Napjainkra egyre inkább érték lesz a 30-40 éves generáció számára megszokott, mindennapok részét képező kerékpár állomány, legfőképp a Csepel Művekben gyártott, hazai típusok. 

Padláson porosodó, melléképületben rozsdásodó kacatokban lelnek kincsre újra a veterán gépek rajongói, és mi, kocabringások is nosztalgiával nézünk egy-egy szépen felújított BMX-re, vagy Tacskóra. Ezért összeszedtük azt a tíz, ismertebb, vagy ritkasága okán érdekes csepeli kerékpárt, amelyekről minden családban, garantáltan akad pár vicces, megható, nosztalgikus emlék.

A Csepel kerékpár rövid története

Az  első  csepeli  bicikliket 1929-ben állította  elő  a  Weiss Manfréd,  miután 1928-ban  25  ezer  schillingért  megvásárolta  a  grazi  Steyr-Daimler-Puch művektől a licencet. Tízezer kerékpárt is megvett alkatrész állapotban.

Az  első kétszázat még  Grazban  szerelték össze (Csepel felirattal), a többit itthon.  Több mint tizenkétezer  darabot  gyártottak  1929-ben,  1930-ban pedig  harmincötezret.  Ekkor még csak egyféle típust dobtak piacra, női és férfi változatban, egészen 1932-ig.

Az 1945-ig eltelő időszakban a legtöbb kerékpárt, 91 706 darabot, 1939-ben állították elő. Kezdetben csak egy férfi és egy női kerékpármodellt kínáltak. Az 1932-es vagy 1933-as Weiss-prospektusban már öt férfi, egy női, egy fiú, egy kisgyermek és egy árukihordó modell szerepelt, 1934-ben pedig már összesen 28 kerékpármodellt kínált a gyár.

A háború végéig körülbelül ötszáz kerékpár-elnevezést védjegyeztettek. A legismertebbek ezek közül a Csepel, a Fecske, a Huszár, a Rakéta, a Merkúr, az Anker, a Turán, a Diadal, a Vitéz, az Adria, a Hangya, a Gazda, a Galamb, a Sport, a Csoda, a Mecsek és a Super volt, de létezett még Ballon, Sárkány és Pajtika is. A Fecske pedig országúti versenykerékpár.

A háború után az üzem 1949-ig jóvátételre termelt, majd 1950-ben létrejött az önálló Csepel bicikligyár. A termelőkapacitás ekkor már százharmincezer darab körül volt évente. Új típusok jelentek meg: Túra, Mátra, Robusta (mind 28-as), Tihany, Karika, Toldi, Budapest (26-osok) és a 24-es Úttörő, melyet még e sorok írójának is volt szerencséje tekerni gyerekkorában. Nyugati exportra más típusok mentek: például a Cantilever, ami itthon szinte ismeretlen volt.

A bicikligyár a hatvanas években összeolvadt a ruhaipari gépgyárral és a varrógépgyárral, s tulajdonképpen ebben a felállásban maradt meg a rendszerváltás hajnaláig, 1988-ig, amikor is az amerikai Schwinn vásárolta meg. (wikipedia.com/schwinn-kispest.hupont.hu)

Csepel Camping (Csaba) - Mondhatnánk a kor szimbólumának is a Camping Csaba kivitelét, mivel nincs meg az a tulajdonsága, ami az egész koncepciót igazolja. A váz merev, a Csabát nem lehet kettéhajtani.
Csepel Rablo - A kerékpár típus Csepel Művekben készült, és a Pannónia Külkereskedelmi vállalat forgalmazta, exportra szánták.

Csepel Rablo – A kerékpár típus Csepel Művekben készült, és a Pannónia Külkereskedelmi vállalat forgalmazta, exportra szánták.

Csepel Szilaj -

Csepel Szilaj –

Csepel Túra

Csepel Túra

CSEPEL SR26 - A típus félverseny jellegű komplett szerelvényezettségű fiú- és férfi sportkerékpár, többféle színben készült. A sportolás mellett kiválóan alkalmas a mindennapi közlekedésre és a túrázásra. A modell könnyebb haladását egy 5 sebességes váltórendszer segíti.

CSEPEL SR26 – A típus félverseny jellegű komplett szerelvényezettségű fiú- és férfi sportkerékpár, többféle színben készült. A sportolás mellett kiválóan alkalmas a mindennapi közlekedésre és a túrázásra. A modell könnyebb haladását egy 5 sebességes váltórendszer segíti.

Csepel Mátra - A Mátra típus gyártását az 1950-es évek első felében kezdték meg, és 1956-ig a személyi kultusz nyomaként RM, azaz Rákosi Mátyás jelzéssel ellátva készítették. 

A tartósság, és a mindennapi használhatóság szimbóluma, egy olyan magyar konstrukció, ami még évtizedek múltán is állja a sarat, és kész kormányára venni több  csíkos szatyrot, vagy PB-palackot. 

Hátul Gránát kontrás agy, elől a gumira ható, rudas szerkezet segítette a lassulást. A Mátra típusból 1953 és 1973 között a cég archívuma szerint 494.472 példány készült Csepelen

Csepel Mátra – A Mátra típus gyártását az 1950-es évek első felében kezdték meg, és 1956-ig a személyi kultusz nyomaként RM, azaz Rákosi Mátyás jelzéssel ellátva készítették.
A tartósság, és a mindennapi használhatóság szimbóluma, egy olyan magyar konstrukció, ami még évtizedek múltán is állja a sarat, és kész kormányára venni több csíkos szatyrot, vagy PB-palackot.
Hátul Gránát kontrás agy, elől a gumira ható, rudas szerkezet segítette a lassulást. A Mátra típusból 1953 és 1973 között a cég archívuma szerint 494.472 példány készült Csepelen

Csepel Tacskó - Emelt, széles, állítható kivitelű kormányával a BMX előtti korszak srácainak ez volt a belépő a kerékpározás világába.

Csepel Tacskó – Emelt, széles, állítható kivitelű kormányával a BMX előtti korszak srácainak ez volt a belépő a kerékpározás világába.

Csepel BMX: Az 1980-as évek első felében a Csepeli kerékpár gyár is becsatlakozott a Bicycle Moto-Cross világába. Mivel a stílus meghódította a világot, elképzelhetetlen volt, hogy a hazai kerékpáros palettán ne szerepeljen a típus. 

Ennek megfelelően a kor fiataljainak "nagy álmát" kétféle kivitelben el is készítették. Azonos kerékátmérő mellett készült szabadonfutós kislánckerékkel szerelt és "sima" kontrás változatban.

Igaz, az első patkófék nem engedett túl nagy teret a kormánypörgetős trükköknek, azért a kék gumis, kőkemény műanyag üléssel szerelt gép sokaknak örök emlék marad.

Csepel BMX: Az 1980-as évek első felében a Csepeli kerékpár gyár is becsatlakozott a Bicycle Moto-Cross világába. Mivel a stílus meghódította a világot, elképzelhetetlen volt, hogy a hazai kerékpáros palettán ne szerepeljen a típus.
Ennek megfelelően a kor fiataljainak „nagy álmát” kétféle kivitelben el is készítették. Azonos kerékátmérő mellett készült szabadonfutós kislánckerékkel szerelt és „sima” kontrás változatban.
Igaz, az első patkófék nem engedett túl nagy teret a kormánypörgetős trükköknek, azért a kék gumis, kőkemény műanyag üléssel szerelt gép sokaknak örök emlék marad.

JUNIOR: Akárcsak a gyűjtemény többi darabja, ez is a Csepel Művek terméke, típusa pedig Junior. A kerékpár a 24"-os kerékátmérőjűek családjába tartozik, gyártása már az 1960-as évek első felében folyt. Kamaszoknak, alacsony termetűeknek volt ideális választás, akiknek túl magas volt a "huszonnyolcas" méret.

JUNIOR: Akárcsak a gyűjtemény többi darabja, ez is a Csepel Művek terméke, típusa pedig Junior. A kerékpár a 24″-os kerékátmérőjűek családjába tartozik, gyártása már az 1960-as évek első felében folyt. Kamaszoknak, alacsony termetűeknek volt ideális választás, akiknek túl magas volt a „huszonnyolcas” méret.

Csepel Camping (Csaba) - Mondhatnánk a kor szimbólumának is a Camping Csaba kivitelét, mivel nincs meg az a tulajdonsága, ami az egész koncepciót igazolja. A váz merev, a Csabát nem lehet kettéhajtani.

Csepel Camping (Csaba) – Mondhatnánk a kor szimbólumának is a Camping Csaba kivitelét, mivel nincs meg az a tulajdonsága, ami az egész koncepciót igazolja. A váz merev, a Csabát nem lehet kettéhajtani.

Csepel Camping (Csillag)  - A csepeli gyár legnépszerűbb terméke talán a hatvanas évek közepén megjelent Camping bicikli volt, ebből egymillió darabot adtak el 2000-ig.

Csepel Camping (Csillag) – A csepeli gyár legnépszerűbb terméke talán a hatvanas évek közepén megjelent Camping bicikli volt, ebből egymillió darabot adtak el 2000-ig.

A listához rengeteg fontos kiegészítés, információ akad még a téma legfontosabb hazai oldalán, a Veteránkerékpárok.hu-n, ahol szinte minden típust katalogizáltak már, és nagy szolgálatot tettek azzal, hogy mindez elérhető az Interneten keresztül.