Ez a cikk úgy született, hogy valaki véletlenül a GMC márkához töltötte fel a legnagyobb német használtautó-kereső adatbázisába eladó Saturn SC2-esét. Így amikor aktuális pickup-álmodozásaim során GMC Sierrákat akartam nézegetni, felugrott elém a képernyőre egy nagyon érdekes (úgy is, mint ronda), láthatóan kényelmes és izgalmas Octavia- vagy Passat-alternatíva, amiről eddig nem is nagyon tudtam, hogy létezik, létezett.
Beindult az agyam: vajon hány olyan vicces-izgalmas-szörnyű opció van még ebben a leghétköznapibb, másfél millió forint körüli családi használt kompakt-mezőnyben, amikre soha senkinek eszébe nem jutna még rákeresni sem, nemhogy pénzt adni értük?
Tíz biztosan, ezeket össze is gyűjtöttük nektek!
1, Saturn SC2
Ezt a csodálatos, öngyilkos ajtós, rettenetesen ronda pofájú, 2002-es nem-is-tudom-mit (családi négyajtós kupé?) például 5500 euróért (kb. 1,7 millió forint) árulják a Mobilén, bolgár rendszámmal. Automata váltó, 1900 köbcentis, 126 lovas benzinmotor, 104 ezer mérföld, vagyis szűk 170 ezer kilométer. Megéri? A fene tudja, de hogy nem jön szembe minden sarkon, az tuti! Mondjuk nem is baj, a többi autós folyton szívrohamot kapna:
A Saturn SC harmadik generációját mindössze két évig gyártotta a GM kevesek által ismert leányvállalata. Koccanni nem javasoljuk vele – egy új lökhárító beszerzése hosszú és drága türelemjáték lehet!
2 Dodge Caliber
A Dodge márka rövid életű európai jelenlétének négykerekű emlékműve egy Golf-meretű, amerikai igénytelenséggel berendezett utasterű, de jópofa kis SUV, még a nagy szabadidő-autó hullám előtti évekből. 2006 és 2012 között készült, a legkeresettebb változat mifelénk a VW kétliteres PD-TDI motorjával szerelt takarékos-nyomatékos dízel.
Másfél millió körül még magyar rendszámos autót is nem egyet találni, a mobile.de adatbázisában pedig e pillanatban 86 dízel Caliber szerepel, 4-5000 eurós átlagáron, de már a 3000 eurós induló állományban is tök ígéretes kocsikat találni. A modellel kapcsolatban volt egy izgalmas amerikai nyomozás annak idején bizonyos beragadó gázpedálok miatt – viszont a tulajdonosok a netes beszámolók szerint kedvelik, megbízható és szerethető autónak tartják. Mi is próbáltuk, a teszt itt olvasható!
3 Proton
Rejtély, hogyan jutott el a Mitsubishi-klónokat gyártó maláj márkától egy-két példány Európába, de néha rájuk lehet bukkanni a hirdetési oldalakon. Szinte kizárólag a 200-as és 400-as típusjelzésű modellekkel lehet találkozni – hiába van a márkának sok új és egész pofás modellje is, európai homologizációval, balkormányos autók gyártásával ritkán próbálkoztak meg.
A kéttucatnyi pár száz eurós elnyűtt vacak mellett a mobilén most csak egy igényesebb darabot találtunk, már ha az igényesség szó illik ehhez a nagy szárnyas, a hirdetésben is Fast and Furious-osnak nevezett példányra. 4500 euróért hirdeti a tulaj a Recaro-üléses, fehér felnis, 135 lovas kupét, 1998-as évjárattal, de mindössze 75 ezer km-rel – de alighanem ez még közel nem a végső ár.
4, Brilliance BS6
Amikor a Potonra keresve is találtam egész ínycsiklandó kocsit, egyfajta perverz kíváncsisággal állítottam be az Andere, vagyis Egyéb szót a mobile.de márkakeresőjében, és megnéztem, 3 és 6 ezer euró között, 2000 után milyen egyéb lehetetlenségeket kínál a német piac a használtautó-vásárlók számára. Így akadtam rá erre az autóra, hétévesen, 95 ezer kilométerrel, mindössze 3100 euróért (971 ezer forint). Regadóval-mindennel is egy és negyed milla alatt állhatna meg ez a szinte új, de persze borzasztóan kínai csoda:
Jó, az igaz, hogy az NCAP törésteszten pont ez a modell kapott egy csillagot, de bőrülés! BŐRÜLÉS!!!
5 Cadillac BLS
Még a magyar piacon is majdhogynem gyakori egzotikum a Cadillac rövid európai tündöklési kísérletének terméke, a BLS. Ami gyakorlatilag egy második generációs Opel Vectra (vagy, ha úgy tetszik, 9-3-as Saab).
Igazi titkos tipp ez a gyakorlatilag H-Astra árban kínált kocsi, nemes emblémával, robusztus, bevált technikával. A fenti, navis-bőrös dízel cseppet sem lóg ki árban lefelé az átlagból, ezek a kocsik hétévesen, akár 150 ezer km-rel tényleg elvihetők haza.
6 DR Motor
Tegye fel a kezét, aki hallott már a DR Motorról! Én feltettem, de csak azért, mert jó pár éve Genfben feltűnt egy sarokban néhány olyan kínai autó, ami nem nézett ki rosszul és még minőségérzetben is majdnem autónak tűnt. Az olasz dizájn és a vállalható nívó miatt akkor még azt hittem, ez lesz majd az első sikeres kínai márka Európában.
Nem ez lett, de azért néhány autójukat megveheti, aki meg meri. A fenti kocsi Olaszországban várja vállalkozó kedvű gazdáját, kilencévesen, 150 ezer kilométerrel, benzin-gázüzemű, 102 lóerős motorral. Klíma nélkül, Hát, nem az évtized vétele, de ilyen is van az andere-klubban.
7 Acura
A Honda amerikai márkája jószerivel ismeretlen Európában. Se a magyar, se a német használtpiacon nincs sok belőle, a kínálatot főleg a szinte új, Amerikából néhány évesen behozott kocsik teszik ki. A mi másfél-két millás szűrőnkön mindössze egy példány akadt most fenn, műszaki tartalmában, méretében az is jócskán kilóg a kompakt-közép kategóriából.
Az MDX szabadidőautó tipikusan amerikai méretezésű kocsi, 3,5 literes V6-os motorral, tágas, kényelmes kabinnal, lágy futóművel, japános megbízhatósággal. Ha viszont mégis kellene hozzá valami alkatrész, könnyen rémálommá válhat az Acurázás: se csereszabatos cuccok európai modellekkel, se hazai márkaklub-élet, semmi.
8 Ssangyongok
A Ssangyong két hullámban érkezett meg Magyarországra. Érdekes – talán a túl egzotikus név a ludas benne -, hogy a többi koreai márkával szemben ez a brand a mai napig nem tudott érdemi ismertségre szert tenni az európai köztudatban. Még talán Olaszországban érte el a legnagyobb sikerét, ott a vevők rájöttek, hogy az egykori Mercedes-blokkal dicsekvő, valamint kőkori technikájával kevésbé dicsekvő terepjáró-márka valamikor az előző évtized közepén egész jól önmagára talált és igazi, tök jó SUV-kat kezdett gyártani. Mint például a Kyron. Ez még nem is drága, kétliteres közös nyomócsöves motorjával már-már takarékos, családi autónak is alkalmas.
A fenti kocsi csak egy példa a sok-sok, már 3000 euró alatt nevetséges futásteljesítménnyel induló Kyronok tömegéből. A 2006-os Toyota RAV4 dízelek kínálata a mobilén 4000 eurós áron kezdődik – 300 ezer kilométeres futásteljesítménnyel!
9 Nissan Altima hibrid
Az amerikai piacos japán modellek közül az egyik legtutibb titkos tipp a Nissan Altima hibrid. Míg az ugyanakkora, ugyanazzal a hajtáslánccal ellátott Toyota Camry hibrid valamiért kifejezetten keresett és népszerű autó lett, mint szürkeimportos modell, az Altimáról alig hallott valaki. A mobilén és az autoscout24-en pillanatnyilag egy sincs belőle, a magyar használtautó.hu-n is csak egy példány áll szomorúan még a téli hóban: 1,8 milláért sem kell senkinek:
Pedig a Camry hibridek listája most épp 3 milliónál kezdődik.
10 Chevrolet Bármi
Ahogy a GM a koreai Daewoo-ból megpróbált európai Chevrolet-t csinálni, majd nyüszítve vonult ki az európai piacról, az már bizonyára benne van a legújabb marketing-tankönyvekben a nagy kudarc-sztorik között. A magyar használtautó-vásárlók számára viszont nagy öröm lehet ez a kudarc. Ha megnézzük az első gyártási év (2009-2010) ajánlatait a magyar használtautó-piacon, azt látjuk, hogy a 150-200 ezer kilométeres J-Astrákat kétmillió forinttól kezdik hirdetni, míg a modell ikertestvérét Chevrolet aranykereszttel 10-15%-kal olcsóbban kínálják. A német piacon a 100-150 ezres Cruze-ok 5000 euró alól indulnak (akár már dízellel), míg a testvérmodell J-Astrából 6000 euróig nincs eladó példány ilyen futással.
De vajon meg szabad-e venni egy ilyen egzotikumot vagy tetszhalott márkát? Lehet-e ezekhez mondjuk Nyíregyházán vagy Bélapátfalván szerelőt, pláne alkatrészt találni?
Néhány modellnél, amik legfeljebb csak pár lemezben különböznek egy ismertebb klóntól (Chevy Cruze – Opel Astra) nyilván nem probléma a szervizelés. Ezeket a kocsikat a szervizek is fogadják – mint az egyik legismertebb fővárosi Opel-szerviztől , Schilleréktől megtudtuk, a rezsióradíj még alacsonyabb is a Chevrolet-k esetében, mint az Opeleknél.
Ha viszont olyan egzotikus GM-termékhez keresnek alkatrészt, szerelőt, mint az első pontban említett Saturn, az európai márkaszerviz legtöbbször csak a karját tárja szét. Volt már ugyan olyan eset a Schiller praxisában, hogy egy Camaróhoz pont tudtak alkatrészt rendelni, mert csereszabatos volt bizonyos általuk is forgalmazott autóéval, de ennél többször történt olyan, hogy nem tudtak segíteni.
Ilyenkor aztán jöhet az internetes problémamegoldás. Szerencsére a Föld már olyannyira összezsugorodott, hogy kisebb, egyszerűen cserélhető alkatrészeket akár napok alatt ide lehet rántani az e-Bay és más elektronikus piacterek segítségével. Szaktudásért pedig az önsegítő netes közösségeket, márkafórumokat lehet felkeresni. Egy-két egzotikus modellnek még magyar fóruma is van, de magyar nyelvű kis közösségek nem tudnak olyan aktívak lenni, mint az amerikai vagy nemzetközi, többnyire angol nyelvű fórumok.
Egy biztos: ilyen ritka madarat csak az vegyen a nevére, akinek az autó, még egy másfél millás családi átlagautó is több egyszerű használati tárgynál. Hiába olcsóbbak ezek az ismeretlen csodák a tucatautóknál, hiába nem (feltétlenül) rosszabbak, kiforratlanabban műszakilag, az üzemeltetés, fenntartás bizonyosan több energiát fog igényelni, mint egy Astráé, Golfé, Focusé. Persze vannak, akik pont ezért választanak valami nevenincs jópofaságot – nem csak veteránnal, sportkocsival lehet izgalmas hobbi akár a hétköznapi autózás is, hanem egy Saturnnal, sőt, mint láttuk, még egy Protonnal is!