Nem volt egyszerű leszűkíteni a listát. Úgy döntöttünk, hogy az aktív aerodinamikai elemek, a mozogva, pörögve előbújó, több darabból összeálló, sebességre reagáló megoldások kimaradnak, van annyi, hogy külön gyűjtésbe kerüljenek. Inkább a meghatározó, az autó formájától elidegeníthetetlen hátsó szárnyakból szedtünk össze tíz darabot. Igaz, csak Porsche-vonalon akad több legendás megoldás, „bálna- és kacsaszárny”, komplex mérnöki munka a 997 GT3 RS farán, tehát bőven lehetne folytatni a listát.
Ferrari F50 – Forma szárnnyal így sose nőtt még össze, mint az F50 esetén. Az F40 szögletes légterelője is csodás darab, de itt a szárny meghatározó elem, tökéletesen uralja az autó farát.
Lancia Delta EVO III – Nem is szárny, inkább csak egy hátracsapott kerékpáros sapka siltje, amolyan olaszosan. Nem túl nagy, nem túl hivalkodó, de mégis vonzza a tekintetet.
Toyota Supra – Gyári hátsó szárny nincs ennél szebb. Pont.
Subaru Impreza WRX STi – kék fényezés, arany felnik, boxerhang: a Subaru-versenystílus alapkellékei, de mindez mit sem ér a hatalmas, családi asztal méretű hátsó szárny nélkül. A jó öreg szárnyatlan szedán Imprezáknál jön át a különbség igazán, egyszerűen nem teljes a kép.
Ford Escort Cosworth RS – A legendás Ford szárnya figyelmeztető jel és hasznos alkatrész egyben. Mindenkinek tudtára adja, hogy egyenesen a ralipályákról érkezett a gép.
Lamborghini Countach – Walter Wolf kanadai üzletember a Dallarával tuningoltatta fel Lambóját, így kapott egy 375 helyett 447 lóerős gépet, amely ma Walter Wolf Countach néven ismert. Ez viselt először hátsó szárnyat, hasonlót a korabeli F1-es versenyautókéhoz, ami az Ágyúgolyófutam című filmmel lett világhírű. A film miatt annyi Lamborghini-vásárlóknak megtetszett, hogy a gyár kénytelen volt opcióként árulni. Funkciója vajmi kevés, az eleve könnyű orr így csak még jobban elemelkedett, ezért a gyári szárny nem is termel leszorítóerőt. Csak a végsebességet fogja vissza. Az orrszárny pedig filmes kellék, szintén Ágyúgolyófutam öröksége
Fiat Abarth 1000 TC – Úgy kapott helyet a listán, hogy nincs is hátsó szárnya. Csak egy nyitott motorháztető, komoly aerodinamikai funkció nélkül. De ezt elnézzük az olaszoknak, mert csak a hűtés és a kihegyezett blokk helyigénye miatt választották ezt a megoldást, amiről mindenképp meg kell emlékezni, ha szárny, ha nem!
Dodge Viper ACR – Az amerikaiaknak sikerült egy gigantikus, képregénybe illő szárnyat autóra biggyeszteni a 2010-es években, ami valljuk be, nem kis vakmerőség.
Dodge Charger Daytona – A szárnyalás első úttörője ez a Dodge volt a hatvanas évek végén. Megkerülhetetlen alapmű a témában, és születése sem kevésbé érdekes, mint formája. A tervező John Pointer csak azt a feladatot kapta, hogy a Dodge Charger legyen gyorsabb, és nála ez mindent felülírt. Azért került ilyen magasra, a tető fölé a szárny, hogy turbulenciától mentes, tiszta levegőt kapjon.
Porsche 911 – 1973 óta nyomja földhöz valamilyen aerodinamikai elem a Porschék farát, és az első kacsafar jól mutatja, hogy az elsődleges cél mindig a hatékonyság volt, mert ez a fémdudor a 911 hátsóján minden, csak nem szép. Ezért esett a választásunk a „Whale tail”-re vagyis a bálnafarokra. Elegancia, látvány és funkció tökéletes elegye, először a 911 Carrera 3.0 RSR IROC farán jelent meg, majd maradt jellegzetes Porsche-vonás a kilencvenes évekig.