Teszt: Peugeot 607 - Álom luxuskivitelben

Legtöbbünknek álom marad, hogy 10-12 millió forintot költhessünk el gépkocsivásárláskor. Ám akik ezt megtehetik, azok 2000-óta nem csak az elithez tartozó német és svéd márkák autóira tehetik le voksukat. Komoly vetélytársként szerepelteti a felső középkategóriában a francia Peugeot autógyár 607-es jelzésű nagyautóját.

Gérard Walter vezette a tervezőcsoportot, amely papírra álmodta a nagy Peugeot letisztult vonalait, az autó formájának kialakításánál a Pininfarina tervezőstúdió is bábáskodott. A 607-es tökéletesen illik a 406-os Coupé, a 206-os és a 307-es modellek által meghatározott új Peugeot formavilágba. Elődmodelljével, a 605-tel egyetlen kapcsolatot véltünk felfedezni: az a típus is a tehetős réteget célozta meg.

A csomagtérajtót és a motorháztető-sárvédő egységet úgy alakították ki, hogy azok külső része a legmagasabb és kissé befelé süllyed. Enyhe sportosságot kölcsönöz a lendületes, letisztult vonalú autónak az első-hátsó lökhárítók alsó részén látható törés, amely még hangsúlyosabb a küszöbök esetében. Az exkluzivitást pedig az oldalüvegeket keretező, valamint a hűtőmaszkon megbújó krómdíszítés hívatott fokozni. Általában elnyeri az emberek tetszését az autó formavilága. Jól jelzi ezt, hogy a vezess.hu tesztautóinak tisztaságáért felelős autómosó
tulajdonosa a 607-esnél nézte meg először, belülről is olyan szép-e, mint kívül.

A formatervezők jól sikerült munkájának köszönhetően első látásra rejtve marad, hogy az autó majdnem öt méter hosszú. Egy kis fürkészés után feltűnnek a nagy túlnyúlások és amennyiben helyet foglalunk belül, kétség sem marad bennünk, ez az autó hatalmas.

Az öncélú nagyság azonban semmit nem érne tágas utastér nélkül. A csomagtartó űrtartalma 481 liter, ami a kategória átlagát képviseli. Azonban a csomagtér 1,1 métert is meghaladó hossza miatt a hátsó ülésekhez került tárgyakért igencsak nyújtózkodni kell. Ezen a problémán segít a csomagtérháló, amellyel rögzíthetjük az apróbb tárgyakat, megakadályozva azok előrecsúszását fékezéskor. A csomagtartó alatt teljes értékű pótkerék rejtőzik, ami igen figyelemreméltó, mert az általunk tesztelt 607-est 17 colos Féline könnyűfém keréktárcsákkal és 225/50/17 gumikkal szerelték fel.

A vezető munkahelye hatalmas, nagy távolságot jár be az elektromos motorokkal mozgatott, franciásan puhára párnázott, de jó oldaltartású ülés. Segíti az igen magas vezetők elhelyezkedését és fokozza a kényelmet a két irányban állítható szervokormány is. 5,5 centiméteres a különbség a kissé nagy kormány tengelyirányú állításának két végállása között. A láb és a fejtér is óriási elöl. Bár vállszélességben bőven jutna hely három utas számára is hátul, ám a „kardánalagút” jócskán csökkenti a középső utas kényelmét. A szélső hátsó ülésekben trónolók kényelme pazar, egyedül a hátrafelé erősen lejtő tetővonal csökkenti a fejteret, ami egészen magas utasoknak feltűnik.

Örömünket leltük az ajtóknál található kényelmesen párnázott, megfelelő magasságban elhelyezett könyöktámaszokban. Ellenben a hátsó középső az ülésből kihajtható könyöktámaszt túl rövidnek ítéltük, amennyiben az ott található tartókba behelyezzük az oda rendelt poharakat a kezek, alig férnek el. A hatalmas üvegfelületeknek köszönhetően jól átlátható az autó karosszériája. Tolatáskor azonban jól jön a tolatóradar segítsége.

A leginkább tetsző külső színhez négy hangulat közül választhat belsőt a vásárló. Gyémánt, ében, titán és elefántcsont: ezek a nevek határozzák meg az egyes belsőket. A vezess. hu egy világosszürke metál színű, elefántcsont belső hangulatú, igen jól felszerelt Peugeot 607-est tesztelt. Vajszínű Terre de Cassel elnevezésű bőr, fautánzatú dekoráció és a műszerfal óráinak csontszínű számlapja határozta meg az autó alaphangulatát. Az üléseket és az ajtók oldalsó részét bőr borította, a bőrborítással egyező színben pompáztak a műszerfal alsó részét és az oszlopokat borító műanyagok is, valamint a tetőkárpit és a szőnyegek is. Króm díszcsík választja el egymástól a vajszínű és fekete részeket, ugyanezzel a díszítéssel találkozhatunk a váltókulissza és a műszerfal órái körül is. A műanyagok puhák és jó minőségűek a 607-esben. Sajnos csak utánzatról van szó a fabetétek esetében, ami nem méltó az autó luxuskiviteléhez és az általa megcélzott réteghez.

Széria az esőérzékelős ablaktörlő, az automatikusan bekapcsolódó fényszóró, az elektromos hátsó roló, a CD-tár, a tempomat, a kétzónás, elektronikus vezérlésű klíma, a memóriás elektromos ülések (még a fejtámlákat is motor mozgatja). A fényre sötétedő belső tükör és a tolatóradar a fényűzés kellékei.

Amikor helyet foglaltunk a vezetőülésben, elsőre kissé megdöbbentünk a kormány mögött található négy kar, valamint a középkonzolon elhelyezett gombok mennyiségén. Rövid idő után megbarátkoztunk velük. A hagyományos index-lámpa, valamint az ablaktörlő karjai mellett hasonló megoldással vezérelhetjük a tempomatot és a hifiberendezést is. A középkonzol alsó részéről is az igen szépen muzsikáló audiorendszert vezérelhetjük. A felette elhelyezett gombokkal a légkondicionálót kezelhetjük és a közöttük elhelyezett kis képernyőn a változásokat, és a beállításokat figyelemmel is kísérhetjük.

Mind a négy kereket ellátták nyomásellenőrző egységekkel, amelyek figyelik és jelzik a vezetőnek a nyomáscsökkenést vagy defektet. Ahogy mondani szokták, minden jóban van valami rossz. Főleg hideg időben, amíg a kerekben lévő levegő nem éri el a megfelelő hőmérsékletet, ezáltal a kellő nyomást, defektet is jelezhet a készülék. Első alkalommal ez megállásra, majd a kerekek alapos átvizsgálására kényszerített, mivel az autó azt „állította”, hogy defekt van. Az utazást meg kellett szakítani, ennek ellenére hasznos extrának tartjuk a nyomásellenőrző rendszert, amellyel megelőzhető egy esetleges balesetet.

Természetesen a biztonság terén sem marad le a 607-es a kategória átlagától. Öt fejtámla van benne a hozzá tartozó öt hárompontos övvel, ABS, hat légzsák, amelyből a függönylégzsák a hátul ülőket is védi. Opcióként kérhető az ESP és a kipörgésgátló.

Nagyon jól átlátható műszerfallal vértezték fel a 607-eset, amelyben helyet kapott egy olajhőmérséklet ellenőrző óra is. Ez hasznos hideg motorral való induláskor, mivel tájékoztat arról, hogy mikortól kergethetjük maximális terheléssel a motort.

Minderre azért van szükség, mert az általunk tesztelt Peugeot 607-est egy 2,2 literes turbófeltöltős dízel erőforrás mozgatta. Mint köztudott az elégtelen olajkenés a turbófeltöltők halálát jelentheti. Ez az erőforrás a Peugeot dízelek újabb csúcstechnikájú generációjához tartozik. Common-rail közvetlen befecskendezés juttatja az égőtérbe az üzemanyagot. A Peugeot világelső aktív részecskeszűrő biztosítja, hogy ne kerülhessen korom a motorból a levegőbe, ami jócskán csökkenti az autó károsanyag-kibocsátását. A mögöttünk haladóknak fogalmuk sem lehet arról, hogy dízel az előttük haladó Peugeot, mert gázadáskor nem burkolózik fekete ködbe.

A négyhengeres erőforrás maximális 136 lóerős teljesítménye dízelekre jellemzően korán, 4000-es fordulaton jelentkezik. Ennél is fontosabb, hogy a maximális, 315 newtonméteres forgatónyomaték már 2000-es fordulatszámnál rendelkezésre áll. Kétezertől lökésszerűen érkezik meg a nyomaték. Felváltásnál azonban érdemes figyelmi a fordulatszámmérőt, mert ha 2000 alá esik vissza fordulatszám, akkor megtorpan az autó és eltart egy ideig, amíg újra felépül a turbónyomás. Magyarul turbólyukba váltottunk. Ha a megfelelő tartományban tartjuk a motort, akkor nagyon dinamikusan lehet autózni a HDi 607-es 1535 kilogrammos önsúlya ellenére. Ötfokozatú manuális váltó közvetítette a motor erejét a kerekekhez, amely könnyen kapcsolható, karja jól megvezetett, ám egy kissé hosszú utakon jár. Nem mértük, de az autó lendületét érezve elhittük a 11,5 másodperces időt, amíg a kilométeróra-mutató 0-ról 100-ra ért. Akár a 200-as határt is átléphetjük egy ötössel, ha tövig nyomjuk a gázt ötödikben.

Ennek ellenére sem válik iszákossá az autó. A kis fogyasztás valamint a Peugeot dízelére is jellemző kulturáltság az oka, hogy egyre többen választják ezt az erőforrást a drágább járművek esetében is. Normál használat mellett országúton és városban járva hét liter alatti fogyasztás realizálható száz kilométerenként. Még agresszív vezetés esetén sem lehet 10 liter fölé erőltetni a fogyasztást.

Kissé pattogósnak ítéltük a 607-es futóművét, amit a peres gumik csak fokoztak. Országúton jobban érzi magát az autó, ott kevésbé érződik a kemény csillapítás és a lágy rugózás miatt kialakuló futómű-érzékenység. Lakott területen kívül sima, lágy futás tapasztalható. Amennyiben valaki az autó karakteréhez jobban illő lágyabb rugózást részesíti előnyben, annak jobb választás a szériában szerelt ballonosabb gumi. Az autó egyenesfutása, ahogy az elvárható, nagyon jó. Igen direkten válaszol a kormány mozdulataira a 607 HDi. Az úthibákat csak kis mértékben érzékelhetjük a kormányon, az úttartás megbízható.

9 700 000 forintos alapárával a dízel nagyautók között igen kedvező összegért kínálják a 2179 köbcentis 607 HDi-t. A xenon fényszóróért 150 ezer forintot kell fizetni, a bőrkárpitozást pedig 400 ezerért vásárolhatjuk meg.


További képek

Teszt: Peugeot 607 – Álom luxuskivitelben 23