Teszt: Toyota Corolla Sedan 1.6 Terra - Megérte várni Toyota Corolla Sedan 1.6 Terra
A januárban bevezetett ferdehátú, kombi és egyterű Toyota Corollánál negyed évvel később került piacra a lmuzin. A modellelőd esetében a lépcsőshátúakat nagyon kedvelő magyar autópiacon a limuzinból fogyott a legtöbb.

A motor dinamikus, nagyon jól veszi a fordulatot, pörgős, egyenletesen húz, de azért nagy fordulaton még rátesz egy lapáttal. Leszabályozás 6600-nál, harmadikban 136 km/óra.

A váltó pontos, rövid úton kapcsolható. Nem olyan jó, mint a Yaris TS-ben és a Camryben, de azért élvezetes. Az áttételezés a magas fordulatszámokat élvező motorhoz illően rövid. 130-nál kb. 3850 a fordulatszám.

Ennél a tempónál a motorhang túl erős. Hosszabb, 140-150-es tempóval megtett autópályás utazásnál bántó a zaj. Sok előzéssel tarkított országúti szakaszokon viszont tetszett a motorzaj, hiszen a sebességérzetben a markáns hangnak is nagy szerepe van.

A szélzaj csekély, 150 fölött is elhanyagolható a szélzúgás a limuzinban, melynek 0,29 az alaktényezője. Átlagos termetű utasoknak elég hosszú az ülőlap, magasabbaknak kicsit rövid a comb alátámasztása. Az ülés kialakítása kényelmes, nem túl kemény, de nem is túl puha.

Az üléshelyzet a volán mögött eredendően jó, de messze nem tökéletes. Magasabbak szívesen lejjebb engednék a karos megoldással könnyen mozgatható ülést. Ennél nagyobb gond, hogy a kormány nem állítható tengelyirányban, ezenkívül magasságában is csak szerény úton mozog.

Tolatásnál kedvezőtlen a vastag C-oszlop és a mai autók nehezen megszokható rossz áttekinthetősége hátra.

Az utastérben igen jó a térkínálat. Hátul a lábtér kényelmesen nagy, a fejtér 175-180 centiméteres magasságig elég. Elöl szálfatermetűek is jól elférnek. A csomagtartó 437 literes, ami elmarad a lépcsőshátúak átlagától, de a tér jól kihasználható.

Kényelmesre hangolták a futóművet, a Corolla limuzin csendesen dolgozó kerékfelfüggesztése ügyesen távol tartja az úthibákat az utasoktól. Sűrű keresztirányú úthibákon is jobban teljesít az átlagnál az első McPherson és a hátsó csatolt lengőkaros futómű.

Gyors kanyarokon erős oldaldőléssel és biztonságos úttartással jut túl a Corolla Sedan. Rossz minőségű országúton élesebb fordulókon keresztülcikázva az autó nem pattogott el az ívről, ami alapeleme a biztonságos útfekvésnek.

A szervokormány erős rásegítéssel teszi könnyűvé a vezetést. A csekély erővel működő kormánnyal pontosan irányítható a kocsi, a kezelhetőség igen jó. A Corolla fordulékonyságával is elégedettek voltunk.

Városban 9,4 liter volt a fogyasztás, ami nem magasabb, mint a korábban tesztelt ezernégyesé. Lakott területen kívülre érve az autó nyújtotta dinamikát maximálisan kihasználva, egy személlyel 7,7 litert fogyasztott az autó, kevés padlógázzal reális az 5,9 literes gyári adat.

Vezetni nemcsak a ritka igényes technikájú motor és a pontos kormányzás miatt jó a Corollát. Minden kezelőszerv, a pedáloktól a ritkán használt kapcsolókig ugyanazt a magas színvonalat nyújtja. Minden jól használható, leheletfinoman jár, pontosan működik.

A japánok sokáig „csak” megbízható technikát kínáltak, gyakran a műszaki értékekhez képest igénytelen körítéssel. A kilencedik generációs Corollával nagyot lépett előre a Toyota. Igényesek a műanyagok, kárpitozott a három tetőoszlop, csillapítottan csukódnak a kapaszkodók. A látható és tapintható minőségen teleszkópos motorház-kitámasztóval lehetett volna még tovább javítani. A Camryben kifogásolt elektromos ablakemelők ebben a típusban mindkét első ablaknál egy gombnyomásra teljesen le, illetve felhúzzák az üveget. A legmegbízhatóbb autók közé tartozó Corollában ráadásul abban is biztos lehet a tulajdonos, hogy az autó minősége nem merül ki a „showroom quality” eszközeiben és a kezdeti benyomás nem foszlik semmivé az első 50 000 kilométer megtétele után.

A Corolla Sedan 1.6 Terra ára 4 110 000 forint. Érdekes, hogy néhány fontos és kevésbé fontos extra (oldal légzsák, fűtött tükör, fényezett díszcsík) az azonos kivitelű 1,4-es Corollában nem széria A szériafelszereltség gazdag, alapáron jár a blokkolásgátló, a két első és két oldalsó légzsák, a központizár, az első elektromos ablakemelő is. Kár, hogy a légkondicionáló feláras. Ára 270 ezer forint.

A motor 13 lóerővel erősebb a 260 ezer forinttal kevesebbe kerülő 1,4 literesnél. A menetteljesítmények ennek megfelelően nem javulnak ugrásszerűen az alapmodellhez képest. Városban nagyon hasonlóan mozog a két változat, országúton és autópályán nagyobb a különbség az erősebb Corolla javára.

Aki az átlagosnál jobb menetteljesítményre vágyik, vagy hosszú utakat tesz meg autójával, ne sajnálja a magasabb biztosítási teherrel növelt többletkiadást az ezerhatos Corolláért. Mások inkább költsék oldallégzsákra vagy más hasznos extrára a két benzines közötti árkülönbségét. A rendkívül kulturált, minden elemében kifinomultan működő autó a kisebbik motorral is kiemelkedik kategóriájából.

Teszt: Toyota Corolla Sedan 1.6 Terra – Megérte várni 27