Négy csillagot szerzett a Honda kisautója, a Jazz, 25 pontos eredménnyel. Szemből a megszerezhető pontok 69 százalékát kapta, míg oldalról 72 százalékos eredményt nyújtott, a szériában két első légzsákkal, valamint a biztonsági övre figyelmeztető jelzéssel érkező autó. Ennél értékesebb a három pontos gyalogosvédelmi eredmény, amit a kisautók között elsőként érdemelt ki a Jazz.
Az előzetes várakozásoknak megfelelően kiváló, 34 pontos szerepléssel ötcsillagos eredményt ért el az új Opel Astra első- oldal- valamint függönylégzsákkal felszerelve. Gyermekbiztonság terén is jó eredményt ért el, 80 százalékkal négy csillagot szerzett. A gyalogosok viszont nincsenek biztonságban gázolás esetén, mivel mindössze egyetlen csillagot kapott a gyalogosvédelemre. Részletek az Astráról itt.
A kiváló eredménnyel szereplő Mégane II kabrióváltozatát is alávetették a töréstesztnek, amivel egy újabb ötcsillagos modellt szerzett a Renault. Ráadásul az Euro NCAP törésteszt történelmében először maximális pontszámot szerzett frontális ütközés esetén. Gyermek- és gyalogosvédelemből közepesre vizsgázott a Mégane CC.
Az ötös Golf korábban négycsillagosra vizsgázott, ám a biztonsági öv bekapcsolására figyelmezető jelzéssel és módosított függönylégzsákkal már ötcsillagos az eredménye.
A kompakt egyterűek között a Fiat Dobló csúnyán leszerepelt, mivel mindössze három csillagot sikerült begyűjtenie 23 ponttal. Frontális ütközésnél erősen deformálódik a karosszéria, ami főként a vezető mellkasára és lábára jelent veszélyt. A gyalogosvédelem szintén gyenge, a Doblóban utazó kisgyermekek viszont biztonságban vannak ütközés esetén.
34 pontos eredményt ért el az EuroNCAP törésteszten a Toyota Prius, a gyermekvédelem területén az abszolút elsőséget megszerezve. A Prius az Avensis, valamint a Corolla egyterű után már a harmadik Toyota, amely kiérdemelte az ötcsillagos eredményt. Korábban a Toyota Corolla Verso egyetlen pont elvesztésével, 35 ponttal szerezte meg az ötcsillagos eredményt.
A hibrid hajtású autóban alaphelyzetben nyolc légzsák, a biztonsági öv becsatolására figyelmeztető jelzés, valamint az indítógomb működik közre, amely egy balesetben a hagyományos kulccsal ellentétben nem okoz lábsérülést.
A gyermekbiztonsági értékelésen az eddigi legmagasabb, 43 pontos értékelést érte el a Prius, ami az Isofix rögzítési pontoknak, valamint a Prius gyermeküléseinek köszönhető. Baleset esetén a Prius nagyfeszültségű rendszere azonnal lekapcsol, a hátsó tengely fölé szerelt hibrid akkumulátor pedig kellően védett helyen van.
Két roadstert is tesztelt az európai autóklubok, közlekedési minisztériumok és fogyasztóvédelmi szervezetek összefogásával működő Euro NCAP, mindkettőt nyitott tetővel.
A BMW Z4 karosszériája nagyon stabil, 4 csillaggal, igen jó eredménnyel szerepelt a teszten. A félfrontális ütközésre 14, oldalütközésre 16 pontot kapott. A gyalogosokkal elfogadhatóan bánik a nyitott BMW sportautó, 4-ből 2 csillagot szerzett.
Kevésbé jó, de még így is kedvező tulajdonságokat mutatott a jóval kisebb Opel Tigra. A még nem forgalmazott kétüléses roadster végeredménye: 4 csillag, szemből 11, oldalütközésnél 15 pont. A kisautó karosszériája nagyon erős, a minimális deformációk jó túlélési esélyt jelentenek az utasoknak.
A lábtér torzulása is igen csekély. A légzsákok jól működtek, de az överők magasak voltak. A fő gond a térdekre leselkedő jelentős sérülésveszély a kormányoszlop illetve a műszerfal miatt. Oldalütközésnél megnyugtatóan szerepelt az új Tigra.
A vadonatúj Peugeot 407 összpontszáma 33 vagy 34, tehát a Peugeot a 807 egyterű után a középkategóriás autók között is megszerezte az öt csillagot. A térdlégzsákkal felszerelt, nagyon stabil karosszériájú autó egyetlen pontot veszített csak frontális ütközésnél.
Oldalütközésre a gerinc igen valószínűtlen sérülési esélye miatt 16 pontot kapott. A 15+16 pont és a vijjogókra kapott 2 pont összege 33, a az Euro NCAP oldalán mégis 34 szerepelt a cikk írásakor. A 407 a gyermekekkel előzékeny, a gyalogosokkal nem az a teszt alapján.
Korábban a Saab 9-3 limuzin már 5 csillaggal távozott az Euro NCAP tesztről, most a kabrió is elérte ezt az eredményt 33 ponttal. A Renault Mégane II CC-vel együtt a Saab négyülésese az első kabrió, amelynek ez sikerült.
Szemből 3 pontos levonással sújtotta a szervezet a nyitott autót, mert magas erők hatottak az elöl ülők mellkasára. A tesztet végzők kiemelték a térd kitűnő védelmét, a lábtérben sem leselkedik veszély az utasokra.
A Saab oldalvédelme annyira jó, hogy sem az oszlop tesztben, sem az oldalütközés értékelésében nem veszített pontot. A lökhárító és a motorház kiképzése kimondottan veszélyes a gyalogosokra.
A másik svéd autó, a Volvo S40 a svéd és észak-amerikai elismerések után begyűjtötte az Euro NCAP öt csillagját. A 34 pontból 13 a frontális, a maximális 18 az oldalütközésből jött össze.
Az S40 3 pontot kapott a biztonsági öv becsatolására felhívó jelzésekért, mivel az európai modellekben, ahol ezért pluszpont jár, a hátsó utasoknál is aktív. A rengeteg dicséret mellett csak az elöl ülők közepes mellkasi erőit említették negatívumként a tesztelők.
Motorháza gyermekek és felnőttek elgázolásánál is jobb védelmet nyújt az átlagnál, lökhárítóival volt elégedetlen az Euro NCAP. A 82 százalékos, 40 pontos gyermekvédelem is igen jó.
Az Euro NCAP teszten (New Car Assessment Programme – újautó-vizsgálati program) maximálisan elérhető pontszám az autó orrának 40 százalékát érintő félfrontális ütközésen 16, az oldalütközésre 18 pont adható. Plusz két pontot oszt az Euro NCAP az első övek bekapcsolását elősegítő, sivító, villogó, ingerkeltő eszközökre, mivel felmérések szerint bevetésük növeli az öv bekötésének valószínűségét.
A deformálódó, fém akadályba 64 km/órás sebességgel ütköznek az autók. Az oldalütközési tesztben egy kocsi szalad bele az adott autóba 50-nel. Az oszlop tesztnél egy fix fémhengernek lökik neki a tesztelt autót, a fának, vagy oszlopnak csapódást utánozva.
Forrás: www.euroncap.com