Ugyan már! Most őszintén, te kitől vennél inkább használt autót? – jöttek elő a klasszikussal a felhergelt Clinton-hívek az elmúlt hetekben, amikor már végképp nem tudtak mit mondani Trump rajongóinak egy vitában.
A vissza-visszatérő kérdés fogalom a reklámszakmában, amit mérnek is. Vizsgálatában a Nielsen többek között arra keresett választ, hogy a reklámokban szereplő világsztárok mennyire kedveltek, milyen reakciókat vált ki a megjelenésük az általános megítélésükön felül, és egészen konkrétan azt, mennyire képesek befolyásolni egy adott termékkel a vásárlókat.
Toplistájuk első 8 helyezettje meglehetősen vegyes képet mutat, de különösebben meglepőnek nem mondható a többnyire botrányoktól mentes, jellemzően tisztes családi életet élő filmszínészek kedvező helyezése.
1. Liam Neeson
2. Pierce Brosnan
3. Matthew McConaughey
4. Jeff Bridges
5. Jennifer Garner
6. Natalie Portman
7. Sofia Vergara
8. Jim Parsons
10. LINCOLN – MATTHEW MCCONAUGHEY
Közülük az elmúlt pár évben McCounaghey szerepelt több autóreklámban, éppen karrierje legfontosabb időszakában forgatott vele a Lincoln. Miközben a True Detective drogfüggő zsaruja és a Mielőtt meghaltam beteg cowboya akkorát emelt ázsióján, amit korábban sokan elképzelni sem tudtak, az amerikai luxusmárka reklámjai félrecsúsztak.
A McConaughey szájába adott természetellenes szöveg, és a rákényszerített hülyegyerekes testtartás azt a célt persze mindenképpen elérte, hogy sokat beszéltek a reklámbeli figuráról. Sőt, odáig ment a Lincoln-filmek fikázása, hogy egy másik világsztárral a főszerepben paródia készült róla. Nézzék meg Jim Carrey-vel ugyanazt, kissé másként!
9. RENAULT – KEVIN SPACEY
Sokkal komolykodóbbra vették a figurát a franciák, akik az Espace reklámjában eljátszottak Kevin Spacey karrierjének legfontosabb állomásai közül párat a zuhany alatt maszturbáló, tinilány után epekedő amerikai átlagférjtől (hullanak azok a vörös rózsaszirmok) a gátlástalanságával az elnöki székig emelkedő politikusig (természetesen testőrök járműkonvoja kíséri a francia családi autót). Szép film, de közel sem lett akkora durranás, mint az előző.
8. PORSCHE – MARIJA SARAPOVA
Az orosz teniszsztár és a német luxusgyártó meglehetősen csendes együttműködése kimerült (volna) néhány konzervatív videóban, és egypár „így készült” filmecskében, meg olyanokban, amiben együtt autózik a márka legismertebb versenyzőjével, Mark Webberrel egy 918-asban, miközben a hajukat fújja a langymeleg szellő. Csakhogy Sarapova doppingbotránya után, mivel a pénzzel kitömött tenisz nagyasszonya, egy idő után nem arról szóltak a cikkek, hogy mit szedett, vagy mit nem, hanem hogy mennyi millió (kb. 40 millió) dollárt veszít a sértett szponzorai lelépésével. Mint pl. a Porsche. Itt még az egyik webberes filmecskét nézhetik meg, a két fél ügyvédcsapatainak kínos szakításáról nem készült nyilvánosságnak szánt videó.
7. HYUNDAI – RYAN REYNOLDS
Mintha a Született feleségek-széria süteményillatú díszletei között autózna két fiatal nő nagyra nyílt szemekkel csodálkozva. Szexi Reynolds bringázik Elantrájuk mellett, szexi Reynolds a motoros zsaru, aki a szexin gyorshajtó Reynoldsot figyelmezteti, miközben szexi Reynoldsokból mindjárt három javítja az úthibákat, tőlük pár méterre pedig egész csapatnyi szexi Reynolds rögbizik testhezálló mackóban, és így tovább (igen, van kutyasétáltató szexi Reynolds is). Ha pasikról készül szexista reklám, az rendben van.
6. MERCEDES – PUFF DADDY
Az egyik nagy kedvencem ez a reklám evör. Éppen az ellenkezője, mint az előző, mindössze 3,7 másodpercre bukkan fel benne egy világsztár, tulajdonképpen tök fölöslegesen. Nézzék meg! Ugyan kinek lenne hiányérzete, ha abban a jelentben a többihez hasonlóan statiszta szerepelne, és nem a kínos Sean Combs ugrana ki az ágyból? Őt leszámítva 10 pontos autóreklám, csurig töltve elképesztő négykerekűekkel, telitalálat muzsikával.
5. CHEVROLET – HOWIE LONG
Ha egy filmecskében mázsányi macskakövet öntenek két rendkívül hasonló járműre, amelyből az egyik anyacége készítette a reklámot, nem lennénk a másik helyében. Az F-szériát lejárató Silverado-videóban a Chevyt ráadásul a kemény Howie Long foci-legenda méltatja. Ha nem hazudnak az efféle filmek, elgondolkodtató infókkal gazdagítják két örök rivális harcát, amiben a piaci eredmények szerint évről évre a Ford jön ki jobban. Hiába nyúl efféle eszközökhöz a Chevrolet.
4. FORD – MADS MIKKELSEN
Valódi moziélményt ad a nagy Ridley Scott, khmm…, fiának szokatlanul hosszú reklámfilmje. Olyan hangulatot és sztorit, mint kevés más konkurense. Csak azért imádkoztam közben hosszú-hosszú perceken át, hogy adja Isten, valami nagy és eredeti fordulattal záruljon a történet, amelyben a felkapott dán színész bérgyilkosként indul végrehajtani legújabb megbízatását. Önök, kedves nézőink, hogyan értékelik a film végét?
3. VOLVO – JEAN CLAUDE VAN DAMME
Az elmúlt évtized legbugyutább reklámja lett a legismertebb, emlékszem, a marketingszakma sajtója is mennyit cikkezett a kopott akciósztár spárgájáról, és milyen mélyen elemezte. Nem is tudom, hogyan adhatta elő ötletét a Volvo kommunikációs osztályán a kitalálója. Bocsánat, főnök, egy pillanatra. Én olyan reklámot képzeltem el, amiben két egymástól távolodó kamion tetején ál Jean Claude Van Damme. Mivanfiam? Bukott ember lennék az autóiparban, én erre biztos nemet mondtam volna.
És tessék, megint egy reklám, aminek a paródiáját az eredeti főszereplőjéhez hasonló kaliberű sztár parodizálta. Igen, aki kétszer elszámolt végtelenig.
2. LEXUS – JUDE LAW
Te magad vagy a sztár, aki nem mellesleg az új RX-szel jár – valami ilyesmi lehet a mondandója az utóbbi évek legeredetibb autós kampányának. A Jude Law bőrébe bújt kisember luxuséletét bemutató reklámfilmje után a Lexus még tovább ment ezen az úton, és október 24-én világszerte esélyt adott mindenkinek, hogy online rendezze az angolt színészt. Élő adásban, elvileg improvizáción alapuló produkciót mutattak be, amelynek helyszíne a londoni színházi világ, kiindulópontja pedig a SUV vezetőülése volt.
1.TOYOTA – KIRÁLY VIKTOR
Nyilván azért került be az összeállításba, és annak első helyére a CH-R és az énekes kapcsolata, mert magyar szál a témában. Nálunk is kezd elindulni valami, aminek faék egyszerű a magyarázata. „Király Viktor és a Toyota C-HR egymásra találása révén ügyfeleink minden eddiginél szélesebb köréhez juthat el az üzenet, hogy a környezettudatosság is lehet trendi, és nem kell kompromisszumokat kötnünk, ha olyan autót szeretnénk, ami után megfordulnak az emberek az utcán” – mondja Varga Zsombor, a márka hazai kommunikációs vezetője. Az énekes állítólag éppen autóvásárlás előtt állt, most már van kocsija.