Az S80 és a svéd márka imázsa pozitív, nem kíséri a drága nagyautókat övező ellenszenv. Elismerik, de nem utálják ki belőle az embert, így nem vették el maradéktalan örömünket a tesztelés egy hete során.
Városban a nagy fordulókör ellenére nem érezni, hogy egy 482 centis és bő 1600 kilós autóval lavírozunk a forgalomban. A szervokormány igen könnyen tekerhető. Autópályára érve már kisebb rásegítő erőt kívántunk volna. Oldalszélben a túl könnyű kormánnyal nehéz pontosan tartani az egyenes irányt. 87 000 forint a sebességfüggő rásegítésű kormány felára, ha már kimaradt az alapfelszereltségből, érdemes megrendelni. A kispórolt sebességfüggő szervo ellenére a vezethetőség kimagaslóan jó.
Megszerettük a fa-bőr kombinációjú volánt. A karima első részén nagyon kellemes fogású faburkolat van, hátul bőrborítást alkalmaz a Volvo. A dízel S40 limuzinon, legelső tesztautónkon dicsért átgondoltság az S80-ra is jellemző volt. Ilyen apróság, vizes cipőtalppal sem csúszó pedál, a gombnyomásra behajtható külső tükör, a rakodózseb az első üléspárnák elején és a háttámlán, vagy a B-oszlopból kilépő meleg levegő a hátsó utasoknak. Tetszett az a Toyotákon is látott megoldás, hogy az elakadásjelző háromszög zsákját tépőzár rögzíti a csomagtér padlójához.
A csomagtér térfogata 460 liter, ami 50-60 literrel kisebb az ebben a méretosztályban megszokottnál. Az alapterület nagyon nagy, az autó kitakarításakor alig értem el a porszívóval az üléstámlát. Kevésbé jó viszont a magasság, ami rontja a kihasználhatóságot. A 453 kilós terhelhetőség megfelelő.
Az 1 140 000 forintos felárért beszerelt tévés navigációs rendszer hasznáról megoszlottak a vélemények. A jó minőségű térképpel külföldön jól használható navigációs rendszer 990 000 forintos árára 150 000 forint rakódik, ha valaki tévét szeretne nézni az autóban. Biztonsági okokból ez a szolgáltatás csak álló helyzetben vehető igénybe, elindulás után a képernyőn hangyafoci megy, de a hangok megmaradnak. A vétel minősége változó, erősen függ a helyszíntől. A kép élvezhető, várakozás közben gyakran bekapcsoltuk a televíziót. Az autóban tévézés a tesztelőnek merőben új élmény volt, kérdés, hogy az S80 tulajdonosok mennyi időt töltenek szigorúan álló helyzetben várakozva. Taxisoknak volna csemege ez az extra.
A Volvo öthengeres dízelmotorja remekbe sikerült gépezet. Az S80 üresen 1617 kilós súlya nevetséges teher a bivalyerős motornak. Minimális fordulatról húz, 1800-tól nagyon erőteljes. Sok turbódízellel ellentétben alapjáraton is könnyen megmozdítja az autót, lefulladni vele szinte lehetetlen. Hangja lebilincselő élmény, érdemes volna autórajongók számára CD-n árulni. A Vezess.hu-nál többen is meglepnénk vele egymást. Városban élvezhető a fenomenális hang, autópályán egyenletes tempónál eltűnik a motorzene.
Finoman jár a motor, kerregés, zakatolás -15 fokos hidegben indítva sem tör fel a motorháztető alól. Az S80 D5 volt a legelső dízel tesztautónk, amelynek motorja annyira jól vette a gázt és olyan könnyen felpörgött, hogy gázfröccsel lehetett vele visszakapcsolni. Házon belül a dízel 340 Nm-es nyomatékánál csak a 272 lóerős S80 T6 tud többet 380 newtonméterrel. Jól eltalált a kipörgésgátló működése, a megfelelő helyzetben és a szükségesnél nem erélyesebben veszi vissza a teljesítményt. Az elvárható magas szinten teljesítettek a fékek.
Kellemes fölényben autózhattunk a dízel S80-nal, lakott területen kívül és városban közlekedve is mindenki tiszteli a Volvo csúcsmodellt. A 6,5 literes gyári átlagfogyasztás már-már ördöngösséget sejtet. Egy próbánk során a Balatonra mentünk korcsolyázni. 145 kilométer/órás sebességre állított tempomattal (széria) 6,8 literes átlagfogyasztás jött ki. Ennél még szebb a legcsekélyebb takarékoskodás nélkül adódó 8,3 literes téli városi átlag. Nehéz lehet valakit egy ilyen dízel helyett a benzinesekre rábeszélni. Az importőr nyilvánvaló szándéka, hogy segítse a közös nyomócsöves dízelek értékesítését. Ez a kisebb S60 limuzinra is jellemző, a legnyilvánvalóbb mégis az S80 árlistákat böngészve. 10 990 000 forint az S80 D5 alapára. Az azonos blokkon alapuló, 170 lóerős S80 2.4 listaára 11 430 000 forint. A 2,4 literes szívó benzines ereje, takarékossága nem vetekedhet a tüneményes turbódízelével.
589 000 forint az automata váltó felára. Megvásárlása ízlés dolga, mert a kézi váltó jól áttételezett, pontosan kapcsolható. A váltókar fogása jó, a kezelőszervek finoman működnek. Az S80 semmivel nem stresszeli a vezetőt vagy az utasokat.
Abszolút problémamentesek a menettulajdonságok. Kanyarban visszafogottan alulkormányozott a Volvo felső középkategóriás autója, kitörni terhelésváltásra sem akar. A hátsó futómű zaja erősebb a kelleténél, a rugózási komfort a nagyautók között nem jobb az átlagosnál. Főleg a rövid, ütésszerű úthibákból jut el túl sok az utasokig. A rugózással szemben nagyszerű az ülések kényelme. A széria deréktámasszal hosszú távon sem fárad ki az ember. A tesztautó ízléses, kétféle bőrrel borított ülései az autó méretéhez igazodóan nagyok, oldaltartásuk megfelelő. Bármely testmagassággal különlegesen jó üléspozícióból vezethető az S80. Jó a zajkomfort, autópályán nem érezni a sebességet, a motorzaj elenyésző.
Hátul ülni ugyanolyan jó, mint elöl. Fényűző a térkínálat, 190 centis testmagassággal minden irányban igen bőséges a tartalék. A Volvo zászlóshajó kidolgozási minősége kitűnő.
Ebben az árkategóriában is jónak ítéltük a felszereltséget. Széria a sebességtartó automatika, a 16 colos könnyűfém kerék, az erősen szennyezett külső levegő esetén belső keringetésre kapcsoló automata légkondicionáló, a nyolchangszórós autórádió. A bal oldali bajuszkapcsoló végén található gyűrűvel könnyen kezelhető az alapáras fedélzeti számítógép. Felár nélkül jár a dízelhez a kiegészítő motorfűtés, ami erősen lerövidíti a motorra kimondottan káros, bemelegedés előtti időszakot. Automatikusan sötétedik a belső tükör. A csomagokban rendelhető extrák ára mérsékelt.
Hibátlan a biztonsági felszereltség. Természetes elem az ABS, az öt fejtámla és hárompontos öv, az elektronikus fékerő-elosztó, az oldal- és a függönylégzsák, a kipörgésgátló. Volvo sajátosság a WHIPS, az ostorcsapás-nyaksérülés elleni védelem, amelyre ráfutásos balesetnél van szükség. Ilyenkor a fajtámlák előremozdulva hamarabb felfogják a fejet. Hasonló védelmet a Saab is kínál, illetve a svéd gyár nyomán a General Motors más európai márkái. Az amerikai piac fontosságát jelzik az autó oldalán a praktikus helyzetjelzők. Felár nélküli extra a hátsó kartámaszból kialakítható gyermekülés. A tesztautóban megtalálható volt ez a felszerelés, használata egyszerű, egy mozdulattal kialakítható a kartámaszból.
Az S80 nem szerepelhetett a vezess.hu első kilenc hónapját összegző cikkben, így a ránk legnagyobb hatást tevő tesztautók között sem. Jóval az autó visszaadása előtt tudtuk, hogy a 2002-es kedvencek között megvan az első biztos befutó. Az S80-as Volvóban egyetlen kellemetlen meglepetés érheti a tulajdonost: ha elfelejti megrendelni a felár nélküli opcióként kínált utas oldali légzsákot.