A legtöbb európai és távol-keleti márka időről időre kijön egy-egy olyan modellel, ami sem dizájnban, sem árfekvésben nem illeszkedik a termékválasztékba, viszont hangsúlyozottan a kelet-európai, esetleg közel-keleti piacoknak szól. Olcsó, általában szedán karosszériás, nagy a csomagtartója és többnyire rettenetesen idomtalan, aránytalan, csúnya.
Ezeknek a kocsiknak nagy része idővel úgynevezett „bácsiautó”-vá érik, nemesedik az idők során. Összehasonlítatlan aromaanyagai, az alighasználtság és a kedvező ár már ötévesen kezdenek megmutatkozni a használtautó-piaci kínálatban, de nyolc-tizenöt évesen nyújtja legjobb zamatát. A választék zöméhez képest markáns megkíméltség mutatkozik a jól kiforrott bácsiautó felszínén, nemritkán garazsírozott csillogással (bár gyakran kisebb törési foltokkal), a csemege mélyén pedig jellemző jegyek a trikóhuzattal kímélt kárpit, az érintetlen, furkálatlan középkonzol, a rendszeresen cserélt olaj. Apróbb hibák, mint rotakapával összekarisolt csomagtartó, reszketeg, de türelmetlen kezekkel letépett kisebb kárpitelemek, leégetett kuplung, megengedhetők.
A használtautó-piac igazi titkos tippjei ezek az autók, amit nem ragyogó dizájnja, erős motorja miatt, hanem „namostazegyszerveszekegyújautót” vagy „beszámítottákaswiftetésnézdmármekkora”, esetleg „csakkétmillióésideadjáktízévrészletre” motivációtól vezérelve vettek meg, ápoltak és szerettek, viszont alig használtak tipikus tulajdonosai, a bácsik. Ezeknél a kocsiknál még 10-15 évesen is gyakori jelző az „első tulajdonostól”, és ez többnyire tényleg nem azt jelenti, hogy tavaly hozta be valaki és most árulja. Az igazi bácsiautó itthon vásárolt, kímélt, szeretett kedvenc, amit akkor ad el a gazdi, ha úgy dönt (vagy azt mondja az orvos), hogy ő már nem vezet, de gyakori a hagyatékként árult autó is ebben a mezőnyben. A „vezetett szervizkönyv” nem azt jelenti, hogy 2010-es az utolsó bejegyzés, hanem a legtöbb esetben tényleg naprakész a szervizsztori. Összeszedtük tíz kedvenc modellünket.
10: Lada 2110
Sajnos kihalófélben van ez a típus, de egészen elképesztő futásteljesítményeket, állapotokat és árakat talál, aki hajlandó beülni az ezredforduló táján még mindig a Samara technikáját használó, bumfordian modern formájú orosz csodába. Az ezerötös motor dinamikusan viszi az alig egytonnás kasztnit, a fogyasztás nem veszélyesen oroszos. Íme, egy cikkünk idején is aktív netes hirdetés egy tipikus példányról, 17 év után is 50 ezer km alatti futással, félmillió alatt:
Ennyi pénzért ennyire új állapotú tinédzserkorú kocsi nagyjából nincs másik.
9: Nissan Tiida
Kevéssé ismert modell, tulajdonképpen a Pulsar előző, kevésbé jól sikerült generációja, 2004-től gyártották. Még az ötajtós csak-csak, de a négyajtós változat formailag elég ergyára sikerült. Használtan viszont, ha sikerül találni egyet, remek vétel lehet, mert tipikus bácsiautó volt, ugyanakkor erős, mégis takarékos, tipikus japán egy-hatos, 110 lovas motorjával akár dinamikus autózásra is alkalmas a hétköznapokban. Sajnos nem adják olcsón őket, itthon sem, kint sem: egy 100 ezer km és tíz év alatti Tiidára minimum másfél millióval érdemes készülni.
8: Fiat Albea
Giugiaro-dizájn, ki hitte volna! Tágas utastér, nagy csomagtartó, kényelmes, de borzalmasan instabil futómű. Takarékos korabeli Fiat-motorok (különösen az 1,2-es benzines és a kis 1,3-as dízel ajánlható). Török, dél-amerikai, kelet-európai piacra tervezték, utastere igénytelen, de időtálló. Félmillió alatt simán van belőle 2002-2003-as, akár kevesebb mint százezer kilométerrel.
7: Fiat Linea
Az Albea utódja, de egy mérettel nagyobbnak néz ki. 2007-től gyártották, némely piacokon még tavalyelőtt is lehetett kapni újonnan. Hiába Punto-alapokra épült, simán oda lehet tenni egy négyajtós Astra mellé. Az 1,3-as Multijet dízellel az igazi, nem valami lendületes, de nagyon keveset eszik. Tíz év alatti, 100.000 km-nél kevesebbet futott dízel kocsikból válogatni lehet 1,4-1,5 millióért.
6: Suzuki SX4 Sedan
Formailag eléggé torz szegény a hatalmas hátsóval, bár láttam már olyan spoilerszettes verziót, ami kifejezetten jól nézett ki. A hatalmas hazai SX4-kínálatban alig egy-két lépcsőshátú példányt találni, de jellemző, hogy a jelenlegi 200+ darab használtautó.hu-s SX4-hirdetés közti mindössze kettő darab szedán egyike 80, a másik 60 ezer kilométert futott. 2008-as és 2011-es autókról van szó. Ajánlati áruk sajnos tükrözi megkíméltségüket és ritkaságukat, míg ötajtós SX4-et bőven másfél milla alatt is lehet venni nagyon kevés km-rel, ezekért a 7-9 éves kocsikért olyan sokat kérnek, hogy az ember inkább induljon el egy hitelkérelemmel egy Dacia-szalonba, új Loganért.
5: Škoda Fabia Sedan
Az első Fabiából készült fájdalmasan buta formájú változatra keresve is temérdek az „első tulajdonostól” kitétel még 2003-as vagy öregebb autókból is. Most itt szemezek a másik böngészőablakban egy mindössze 125 ezer kilométert futott háromhengeres, nyomatékos-takarékos, láncbajra hajlamos 1,2-es HTP-vel, hibátlan, gyári állapotú utastérrel. Esküszöm, kéne! 659 ezer forintért hirdetik, úristen, mekkora leharcolt trágyadombokat vettem már életemben még drágábban is!
4: Ford Fusion
Kakukktojás: nem szedán, viszont a ma divatos crossoverek egyik első, szögletes, darabos, de mégiscsak SUV-os hatású előfutára. És ahogy a mai divatos, csicsás crossovereket is előszeretettel veszik nyugdíjasok a fiatalos reklámüzenetek ellenére, a kényelmes beszállást biztosító magas ülésű, tágas fejterű Fusion is nagy siker volt az idősek körében a maga idejében. Az 1,4 literes HDI-vel (senkit ne tévesszen meg a TDCi felirat, ez bizony a Peugeot-féle dízelmotor) nagyon tartós és takarékos, 7-800 ezer forinttal dúskálhatunk a bőven 200 ezer km alatti futású 10-15 éves kocsikban.
3: Daewoo Kalos
A koreai márkajelzéssel még nulla presztízs, nulla úttartás, annál nagyobb fogyasztás, de elképesztően alacsony futásteljesítmény gimnazista korú kocsiknál is. Később a Chevrolet-keresztes változat, pláne még később az Aveo névre átnevezett modell már drágább, elvégre egy Chevy mégiscsak Chevy, de Daewoo Kalosból ilyet lehet venni még szerintem bőven alkuképes 800 ezres ajánlati áron:
2: Renault Thalia
Az Ultimate Bácsiautó: irdatlan mennyiségben fogyott nálunk az első nagyputtonyos nyugati, amit egészen a Dacia Logan megjelenéséig utolérhetetlen áron kínált a Renault a keleti piacokon. Akár 3-400 ezer forinttal a zsebben is el lehet indulni Thaliát vadászni. Sok van belőle és egyáltalán nincs ára, ugyanakkor műszakilag nem nagy rizikó. A franciák tartós kisautót mindig is tudtak építeni, a Clióra épülő Thalia kifejezetten strapabíró szerkezet, akár az 1,5 literes dCi-vel is. Csúnya egy valami, az igaz, pláne facelift után, de szükségautónak kevés pénzért nem sok jobbat találni.
1: Honda City
Japán megbízhatóság, takarékos benzinmotor, zseniális hátsó ülés felcsapható ülőlapokkal, minőségérzet és precizitás, egy rusnya testben. Az első generációs Honda City a kedvencünk a műfajban. Sajnos kevés belőle az igazi, keveset futott bácsiautó, mert sok nem-bácsi is felfedezte, hogy milyen értékek lapulnak a borzasztó felszín alatt, de érdemes vadászni rá. Másfél millió és százezer kilométer alatt tízévesen nagyon jó vétel lehet!