Ahogy közeledett a tesztautó átvételének dátuma, egyre több szó esett a szerkesztőségben a Merciről. Egy kollégánk szerint a Mercedes titka a részletekben rejlik. Az autó tervezésénél és gyártásánál olyan apróságokra is gondolnak, melyekre az autóvásárló nem is figyel, legföljebb véletlenül veszi egyszer észre, hogy: „Jé, az autóm ilyet is tud!”.

Eljött az átvétel napja. Papírok kitöltve, slusszkulcs a kézben, indulás! A Sportcoupét megpillantva elsőre nem csak a formája, hanem a színe is megfogott. Szinte kuriózum a sok szürke és fekete Mercedes között, ez a gyári elnevezéssel aventurin narancs metál. A napszaktól és a fényviszonyoktól függően egész másnak mutatta magát az autó.

A tizenhét colos könnyűfém kerekeken 225/45-ös Conti SportContact gumik feszülnek, amelyek felárért vásárolhatók meg az autóhoz

Legjobban korán reggel tetszett, amikor már felkelt a nap, de még csak világít, s nem éget. Ekkor érdekes égővörös volt a forgalmi szerint rozsdavörös Sportcoupé. Az autó orrkiképzése hasonlít a C-limuzinéra, de több apróságban eltér attól.

Nincsen álló Mercedes embléma a motorháztetőn, helyette a hűtőmaszk közepére került egy nagyobb csillag. Igen vonzó a csomagtérfedélig meredeken emelkedő övvonal. Ez a vezetőülésből hátrapillantva kevésbé előnyös, ám egy ötletes -a korábbi Honda CRX-nél már alkalmazott- trükköt vetettek be a Mercedesnél ennek ellensúlyozására: a csomagtérajtó alsó része sötétített plexiből van, így sokkal jobb a kilátás.

Feltűnő a hátsó lámpák kialakítása is. Felső, sötétített harmaduk a már említett plexi résszel képez egységet. A szállítható személyek számának megfelelően négy fejtámlát találunk a Sportcoupében, amelyek közül a hátsó kettő gombnyomásra lehajtható.

Hidegen is alig remeg a bivalyerős motor

Hidegen is alig remeg a bivalyerős motor

A slusszkulcs szerepét egy kulcsot formázó műanyag tárgy tölti be, végén egy infraporttal. Beülve az ajtózár nyitásával egy időben életre kelő műszerfalat fényár önti el. A megcélzott fiatalabb vásárlói csoport igényeinek megfelelően a Sportcoupékban nem találkozunk fa betéttel. A tesztautó középkonzolját szépen kidolgozott alumínium borította.

Amint a kulcs a helyére került a műszerfali résben, egy számítógép automatikusan oldja az elektronikus kormányzárat, nincs szükség a mechanikus változatoknál tapasztalható hosszas küzdelemre. Következhet az ülés- és a kormánybeállítás.

Padlóig az ülést, meredekre a háttámlát. Az egyedi, háromküllős bőrkormány magasságában és tengelyirányban is állítható. Utóbbinak nagyon örültem, mivel a rendkívül tág tengelyirányú állítási lehetőség felhúzott lábak nélkül is igazán sportos, mellkashoz közeli kormányfogást biztosít.

A hatalmas ajtónyíláson át könnyedén juthatunk be a kényelmes utastérbe, ahol elég hely jut még a magasabb utasok számára is

A hatalmas ajtónyíláson át könnyedén juthatunk be a kényelmes utastérbe, ahol elég hely jut még a magasabb utasok számára is

Később sikerült még jobban beállítani az ülést, amikor felfedeztem, hogy a középső kartámasz, amely két különböző mélységű rekeszt tartalmaz, háromféle magasságba állítható. A pedálok elhelyezése is dicséretes. Kimondottan sportos az alagútszerű lábtér, ahol megfelelő a helykínálat és egy méretes taposónak is helyet találtak az automata váltós tesztautóban.

A tükörállítás gombjai nem az ideális helyre kerültek a kormány takarásában. Ugyanez a helyzet a világításkapcsolóval, de itt segítségünkre lehet az auto állás, amikor automatikusan felkapcsolódnak a lámpák.

Öv bekapcsolva, most már tényleg induljunk! Rövid izzítás után életre kel a 2.2 literes turbófeltöltéses dízel erőforrás. Halk moraj jelzi, hogy a motor bevetésre kész. Ilyenkor célszerű a multifunkcionális kormány kezelőgombjaival a fedélzeti számítógép gyorsan kiismerhető menüjéből a vízhőfokot előkeresni.

A Sportcuopé belseje is eltér a C-limuzintól. Alumínium pedálok, alu műszerfalborítás és háromküllős bőr sportkormány került a kocsiba

A Sportcuopé belseje is eltér a C-limuzintól. Alumínium pedálok, alu műszerfalborítás és háromküllős bőr sportkormány került a kocsiba

A vízhőmérsékletről, a meglévő üzemanyaggal megtehető távról, az esetleges meghibásodásokról s minden egyébről az analóg órákkal felszerelt műszerfal közepén elhelyezett digitális kijelzőről kaphatunk tájékoztatást. Innen olvashatjuk le, mikor kell legközelebb szervizbe vinnünk az autót, ami a használat függvényében változik.

Finom húzásra a váltókar a P-R-N-D útvonalat bejárva könnyedén a megfelelő helyre ugrik. Megfordult a fejemben, hogy biztosan többen is megcsodálják az autót, ahogy az új, ritkán látott típusok esetén lenni szokott.

Ám arra, ami az elkövetkező napokban történt, nem számítottam. Nyitásként két utcával arrébb ketten szinte megálltak egy W220-as S Mercedes-szel, hogy megnézhessék a narancsvörös Sportcoupét.

Nagy segítség az alsó plexi rész, amely növeli a hátsó üveg felületet. A fejtámlák távirányítással lehajthatók

Nagy segítség az alsó plexi rész, amely növeli a hátsó üveg felületet. A fejtámlák távirányítással lehajthatók

Később egy orvos alsó középkategóriás autójával leparkolt a tesztautó mellett, majd kiugrott, körbeszaladta, aztán visszaült. Kissé előrébb állt, majd újra kiszállt és ismét körbejárta a kocsit. Én a dolgot kissé furcsállva érkeztem vissza.

Ő sűrű bocsánatkérések közepette ecsetelte, hogy csak azt vizsgálja, vajon beférne-e ez az autó a garázsába. Ezek szerint olyan ember is van, aki csak azért nem vesz Mercedest, mert fél, hogy túl nagy lenne.

A Sportcoupé 4343 milliméter hosszú, tehát 18 centivel rövidebb a C-osztályos limuzinnál. Ez szinte sehol sem érezhető az autón. A második üléssorba az előre csúszó és billenő első fotelek segítségével könnyen be lehet jutni. 180 centiméteres vezető mögött is elég hely marad a hátul ülőknek.

Alaphelyzetben 310 literes a csomagtér. A kalaptartón látható kis műanyag korongok a zsinórt tekerik fel, ha kiakasztjuk a kalaptartót

Alaphelyzetben 310 literes a csomagtér. A kalaptartón látható kis műanyag korongok a zsinórt tekerik fel, ha kiakasztjuk a kalaptartót

Annak ellenére, hogy az autó tetővonala erősen lejt a hátsó üléssor felett, elegendő a fejtér az átlagnál magasabb utasok számára is. Térfogatával a megfelelő kategóriába sorolható az alaphelyzetben 310 literes csomagtartó, amelyet a hátsó ülések lehajtásával megnövelhetünk.

A C Sportcoupéhoz remekül illik a 2200-as dízelmotor. A legfejlettebb technológiát felhasználva (például közös nyomócsöves befecskendezés) a Mercedes-Benz mérnökei elérték, hogy a motor minden esetben fölényes erőtartalékkal rendelkezzen.

Ez számokban azt jelenti, hogy a motor 143 lóerős 4200-as főtengelyfordulatnál. Ennél is fontosabb, hogy 1800-as és 2600-as fordulatszám között végig a vezető rendelkezésére áll a motor 315 newtonméteres maximális forgatónyomatéka.

A motorháztető és sárvédő ívei masszív és  biztonságos benyomást keltenek

A motorháztető és sárvédő ívei masszív és biztonságos benyomást keltenek

Indulásnál a kézi váltósnál lassabban engedi rá a motor erejét a kuplungautomatika a nagyon látványos hátsó könnyűfém kerekekre, ezért szinte úgy tűnik, kettesben jobban gyorsul az autó.

A gyorsulási különbség csak egészen forszírozott autózásnál feltűnő az első két fokozat között. Normál esetben a vajpuhán kapcsolgató ötgangos automata miatt úgy siklik a kocsi, mintha egyetlen fokozata lenne.

A gyorsulást csak az egyre feljebb söprő sebességjelző mutatója jelzi. Ez annak köszönhető, hogy még nagy sebességnél is csekély az utasfülkébe bejutó zaj. Bármely autós teljesíteni tudja a gyár által megadott 10.5 másodperces 0-ról 100 km/órára való gyorsulást az 1505 kilogrammos autóval.

Sokat segít tolatáskor a vezetőnek a kis plexi ablak, a kipufogóvégek króm bevonatot kaptak

Sokat segít tolatáskor a vezetőnek a kis plexi ablak, a kipufogóvégek króm bevonatot kaptak

Bár a gyár 215 kilométer/órás értéket ad meg az automata váltós C 220 CDI Sportcoupé végsebességeként, a tesztautó ezt kereken 5 km/órával túlszárnyalta.

Ezek a menetteljesítmények nem teszik iszákossá a Mercedes motorját. A bő 1000 kilométeres tesztelésen az autó 8 litert fogyasztott átlagban. A táv nagy részét városban teljesítette az autó. Országúton hat liter alatti fogyasztás realizálható. Ezek az értékek kézi váltóval könnyedén lejjebb faraghatók.

A futómű sportautósan feszes, így megfelelő alapot képez a sebesebb autózáshoz. Ez abból is adódik, hogy a limuzinhoz képest két centivel alacsonyabban fekszik a Sportcoupé és a nyomtávja is szélesebb. Ezen tovább javított a tesztautó opciós kerékgarnitúrája.

A szivargyújtóba csatlakoztatható kompresszor segítségével hozható üzemképes állapotba a pótkerék

A szivargyújtóba csatlakoztatható kompresszor segítségével hozható üzemképes állapotba a pótkerék

A gyönyörű, 17 colos, hétküllős könnyűfém felniken 225/45-ös, alacsony oldalprofilú gumik feszültek. A C-osztály legkisebbje a hosszan kanyargó utakat kedveli.

A széles gumiknak is köszönhetően sportautókat megszégyenítően jó útfekvése van a Sportcoupének. Még kikapcsolt ESP-vel is csak nedves úton, hirtelen padlógázzal sikerült farolásra bírni a tesztautót. Enyhe ellenkormányozással és finom lábmunkával végig uralható maradt az autó.

A pazar futómű sportos autózásra csábítja a vezetőt. A közvetlen reakciójú kormánynak köszönhetően élvezet kanyarodni az autóval. Alapvetően semleges viselkedésű az autó és csak ritkán jelentkezik némi alulkormányozottság . Csekély a karosszériadőlés.

Az elsőrangú oldaltartású sportüléseknek köszönhetően igen gyors kanyarokban sem kell kapaszkodásra használni a volánt. A hátsó utasokat is kényezteti a Mercedes, például a hátulra is jutó hűtött levegővel. A belső klíma fokra beállítható és külön szabályozható a két oldalon.

A C Sportcoupé szépsége nemcsak ilyen batárok között érvényesül

A C Sportcoupé szépsége nemcsak ilyen batárok között érvényesül

Tárolórekeszekből is jutott elég az autóba. Az ajtókon található térképzsebek nem túl nagyok, de a kesztyűtartó és a könyöktámaszba épített üregek ezt bőven ellensúlyozzák. Okos megoldás az utas oldalán, a kardánalagúton elhelyezett rugós háló, amelybe sok mindent berakhatunk és rögzíthetünk. Pakolóhelyeket a hátsó ülések mellett is találunk.

Nagyon okos ötlet a Mercedes részéről, hogy az indexkart egyszer megbillentve nem egyet, hanem hármat villan az irányjelző. A mindössze 10,76 méter átmérőjű körön megforduló 220 CDI ezen figyelmességét sávváltáskor vagy kerékpáros kikerülésekor használhatjuk ki.

Felsorolni is nehéz, hány biztonsági berendezés segít a Mercedesben elkerülni egy balesetet, vagy ha már megtörtént a baj, csökkenteni az utasok sérülésveszélyét.

Hat légzsák védi a bent ülőket, két első-, két oldalsó-, és két függönylégzsák. A vezetőt biztonsági kormányoszlop is óvja, az utas légzsákja adaptív, két fokozatban nyílik ki. Amennyiben nem ül senki a bal első ülésen, vagy gyári gyerekülést rögzítünk ott, a légzsákokat automatikusan deaktiválja a vezérlés.

 

Az utasokra elöl-hátul állítható magasságú övek vigyáznak övfeszítővel és överő-határolóval. Hátul két hárompontos biztonsági öv van a négy személyre vizsgáztatott autóban, jóllehet három utasnak is kényelmes hely jutna.

Jelen vannak a hárombetűs védőeszközök, az ABS , az ESP és a BAS. Utóbbi a fékasszisztenst jelöli.

A tesztautó leadásáig mindannyian nagyon jó barátságba kerültünk a C 220 CDI Sportcoupéval. Egy Mercedes sosem tartozott az olcsó járművek közé. A vezess.hu-nál járt, számtalan kényelmi és látványextrával felszerelt dízel 12 284 125 forintba kerül. A 9.9 milliós alapárat nem érezzük irreálisan magasnak az autó kiváló minőségét, műszaki paramétereit, különleges megjelenését és főleg az általa nyújtott vezetési élményt figyelembe véve.

A vezess.hu tesztautóinak tisztaságáról a Műegyetem rakparton lévő autómosó gondoskodik.

Teszt: Mercedes-Benz C 220 CDI Sportcoupé 40