Multicar 4x4 - A keletnémet Multicar az egyik legmókásabb külsejű, apró makett-teherautó. Kis mérete azonban ne tévesszen meg senkit, elképesztő teherbírása miatt például csak nagyteherautós – C kategóriás – jogosítvánnyal vezethető. A rendszerváltást a Multicar szerencsésen átvészelte, manapság főleg repülőtéri és városüzemeltetési célokra használható változatokban gyártják.
Multicar 4x4 - A keletnémet Multicar az egyik legmókásabb külsejű, apró makett-teherautó. Kis mérete azonban ne tévesszen meg senkit, elképesztő teherbírása miatt például csak nagyteherautós – C kategóriás – jogosítvánnyal vezethető. A rendszerváltást a Multicar szerencsésen átvészelte, manapság főleg repülőtéri és városüzemeltetési célokra használható változatokban gyártják.
Fotó megosztása:
Avia 4x4 - Aki anno anyagi megfontolásból az MHSZ-nél tette le a teherjogsit, jó eséllyel Avia-n tanult. Mondjuk nem 4x4-esen, pedig olyat is gyártottak belőle. Az Avia Renault licenc alapján készült, az1960-as évek végétől a cég a korábbi repülőgépgyártással felhagyva már csak a tehergépkocsik gyártására koncentrált
Avia 4x4 - Aki anno anyagi megfontolásból az MHSZ-nél tette le a teherjogsit, jó eséllyel Avia-n tanult. Mondjuk nem 4x4-esen, pedig olyat is gyártottak belőle. Az Avia Renault licenc alapján készült, az1960-as évek végétől a cég a korábbi repülőgépgyártással felhagyva már csak a tehergépkocsik gyártására koncentrált
Fotó megosztása:
GAZ-66 4x4 - Mint a legtöbb 4x4-es teherautó, ez is katonai felhasználásra készült, ahonnan leszivárgott olyan békésebb területekre is, ahol azért szükség volt a jó terepjáró képességre. Ami klassz benne, az a 4,3 literes V8-as, 116 lóerős benzinmotor és a rövid első hátsó túlnyúlás, a kormánya mögött ülni viszont elég vacak, furcsa a z üléspozíció, és maga a beszállás is macerás. 1964-től a 90-es évek elejéig gyártották, manapság már csak erdészeteknél látni még működő példányokat ebből a típusból.
GAZ-66 4x4 - Mint a legtöbb 4x4-es teherautó, ez is katonai felhasználásra készült, ahonnan leszivárgott olyan békésebb területekre is, ahol azért szükség volt a jó terepjáró képességre. Ami klassz benne, az a 4,3 literes V8-as, 116 lóerős benzinmotor és a rövid első hátsó túlnyúlás, a kormánya mögött ülni viszont elég vacak, furcsa a z üléspozíció, és maga a beszállás is macerás. 1964-től a 90-es évek elejéig gyártották, manapság már csak erdészeteknél látni még működő példányokat ebből a típusból.
Fotó megosztása:
Robur 4x4 - A mókás, buta bogár kinézető keletnémet teherautó legelső példányát az 1961-es lipcsei autókiállításon mutatták be. A rendszerváltásig a többi KGST országhoz hasonlóan nálunk is rengeteg változat futott az utakon, a platós teherautón, buszon, mentőautón át a 4x4-es változatig. A rendszerváltás után a többi életképtelen keleti márkához hasonlóan a Robur gyár is csődbe ment.
Robur 4x4 - A mókás, buta bogár kinézető keletnémet teherautó legelső példányát az 1961-es lipcsei autókiállításon mutatták be. A rendszerváltásig a többi KGST országhoz hasonlóan nálunk is rengeteg változat futott az utakon, a platós teherautón, buszon, mentőautón át a 4x4-es változatig. A rendszerváltás után a többi életképtelen keleti márkához hasonlóan a Robur gyár is csődbe ment.
Fotó megosztása:
IFA L60 4x4 - Az 1987-ben bemutatott L60-as változatot az egykori keletnémet Industrieverband Fahrzeugbau gyártott. Az "L" betű a gyártás helyére, (Ludwigsfelde), a 60-as szám pedig a terhelhetőségére (6 tonna) utalt. Az L60-ast a W50 típussal párhuzamosan is gyártották, egészen a rendszerváltásig, amikor mindkét típus csendben kimúlt. Pedig az L60-as a 90-es évekig a legmodernebb keleti teherautónak számított, de a megnyíló határok és a jóval fejlettebb nyugati márkák ellen már nem volt esélye. 9,2 literes, hathengeres motorja 180 lóerős volt.
IFA L60 4x4 - Az 1987-ben bemutatott L60-as változatot az egykori keletnémet Industrieverband Fahrzeugbau gyártott. Az "L" betű a gyártás helyére, (Ludwigsfelde), a 60-as szám pedig a terhelhetőségére (6 tonna) utalt. Az L60-ast a W50 típussal párhuzamosan is gyártották, egészen a rendszerváltásig, amikor mindkét típus csendben kimúlt. Pedig az L60-as a 90-es évekig a legmodernebb keleti teherautónak számított, de a megnyíló határok és a jóval fejlettebb nyugati márkák ellen már nem volt esélye. 9,2 literes, hathengeres motorja 180 lóerős volt.
Fotó megosztása:
Kraz 4x4 - A legtöbben 6x6-os kivitelben láttunk eddig Krazt, de ebből is készült kompakt, négykerék-hajtású kivitel is. Bár kinézete alapján a késő hetvenes évekre tippelhetnénk a modell mégis 2013-ban született, rengeteg kínai alkatrésszel tömték tele, de a hajtásáról 375 lóerős Cummins dízel gondoskodik. Főleg a közel-keletre és Afrikába szánják.
Kraz 4x4 - A legtöbben 6x6-os kivitelben láttunk eddig Krazt, de ebből is készült kompakt, négykerék-hajtású kivitel is. Bár kinézete alapján a késő hetvenes évekre tippelhetnénk a modell mégis 2013-ban született, rengeteg kínai alkatrésszel tömték tele, de a hajtásáról 375 lóerős Cummins dízel gondoskodik. Főleg a közel-keletre és Afrikába szánják.
Fotó megosztása:
Ural 4x4 - Szintén egy olyan legendás volt szovjet márka, amit háromtengelyes kivitelben ismerünk inkább. Pedig ebből is készült négykerekes, katonai és civil felhasználásra egyaránt. A márka a mai napig létezik, de szerencsére a legendás, 100 kilométeren 100 liter benzint fogyasztó motorok gyártásával már felhagytak.
Ural 4x4 - Szintén egy olyan legendás volt szovjet márka, amit háromtengelyes kivitelben ismerünk inkább. Pedig ebből is készült négykerekes, katonai és civil felhasználásra egyaránt. A márka a mai napig létezik, de szerencsére a legendás, 100 kilométeren 100 liter benzint fogyasztó motorok gyártásával már felhagytak.
Fotó megosztása:
Tatra 4x4 - A cseh Tatra az egyik olyan ex-szocialista márka, amely túlélte a rendszerváltást. Bár Magyarországon sokkal inkább a háromtengelyes, csőrös teherautó ugrik be a márkanév hallatán, a Tatra gyártott kisebb, 4x4-es teherautót is. Ilyen a kompakt 805-ös Tatra is.
Tatra 4x4 - A cseh Tatra az egyik olyan ex-szocialista márka, amely túlélte a rendszerváltást. Bár Magyarországon sokkal inkább a háromtengelyes, csőrös teherautó ugrik be a márkanév hallatán, a Tatra gyártott kisebb, 4x4-es teherautót is. Ilyen a kompakt 805-ös Tatra is.
Fotó megosztása:
Csepel D350 - 1949-től gyártották, Steyr licenc alapján az akkor alakult Csepel Autógyárban. 86 lóerős négyhengeres dízelmotor hajtotta, és ezernyi féle felépítménnyel készültek, a platóstól a dobozoson át a tartálykocsiig. A 352-es már modernebb volt, még fűtés is került a roppant fapados vezetőfülkében. Fortepan / Budapest Főváros Levéltára
Csepel D350 - 1949-től gyártották, Steyr licenc alapján az akkor alakult Csepel Autógyárban. 86 lóerős négyhengeres dízelmotor hajtotta, és ezernyi féle felépítménnyel készültek, a platóstól a dobozoson át a tartálykocsiig. A 352-es már modernebb volt, még fűtés is került a roppant fapados vezetőfülkében. Fortepan / Budapest Főváros Levéltára
Fotó megosztása:
UAZ 452 4x4 - Nagyobb, praktikusabb, de nem annyira menő ez a „dobozos” UAZ, mint parancsnoki. Jó hír, hogy aki valami különös oknál fogva anno beleszeretett, az most zsír újként is megveheti. Kisbuszként, vagy akár platós, duplafülkés kivitelben is, euro 5-ös, vagy 6-os, 2,7 literes benzinmotorral, garanciával, miazmással. A retro megjelenés és kivitel garantált, valószínűleg vezetni is szinte ugyanolyan, mint a 30 éve gyártott darabokat.
UAZ 452 4x4 - Nagyobb, praktikusabb, de nem annyira menő ez a „dobozos” UAZ, mint parancsnoki. Jó hír, hogy aki valami különös oknál fogva anno beleszeretett, az most zsír újként is megveheti. Kisbuszként, vagy akár platós, duplafülkés kivitelben is, euro 5-ös, vagy 6-os, 2,7 literes benzinmotorral, garanciával, miazmással. A retro megjelenés és kivitel garantált, valószínűleg vezetni is szinte ugyanolyan, mint a 30 éve gyártott darabokat.
Fotó megosztása: