54.794 darab személyautót helyeztek forgalomba idehaza az importőrök 2017 első felében a Datahouse adatai szerint, amiből 22.796 példány üzembentartói magánszemélyek. Ez a hivatalos megfogalmazás, ami a százalékos aránnyal együtt némi magyarázatra szorul, hiszen azt látjuk: 58 százaléknyi cégautóval szemben 42 százaléknyi magánszemély áll.
No de ennél sokkal nagyobb céges arányokról tudtunk eddig, nemde? – tettük fel a kérdést Róbert Gábornak, a Datahouse kereskedelmi igazgatójának. „Messziről kezdem a választ, 2007 előtt a mai arányoknak nagyjából az ellenkezője jellemezte a hazai piacot, akkor több évben 60-70 százalékban magánszemélyek vásároltak személyautót. Az elmúlt pár évben az új személyautót vásároló céges tulajdonosok aránya 65-70 százalék körül alakult, ám nemrég mélyebbre tudtunk ásni, és a listáink összeállításában áttértünk az üzembentartók rögzítésére. Ez így közelebb hoz a valósághoz, ami ma valóban az, hogy 58 százaléknyi jogi személlyel áll szemben 42 százaléknyi természetes személy a hazai újautó-piacon.”
Nem annyira egészséges arány, de bogarászva az adatbázisban egy-két márkánál egészen extrém számokat találunk. Az év első 6 hónapjában itthon eladott Jeepek közül például 438 darabnak lett jogi személy az üzembentartója, szemben mindössze 19 természetes személlyel. Azaz 95,84 százalék vs. 4,16 százalék, 23-szoros a különbség.
Nézzük meg ezek után a magánszemélyek 10 legnépszerűbb autóját az év első feléből!
10. Ford Focus – 455 darab
9. Dacia Sandero – 524 darab
8. Opel Corsa – 528 darab
7. Ford Fiesta – 545 darab
6. Dacia Logan – 549 darab
A prémium márkák kínálatából mit vesznek a nevükre a magyarok?
Meglehetősen szerény számok következnek. Az Audinál mindössze 29 darabbal Q2-ből került magánszemély üzembentartóhoz a legtöbb az első fél évben, Q5-ből 22 darab. A BMW-nél az X1 a természetes személyek kedvence 59 darabbal, de 39 5-öst is vettek.
Haladva az abc-szerint a sorban, meg kell említenünk 1 darab Ferrari Californiát, 5 másik Ferrari jogi személy üzembentartóhoz került – itt ennyi a teljes csomag 6 hónap alatt kis hazánkban. A Mercedesnél a négyajtós C-osztály a privát ügyfelek sztárja 63 darabbal, de elkelt 57 B-osztályos is. A Porsche egyre szélesebb kínálatából 8 Macan és 5 Cayenne került magánszemély nevére.
5. Renault Clio – 571 darab
4. Opel Astra J – 630 darab
3. Duster – 773 darab
2. Suzuki SX4 S-Cross – 977 darab
1. Suzuki Vitara – 2716
Mi a helyzet az Octaviával? Na és a Swifttel?
Árcédulája miatt a tökéletes családi autónak tűnő Skoda Octavia a legkevésbé sem a magyar családok autója. Mindössze 277 darab került magánszemély üzembentartóhoz az első fél évben, miközben cégekhez 2349 darab. Elgondolkodtató az is, hogy hazai autópiacnak ezen a rendkívül árérzékeny részén (a magyar átlag vásárlók terepe) egyetlen Skoda sem tud bekerülni az első 10-be.
Ennél is nagyobb meglepetés lehet az egykor mindent letaroló Suzuki Swift totális eltűnése a hazai magánszemélyek bevásárló-listájának éléről. 2017 első felében nem hogy az első 10-be nem került be, de a Suzuki háza táján is csak a kínálat végén szomorkodik. A Vitara és az SX4 után a Baleno következik 406 darabbal, majd az Ignis jön 308-cal, és csak utánuk a Swift 185 darabbal, ő is alig előzi a Celeriót, 171 autó.