A Lexus-szal, amerikai piacra szánt luxusmárkájával azt a taktikát követi a Toyota, hogy kiszemelik az adott szegmens legjobbnak tartott autóját és ahhoz igazítják modelljüket. Így a prémium középkategóriás Lexus IS 200 és IS 300 legfőbb ellenfele és egyben iránymutatója a BMW 3-as. A legnagyobb LS 430-as pedig nem más célt tűzött ki maga elé, mint a Mercedes S-osztály vevőinek meghódítását. Most az új, kilencedik generációs Corolla kifejlesztésekor is ehhez a módszerhez nyúltak.
Sokszor elhangzott a Toyota Corolla bemutatásakor, hogy az új típus az európai piac meghódítására született. Ezen a piacon a kompakt kategóriában évek óta a Volkswagen Golf a sláger, így a fő konkurens adott volt.
Időközben a mostanra már kiöregedőfélben lévő Golfhoz erős konkurensek csapódtak, kezdve a Ford Focusszal és az Opel Astrával, folytatva a legújabb kihívókkal, a Peugeot 307-essel és a Fiat Stilóval, melyekkel szintén fel kell vennie a versenyt az új Corollának.
Ez persze nem jelenti azt, hogy a Corolla elnémetesedett volna. Az angol és török gyártás valamint az európai tervezés ellenére ízig-vérig japán autó maradt. Mégis néhány a német autókon bevett megoldás vagy belső kialakítás köszön vissza az autón. Ilyen például a csillapítottan visszacsapódó kapaszkodó (a vezetőnek is jut egy), vagy a rugózás hangolása. Egy négyes Golf tulajdonos kollégánk szinte ráismert saját autójára.
Ami az új Corolla külső formáját illeti, csatlakozik a legújabb trendet követő modellekhez. Magassága így jócskán, majd’ 10 centivel nő túl az előző Corollán. Ennek köszönhetően a fejtér az első és hátsó üléssorban is kifejezetten tágas lehet, még a csapotthátú három- és ötajtós Corollákon is.
Az előző változaton sok kritika érte a hátsó sor lábhelyét, a mostani változaton ezen a téren is látványos a gyarapodás. A térkínálatot nagyban befolyásoló tengelytávolság 13,5 centivel nőtt. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a 180 centi magas sofőr kényelmesen elfér saját maga mögött, ha egy időben képes két helyen lenni.
A hátsó ülésen helyet foglalóknak nem áll rendelkezésére zseb az ajtókban, csak az első ülések háttámláján lévő kenguruzsebbe rámolhatnak. Hamutartó van és a középre szerelt belső világítás fénye hátra is eljut. Három hárompontos öv és fejtámla jár a hátul utazóknak. Használaton kívül a középső fejtámla az üléstámlába lapul.
Szemre a katalógusban jelzett 289 liternél nagyobbnak látszik a csomagtartó. A kutya ott lehet elásva, hogy a Toyotánál esetleg nem a német VDA-szabvány szerinti adatot adták meg. A szépen burkolt, kivilágított csomagtér padlója alatt teljes értékű pótkerék rejtőzik, könnyen hozzáférhető helyen. A közepesnél kisebb csomagtér a hátsó üléstámla és ülőlap 2/3-1/3 arányú előrehajtásával bővíthető.
Az első utasok kényelme kitűnő, a vezetőülés magassága az alapváltozatban is állítható. A háttámla dőlésszöge, az ülésmagasság-állításhoz hasonlóan, racsnis nyomogatással változtatható. Ez megszokást igényel ugyan, de praktikus. A kormány magassága csak fel-le állítható, ez kissé nehezíti a kényelmes elhelyezkedést.
A vezető és első utasa között található két nagyméretű pohártartó, mögöttük kemény fedelű könyöklő, alatta pedig rekesz. A műszerpult felső része habosított műanyaggal ízlésesen burkolt, az alatta levő rész azonban a könyöklőhöz hasonlóan kemény. A vezető előtti műszeregység hasonló a korábbi Corollán alkalmazotthoz, megvilágítása azonban szebb, mivel a mutatók is világítanak, nem csak a kerek műszer hátlapja.
A belső térben használt anyagok minősége nagyon jó. Nincsenek formatervezői bravúrokkal kialakított formák, az autóból mégis sugárzik a kategória legjobbjaival mérhető minőség. A középkonzol felső részébe került a gyári rádiósmagnó, így közel van a kormányhoz. A jó formájú hifi szépen is szólt a négy hangszórón keresztül. A rádió alatti szellőzőberendezés kezelőszervei kissé maradi kialakításúak, de könnyedén kezelhetők. A kapcsolókat élvezet forgatni, mivel finoman gumírozottak. Gumibetétet kaptak a térképzsebek is, a középkonzol kis zsebét pedig puha szövet borítja.
Nemcsak külső és belső méreteiben, de súlyában is jócskán gyarapodott a kilencedik Corolla. A tesztelt 1,4-es Terra forgalmijában 1135 kiló szerepelt, amit meg is érzett a finom járású 97 lóerős motor. Az 1,4-es benzinmotort egy az egyben emelték át a korábbi Corollából.
Az alsó fordulatszámtartományban kissé halovány a teljesítmény, lassan ér 3500 1/perc fölé a fordulatszám. Innen azonban már elemében van a kis lökettérfogatú motor és bőszen viszi a nagy kasztnit. Érdemes akár 6000-ig is forgatni, mivel erejéből még ilyenkor sem veszít és itt feljebb kapcsolva annyira esik csak vissza a fordulat, hogy a következő fokozatban is nagyon harap.
Erre a vezetési taktikára sarkall a váltó is, mivel a fokozatok rövid elosztásúak. 130-nál ötödikben 3900-at pörög a motor. Százra 12,0 másodperc alatt gyorsul az 1,4-es ötajtós Corolla, végsebessége 185 km/h.
Nagyon jól kapcsolható a váltó, a kar kissé magasan és elöl található. Rövid utakon mozog, kiválóan kézre esik. A váltógomb soványka, akárcsak a háromküllős kormánykerék karimája, vagy a kézifékkar.
A pörgetős vezetési stílus hatása jelentkezik a benzinkútnál. Télen városban 9,5, országúton 7,5 liter/100 kilométeres fogyasztás mérhető. Ez több a gyár által ígért 6,7 literes kombinált fogyasztásnál.
Az elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros hátsó felfüggesztés kényelmes rugózásra hangolt, hirtelen kormánymozdulatokra hajlamos bebilleni a karosszéria. Az úthibák nem okoznak gondot a futóműnek, a legramatyabb útból is frissen épült M7-est varázsol. Eltúlzott sebességű kanyarban kifele tolja az orrát az autó, gázelvételre visszatalál a kijelölt ívre.
Nagy sebességnél felerősödik a szélzaj és a futómű felől is érkeznek bántó zajok. Ezért azonban részben a téli gumik vállalják a felelőséget.
A Corolla fejlesztésekor fontos tényező volt az olcsó üzemeltetés is. Töréskor jóval olcsóbb az autó javíthatósága, amit néhány nyugat-európai országban kedvezőbb díjbesorolással honorálnak. A magyar biztosító társaságok egyelőre nem nyújtanak ilyen kedvezményt, csak a tulajdonost vigasztalhatja, hogy autója kevésbé sérül balesetnél.
Mind a benzines, mind a dízel Corollákat 30 ezer kilométerenként kell szervizbe vinni. Olajcsere 15 ezer kilométerenként esedékes.
Az 1,4-es Terra felszereltségű ötajtós Corolla 3 746 000 forint. Az eggyel alacsonyabb felszereltségű Corolla szűk 300 ezer forinttal olcsóbb, de az nélkülöz néhány kényelmi extrát. A Terra tartalmazza a két első légzsákot, az elektronikus fékerőelosztóval kombinált blokkolásgátlót, viszont nélkülözi a fékasszisztenst. Széria a szervokormány, a két elektromos ablakemelő, az elektromos tükörállítás, a szervokormány, a központi zár és az oldalanként kapcsolható térképolvasó lámpa.
További képek