A Toyota új generációs TNGA platformjának hátsókerék-hajtású nagyautókhoz optimalizált verziójára épülő Mirai FCEV szedán töréstesztje akár formaság is lehetett volna, ám az Euro NCAP most először tesztelt olyan modellt, amely ezt a (Lexus LC és LS alapját is adó) padlót alkalmazza, így csak sejteni lehetett, hogy az autó jól fog teljesíteni.

Nem veszélyes a hidrogén üzemű autó 1

Jól is teljesített, még ha nem is hibátlanul. Az utascella stabil maradt a félátfedéses frontális ütközés során. A vezető és az első utas sérüléseinek pontos felmérését lehetővé tevő töréstesztbábuk mérései szerint a combcsont és a térdek védelme kiváló volt, függetlenül az utasok testalkatától és elhelyezkedésétől.

Nem veszélyes a hidrogén üzemű autó 29

A vezető mellkasánál mért terhelés éppen csak belül volt a határértékeken, amint azt a narancssárga szín is jelzi, az utas már hatékonyabb védelemben részesül. A teljes átfedéses ütköztetés során mindkét felnőtt utas magas szintű védelmet élvezett, ugyanúgy, mint a különösen veszélyes oldalirányú ütközések során: az utóbbi tesztelemben maximális pontszámot ért el az autó.

Nem veszélyes a hidrogén üzemű autó 30

Az ülések hatékonyan akadályozzák meg, hogy ilyen helyzetben oldalra elmozduljanak az utasok, és egymásnak ütközve okozzanak, illetve szenvedjenek el sérülést. A fejtámaszok maximális védelmet nyújtanak a ráfutásos ütközések során előforduló, úgynevezett ostorcsapás nyaksérülés ellen – ez a félelmetes jelenség már viszonylag csekély sebességnél súlyos gerincsérülést eredményezhet.

A Toyota Mirai energiaelnyelő orrkialakítása révén a vele ütköző autó deformálódását is mérsékli, azaz a kisebb vagy öregebb autóban utazóknak jobbak a túlélési esélyei, ha Toyota Miraival ütköznek.

Nem veszélyes a hidrogén üzemű autó 31

Ami az elektronikus és vezetőtámogató rendszereket illeti, a Mirai baleset után automatikusan fékez, megakadályozva a további ütközéseket, fedélzeti vészhívó rendszere pedig riasztja a mentőszolgálatot, ha szükséges. Az autó észleli, ha bármely utas elfelejtette becsatolni a biztonsági övét, felismeri, ha vezetője fáradtan ül a volán mögött, segít a sáv középvonalában tartani az autót, és lefékez, ha a jármű elhagyni készül az úttestet. A Mirai kamerája segítségével észleli és azonosítja a sebességkorlátozásokat, és felajánlja a vezetőnek, hogy azokhoz igazítsa a sebességtartó automata beállításait. A ráfutásos baleseteket, illetve gázolásokat megelőző AEB rendszer kis és nagy sebességnél egyaránt megfelelően működött.

Nem veszélyes a hidrogén üzemű autó 32

A gyalogosok, kerékpárosok védelmében aktív motorházfedél működik közre, amely automatikusan megemelkedve távol tartja az elgázolt személy fejét a motortér kemény, sérülésveszélyes elemeitől. Ennek köszönhetően a gyalogosok feje minden teszthelyzetben védve volt a sérüléstől, ahogy a lábszárukat is hatásosan védte a súlyos sérüléstől a különlegesen kialakított lökhárító.

a videó a hirdetés után indul

A lényeget a végére hagytuk: a Toyota Mirai ideális családi autónak bizonyult. A hat- és tízéves gyermeket szimuláló, megfelelő gyermekülésben elhelyezett tesztbábuk mérései azt mutatták, hogy az autó az ütközés irányától függetlenül maximális mértékben óvja legkisebb utasait.

Nem veszélyes a hidrogén üzemű autó 33