúsztatható oldalajtó mindennapos. Ott van az összes furgonon, de egyikbe sem szorult annyi stílus, mint a  Howard Darrin tervezte autónál. A tervező mindig is utálta az átlagos ajtókat, ezért már 1946-ban levédette ezt az általa kiötlött megoldást. Elegáns, nem túl hivalkodó, igaz oldalablak már nem fért bele, de annyira menő, hogy reméljük, akad olyan sportautó-gyártó aki feléleszti.

Kaiser Darrin (1954) – A sínen csúsztatható oldalajtó mindennapos. Ott van az összes furgonon, de egyikbe sem szorult annyi stílus, mint a Howard Darrin tervezte autónál. A tervező mindig is utálta az átlagos ajtókat, ezért már 1946-ban levédette ezt az általa kiötlött megoldást. Elegáns, nem túl hivalkodó, igaz oldalablak már nem fért bele, de annyira menő, hogy reméljük, akad olyan sportautó-gyártó aki feléleszti.

Gullwing, azaz sirályszárny - Az igazi klasszikus, az első Mercedes SL 300 óta legendás megoldás, amit a karosszéria merevségének növelése keltett életre. Vastagabb küszöb, erősebb felépítés, és egy ikonikus forma. Mára rengetegen lopták az ötletet, A Paganitól elkezdve a szintén legendává emelkedett Delorean-ig.

Gullwing, azaz sirályszárny – Az igazi klasszikus, az első Mercedes SL 300 óta legendás megoldás, amit a karosszéria merevségének növelése keltett életre. Vastagabb küszöb, erősebb felépítés, és egy ikonikus forma. Mára rengetegen lopták az ötletet, A Paganitól elkezdve a szintén legendává emelkedett Delorean-ig.

Ariel Atom - A végső személyes kedvenc. Nincs ajtó. Mássz be, old meg valahogy magad a kormány mögé jutást, de nyugalom, ha sikerült, a jutalom nem marad el. Ariel Atom, Radical versenygépek, és szinte minden Formula-autó tudja ezt a puritán, de annál vágykeltőbb funkciót.

Ariel Atom – A végső személyes kedvenc. Nincs ajtó. Mássz be, old meg valahogy magad a kormány mögé jutást, de nyugalom, ha sikerült, a jutalom nem marad el. Ariel Atom, Radical versenygépek, és szinte minden Formula-autó tudja ezt a puritán, de annál vágykeltőbb funkciót.