„Tiszta erőből nyár, ó nyár, tomboló, édes nyár” – dalolta Szikora Róbert az R-GO-val és a nótát hallva kialakult a szerkesztőségben némi torschlusspanik, mert ennek nemsokára vége. Mekkora szerencse, hogy az esedékes kapuzárást kitolhatjuk és a jövő évi kapunyitást előrébb hozhatjuk a megfelelő autóval! Ha bármilyen okból idegenkedsz a kabrióktól, van pár tippünk, miben borzoltasd a hajadat a menetszéllel.
Az egyik legolcsóbb: Mazda 121
Kéne valamilyen használt autó, hogy a szép nyári és őszi hetekben még élvezhesd a jó időt? Árban csak a Renault Twingo első generációja játszik egy szinten a gömbölyű Mazda 121-gyel. Öreg is, rozsdás is, de nézzük a jó oldalát: erről árszintről már nem sokat eshet az ára, amikor elengeded a kezét.
A Twingóhoz olcsóbbak az alkatrészek és rozsdavédelme is jobb, ám a strapabíró mechanika mellett a második generációs Mazda 121 tud valamit, amit azóta sem láttam más autókban. Vászonteteje nem csupán hátrasiklani képes, de hátulról előre is tolható. Ha szerencséd van, az elektromos mozgatás javítása nem kerül többe, mint maga az autó, amit 100-150 ezer forinttól meg tudsz venni.
Lamellák, üvegből: FIAT Stilo
Tetszene a tetőnyitás, de egy lyukas aljú 121-nél rendesebb autó kellene? Talán épp a nagyot bukó, de cseppet sem rossz FIAT Stilo a te autód, amelyből néhány példány üveglamellákból álló napfénytetőt kapott. Az egyes szegmenseket villanymotor tolja hátra és húzza előre.
Ne legyünk meglepve, ha a szerkezet akadozva mozog, nem zár tökéletesen, beázik vagy épp mindhármat produkálja, de ez az egyik tényező, ami még a FIAT Stilót is képes feldobni és mégsem visz el annyi pénzt mint a másik highlight: az öthengeres és igen szomjas 2,4-es motor. A Használtautón épp akad egy 1,6-os benzines kombi a csodás hangulatú üvegtetővel, 650 ezer forintra kiírva.
Ugyanez, drágábban: Mercedes-Benz A-osztály
Ja, hogy egy FIAT-ba sosem ülnél be? Kár a gőgért, de nem vagyunk egyformák, mondunk más autót. A Mercedes-Benz A-osztály első és második nemzedéke is kínált hatalmas napfénytetőt egymásra csúsztatható üveglamellákkal.
A rövid és hosszabb ötajtósként gyártott W168-ból és a 2005-től, kupés háromajtósként illetve öt ajtóval értékesített W169-ből nagyobb a felhozatal ezzel a vonzó extrával, mint a Stilóból. Az első generáción már csámcsog a rozsda, de a technika ésszerű áron üzemben tartható, legalábbis a szívó benzineseké.
DS3 Cabrio
Nem akarsz szívást az öreg használt autókkal? Többe fog kerüli, de van egy komplett iparág, ami megoldást kínál az új autóra vágyóknak. Mivel a DS önálló márkává vált a PSA Peugeot Citroën (Opel) csoporton belül, az autók nevében egy ideje nem szerepel az anyamárka. A prémiumterméknek szánt DS egyetlen Európában sikeres autója a DS3, amelyből más piacokon kabrió is van. (Itthon az importőr levette az árlistáról, mert csak a szívó 1,2-es benzinessel vagy dízelmotorral tudná értékesíteni, a turbós benzinessel nem, mert azt a korábbi benzinminőségi gondok miatt a gyár nem szállítja Magyarországra.)
A gombnyomásra hátracsúsztatható szövettető közös az olcsóbb kisautókkal, itt azonban a hátsó szélvédő is a konstrukció része, így az első szélvédőkerettől a hátsó szélvédő közepéig kitárható a DS3 az ég felé. Régen ezt az autófajtát nevezték kabriólimuzinnak, a fix tetőkereten hátragörgethető vászontetővel. Egy kabrióval kevesen vágynak tépni, de jó tudni, hogy Angliában kapható volt a DS3 Racing is nyitható tetővel. Akit érdekel a DS3 Cabrio, itt találja tesztünket.
FIAT 500c
Idén 60 éve mutatta be a FIAT az akkor még kétszemélyes ős-500-ast, de a Cinquecento nem ezért szerepel a válogatásban. Azért van helye Top 10 cikkünkben, mert az 500c megfizethetetlenül sok vidámsággal dobja fel a mindennapokat.
A típusjelzésben a kis c jól kifejezi, hogy valódi kabriónak félhomályban és hunyorítva sem menne el. De amit tud, az épp elég: vászonteteje egymásra csúszó És egy vászontetős autó nemcsak jó időben kabrió! Ponyva alatt az eső dobolása is hangulatosabb, mint egy konzervdobozba hegesztve. 60 éve azért volt vászontető az autó, mert így nem kellett drága tetőelemet préselni hozzá és olcsóbban tudták gyártani, ma pont fordított a helyzet. A legkevesebbe kerülő 500c 1,2 listaára 4 675 00 Ft. Az 1,3-as dízel felára egymillió forint.
Opel Adam
Itthon az egész kategória tetszhalott, mert hasonló árért kapni nagyobb autót is, de tudunk egy okot, amiért érdemes lehet Corsa helyett a kisebb csomagterű, hátul jóval szűkebb és kényszerűen két oldalajtós Adam mellett dönteni.
Nem az ezerféle egyedi kiegészítőre és színkombinációra gondolunk, hanem a harmonikatetőre. Ez az extrafelszerelés összecsukható tetővászon néven bújik meg az árlistában. 300 ezer forintba kerül, egy listaáron 3 840 000 forintról induló autóban ez nem mellbevágó felár azért az élményért, amit a beragyogó ég és a cirógató menetszél adhat nap mint nap.
Renault Twingo
Ha használtan kellene nagy harmonikatetős autó találni, alighanem Twingóból akadna a legtöbb. Ezt a vívmányt szerencsére a harmadik generáció is megadja, így ugyanaz a nap mosolyoghat rád egy Twingóban, mint a hatvanszor drágább Rolls-Royce Dawn-ban ülőkre. Az árlista szerint az opció neve nyitható vászontető és a Life alapmodellbe nem, de a középső Zen kivitelhez már rendelhető, ahogy az Intense-hez is. Felára 280 000 Ft.
Sajnos a Twingóban a hátsókerék-hajtás a kinyírhatatlan, még az ESP biztosítékának eltávolításával sem kiiktatható menetstabilizálás nem sok örömöt ad, de fordulékonyságában maximálisan érvényesül az elsőkerék-hajtás elhagyása. A Renault Twingo fordulókör-átmérője csupán 8,65 méter.
Smart Fortwo Cabrio
Hátsókerék-hajtású, nyitható vászontetős német autó, ami nem BMW, nem Porsche, de még csak nem is Mercedes-Benz. A Smart itthon mintha nem is létezne új autóként, de külföldön van rá igény, így a farmotoros Forrtwo-ból már a harmadik generáció készül.
A motorkínálat megegyezik a Twingóéval, hiszen a két autó közös technikára épül. A szívó farmotor 71 lóerős és egyliteres, a másik háromhengeres turbós, 898 köbcentis és 90 lóerős. A lemeztetősnél nehezebb kabrióhoz utóbbi illik jobban, a másik viszont 3,8 millió forinttól kapható.
Toyota Aygo
Kitartóan ontja a csehországi Kolinban lévő gyár a Toyota Aygót és hazánkban nem értékesített francia ikreit, a Peugeot 108-ast és a Citroën C1-et. Ezek a modellek a második generáció bevezetésekor gazdagodtak hátrasikló vászontetővel. A 80×76 centis nyílást szabaddá tévő napfénytető fekete, piros vagy szürke színben kapható. A harmonikatető gombnyomásra nyílik-záródik és egészen 120-as tempóig játszhatunk vele.
Magyarországon az idei modellévben már nem rendelhető ez az opció, aki feltétlenül ponyvatetős autó szeretne, Nyugat-Európában tudja megrendelni. Németországban például két kivitelen is alapfelszerelés ez a vidám és szerethető extra.
Citroën E-Méhari
Neked túl kommersz egy harmonikatetős kiskocsi és valódi strandautóra vágysz? 2017-ben nincs derűsebb, vidámabb és a kor szavát jobban értő strandautó, mint a Citroën E-Mehari. Essünk túl az aggályokon: alapjaiban ez egy Bolloré Blue Summer Citroën-gúnyában és nincs benne légzsák, egyetlen egy sem.
Hossza csupán 3809 mm, hogy könnyen forgolódj és hamar találj helyet az utolsó nyári rohamban megtelő parkolókban. Akkor sem történik nagy baj, ha vizes fürdőruhában huppantok bele, mert ülései vízállóak. A tető és a cipzáras ablakok eltávolítása nem igényel boszorkányos ügyességet, a cucc a csomagtér aljában tárolható.
Abszolút érthető, hogy nem forgalmazza a magyar importőr. Az elektromos gyorstöltőhálózat mellett óceánparttal és tengeri fövennyel is jobban ellátott Franciaországban fekete vagy narancssárga tetővel is választható 25 000 eurótól felfelé. Átszámítva 7 700 000 Ft sok pénz egy mókás, de autóként alig értékelhető négykerekűért. Érdemes inkább bérelni egyet, ha a Földközi-tenger mentén nyaraltok, a helyi kölcsönzők egy része betárazott párat.
A műanyag karosszériás autócskát elektromos motor hajtja, a füstmentes strandautó akkukapacitása 30 kilowattóra, akkumulátora lítium-polimer. Motorja 68 lóerős, végsebessége csupán 110 kilométer/óra, de 140 Nm nyomatékával rendesen meglódul, hogy lobogjon a csajok haja. Mi kell még?