Az idei Frankfurti Autószalonon a Volkswagen két roppant fontos és óriási érdeklődéssel várt új autót is bemutat. A két újdonság egyike az 1994-ben bemutatott és 1999-re felfrissített Volkswagen kisautót leváltó teljesen új Polo, a másik a Volkswagen D1 néven ismert luxusautó-tanulmány szériaváltozata.
A modellpaletta két ellentétes felét gazdagító újdonságok piacra dobása előtt a Volkswagen már megtette az első lépést a felső kategóriába vezető úton: az ez évi Genfi Autókiállításon bemutatta a Passat különlegesen kompakt nyolchengeres motorral felszerelt változatát, a Passat W8-at. A Passat W8-ra igen fontos szerep hárul: ez az autó vezeti át a Volkswagent a luxusautók gyártói közé.
A Volkswagen nyolchengeres autójának érkezéséről néhány évvel ezelőtt jelentek meg az első hírek, később pedig a kémfotók alapján készült számítógépes rajzok. Sokáig tartotta magát az a nézet, miszerint a Volkswagen nyolchengeres motorját egy nyújtott tengelytávú Passatba szerelik be.
Mind a W hengerelrendezésű nyolchengeres motor, mind a hosszított tengelytávú Passat megvalósult, de külön-külön. A nagyobb tengelytávolsággal gyártott Passat Kínában készül, ez az úgynevezett kínai Passat. Európában a Skoda Montreux tanulmányautó szériaváltozata hasonlít majd leginkább a hosszított tengelytávú, végül nem Volkswagen néven megvalósított nagy Passathoz. A W8-as motor azonban az európai Passatokat is gazdagítja.
A hazánkban év végétől megvásárolható autóhoz közelítve látható, hogy nem egyszerűen egy pazar felszereltségű Passat áll a szemlélő előtt. Az alap Passattól oldalról 17 colos könnyűfém keréktárcsák, hátulról a négy kipufogóvég, elölről a dupla xenon fényszóró különbözteti meg a Volkswagen jelenlegi csúcsmodeljét. A 2005-re évi hatmillió autó eladását tervező Volkswagen egy nemcsak nagyon igényes, de az Európában tavaly eladott évi 710 000 autóval méreténél fogva is jelentős osztályban indítja a W8-as Passatot.
Annak ellenére, hogy az autók felső osztályának forgalma Európában is jelentős, a Passat W8 legjelentősebb piaca Észak-Amerika lehet. Ezt megerősíti, hogy az Egyesült Államokban a gyenge eurónak is köszönhetően fényes üzleti sikereket elérő VW az évi tízezer Passat W8 felét ezen a piacon kívánja eladni. Amerikában eddig is a limuzinok 45, a Passat Variantok 63 százaléka kelt el minden extrával felszerelt, V6-os modellként.
Európában tehát évi 5000 W8-as Passat értékesítését tervezi a VW, a Porsche Hungaria célja havi öt autó eladása a 15 millió forintos áron kínált nyolchengeres Passatból. Az autó árát nemigen lehet mihez viszonyítani, mert a közvetlen konkurensek nem kínálnak egyszerre nyolchengeres motort és összkerékhajtást a Passat W8 osztályában. A VW várakozásai szerint a vevők 70 százaléka érkezik majd más márkáktól.
A W8-as Passat nyújtotta élmény természetesen elsősorban a négyliteres motorból táplálkozik, de szerves része van benne az állandó összkerékhajtásnak, a kiváló fékeknek, a végtelenül jóindulatú és stabil futóműnek, a pontos kormányzásnak és annak, hogy az autó kézi váltóval is megrendelhető.
Valószínűleg a vásárlók csekély része választja majd az ötfokozatú, kézzel is kapcsolható Tiptronic automata helyett a hatfokozatú, kézi váltós kivitelt, egy kisebbségnek viszont igenis öröm az, hogy ebben a kategóriában nem kötelező számára automata váltót választani. Ehhez pedig nyilvánvalóan olyan kézi váltóra van szükség, amelyik tartósan bírja a 202 kW-os, 275 lovas motor 370 newtonméteres nyomatékát.
A W8-as motor új fejlesztés. A négy sorban elrendezett hengereknek köszönhetően a motor igen kompakt. A soros-V (VR6) Golfhoz, a Corradóhoz vagy a VW motorral szerelt, 2.8 literes V-osztályos Mercedes-hez hasonlóan azért volt szükség a szűk hengerszögű V-motorra, mert a Passat orrában csak ez a konstrukció engedi meg a nyolc henger elhelyezését.
A V8-as motorok hengersoronként négy, egy sorban álló hengere nem fért volna el a motorházban, így a hengereket nem sorban egymás mögé, hanem egymáshoz képest kissé elforgatva építették be. A hengerfej úgy néz ki, mintha két V4-es erőforrást építettek volna egybe. A képzeletbeli V4-es hengerei 15 fokos szöget zárnak be egymással, a két V4-es egység közötti szög 72 fok. Ennek köszönhetően a W8-as motor 420 milliméteres hosszával világ legkompaktabb nyolchengerese lett.
A 3999 köbcentis motor hatezres fordulatnál adja le 275 lóerős legnagyobb teljesítményét, a 370 Nm-es nyomaték már 2750-nél jelentkezik. Igen csendesen és rezgésmentesen jár a W8-as VW erőforrás, a 6300-as leszabályozási fordulatot hosszúlöketű felépítése ellenére játszi könnyedséggel éri el. A nemkívánatos rezgéseket két, a főtengely fordulatszámának kétszeresével egymással szemben forgó kiegyensúlyozó-tengely küszöböli ki.
Kérdésünkre válaszolva a VW motorfejlesztési igazgatója elmondta, hogy azért nem látták még el a fogyasztást csökkentő közvetlen benzinbefecskendezéssel a W8-as motort, mert az Egyesült Államokban, az autó leendő legnagyobb piacán, az alacsonyabb fogyasztáshoz kapcsolódó környezetvédelmi és takarékossági erények kevésbé hatnak a vásárlókra.
Szolidan haladva a nagy és egyenletesen kifejtett nyomaték okoz igazi örömöt. Az üresen 1665 kilós Passat szinte hangtalanul siklik. Felső kategóriás autóhoz méltó a motor- és a szélzaj kirekesztése az utastérből. Az autópályán és mesés kanyarokkal tűzdelt szakaszon kijelölt próbaút első részén autózva megdöbbentő volt, mennyire nem érezni a sebességet a Passat W8-ban. A motor hatodikban is könnyedén rántotta fel a tempót.
Két fokozatot visszakapcsolva a gyorsulás még látványosabb lett, a motorzaj viszont nem erősödött föl a tesztautó világos bőrrel borított, valódi fa betétekkel díszített utastérben. A Volkswagenek belső terének kifejlesztését irányító vezető később a vezess.hu kérdésére elmondta, hogy mű fabetétekről szóló tervekkel ki sem merne állni Ferdinand Piech vagy a kutatásért és fejlesztésért felelős VW igazgatósági tag, Martin Winterkorn elé.
A kiegyensúlyozott nyomatékkarakterisztika elérésében szerepe van a négyvezértengelyes motor állítható szelepvezérlésének. Automata váltóval 7.8 másodperc alatt gyorsul százra a Passat W8, kézi váltóval ugyanez az érték mindössze 6.5 s. Hatvanról százra negyedikben 7.5 másodperc alatt gyorsul a W8-as Passat, ami aláhúzza a motor remek rugalmasságát.
Ezek a gyorsulási és rugalmassági adatok annál is értékesebbek, mert egy 1865 kilós autón mérték őket. A motor hatalmas erejét az is jelzi, hogy a százra gyorsulási érték megegyezik a Porsche 968 sportautóéval, és 0.1 másodperccel marad csak el a szintén ízig-vérig sportautónak tervezett Renault Clio Sport V6-tól, ami önmagában is elég a motor tudásának és teljesítőképességének megítéléséhez. Hengerenként négy, összesen 32 szelep végzi a gázcserét.
A kézi váltó fokozatai hosszúak, a 4.11-es végáttétel viszont rövid, így a sportos tulajdonságokat is megcsillogtató motorhoz igen jól illik a fokozatok kiosztása. A százas tempót kettesben éri el az autó, hajszállal a leszabályozás előtt. A váltó kapcsolhatósága is igen jó, rövid utakon és kis erővel válthatók a fokozatok. Ez kanyargós hegyi úton kiváló kezelhetőséget biztosít.
A változó ívű, nyújtott és hajtűkanyarokban gazdag tesztúton nagyon nagyot lehetett autózni a kézi váltós W8-as Passattal. A kettes-hármas fokozatban, magas fordulatszámmal és halk, de élvezetes motorzenével vett kanyarokban maradandó élmény a Passat W8 stabilitása. Még a kormány egészen durva és provokatív rángatását sem torolja meg a végtelenségig jóindulatú autó. Minden jóindulata ellenére sem nehézkes limuzin a W8.
Kettesben és hármasban hegynek felfelé is pillanatok alatt leforognak a fokozatok. Az útfekvés akkora tartalékokkal bír, hogy az elektronikus menetstabilizálót közúton csak a halálközeli élményt keresők bírhatják működésre. A remek útfekvésben része van a 17 colos felnikre szerelt 225/45-ös gumiknak.
Indulásnál hamarabb kezd füstölni a kuplung, minthogy az állandó négykerékhajtásos autó egy kereke is kipörögne. Padlógázzal indulva az ASR (Anti Schlupf Regelung) kipörgésgátló és a kipörgő kerekek fékezésével működő elektronikus differenciálzár (EDS-Elektronische Differentialsperre) is besegít a motor és a gyorsulással betelni képtelen vezető pillanatnyi megzabolázásába.
A kuplungról lelépve az autó elrugaszkodik a horizont felé, az elektronika a kerekeken még átadható értékre veszi vissza a motor erejét, a nyomatékérzékelő Torsen (a Torgue és a Sensitive szavakból) középső differenciál pedig a jobb tapadással rendelkező tengelyhez juttatja az erő nagyobb részét, az alaphelyzetben 50-50 százalékos elosztást megváltoztatva.
A következő pillanatban már hatvanon áll a mutató, kettesben aztán a Passat W8 megismétli a másodpercekkel korábbi mutatványt. A 275 lóerős motorral a Passat mutatója olyan könnyedén söpör egyre feljebb a 300-ig kalibrált sebességmérőn, hogy azt nézni is öröm. A Volkswagen kifejezetten hangsúlyozza, hogy a motor finoman surrogó járása ellenére alapjában véve a sportos V8-as motorok közé tartozik. Erre mindenki ráérez a próbaautó bőrrel borított Recaro sportüléseiben, aki csak egy kis affinitást is mutat az autók iránt. A W8 így egy kényelmes V8 és egy sportos V8-as motor összegeként is értelmezhető.
A fojtószelep szabályozásával 250 kilométer/órára korlátozott végsebességű Passat W8-ast elöl 334, hátul 269 mm-es féktárcsák lassítják, az autóra általánosan jellemző színvonalon. Szériafelszerelés a vészfékezésnél a helyzetet felismerő és a nem elég erősen nyomott pedál ellenére a maximális fékerőt kifejtő fékasszisztens.
A biztonság további javítása érdekében a Passat sorozat többi tagjához képest növelték a karosszéria merevségét. A karosszéria egy fokos csavarodásához 24 000 Nm-es erőt kell kifejteni, ami egészen kiváló érték. A Passat W8-ban alapfelszerelés az oldalütközésnél az első utasok fejét védő fejlégzsák. A biztonságosságot javítja, hogy nem csak a tompított, hanem a távolsági fénykévét is xenon izzó adja Passat W8-ban.
A 62-ről 80 literesre növelt tankkal a 13.1 illetve a Variant esetében 13.2 litert fogyaszt szabvány szerint a Passat W8, hatótávolsága bő hatszáz kilométer. Érdekesség, hogy a kézi és az automata váltós autók fogyasztása megegyezik. Ebben szerepe van annak, hogy az eredendően többet fogyasztó automata váltós W8-as áttételei hosszabbak a kézi váltósénál. A fogyasztást a magas, 10.8:1.es sűrítési arány is lejjebb szorítja.
Amikor a Volkswagen luxuskategóriás tervei nyilvánosságra kerültek, sokan feltették a kérdést, nem okoz-e ez fölösleges, házon belüli konkurenciát az Audinak. A VW fentebb már idézett, a belső terek kialakítását irányító vezetőjének válasza erre az volt, hogy a Volkswagen szuperluxus autója, a D1 és a felső kategória első Volkswagenje, a Passat W8 az Audinak is jót tesz. Ennek az az oka, hogy a Volkswagen belépése a luxuskategóriába az Audit is még magasabb teljesítményre ösztönzi.