Teszt: Renault Laguna Privilege IDE - Mit tud a csúcstechnika? Renault Laguna Privilege IDE
A motor bárminemű megtorpanás nélkül, teljesen egyenletesen húz. A nyomatékleadás kiegyensúlyozott, a leggyakrabban használt középső fordulatszám-tartományban jó a vonóerő. 2000 és 5600 között a maximális nyomaték 85 százaléka kihasználható. A legnagyobb nyomaték 200 Nm 4100-nál, ami a legmagasabbak közé tartozik a kétezres benzinesek között. Szintén jó a 70 lóerős literteljesítmény.

A menetteljesítmények a kétliteres benzinesek között átlagosak, nem kifejezetten dinamikus a Laguna IDE. A tesztautó váltója jóval elmaradt a korábban vezetett Lagunák pontos, kis erővel kapcsolható, szorosan megvezetett váltójától. Gyors váltások ellen könnyen azonosítható zajokkal berzenkedett és akadozva vette be a fokozatokat. A váltó erénye csak a jó áttételezés volt.

A gyári ismertető szerint a Laguna IDE motorja részterhelésen sem üzemel szegény keverékkel, és annyira csekély a károsanyag-kibocsátása, hogy megfelel a 2005-től érvényes Euro 4 kipufogógáz szabványnak.

A közvetlen benzinbefecskendezéses motorok szívócső-befecskendezéses társaiknál alacsonyabb fogyasztást ígérnek. Városban 11,9 litert fogyasztott, ami egy kétliteres limuzintól egyáltalán nem túlzás, de nem is kevesebb, mint a konkurenseké. Országúton viszont maradéktalanul igazolta a közvetlen befecskendezés fogyasztáscsökkentő hatását a gyönyörű bordóban pompázó Laguna.

Visszafogott tempóval 6,3 liter elég 100 kilométerre. Egy ekkora utasterű és ennyire kényelmes középkategóriás autótól ez nagyon jó. Ami viszont nem csak jó, hanem szenzációs, az az állandó gyorsítással-lassítással megtett országúti szakaszon mért 7,7 liter. Itt nemcsak a nagy sebesség, hanem a sok előzés miatt a gyakori gyorsítások is feltornászhatták volna a fogyasztást, mi kilenc literrel már elégedettek lettünk volna.

Lakott területen kívül tehát maximálisan érvényesült a közvetlen benzinbefecskendezés fogyasztáscsökkentő hatása. A Laguna nevében szereplő IDE kifejezés a francia Injection Directe Essence rövidítése és szó szerint közvetlen benzinbefecskendezést jelent.

Ezt a technikát az európai autógyárak közül hosszú idő után a Renault alkalmazta újra szériaautóban, a Mégane Coupé IDE motorjánál. Az európai úttörő részben a Mercedes-Benz volt a szárnyasajtós 300 SL-lel az ötvenes években, még korábban pedig a német Goliath alkalmazta a GP 750 Sportban.

Az IDE motorokban a benzint nem a szívócsőbe fecskendezik be, hanem közvetlenül az égéstérbe. Ezzel növelhető a sűrítési viszony, ami jót tesz a gazdaságosságnak, a jelentős kipufogógáz-visszavezetésnek köszönhetően pedig csökken a környezetszennyezés. A magyar piacon két európai autó kapható direktbefecskendezéses benzinmotorral, a Laguna mellett az Alfa 156 JTS. A japán gyárak közül a Mitsubishi és a Toyota kínál hazánkban közvetlen benzinbefecskendezéses modelleket.

A Laguna a „legfranciább” autók közé tartozik, ennek megfelelően kifogástalan benn az utasok kényelme. Jók az ülések, családi autóktól szokatlanul mélyre engedhető a vezetőülés. Sok sportos kocsiban jóval magasabban trónol a vezető, még akkor is, ha szíve szerint lejjebb engedné az ülést. A motor nem zajos, az alacsony zajszint miatt hosszú távon sem fárasztó az utazás.

Átlagos agilitással veszi a kanyarokat a Laguna. Jók a menettulajdonságok, az autó nem nehezíti meg a tulajdonos életét terhelésváltási reakcióval. A kormányzás pontossága megfelelő, a fékek adagolhatóságát kezdetben megnehezíti az erős fékszervo, de erre hamar át lehet állni. Igen jónak találtuk a négytárcsás rendszer lassítóképességét.

A középkategória átlagát hozza a belső térben felhasznált anyagok minősége, tehát semmi nem kirívóan olcsó, de nem is feltűnően igényes. A kidolgozási minőséggel nincs baj, a tesztautó rossz úton sem mutatott zavaró zörgéseket.

A kényelem része, hogy nem kell szorongani a belső térben, mivel mindenhol tágas a hely. Hátul magasabb utasoknak kevés a fejtér, a lábtér viszont elég nagy ahhoz, hogy két jól megtermett ember is elférjen egymás mögött.

A csomagtartó csak 430 literes, ami nem túl sok. A családi Renault-k az R16-tól az R21-en át egészen a Laguna II-ig nagy ötödik ajtóval könnyítik meg a tér kihasználását.

A kereken 6 500 000 millió forintos alapárért minőségi motortechnikát és nagyon gazdag felszereltséget kapunk cserébe egy kényelmes autóban, egy éves általános és 12 év átrozsdásodás elleni garanciával.

Párját ritkítóan bőséges a biztonsági alapfelszereltség, így széria a hat légzsák, a fékasszisztens, a blokkolásgátló, gumik légnyomását ellenőrző rendszer, a menetstabilizáló elektronika. A látványnak sokat használ az alapáras 16 colos könnyűfém kerék. Széria a 4×30 wattos, CD-lejátszós autórádió, a központi zár, az elektromos ablakemelő mind a négy ablaknál, az automatikus klímaberendezés, a beeső fényre elsötétedő belső tükör. Az autógyárak takarékoskodását látva említésre méltónak tartjuk a mind a négy ablaknál egy gombnyomásra teljesen kinyíló illetve becsukódó ablakokat.

Privilège kivitelben nem kérnek felárat a Renault kártya automatikus ajtónyitó funkciójáért. Ezt főleg akkor értékeltük nagyra, amikor fülünkön is csomag lógott és nem kellett mindent a földre kipakolni, előtúrni a kulcsot zsebünkből, majd összenyalábolni a szatyrokat és bepakolni, hanem érkezésünkre kinyíltak az ajtók.

Ez olyan, mintha az autó szeretettel köszöntené gazdáját. Nem csoda, hogy bár a dCi dízelmotorokkal jobb választásnak tűnik a Laguna, a benzinest is megszerettük.

Teszt: Renault Laguna Privilege IDE – Mit tud a csúcstechnika? 33