Amikor a Renault 2013-ban bevezette a Zoe villanyautót, az maximális ötcsillagos eredményt ért el az Euro NCAP vizsgálatán. Az azóta eltelt nyolc év során a Renault megújította a modellt, de biztonsági rendszereihez nem nyúlt hozzá. Az eredmény: az öt csillagból egyet sem tudott megtartani az autó, amely 2021 végén megbukott az Euro NCAP töréstesztjén.
Nem először fordul ez elő idős konstrukciókkal: pár éve a Fiat Punto járt ugyanígy.
A probléma elsődlegesen az idő, ami a modell bevezetése óta eltelt. Időközben ugyanis rengeteget fejlődött a vezetőtámogató technológia, és olyan funkciók jelentek meg a tömegpiacon, a megfizethető márkák körében, amelyek egy évtizede a prémium kategóriában is ritkaságszámba mentek.
Ilyen funkció például az akadályokat felismerő, vészhelyzetben automatikusan fékező rendszer, amely képes megelőzni az ütközést, vagy legalábbis enyhíteni annak a súlyosságát. Ilyet a Renault Zoe is kínál, csakhogy nem alapfelszerelésként, az Euro NCAP pedig háklis ilyen szempontból – azt mondják, ha valamiért felárat kell fizetni, nem garantálható, hogy minden vevő ugyanabban a védelmi színvonalban részesül.
Az Euro NCAP automatikusan nulla csillagos végeredményt ad egy típusnak, amennyiben annak bármely részeredménye nulla pontos. Mivel pedig az Euro NCAP szerint az autonóm vészfékező rendszernek alapfelszerelésnek kellene lennie, tulajdonképpen már előre, a valós teljesítménytől függetlenül borítékolható volt a bukás.
2022-től azonban az egész Európai Unióban kötelező alaptartozék az akadályfelismerő, az ütközést a vezető beavatkozása nélkül megakadályozó, illetve annak súlyosságát mérséklő technológia, így a februártól gyártott Renault Zoe modellek már rendelkezni fognak ezzel a megoldással, teljesítményét tehát ezen fiaskó nélkül fogják megítélni.
Más kérdés, hogy így is kétséges az ötcsillagos eredmény, a Renault Zoe ugyanis mechanikusan sem védi úgy az utasait, ahogy azt ma, 2021-ben elvárnánk.
Frontális ütközésnél a vezető térdét és mellkasát komoly erőhatások érik, illetve a műszerfal kemény alapszerkezete is sérüléseket tud okozni. Másik autóval karambolozva nem igazán megbocsátó a Zoe, a teljes átfedéses ütköztetésnél pedig a hátul utazók nyaka és mellkasa lassult kritikus mértékben. Az oldalirányú ütközésen jól teljesít az autó, de ha oszlopnak csapódik a Zoe, akkor baj van: a teszten a vezető feje közvetlenül érintkezett a póznával. Központi légzsák híján az elöl utazók súlyos sérüléseket okozhatnak egymásnak, az ülések szerkezete pedig rosszul véd a hátulról érkező ütközés során előforduló ostorcsapás nyaksérülés ellen.
A tízéves gyermek utast szimuláló baba feje frontális és oldalirányú ütközésnél is komoly erőknek volt kitéve. Az első utaslégzsák kikapcsolható, az Isofix ülések beszerelésére vonatkozó instrukciók azonban nem egyeznek a gyermekülések gyártói által adott útmutatással, ami téves beszerelést és rossz védelmi szintet eredményezhet.
Gázolásnál a gyalogos fejét és lábszárát jól óvja a Zoe. A medencetáj azonban erősen sérült, és ha a fej nem a motorházfedélre, hanem a szélvédő tövére csapódik, akkor nagy a baj.
Ami a vezetőtámogató funkciókat illeti, nincs a vezető fáradtságát észlelő rendszer, a sávelhagyást figyelmeztető funkcióért pedig külön pénzt kérnek el.