Az EuroNCAP 2016-ban kezdte el figyelni és értékelni a gyalogosvédelmi autonóm fékrendszerek meglétét és teljesítményét a vizsgált autókon: a kamera vagy radar alapú rendszerek feladata, hogy a kocsi elé kerülő embert (függetlenül annak testalkatától, vagy közeledési irányától és sebességétől) észlelve működésbe hozza a fékrendszert, lehetőleg megakadályozva a gázolást, de legalábbis enyhítve annak következményeit.
Tavaly 18 típuson 25 tesztet végeztek (egyes modelleknél az opciós biztonsági csomaggal és anélkül is megmérték a védelmi teljesítményt), és az AEB Pedestrian (ld. fent, gyalogosérzékelős autonóm vészfékrendszer) részkategóriában nullától ötig terjedő szórással kaptak pontokat az autók.
A maximális hatból elért öt pont remek, de az igazi persze a hat pont volna – amit a Volvo S90 és V90 most meg is szerzett.
A nagy svéd vasak egyéb területeken is jól teljesítettek, így öt csillaggal mehettek haza. Ilyen maxos típus persze rengeteg akad manapság, de volt még egy részterület, ahol rekordot értek el a skandinávok: az elektronikus vezetőtámogató segédrendszerek értékelésénél 95 százalékot szereztek. Ennél jobb eredményre eddig csupán egyetlen autó volt képes – a Volvo XC90, amely 2015-ben nem szerényen 100 százalékkal távozott a vizsgálatról.
Közben persze folyamatosan szigorodnak a követelmények, így elképzelhető, hogy a 2017-es 95% többet ér, mint a két évvel ezelőtti 100%, de a lényegen ez nem változtat: a vezetőtámogatásban az SPA padlólemezre épülő Volvo 90-es modellcsalád három képviselője áll a dobogó három fokán.