Mielőtt még felriadunk az ágyból, mert beleért a bilibe a kezünk, sokszor álmodozunk arról, hogy egyszer csak, valamilyen csoda folytán a garázsunkban terem álmaink autója, vagy nagyobb összeget örökölünk egy titokzatos nagybácsitól, akivel még soha nem találkoztunk. Az utóbbira kész listák hada várja az elkölteni való pénzt, amiket magányos éjszakákon vagy a haverokkal sörözve állítottunk össze.
Azonban addig soha nem jut el a beszélgetés, hogy mi lesz azután, ha például egy Bugatti Veyron parkol a ház előtt, csakis ránk várva, örökbe. Miből fogjuk tankolni? Mennyibe kerülnek a karbantartási költségei, olajcsere, fékbetét és társai? Bizony, ahhoz, hogy ilyen kategóriában gondolkozzunk, már kell a milliárdos lottóötös, különben csak egy méregdrága dísz lesz az autó a garázsban, esetleg a parkolóban.
De a mostani listánkban a Veyron kilométerenkénti költsége semmi a többi járműhöz képest, amit sikerült összeválogatnunk. Nézzük csak szépen sorjában, melyek azok a közlekedési eszközök, amikért a legtöbb pénzt kell elővarázsolni, hogy akár csak 1 kilométert is tudjunk velük haladni. Megalomániások, dörzsöljétek a tenyeretek! 

10. Bugatti Veyron 

Top 10: A legdrágábban közlekedő járművek 1
Top 10: A legdrágábban közlekedő járművek 29
Költség/km: 2300 forint
Veyron tulajdonosnak lenni soha nem volt olcsó hobbi, és minél tovább használja fülig érő szájjal az ember, annál drágább lesz. Először is ki kell csengetnünk a 75 millió forintos előleget, ha meg szeretnénk rendelni egyet. A fennmaradó összeget, ami durván 300 milla, maximum 5 éven keresztül törleszthetjük (ha nem szeretnénk egyben fizetni), havi 5 millió forinttal. Ha pedig magyarországi rendszámmal van ellátva álomautónk, akkor éves szinten 770 ezer forint a teljesítményadó, azaz kilowattonként 1037 Ft.
Egy garnitúra Bugatti Veyronra készült gumi 8 millióba kerül, amit 4000 kilométerenként le kell cserélni a gyár ajánlása szerint. Amennyiben pedig véletlenül padkát sikerül érintőre venni, egy felni ára 2,5 millió forintba fájna. Mindezek mellé jön még a kötelező szerviz, ami 4,5 millió forint alkalmanként. Városban 30, országúton 15 literes a fogyasztás, de ha padlóig nyomjuk a gázpedált, képes 12 perc alatt üresre szippantani a tankot az 1001 lóerős, 8 literes fenevad.

9. Queen Mary 2

Top 10: A legdrágábban közlekedő járművek 30
Költség/km: 32 000 forint
Ez a luxus-óceánjáró 2640 utas befogadására képes, 3 tonna fűtőolajat éget el óránként, melynek költsége 137 ezer forint/tonna, azonban a hajó mozgatásához speciális gázolaj is szükséges, melyből 6 tonnára van szüksége egy óra alatt, ebből egy tonna átszámítva 191 ezer forintra jön ki. Így összesen óránként 1,5 millió forintba kerül az, hogy 50 km/órás sebességgel tudjunk hajókázni. 

8. Air Force One

Top 10: A legdrágábban közlekedő járművek 31
Költség/km: 40 600 forint
Az Amerikai Egyesült Államok elnökét szállító repülőgép óránkénti repülési költsége 180 ezer dollár (32 millió forint). A Los Angeles-New York távolság 4500 kilométer, amihez 4 óra 47 percre van szüksége a repülőnek, és 804 ezer dollárra (170 millió forint). Ehhez az összeghez hozzájön még a vadászgépes kíséret, amiről pontosan nem lehet tudni, mennyibe fáj.

7. Űrutazás

Top 10: A legdrágábban közlekedő járművek 32
Költség/km: 51 570 forint 
Az űrsiklóprogramra Amerika eddig összesen körülbelül 200 milliárd dollárt költött el. Ha az eddig felmerült összes költséget elosztjuk a durván 150 küldetéssel, akkor darabonként 1,3 milliárd dollárt kapunk (276 milliárd forintot). Az egyes küldetések valós költségeit természetesen nem lehet így kiszámolni. Ha az utazások során felmerült valós kiadásokat, megtakarításokat és bevételeket számoljuk, akkor egy küldetés átlagosan 60 millió dollárba került (12 milliárd forintba), és összesen nagyjából 800 millió kilométert tettek meg a hajók.

6. Nemzetközi űrállomás

Top 10: A legdrágábban közlekedő járművek 33
Költség/km: 64 091 forint
2010-es adatok szerint az űrállomás éves költségvetése 72,4 milliárd dollár volt. Sebessége 27 500 km/óra, évente pedig 8760 órát közlekedik a Föld körül.

5. NASA szállítójármű

Top 10: A legdrágábban közlekedő járművek 34
Költség/km: 66 400 forint
A hernyótalpas szállítójármű a NASA speciális eszköze, amelyet a készre szerelt űrjárműveknek a szerelőcsarnok és az indítóállás közötti szállítására használnak a John F. Kennedy Űrközpontban, Cape Canaveralban. A járműből összesen két példány épült 1964-65-ben, az Apollo program kiszolgálására. 
A jármű 40 méter hosszú, 35 méter széles téglalapot formáz, önsúlya 2721 tonna. Mind a négy sarkában egy-egy lánctalp-zsámoly található, zsámolyonként két-két lánctalppal. A zsámolyok egyenként 3 méter magasak és 12 méter hosszúak, mindegyik lánctalpsor 57 láncszemből áll, amelyek mindegyike 900 kilogrammot nyom. A jármű magassága hidraulika segítségével 6,1 és 7,9 méteres intervallum között állítható. 
Top 10: A legdrágábban közlekedő járművek 35
Az előrehaladáshoz két 2750 lóerős dízelmotort építettek be, amik kettő 1000 kW-os generátort hajtanak, amelyek 16 lánctalp-motorhoz osztják el az erőt. További két 1065 lóerős dízelmotor hajt két 750 kW-os generátort, amelyek a kormányzáshoz, az emeléshez, a világításhoz és a hűtéshez termelnek energiát. Végül még további két 150 kilowattos generátort használnak – szintén az 1065 lóerős erőforrásokra kötve – a rakomány, a mobil indítóállvány energiaszükségletének kielégítésére. A dízel erőforrások kilométerenként 366 liter gázolajat fogyasztanak. A különleges rakomány mozgatása rendkívül óvatosan történik. A hernyótalpas szállítójármű 1,6 kilométer/óra maximális sebességre képes rakottan, így a gyártócsarnok és a hozzá közelebbi, 39A indítóállás közötti 6,2 kilométert 5-6 óra alatt teszi meg. Üresen az elérhető legnagyobb sebesség 3,2 km/óra.

4. Saturn V Rakéta

Top 10: A legdrágábban közlekedő járművek 36
Költség/km: 318 300 forint
A Saturn V (népszerű nevén holdrakéta) az amerikai Apollo programban használt háromfokozatú, folyékony hajtóanyagú óriásrakéta, amellyel az Apollo űrhajókat juttatták a Hold térségébe. A Skylab űrállomást is Saturn V rakétával állították Föld körüli pályára. A rakétával összesen 13 felbocsátást végeztek 1967 és 1973 között. 
A Saturn V első fokozata a Saturn-IC, bő 2000 tonnányi üzemanyagot tüntetett el 168 másodperc alatt, miközben 67 kilométerre emeli fel az űrhajót. A gyorsítási folyamat végén pedig az rakéta 2300 méter/másodperces sebességet ér el.

3. Nimitz osztályú anyahajó

Top 10: A legdrágábban közlekedő járművek 37
Költség/km: 347 900 forint
Furának tűnhet a dobogó harmadik helyén egy vízen közlekedő hajót látni az űr után, de mindjárt kiderül, hogy miért kerül ennyibe megtenni vele egységnyi kilométert. 
Csak a személyzet költségei 160 millió dollárra (34 milliárd forintra) rúgnak évente, a repülőgépek üzemanyag és karbantartási költségei 400 millió dollár/év (85 milliárd forint), az anyahajó 4,5 milliárd dollárnyi (954 milliárd forintnyi) költséget emészt fel életének 40 éve alatt. így közel 1,45 millió dollár, átszámítva 307 millió forint költséggel számolhatunk a repülőgép-szállító egy napjára.

2. Top Fuel dragster

Top 10: A legdrágábban közlekedő járművek 38
Költség/km: 2,8 millió forint
Az amerikai gyorsulási gépnek egy futama átszámítva 850 ezer forintba kerül, ezalatt 56 liter nitrometánt és 28 liter metanolt éget el, a kuplungtárcsákat egy futam után cserélni kell, a hátsó abroncsok pedig nem bírnak többet 2-3 menetnél. Egy versenyhétvége alatt 10 alkalommal áll rajthoz általában, a negyed mérföldes (400 méteres) futamokon, ami ugyebár 40 000 dollárba kerül (8,5 millió forintba).

1. Apollo Hold-jármű

Top 10: A legdrágábban közlekedő járművek 39
Költség/km: 764 millió forint
Ha figyelembe vesszük a Holdon közlekedő jármű fejlesztési költségét, ami nem kevesebb, mint 12,7 millió dollár (2,7 milliárd forint), az utaztatása pedig 17,2 milliárd zöldhasúba került 1969-ben, abszolút érthető, a 764 millió forint/km. De nem szeretném ezzel kapcsolatban az összes érdekes infót ellőni, ugyanis a földön kívül közlekedő járművek kilométernékénti költségeit következő cikkünkben boncolgatjuk, amit hamarosan olvashattok.