Az EuroNCAP két korosztály, a másfél és hároméves korú gyermek védelmének színvonalát vizsgálja. Megmérik a mellkasra, a nyakra ható erőket, oldalütközésnél figyelik, hogy a gyermekülés fülei távol tartják-e a gyermek halántékát az utastér kemény felületeitől, valamint ellenőrzik, hogy az utasülés előtti légzsák kikapcsolhatósága esetén megfelelő figyelmeztető és visszajelző rendszerek segítik a tudatosan biztonságos utazást. A 2015-ben szigorított szempontok alapján adott pontszámok közvetlenül nem összehasonlíthatók a korábbi eredményekkel, ezért összeállításunkkor csak a tavalyi eredményeket vettük figyelembe. Alapvetés, hogy minél nagyobb egy autó tömege, annál szelídebb a lassulás mértéke ütközés esetén, ezért tudni kell, hogy az EuroNCAP által adott pontok mindig csak az azonos kategórián belüli rangsort állítják fel, egy városi törpétől azonos pontszám mellett sem várható el, hogy ugyanolyan biztonságos legyen, mint egy luxuslimuzin. Ezért az eredményeket kategóriánként rangsoroljuk. Ha valakinek nagyon kell az abszolút rangsor, állítsa sorba a százalékokat. Az eredmények mellett feltüntetjük a többi tesztprogram eredményét is, hiszen példa van arra, hogy egy autó a gyermekre remekül vigyáz, szüleit viszont gyakorlatilag kivégzi – hogy kinek milyen szempont fontos, döntse el maga.
Városi kisautók, törpeautók
A Honda Jazz és a Suzuki Vitara egyaránt 85 százalékon óvja a lurkókat, az egyéb vizsgaszámokban is dicséretesen teljesítenek. A Lancia Ypsilon gyermekbiztonság szempontjából ugyanolyan jó, mint a Mazda CX-3, ám minden egyéb vizsgapontban leszerepel: a hátul utazó felnőtt komoly veszélynek van például kitéve. A Mazda2 remek általános teljesítményt mutat, viszonylagos gyengeségének egyetlen oka, hogy fejlesztése óta szigorodott az EuroNCAP feltételrendszereAlsó középkategória
Mindössze négy kompaktot tesztelt tavaly az EuroNCAP, és ebből egy nem is igazán az: alighanem kisautós műszaki alapjai miatt maradt le a top 3 listáról a Honda HR-V. A többiek egytől egyig parádésan teljesítenek. A kicsi Infiniti gyalogosvédelmi bravúrja lenyűgöző.
Közép- és felsőkategória
A Toyota Avensis kategóriájának legbiztonságosabb tagja, ám ha a gyerekeket kell óvni, hárman is vannak, akik egy hajszállal ügyesebbek nála. Ekkora autóknál nagyot nem hibázhatunk, gondolnánk, de a Jaguar XF annak ellenére lemaradt a top 3 listáról, hogy vadonatúj konstrukció, hatalmas váza pedig ultramerev alumíniumból készült,
Sportautók
A BMW roadstere a teljes tavalyi felhozatal legrémesebb gyermekvédelmi teljesítményét nyújtja. Hogy ez nem műfaji átok, jól mutatja a Mazda tisztességes eredménye. De hogy valami pozitívumot is mondjunk: biztonságos gyalogosgázolásban egyetlen kategória sem jeleskedik úgy, mint a lapos építésű sportkocsi.
Egyterűek
Elöl a nagyobbak, hátul a kisebbek, ahogy várható volt. A szilárd vázszerkezet és a szögletes orr együtt alapos energiaelnyelést eredményez. Hogy a Fiat 500X-et miért nem a szabadidőjárművek közé sorolta az EuroNCAP, nem tudjuk. Mindenesetre ott is dobogós lett volna.
Kisbuszok
Öt modell, amely valójában csupán kettő, és mindegyik egyformán kiválóan óvja a gyermekeket – nagycsaládosok ennél jobban nem választhatnak, pont. Szembeötlő az eltérés a többi védelmi szempontban, itt mutatkozik meg a régi és új konstrukciók közötti különbség.
Kompakt szabadidőjármű
Ahogy az egyterűeknél, itt is a magas, masszív orr segít távol tartani a gyermekektől a karambol energiáját. Meglepő, hogy a Hyundai Tucsonnal műszakilag egyenértékű Kia Sportage a gyalogosokat és a gyermekeket gyengébben, a felnőtt utasokat hatékonyabban óvja; érdekes volna látni, hogy egyszerű mérési hiba vagy valós teljesítmény-különbség okozta az eltéréseket.
Nagy szabadidőjármű
Úgy tűnik, szigorúbbak a követelmények a nagy szabadidőjárművek körében, mert a tavaly tesztelt három autó nem iskolázta le a kompaktokat. A Volvo egyébként a tavalyi év legjobb összpontszámát, valamint az eddigi egyetlen 100 százalékos biztonságisegédrendszer-értékelést tudhatja magáénak.