Mercedes X-osztály
Természetesen naiv volt az autórajongó, aki a különféle méretű kupésított szabadidő-autók közül a 23-ik után felkiáltott: na, most már tényleg minden al-, fel- és oldalkategóriát lefedtek a német prémiumgyártók, nincs hová feszíteni a kínálatot. Hát, van. És még csak nem is talál fel semmit a Mercedes-Benz, amikor 2017 decemberében piacra dobja a Nissan Navarára épülő platósát, mindjárt két változatban, hogy a sivatagban tevetápot fuvarozóktól a nyugati szörfös örökifjakig tudjanak választani a felső tízezrek. BMW és Audi pick up lesz a következő? Nem mernénk rá fogadni, de pár éve egy Alfa SUV is poénként durrant, és tessék!
Alfa Romeo Stelvio
Nyilván a hatásvadász Quadrifoglio nevű csúcsváltozat Los Angeles-i bemutatásával indították útjára legelső szabadidő-autójukat az olaszok. Dizájnja mellett a technika nagyját is a Giulia adja: a lóherés változat motorja Ferrari-eredetű, 2,9 literes, biturbó V6-os 510 lóerővel és maximálisan 600 Nm nyomatékkal, a nyolcfokozatú ZF automatával 4 másodperc alatt eléri majd a 100-at. Lesznek persze normális változatok is a 4,6 méteres SUV-ból, melynek tartósságában örök optimistaként mint mindig, ezúttal is bízunk. Csak bízunk, és bízunk.
Opel Insignia
Darabra sokkal többet látunk majd a permanensen megmentésre szoruló Rüsselsheim legújabb megmentőjéből. Amennyire ütős volt az Insignia első generációjának dizájnja 2008-ban, annyira feltűnésmentes az áprilisban érkező utód. Tudom, szubjektív, de a mostani Passat/Mondeo/Mazda 6 mellett ez a forma nem ígér átütő erőt a még mindig mézsűrű kategóriában. Hja, a szűkös hátsó lábtér tágítása miatt 92 milliméterrel nő a tengelytáv, a kategória túlsúlyosa nagyjából másfél mázsával könnyebb lesz, de úgy tűnik, mindezzel csak a már piacon lévő riválisok sarkát tapossa. Egyáltalán nem akarjuk előre leszólni, ezek csak száraz számok, lehet, hogy ősszel beülünk a tesztautóba, és elvarázsol minket.
Népautók
Ha már ennyire a földön járunk a 2017-ben várt újdonságok felsorolásakor, jöjjenek szürke mezőbe rejtve az átlagember számára elérhetőbb népautók. Hetek múlva érkezik a pöpec Ignis, újabb kisautó, amiért talán érdemes félredobni a kispénzű sznobszomszédnak a „minden érdekel, csak Suzuki ne legyen” hozzáállást.
Az egyre izgalmasabb négykerekűeket gyártó japán cég sajnos immár nem Esztergomban rakatja össze a Swift ötödik generációját, mely a szigetországban már kapható, a magyar vevők várhatóan a nyáron vehetik át az első példányokat.
Régi padlólemeze ellenére elöl 30, hátul 10 mm-rel nagyobb nyomtávval, szerény külső változásokkal, de sokkal izgalmasabb belsővel érkezik Európa jelenleg harmadik legnépszerűbb kisautójának 2017-es változata. 70 lóerőtől 140-ig hat különféle teljesítményű, három- és négyhengeres motor közül választhatnak majd a Fiesta barátai, és lesz egy 95 lovas dízel is.
Nagyobb dobásnak ígérkezik a Fordnál egy Dacia, ezt a mondatot azért még mindig szokni kell, pedig a Duster lehengerlő piaci sikere évek óta az életünk része. Talán az évről évre egyre minőségibb és komolyabb Skoda felemeléséhez hasonló folyamat tanúi leszünk a francia tulajdonú román márkánál is? Meglátjuk, az új Duster az alig elérhető első rajzok szerint ebbe az irányba indul. Ha a jelenlegi árszinten lavírozva sikerül elfelejtetni az „én csak egy levetett Renault-alkatrészekből összedobált olcsó kocsi vagyok”-imázst, még szélesebb vevőkört megnyerve magának az eddigi eredményeket is felülmúlhatja a népszerű SUV.
A felemásra sikeredett hazai Lada-premier után (szépen induló megrendelések, finnyáskodó tesztelők) az év vége felé új lendületet venne az orosz márka az XRay nevű crossoverszerűség értékesítésével. Pontos dátumot, árat, felszereltségi szinteket ma délelőtt nem tudott mondani az importőr munkatársa, meglátjuk. Ha megkapjuk, megmutatjuk.
Honda Civic Type-R
Ennyit az elején említett földhözragadtságunkról, jöjjenek a posztergépek. Az új Type-R beharangozását mindjárt fel is használom kiváló összehasonlító tesztünk ajánlására, ide tessék majd visszatérni, és kattintani a BMW M2-Focus RS-Type-R összecsapásának megtekintéséért, de csak e cikk végigolvasása után. Nem újdonság, imádtuk a japánt, csak pengébb lehet majd az utódja a hatfokozatú váltóval, öt ajtóval, négy hengerrel, három kipufogóval, kétliteres turbós motorral és a mostanitól eltérően egy, immár elektronikusan vezérelt differenciálművel.
Ford GT
Már nem is emlékszünk rá, mikor jelentette be az újragondolt GT mindössze 500 darabos gyártását az amerikai óriás. Ha nem jönnének olyan – képekkel illusztrált, lásd alább – vicces sztorik a tesztüzemről, azt gondolnánk, képtelenek piacképes állapotba hozni a szárnyas ajtós szupersportkocsit Detroitban. Történt a coloradói Glenwood kanyonban múlt év őszén, hogy két prototípus sofőrje túlszaladt a megengedett sebességhatáron, mire lekapcsolták őket a jardok. Vagy csak ez is reklámfogás? Nem tudni, ahogy azt sem, mennyivel suhantak a 630 lóerős járművek, melyeknek a végsebessége 330 körül lehet.
Lexus LS
Az elmúlt évtizedben a Saab 9-5 vagy a Volvo XC90 mellett nem sok személyautónál fordult elő, hogy egy évtizeden át forgalomban tartotta a gyártója, 2017-ben a 2006 óta futó LS is nyugdíjba vonul végre. Az utód ultramodernnek ígérkezik, nyilván nem csak a kasztni és a belső formájával. Az evidens hibrid hajtás mellett állítólag hidrogénes változat is lesz, meg sanszos az LC 500 ötliteres, 467 lóerős V8-asa is. Lesz sofőr nélküli parkolás, és persze önvezető funkció, meg tengernyi progresszív extra.
Audi A8
A kategória egyik német innovátorából is teljesen új jön idén, miután faceliftet kap az S-osztály. A friss 7-es BMW-hez hasonlóan gesztusvezérlésre is működik majd a telefon, a klíma és az audio, bár ennél izgalmasabb a Prologue nevű tanulmányautó dizájnjára épülő megjelenés. A szeptemberi Frankfurti Autószalonon bemutatkozó A8 a konszern MLB padlólemezére épül, ami az LS-ben várhatóhoz hasonló hajtásláncokat nem ígér, de nagyjából 200 kilogrammos súlycsökkentést, így még dinamikusabb mozgást igen.
BMW 5
Ha a hátsókerekes 520d 13 649 000 forintos alapárát nem nézzük, akkor tényleg karnyújtásnyira áll előttünk február 11., a legújabb ötös hazai premierje. (530d – 16,65 millió, 530i – 15,2 millió, 540i – 17,38 millió, természetesen mind hátul kapar.) Az 1972 óta gyártott 5-ös BMW hetedik generációjából lesz kombi, kínaiak kedvence hosszított változat, és GT is, pofára nem annyira radikálisan más az új, de vezetni továbbra is csodás. Akit nem érdekel a hot hatch összehasonlító, olvassa el ezt itt: káprázat és parasztvakítás.
Toyota Prius Plug-in Hybrid
Állítólag ez lesz az egyliteres fogyasztású autó. Abból kiindulva, hogy egy ismerősöm előző generációs konnektoros Priusa kb. 20 ezer kilométer után 1,7 literes átlagot mutatott, jó eséllyel nem csak gyártói nagyzolás a mágikus szám bedobása. Sajnos csak fél fokkal szebb az ördögnél, de még a sima Priusnál valamivel fogyaszthatóbb arca ellenére is ijesztő, kár érte. Február 14-én repülünk kipróbálni, addig pár érdekesség. Tisztán villannyal – megint csak állítólag – 50 kilométert is elmegy majd, és akár autópályán is suhanhat benzin nélkül, 135 km/óráig tolják az elektronok, miközben az akksik teljes feltöltésére otthoni konnektorról bő 3 óra elég lesz. A tetőn feszítő napelemek által begyűjtött energia pedig újabb 5 kilométerrel megnöveli a hatótávot, vagy távirányításra előmelegíti, nyáron lehűti a kocsit gazdája érkezésére.
2017-ben még ingyenesek az utcai töltők
De nem csak emiatt írunk külön az év elektromos újdonságairól, a gyártók hazugságai miatt hatótáv helyett kizárólag ábécé-sorrendben. A világszerte legnagyobb darabszámban fogyó Nissan Leaf második generációja a mostaninál pimaszabb megjelenéssel, és állítólag négy különféle kapacitású akksival érkezik. A 24, 30, 48 és 60 kilowattórás csomagok legnagyobbikával hatótávra 500 kilométer a varázsszám.
Aki dobni akar ezen a területen, nagyjából ezt kell ígérnie. Az Opel Ampera E szintén 60 kilowattórás akkupakkal ugyancsak 400-500 kilométer közötti távolságra lehet elég, természetesen nagyban függ ez a külső hőmérséklet mellett a sofőrtől. A rendkívül rugalmasnak mondott crossover 204 lóereje, de főleg 360 Nm csúcsnyomatéka állítólag 3,2 másodperc alatt 50-re ugrasztja a családi kocsit.
Kedves ismerősöm, aki rendelt egy Tesla Model 3-ast, újabban csupa rossz hírt kap imádott Elon Muskjától. Olyanokat például, hogy a cég töltőhálózatához való hozzáférésért ennek az autónak a leendő tulajdonosaitól már pluszpénzt kérnek majd, szemben a most futó teslásokkal. A hús-vér Tony Stark szerint az emberek – idézzük – csak megszokásból hordják az autókat az állomásokra, villanyautók esetében az ingyenességre semmi szükség. Reméljük, azt az ígéretét betartja, hogy idén elkészül a kocsi. Pedig olyan jól indult minden, amikor Bécsben megrendelte.