Melyek a világ leghíresebb, legismertebb autói evör? Csak ennyi a megkötés. Szerkesztőségünk tagjai elkészítették a saját 10-es listáikat, ezek összegzése után állt össze a végső sorrend. Nem mértünk vonalzóval, nem rajzoltunk körzővel, és nem keresgéltünk mankókat a neten. Csak szubjektíven.
Nincs két ember, akinél ugyanaz a TOP10, így volt ez szerkesztőségünkben is. De azért összeállt a végeredményünk – szavazzon ön is!
Fotó megosztása:
10. Lamborghini Countach
A fiúgyermekek első sportkocsi-álma, amely a maga korában nem csak nagybetűs poszterautóként hódított; talán kevesen tudják, de neve a piedmontese-i nyelvjárásban a szép nőt megbámuló vérbő férfit jelenti. Fickósság és feltűnőség – éppen a két legjellemzőbb tulajdonsága az 1974-től gyártott ragadozónak. Bertone kegyetlenül erőteljes kasztnijába V12-es blokkot szereltek változattól függően 400 vagy 500 lóerővel. Másfél évtizeden át gyártották, mégis csak bő 2000 darab készült belőle. Értékes műtárgy ma szerencsés kevesek fűtött garázsában.
Fotó megosztása:
9. Volkswagen Golf
A világ most éppen második legnagyobb autógyártójának legértékesebb brand-je a Golf, évtizedek óta viszonyítási pont, és retteget ellenfél a kategóriában, újabban már Japánban is az ÉV Autójának választják. Felelőtlen vezetői besározták a márka évtizedek óta érinthetetlen kék-ezüst logóját, de amíg él a VW, addig lesz Golf is. Sikerének tulajdonképpen nincs titka, egyszerűen ez a legérettebb kompakt autó a világon, kontinensektől és riválisoktól függetlenül évtizedek óta hiába próbálkoznak a trónfosztással olyannyira sokan.
Fotó megosztása:
8. K.I.T.T.
Mindenki ismeri, mégsem tudják sokan, hogy a mellékállásban aranytorkú David Hasselhoff kivel beszélget, kivel száguld, ki ez a filmipari csoda. K.I.T.T. alapja az amerikaiak egyik nagy kedvence, a Pontiac Trans Am GTA. A világ száznál is több országában vetített filmsorozatban beszél, 480 km/óra a végsebessége, magától vezet, és a röntgen szemeivel még a falon is átlát, ha kell, át is töri azt. Persze a hajmeresztő mutatványok közepette is fő programja marad az emberi élet védelme.
Fotó megosztása:
7. Mini
Egyeseknek örök dizájnikon, másoknak az utánozhatatlan Mr. Bean autója, a rali szerelmesei pedig nem hagyják feledni a versenyautós változat dicső győzelmeit. Alec Issigonis főkonstruktőr példásan megoldotta a szinte lehetetlent: a brit autógyártás éppen aktuális felfuttatására olcsó, de megbízható és gyors kisautót kellett alkotnia. Utóbbi olyannyira sikerült, hogy 1959-ben a szélsebes prototípus motorján gyengíteni kellett a sorozatgyártás előtt. A többi történelem, amely napjainkban is íródik: egyre terebélyesedő modell-kínálatával a Miniből szexi, globális autómárka lett.
Fotó megosztása:
6. Mercedes-Benz 300 SL (Gullwing)
Egyszerűen sirályszárnyas Merci nevezik sokan A Világ Legszebb Autói-listákon is rendre dobogós, gyakran abszolút győztes 300 SL-t. Alapja egy csővázas, hathengeres, három karburátoros, alumíniummal burkolt szuperkönnyű, azaz Super Leicht (innen az SL-név) sportkocsi volt, amely az ’50-es évek elején a 24 órás Le Mans mellett az évről évre sok halottat hozó, ezért "Vérfürdőnek" is gúnyolt Carrera Panamericana-t is megnyerte. Nem vicc: a 3100 km-es távot 165 km/órás átlaggal. A pályák meghódítása után 1954-ben mutatták be a csodaszép utcai változatot természetesen a versenyautó különleges ajtómegoldásával. Ma alapdarabja a milliárdos autógyűjtők kollekcióinak.
Fotó megosztása:
5. Ford Mustang
Tavaly ünnepelte 50-ik szülinapját az amerikai izomautók leghíresebbje, holott 1964-ben éppen nem az erejével akarta meghódítani a fiatalokat. Lee Iacocca Ford-főnök egy könnyen vezethető, olcsó, kiscsaládosok által is használható, ezért 2+2 üléses sportkocsit terveztetett, amelynek alapmodellje 2368 dollárba került. Ez akkor egy pedagógus féléves fizetését jelentette, nem is maradt el a siker. Letarolva a kereskedéseket, a forgalmazás legelső napján mind a 8 ezer példányt megvették, és még 22 ezret megrendeltek. A hosszú orrú legenda későbbi generációi nem hoztak ekkora sikert, volt nagy baklövés is köztük, de a legújabb változat V8-asa ismét megdobogtatja az autórajongók szívét. Ezt tapasztalatból mondom.
Fotó megosztása:
4. A Rolls-Royce-márka
Királyok, maharadzsák és diktátorok vonultak benne egykor, ma olykor az elegancia minimumát nélkülöző gazdagok kérkednek a luxusmárka valamelyik pompázatos modelljével. Konkurenciája mindig próbálta szorongatni az 1906-os alapítása óta (Hispano Suiza, Maybach, Bentley stb.), de csillogó hűtőmaszkján Emily-vel a Rolls örök. Klasszikus értelemben vett vezetési élményről nem lehet beszélni a Ghost, Phantom és társaik hullámzó, ólomnehéz, és hatalmas teste miatt, de a beléjük pakolt fényűzés miatt élmény velük minden másodperc. Szerkesztőségünk tagjai ezekben a percekben éppen a Balkánon autóznak két Rolls-szal.
Fotó megosztása:
3. Porsche 911
Minden idők legjobb sportkocsija – ha vitába is száll valaki az állítással, nehéz lesz igazáról meggyőzni az 19XX óta 911-est vezetőket. Formája annyira telitalálat, hogy gyakorlatilag örök, konstrukciója évtizedek óta számos széria versenyautóinak alapja, míg az utcai változat – és ez sportkocsiktól meglehetősen ritka – a megbízhatósági listákon is élen áll. Sőt, a hétköznapi használat sem kíván tőle sok kompromisszumot, nem úgy, mint egynémely szó szerint tüzes olasz riválisánál. Méretes árcédulája ellenére elképesztő piaci siker világszerte, a vagyonosoktól telinek nem nevezhető kis hazánkba például évek óta nem tud annyi 911-est szállítani a gyártó, amennyit megvennének szerencsés honfitársaink.
Fotó megosztása:
Ford T-Modell
A valaha létezett egyik leghíresebb járműről az autók iránt szerény érdeklődést mutatók is fújják, hiszen az általános műveltség része: a futószalagos összeszerelés bevezetésével megreformálta az autóipart, ráadásul Galamb József és Farkas Jenő révén két magyar konstruktőr is meghatározó szerepet játszott a megalkotásában. 1908 szeptemberétől 1927 októberéig több mint 15 milliót gyártott az olcsósága miatt sokak számára az autós közlekedést elhozó Ford Motor Company. Ezt a fantasztikus rekordot azóta is csak egyetlen más autó tudta felülmúlni.
Fotó megosztása:
1. Volkswagen Bogár
Az 1938-tól közel eredeti formájában egészen 2003-ig gyártott VW Type 1 összesen 21,5 millió értékesített példányával nem csak a legnagyobb darabszámban legyártott autó, hanem szerintünk minden idők leghíresebbje is. Barényi Béla első tervei után Ferdinand Porsche lett világhírű a nácik által a '30-as években népautónak szánt Bogárral, amely olcsósága mellett talán bohókás formájának köszönhetően világszerte népszerűvé vált a virágokat ráfestő hippiktől a spórbajnok taxisokig sokak számára. Formája megunhatatlan, konstrukciója pofon egyszerű, kedvező beugró ára miatt egy-egy normálisan karban tartott példány jópofa kezdőautó a mai napig.
Fotó megosztása:
Fotó megosztása: