Van az az élethelyzet, pláne itt a keleti végeken, amikor nagyon meg kéne mutatni, hogy mennyire bejött az élet – akkor is, ha pont nem annyira jött be. Egy jó kis EU-s projekt lezsírozó indító tárgyalására, egy villantásra a haverok előtt a VIP-partira mégsem lehet akármivel odaállítani. A bérelt luxusautót lebuktathatja a logózott rendszámkeret vagy matrica, meg hát egy még új, kurrens, a rent-a-car cégeknél megtalálható felső kategóriás autó kölcsönzése sem éppen két fillér.

Szerencsére van néhány titkos tipp a használtautó-piacon erre a problémára is. Íme, a Vezess javaslatai azoknak, akik sokkal-sokkal nagyobbat akarnak mutatni négy keréken, mint amennyire valójában telik! Illusztrációnak olyan kocsikat válogattunk a legnagyobb német használtautós adatbázisból, amelyek vételárral-regadóval együtt kijönnének egymillió forintból, ha valaki honosítaná őket (kivéve az utolsó két autót). Ez a friss import amúgy is kívánatosabb, mint egy már régóta itthon futó kocsi megvétele, hiszen a kamu vagyonosság képzetét tovább emeli az új, N-es rendszám a csillogóra polírozott egykori csoda orrán!

1 – S-Merci: olcsó csillag a legrosszabb szériából

Egy nagy fekete Mercedes, egy S-osztályos luxuslimuzin, mmm, fincsi! Aki ebből száll ki, az biztosan valaki! Ráadásul ezek az autók presztízsértékben sem öregszenek úgy, mint más, hasonló kategóriájú felső kategóriás szedánok. Az sem megvetendő, hogy mióta az államigazgatásunk inkább Audikat használ, biztos nem nézik politikusnak a fekete Mercivel érkezőt – és ez manapság nem olyan nagy baj, erre mifelénk.

A korrózióra extrém módon hajlamos W220-as széria (1998-2005) nagyon olcsó bír lenni, ha már jól elkorhadt, de némi szerencsével egészen elképesztő áron lehet találni még pár évig nem kínos, műszakilag is megbízható példányokat. Egy 2350 euróra hirdetett, kívül a tipikus helyen, de még csak enyhén rohadó autó alacsony ajánlati ára azért még minket is megdöbbentett – de aztán a galériában kiderült, mi a turpisság:

Mercedes-Benz W220: korhad, de olcsó

Mercedes-Benz W220: korhad, de olcsó

Mercedes-Benz W220: korhad, de olcsó


Jellegzetes rohadás a karosszériaelemek szélein

Jellegzetes rohadás a karosszériaelemek szélein


Jobbkormányos, de úgyis nagyobbat üt, ha a hátsó ülésről szállunk ki, amikor megérkezünk a tárgyalásra, és akkor senki se nézi, hol ül a sofőr

Jobbkormányos, de úgyis nagyobbat üt, ha a hátsó ülésről szállunk ki, amikor megérkezünk a tárgyalásra, és akkor senki se nézi, hol ül a sofőr

2 – Nagy Volvo – úgyis mind egyforma

Az 1998-2006-os S80-as Volvo jelentette az átmenetet a kockaautókból a gömbölyded, markáns övvonallal ellátott Volvo szedánok felé a svéd márkánál. Mivel ma már minden Volvo egyforma, a laikus szem nehezen veszi észre, hogy két, tizenkét vagy tizenhét éves S80-asból száll ki valaki, ezért nagyszerű olcsó villantós jármű egy első szériás felső-közép limuzin, például ez a kékmetál benzines, mindössze 999 euróért. Hiszen ki mondaná meg erről a lámpatörlős, bőrös, fakormányos csodáról, hogy tokkal-vonóval megállt hétszázezerben, mire itthon a nevedre került?

A svéd márka formanyelve jó másfél évtizede biztos pont: ha Volvo és így néz ki, akkor tutira drága volt!

A svéd márka formanyelve jó másfél évtizede biztos pont: ha Volvo és így néz ki, akkor tutira drága volt!


Azért ez a beltér egy ezer eurós autóban nem semmi

Azért ez a beltér egy ezer eurós autóban nem semmi

3 – Saab 9-5: nálunk ez a márka jómódot jelent

A másik svéd márka, a kihalt, de legalábbis felfüggesztett életműködésű Saab valamiért nagyon erősen kötődik a yuppie-életérzéshez itthon, talán a Kaukázus-dal miatt, ki tudja. Mindenesetre 800 euróért már hozzánk vágnak egy ilyen turbós 9-5-öst Dániában:

A Saab sosem volt prémiummárka Nyugaton, Keleten mindig is annak tekintették valamiért

A Saab sosem volt prémiummárka Nyugaton, Keleten mindig is annak tekintették valamiért

4 – Öreg Jaguar: sokkal többnek látszik, mint amennyit ér

A Jaguarok időtlen eleganciája is jól jön, ha olcsón akarunk gazdagnak látszani. Ahogy a Valami Amerikában elhitték a szereplők a jobbkormányos XJ6-ról, hogy ki van tömve, aki jár vele, úgy elhiszik majd rólunk is, ha egy ilyen kocsival jelenünk meg. Ez talán az egyetlen prémiumszedán, aminek nem rontja, hanem emeli a hitelességét, hogy a rossz oldalon van a kormánya – ami ugye óriási árkedvezményt is jelent. De még balkormányosan sem drágák az öreg XJ-k, íme, egy 1600 eurós jármű, üzemképesen, amiről senki meg nem mondja, hogy 19 éves és egy közepes állapotú G-Astra áráért lett a miénk:

Egy Jaguar tényleg a kortalan elegancia, pláne ugró cicával az orrán

Egy Jaguar tényleg a kortalan elegancia, pláne ugró cicával az orrán

5 – Valami amcsi szedán

Ha egy-két autóbuzi üzleti partner, haver nem is eszi meg a fentieket, egy ismeretlen amerikai szedánnal szinte akárki átverhető. Hát ki a fene tudná itt, Ausztria és Ukrajna közé ékelve megmondani, hogy ezt az impozáns Lincoln Continentalt mindössze 2400 euróért vettük meg? És persze ki mondja meg egy ilyen Holdról jött egzotikumról, hogy 14 éves? Amennyire nálunk ismertek ezek a kocsik, akár gyárthatták volna tavaly is, hát nem?

Hány emberből hányan mondanák, hogy egy 7-800 ezres autóval érkeztünk, ha ezzel érkezünk?

Hány emberből hányan mondanák, hogy egy 7-800 ezres autóval érkeztünk, ha ezzel érkezünk?


A Lincoln lehengerlő műszerfala a gombrengeteggel

A Lincoln lehengerlő műszerfala a gombrengeteggel

6 – Amerikai SUV

Még egy USA-béli szedánnál is menőbb bizonyos körökben a gengszterek és CIA-ügynökök szolgálati járműve, egy nagy, fekete terepjáró a Nagy Vízen túlról. Ki a fene mondaná meg például erről a mindössze 11 esztendős Blazerről, hogy csak 1750 eurót kértek érte Németországban?

Még az FBI-ügynök vagyok - duma is hihetőbb, ha egy ilyennel törünk össze ittasan kocsikat a pláza parkolójában, hát nem?

Még az FBI-ügynök vagyok – duma is hihetőbb, ha egy ilyennel törünk össze ittasan kocsikat a pláza parkolójában, hát nem?

7 – Olasz prémium szedán

Egy Alfa 166 vagy egy Lancia Thesis ma is elegáns, szép, kívül-belül különleges autó. Megfelelő motorral választva még az se biztos, hogy ötpercenként megdöglik majd, és tényleg nem látszik rajtuk, hogy mennyire olcsók. Íme, egy 777 eurós, vagyis kinti vételárát illetően 250 ezer forintos autó. Van benne gyári navigáció is, vicces, hogy a kocsi teljes értéke annyi ma, mint a navigációé lehetett egykor. Nincs az az ember, aki ennyire tippelné az Alfa árát, ha megérkezünk vele egy tárgyalásra és kipattanunk belőle Gucci napszemüvegben, Armani zakóban, Ferrini aligátorcipőben:

Az olasz stílus mindig bejön, és még egy negyedmilliós Alfával is elérhető

Az olasz stílus mindig bejön, és még egy negyedmilliós Alfával is elérhető


A kilométer-számlálót legalább biztos nem tekergették

A kilométer-számlálót legalább biztos nem tekergették

8 – Francia prémium hogyhíjják

Két olyan titkos tipp is van a galloktól, ami sokkal többet láttat, mint amennyibe kerül, és már egy-kétezer euróért parádés állapotút kaphatunk belőle. A Citroën C6 és a Renault Vel Satis izgalmas kísérletek voltak arra, hogy a hagyományos háromdobozos felső-középkategóriás eleganciát valami mással váltsák fel. Kétes sikerrel teljesítettek ugyan üzletileg, de ma is megfellebbezhetetlen extravagancia egy ilyennel érkezni valamely rendezvényre, és senki se sejti majd, hogy egymilliósnál olcsóbb kocsival jöttünk. Ez a dízel, fullextrás C6-os például egy kicsit hengerfejes, de kit érdekel, legfeljebb töltögetünk bele némi fagyállót időnként, amíg le nem cseréljük valami másra – és 2750 euróért az a luxusmodell, amit 2012-ben még újként is árultak, igazán ajándék:

Egy kis alkuval ez a kilencéves luxusegzotikum is beleférhet az egymillióba, névre írva

Egy kis alkuval ez a kilencéves luxusegzotikum is beleférhet az egymillióba, névre írva

Végezetül nézzünk két olyan autót, amelyek ugyan árban kiemelkednek az eddig felsoroltak közül, vagyis egy fél új Dacia Sanderónál azért többe kerülnek, de a hatásuk frenetikus!

9 – A magyar non plus ultra státuszszimbólum: Audi A8

„Beül a Dzsoli az Ányócasba”, mondja a nóta, és ha a 2012-es slágerben a legnagyobb királynak megfelelt egy 2002-2009 között készült modell, nekünk se kell újabb! Egy baj van csak: az A8 botrányosan jól tartja az árát, így a Mobilén pillanatnyilag a legolcsóbb gömbölyű A8-ért lepattogzott festékkel is elkérnek 4850 eurót, a fene egye meg! Mondjuk ez a 3,7-es quattro legalább gázos, így futtatni is olcsóbb és még jobban passzol a többet-mutatok-mint-amim-van stílusba:

A legeslegolcsóbb előző szériás A8 a mobiléről

A legeslegolcsóbb előző szériás A8 a mobiléről

10 – Ferrari-replika

Egyszerre a legalja és a csimborasszója mindannak, amiről eddig beszéltünk: egy olcsó valamiből házilag kendácsolt Ferrari! Sajnos amennyit ezekért a rendszerint Toyota MR2-ből vagy Pontiac Fieróból ácsolt Frankenstein-szörnyekért elkérnek, annyiért már a fent felsorolt összes kocsit plusz még egy egész jó Porschét is meg lehetne venni, utóbbival valóban pazar vezetési élményt és komoly presztízst is vásárolva, de ez minket ne ingasson meg! Hát ki ne akarna ötvenezer eurót kiadni ezért a 150(!!!) lóerős bolgár ál-Ferrariért, amiben mindenki megnézi majd:

A stílus csúcsa: egy igazi, egymillió eurós F40-eshez képest olcsó a Fiero-alapú replika, de legalább nyilvánvaló is, hogy kamu az egész

A stílus csúcsa: egy igazi, egymillió eurós F40-eshez képest olcsó a Fiero-alapú replika, de legalább nyilvánvaló is, hogy kamu az egész


150 lóerő 480 helyett, de úgysem az a lényeg, hanem hogy minek látszik, hát neeeem?

150 lóerő 480 helyett, de úgysem az a lényeg, hanem hogy minek látszik, hát neeeem?

Az igaz, hogy a nyomasztóan aránytalan ál-Ferrari után forduló sok-sok arc némelyikén nem az oly vágyott irigység, hanem valami furcsa, szánakozó könnyes röhögés tűnik majd fel, de sebaj – ez a kocsi az igazi adu ász ebben a kategóriában, a spórolósan villantós autók varázslatos világában!