Az autórajongás örök fenntartója a vágyakozás. Az aktuális hirdetések lapozgatása, a parkolómustra, a családi megtakarításokra vetett bűnös pillantások. Mindenkinek van egy projektje, vagy még fejben, vagy már a fűben a telek sarkában, jó esetben talpra állítva, garázsban.
Ha belevágnánk, és igazolni kellene a vásárlás létjogosultságát, az érzelmi alapot félretéve, mit lenne érdemes venni most, 2018-ban? – tettük fel magunknak a kérdést, és összeszedtünk tíz jövőbeli klasszikust.
Ezek javarészt ma sem gyakoriak, de még megfizethetőek, árgödörben vannak, vagy már elindultak felfelé, és valószínűleg innen már csak meredeken emelkedik majd az értékük. Legalábbis ezzel a gondolattal el lehet űzni a vásárlás után érzett kínzó lelkiismeret-furdalást. (A lista természetesen szubjektív, és korántsem teljes, rakhattam volna bele még izgalmas kocka Volvót (200, 700-as széria), kimaradtak a Wankel-motoros Mazdák, a Toyota MR2, a Celica-vonal, vagy az itthon egyre magasabb ársávba törő KGST-s típusok, élükön a Trabanttal, Ladával.)
Audi TT – Ha egy formatervezési mérföldkövet akarunk megmenteni az utókornak, akkor az Audi TT egész jó választás. Mert ez a típus csak érik az idővel, az Audi egyre több vonalból megrajzolt, agresszívre szálkásított, morcos autóit nézve felüdülés a szemnek a Bauhaus filozófiára építő, határozott, tisztán lendületes TT vonalvezetése. Ez a legkülönlegesebb karosszéria, amit a német autóipar a kilencvenes években kitermelt. Az Audi TT idejében a Nissan 350z, a BMW Z3, és a Porsche Boxster is több figyelmet kapott, hozzá kell tenni, hogy joggal, az alapból nem túl erős, elsőkerék-hajtású TT tényleg a forma miatt ütött, és vélhetően ez a vonzerő csak nőni fog az évek múlásával.
Subaru Impreza – Jó tizenöt éve csak az volt a kérdés, hogy Impreza, vagy Lancer EVO. Ma már mindkettő a múltat képviseli, a modern utódok valahogy nem érték el a fiatalok ingerküszöbét, vagy az ingerküszöb csúszott el. Mindenesetre a boxermotoros Impreza már csak a konstrukció okán is egzotikum, ez pedig még inkább így lesz a jövőben, a WRX modelleknél pedig a ralis sikerek, a legendás kötődés is nyomni fog a latba.
BMW 3-as széria (E36) – Már nem gázolunk térdig a 3-as széria ezen generációjában, de azért akad miből válogatni. A 316i négyajtós szedánok vélhetően mind egy szálig bontóba kerülnek, az érdekesebb motorral szerelt kupékba érdemes energiát fektetni, főleg ha limitált szériás, keveset futott, kevésbé faragott darabot sikerül kifogni. A bajor kínálatban a Z3 biztos befutó, a 8-as széria pedig bármelyik idősíkban, dimenzióban drága, gyűjtői darab.
Citroën XM – Több angol oldal is magabiztosan állítja, hogy a franciák egykori csúcsmodellje, az az 1990-es Év Autója most épp jó befektetés. Hidropneumatikus futóműve, a Bertone stúdió tervezte karosszéria kiemeli a tömegből, ára pedig félmillió forint körül mozog, ha még nem is szökik fel soha az ára, ennyit megér az élmény, amit egy ilyen különös, futurisztikus, ízig-vérig francia autó adhat.
Honda S2000 – A lista kihagyhatatlan tagja, a Honda-rajongók Szent Grálja, a végtelenbe pörgő szívómotorok hátsókerekes, guruló temploma az S2000. Igaz, a kétliteres F20C kódjelű, négyhengeres blokkal szerelt Roadster sosem volt túl olcsó, és már túlesett az árgödrön, tulajdonképpen túl triviális választás, hisz a hirdetésekben is „gyűjteménybe, befektetésre való” szöveggel árulják. Ettől függetlenül erősen kéne, a 6,2 másodperces százas sprint ilyen szívómotorral nem lesz már soha. Jelenleg 4-6 millió forint között mozognak a hazai árak. Alternatív opció még alacsonyabb árkategóriában a Prelude, vagy a Honda Civic CRX, mindkettőben van potenciál.
Mazda MX-5 NA – A kis japán bukólámpás roadster a világ legsikeresebb típusa a kategóriában, megszámlálhatatlan példányban adtak el belőle, így tömegmodellként egy igazi, relatíve olcsón mért különlegesség, komoly tempóban apadó úton tartott állománnyal. Az árak épp most fordulnak, lassan a második generációs NB-k adják az MX-5 kínálat legalját, elfoglalták az egymillióig tartó ársávot. Ennyiért NA-t csak a „lakatosok rémálma” jeligével vehetünk, rengeteg a szétfaragott, pályanapra átalakított játékszer, így egy gyári állapotú darab tényleg nagy gurítás lehet, feltéve, ha van bennünk annyi önuralom, hogy ponyva alá rejtsük hosszú évekre.
Volkswagen Corrado – Ha az Opel Vectra alapjaira épült Calibra helyet kapott, akkor a kilencvenes évek másik, tömegmodellre épült német sportkupéja sem maradhat ki. A Golf technikájából kinőtt Corrado üdítő színfolt az 1,9 TDI-k tengerében, főleg a 2,8 literes VR6-os motorral. Formája, ritkasága garantálja, hogy a jövő igazi klasszikusa lesz.
Bármilyen Alfa Romeo 3.0 literes V6-s motorral – Az Alfáknak is bérelt helyük van a listán, az olasz típusok gyorsan kopnak, de a vakon szerelmes rajongók maradnak, és mindig akad valaki, aki hajlandó komoly összeget áldozni egy rozsdás, öreg, életjeleket csak régi sztorikban mutató Alfáért. A 75-ösök gyakorlatilag eltűntek, olcsón nem akad, sőt drágán is alig, ugyanez igaz a 33-asokra, abból az 1,7 literes 16 szelepes ma már 1,5-2 milliós áron mozog, és még az összkerékhajtású kivitelt meg sem említettük. Mi a kulcsszó? V6 3.0 Busso. Ahol ez megvan, ott már erősen esélyes az ár emelkedése, szinte típustól függetlenül. A GTA kivitelek egyértelműen gyűjtői darabok, legyen szó akár 147-ről, akár a 156-osokról, de ha igazi művészi darabot akarunk megmenteni az utókornak, akkor csak az Alfa Romeo GTV 3.2 jöhet szóba, utánozhatatlan ék alakja, négy különálló fényszórója ugyanolyan vágyat gerjeszt majd a veterángyűjtők szívében, mint most egy klasszikus Giulia GTA a hatvanas évekből.
Opel Calibra – A Calibra igazi hazárdjáték ezen a téren, évek óta várom, hogy elinduljon felfelé az ára, néha el is tűnnek az olcsó, szakadt darabok, majd valahonnan megint beömlik egy tucat 200-300 ezres, lógó belű, de csábító német kupé. Tehát a Calibrát tényleg most kellene megvenni, ha lenne épkézláb darab, de nincs. Mind olajat prüszkölő, velejéig rozsdás, feslett diszkópatkány, kiöregedett, ráncos táncosai egy olyan kuplerájnak, ami már rég bezárt. A 2,5 literes V6-os blokk, vagy a 204 lóerős turbómotor, és a 4×4 még árfelhajtó tényező, ezek között akadnak láthatóan évek óta spájzolt példányok, kiugróan magas áron, természetesen.
Porsche 924, 944, 944s – A kis Porschék nem kaptak túl sok rivaldafényt a 911 árnyékában, de a korabeli klasszikus, léghűtéses farmotoros legenda árai annyira elrugaszkodtak, hogy aki veterán, avagy youngtimer Porschét akar, az mindenképp szétnéz az alsóházban is. Így ezekre is megnő a kereslet, az árakon szépen látszik, ahogy klasszikussá érnek. Lassan lehagyják a Cayenne első generációjának leharcolt képviselőit, és magát jó ízlésűnek mondó autórajongó számára nem kérdés, melyik ér majd többet tíz év múlva.