Amikor megkaptuk az első félhivatalos képeket a Lexus új, a kínai piac igényei szerint tervezett kisbuszáról (a Toyota Alphard műszaki alapjaira tervezett LM-ről, ami nemsoká bemutatkozik Sanghajban), azonnal beugrott a témaötlet: keressük meg mellé az autóipar top 10 másik reflektorfénybe állított szörnyszülöttjét! Össze is állítottuk az utóbbi két évtized tanulmányautó-rondaságainak tízes listáját. Viszont magát a Lexust nem szerepeltetjük ezen a listán, megadjuk neki az esélyt, hisz a kép, amitől hátrahőköltünk, még nem egészen hivatalos, csak csupán egy autós magazin grafikusainak elképzelései a kocsiról.
Így még kifejezetten izgalmas, ígéretes az új Lexus buszlimuzin dizájnja: ez a hivatalos gyári kép a kocsiról
Ez pedig már egy orosz autós lap fantáziaképe arról, milyen lesz valójában az új LM
Szóval ebből a fenti képből jött az ihlet, hogy összegyűjtsük azokat a rondaságokat, amiket valamikor tényleg komolyan gondolt egy-egy autógyártó. Mivel sportszerűtlen lenne visszamenni olyan messzire az időben, amikor még egész más számított szépnek az autóiparban, mint most – maradjunk csak a XXI. századnál.
1, Infiniti Kuraza (2005)
A hatajtós koncepcióból sosem készült szériamodell
Az Amerikában már tomboló SUV-őrület hívta életre ezt a koncepciót: egy szabadidőautót, amely képes leváltani a praktikus, de nem divatos kisbuszokat
2, Kia KCV1 (2002)
Teljes nevén: Kia Concept Vehicle 1: elnézve ezt a képet kezdi érteni az ember, hogy miért határozott a Kia vezetése 2005-ben egy európai, új szellemiségű dizájnközpont létrehozása mellett
3, Jeep Treo (2003)
Elektromos tanulmány, négy évvel az első igazán ronda szériamodell, a Compass piacra kerülése előttről. Valami nagyon megtört a márkánál az új évezred elején…
4, Lamborghini Egoista (2013)
A márka ötvenedik szülinapjára tervezte ezt a formát Walter da Silva. A dizájn vadászrepülőket meg Forma 1-es autókat kellene, hogy idézzen, de az agresszió és a technika vizualizációja valahol megbicsaklott, az Egoista kifejezetten nyomorult, szerencsétlen, magába roskadt valami lett a végére. Annyira azért nem kell sajnálni: 608 lóerős V10-es van benne
5, BMW Vision i-Next (2018)
Egy friss versenyző: ha tényleg ilyenek lesznek a jövő BMW-i, a márka fanatikusai még a Bangle-korszakot is vissza fogják sírni. Szerencsére ez a tanulmány sokkal inkább szól a technológiáról, az autonómiáról, mint a dizájnról
6, Audi e-Tron Spyder (2010)
Milyen kicsi elég hozzá, hogy nevetségessé váljon a menőség: egy kicsit túl alacsony ablakvonal, egy kicsit túl nagyra tátott hűtőrácspofa és máris olyan ez a tanulmány, mintha egy lábbalhajtós kisautó lenne a jövő elektromos sportkocsija helyett
7, Mazda Hakaze (2007)
Volt az a pillanat a Mazda életében, amikor már tudta, hogy a Zoom-Zoom a siker titka, de még nem igazán találta meg a megfelelő formanyelvet a dinamikus image mellé. Ez az a pillanat
8, Mercedes-Benz Bionic (2005)
Egy mentsége van a Mercedesnek erre a bőröndhalra emlékeztető szörnyűségre: hogy tényleg egy bőröndhalat akartak lemásolni. A Bionic egy aerodinamikai tanulmány, amiből ugyan (szerencsére) nem lett utcai autó, de az ilyesfajta kísérletezgetések eredménye és a Bionic 0,19-es cW-je(!)nagyon is ott van a mai Mercik igen jó alaktényezőjében
9, Honda Puyo (2007)
Nem is igazán fair idecitálni ezt a városi autóhelyettesítő közlekedési eszközt, hisz minden márkának vannak hasonló tanulmányai, amik nem elsősorban az esztétikáról, hanem a szűk környezetben mozgó kis emberszállító dobozok praktikumáról szólnak. De a Puyo annyira idomtalan, maga alá forduló picike kerekeivel olyan nyomorult, hogy itt a helye ebben a gyűjtésben!
10, Dodge Super 8 Hemi (2001)
Két évvel a kiválóan eltalált formájú, kevés változtatással mindmáig gyártott (!) 300C bemutatása előtt még így képzelte a Daimler-Chrysler formatervező csapata a Szép Amerikai Szedánt.
Érdekes, ahogy a szörnyen disszonáns Dodge Super 8 Hemi Conceptben felsejlik a hűvösen elegáns későbbi szériamodell, a 300C
És akkor szavazzunk: Kedves Olvasók: melyik a legszebb? Illetve dehogyis, na; melyik a legkevésbé szép?