Heti Top 10 összeállításunkban a használtautó-vásárláshoz adunk tanácsokat. Mielőtt elmerülnénk a pedálgumik abszolút semmitmondó kopásnyomaiban, legalább az alábbi trükkökről tudjunk. És adjuk meg az illő tiszteletet minden használtautó-kereskedőnek, aki tisztességesen viszi a cégét és korrekt autókkal örömet szerez azoknak, akik tőlük vásárolnak.
Csak, ha már ráharaptak. Nepperek képesek megszondázni a piacot és külföldi használtautó-oldalakról lelopott képekkel feladni hirdetéseket. Amennyiben van a kocsira elég telefon, megpróbálják behozni. Ha nem lehet megtekinteni a hirdetett használt autót, gondoljunk erre is.
Pont elvitték, de mondok másikat. Német fotókkal megy ez a trükk is. Vonzó autó, jó áron, megyünk megnézni. Betoppanunk és sajnos a csaliautót épp elvitték az előbb, de a kereskedő pont tud egy hasonlót. Persze több benne a kilométer, más a színe, nem is olyan jól felszerelt, de szebbnek látjuk, hogy ne menjünk hiába.Nincs rétegvastagság-mérőnk. A javítások utáni újrafényezést egy laikus nehezen szúrja ki. Ám a használhatóbb rétegvastagság-mérők ára 40 000 Ft körül indul, sokan nem áldoznak erre ennyit. Nem is muszáj, bátran kérjük kölcsön a használtautó-kereskedőét! Ne higgyük el, hogy nincs, csak a legolcsóbb, félmillió forint körüli használt autók esetében kár a rétegvastagsággal foglalkozni. A gyári érték 150 mikronnál kisebb, jellemzően 100-120 mikron körüli érték. Az elemeket három helyen érdemes megmérni és ahol nem gyári a fényezés, azon az elemen kell még több ponton a fémhez érinteni a műszert. Az értékeket mindig a szemközti oldal eredményeivel érdemes összevetni, például ajtóét az ajtóéval. Ne legyünk balekok, hogy elfelejtjük megmérni a tetőoszlopokat! Ha ott gittet jelez a műszer, na, az az igazi baj, nem egy javított sárvédő vagy motorháztető.
Te lehetsz az első tulaj. Külföldről behozott autóknál dívik az a gyakorlat, hogy a nepper csak akkor rendszámoztatja az autót, ha megvan a vevő. Mi érvényes forgalmi engedély és rendszám nélküli autót sosem vennénk, mert nem mehetünk vele próbaútra közúton. A kertek alatti próbaút sosem elég, elrejtheti a hibákat és törvényellenes is, mert többnyire az sem magánút. Kötelező felelősségbiztosítás nélkül a vezetőt terheli az okozott kár, bármit is vét. Idegen helyen nem nehéz elnézni valamit.
Spórolok neked egy eredetvizsgát. A külföldről behozott használt autót az első hazai forgalomba helyezéskor eredetvizsga nélkül átírják az okmányirodák, az utána következő adásvételekkor viszont kell a papír az átíráshoz. A költség 17-20 ezer Ft, a kocsi hengerűrtartalmától függően.
Ezt használhatja ki a nepper, amikor a hiszékeny vevőnek azt ajánlja fel, hogy legyen ő az első itthoni tulaj és így nem kell eredetvizsgát fizetnie. Cserébe a kinti tulajdonos nevében íratja alá az adásvételit a vevővel. A vásárló megspórol maximum 20 000 forintot, de csapdába esik: ha baj van a kocsival, keresheti Jürgen Trockent Darmstadtban, hiszen ő az eladó, nem a szavatossági kötelezettségtől megszabaduló Tutiverda Kft. Rosszabb esetben kiderülhet, hogy a kocsi lopott és a rendőrhatóság lefoglalja.
Árletörés, kamuhirdetéssel. Elég munkaigényes, de bevált trükk a beszámítandó vagy vételre kinézett használt autó értékének lenyomására álhirdetéseket feltölteni. Ha például a megcélzott H Astrát 1,5 millióra tartja a gazda, 1,3 milliós autókat kell feltölteni frissebb évjáratból, kevesebb kilométerrel és gazdagabb felszereltséggel. Odafordítja a kijelzőt, hogy a tulaj is lássa: irreális az elképzelése. Érdemes meggyőződni róla pár telefonnal, hogy valódiak-e az ajánlatok.
Árfelverés, kamuhirdetéssel. Ugyanez a megoldás működik fordítva is. Ha a nepper nem akar engedni az árból, feltesz 1,7 millióért hasonló Astrákat és máris jobban csillog a portéka. Az álhirdetés egyáltalán nem ritka.
Ócsároló haverok. Ingatlanvásárlásnál fordul elő, hogy a komoly vevő odaküld pár érdeklődőt, akik ócsárolják a lakást, hogy kedvezőbb alkupozíciót teremtsenek neki. Használt autóknál személyes kiszállásra nem érdemes időt pazarolni, de telefonon is hatásosan demoralizálható az eladó. Lehet a használt autót fikázni, irreálisan keveset bemondani rá, akár le lehet mondani a megtekintést az utolsó pillanatban párszor. Elég 5-6 havertól pár perc telefonálás, hogy előkészítsék a terepet a valódi érdeklődőnek.
Totálkáros, kipofozva. Forognak a használtautó-piacon roncsdarabokból összehegesztett vagy gazdasági totálkárból feltámasztott autók is. Életveszélyességüket bárki belátja, de nem kell súlyos ütközés, hogy szomorkodjon a tulaj. A gazdasági totálkárból újjáépített autóra egy következő vétlen kárnál nem vagy alig fizet majd a károkozó kötelező biztosítása. Jó hír, hogy a korábbi kárkifizetések akár interneten is ellenőrizhetőek. A voltetorve.hu oldalon autónként 5000 forintért árulják ezeket az értékes adatokat.
Áfacsalás, lefoglalás. Fél év és 6000 kilométer után egy autó használtnak számít. Aki nem igényli vissza a kinti áfáját, annak itthon nem kell általános forgalmi adót fizetnie utána. (Mivel ezt az adótételt az Orbán-kormány 27 százalékra emelte, rekordáfánk helyett a kocsikon marad a 19 százalékos német Mehrwertsteuer.) De a külföldről behozott autókon úgy lehet sokat keresni, ha visszaigénylik a kinti és nem fizetik be az itthoni áfát. Remeknek tűnő ajánlatokra bukkanva „Nagy a valószínűsége, hogy az ÁFA-befizetéssel trükközik egy kereskedő” – állítja Frank György. „Az ÁFA-csalás leggyakoribb esete az, amikor az erre szakosodott cég egy-két köztes tulajdonos beiktatásával, az EU-ban nettó számlával megvett autóból, bruttó számlásat gyárt, így 27 százalékos árelőnyre tehet szert” – mondja a Das WeltAuto használtautó-kereskedelmi lánc márkaigazgatója. Ha az áfacsaló megdől, a kocsit az eljárás keretében lefoglalhatja a rendőrség a mit sem sejtő vevőtől. Olyan kereskedésből érdemes autót venni, amely több éve működik azonos helyen, azonos tulajdonosi körrel.
Használt autókon is sokat lehet bukni, de lopott kocsiba a legrosszabb belefutni. Ha érdekelnek az autólopások, olvasd el exkluzív börtöninterjúnkat két elítélt autótolvajjal.