Az 54 lóerős 1,2-es benzinmotorral korábban már kipróbálhattuk a műszaki tartalmában a Skoda Fabiával szinte teljesen azonos Volkswagen Polót, így egyáltalán nem meglepő, hogy Skodában új motornak számító 1,2 literes erőforrás megfelelő erővel viszik az autót. A kategóriájában nagy utastérrel büszkélkedő kisautóval hárman utaztunk a próba alkalmával.
Katalógusadatok szerint az autó végsebessége 151 km/óra, ám ezt még három személlyel is könnyedén túlteljesítette a Fabia. A motor főként a középső fordulatszám-tartományban muzsikál jól, 4000-es fordulat fölött már kezd hanyatlani a gyorsulási kedv. A háromhengeres motorokra jellemző brummogás csak kis sebességnél és nagyobb gáznál hallható, 140-150 km/órás tempónál a motorzaj és a szélzaj is minimális.
Az 1,2-es motor már teljesíti az EU4-es normát, vegyes fogyasztása pedig 5,9 liter 100 kilométeren. Eco kivitelben a Fabia 1,2 alapára 1 999 000 forint. A jobban felszerelt Classic 2 299 000, az egyedi kivitelű Fashion pedig 2 399 000 forintba kerül.
A Skoda zászlóshajója, a Superb az új modellévtől az 1,9 literes, 101 lóerős PD TDI dízelmotorral is választható a korábbi 1,9-es 131 lóerős és 2,5-ös 155 lóerős mellett. A 101 lóerős dízelmotorral az Audi A6-osnál is hosszabb Skoda nem tűnik alulmotorizáltnak. A százas sprint 13,2 másodpercet vesz igénybe, a végsebesség 189 km/óra. Az autóban az igazi adu ász a 6 265 000 forintos alapár, mivel így közel 1 millióval olcsóbb, mint a 131 lóerős dízel.
A Classic kivitelű autó felszereltsége is igen gazdag, alapáron jár a légkondicionáló, a blokkolásgátló és a négy légzsák. Az autó vegyes fogyasztása csak 0,2 literrel kevesebb, mint az erősebb dízelé (5,5 liter az 5,7-tel szemben), ám városban már 0,6 liter a különbség papíron (7,1 és 7,7 liter/100 km).
A „kisdízellel” a Superbet országúton, autópályán és városban is kipróbáltuk. Autópályán óra szerint könnyedén tartotta a 200 km/órás sebességet az autó. Álló helyzetből kigyorsításkor nem érezni gyengének a 101 lóerős motort, ám amikor jobban visszaesik a sebesség, már csak visszaváltás árán lehet nagyobb gyorsításra sarkallni. A 250 Nm-es maximális nyomaték 1900-as fordulatnál hívható le. Ha figyeljük a fordulatszámmérőt és nem engedjük 2000 alá esni, akkor sosem lesz gond.
Sokak számára mégsem a kétmillió alatt kapható Fabia vagy az 5,5 litert fogyasztó Superb a szenzáció, hanem a 180 lóerős Octavia RS, mely ezentúl kombi karosszériával is elérhető. A széria Octaviához képest 19 milliméterrel lejjebb ültetett sportmodell kívülről alig különbözik a bázist nyújtó családi autótól. Egyedi a könnyűfém felni, a féknyergeket zöldre festették, a csomagtérajtóra szereltek egy jelképes szárnyat, a kipufogóvég pedig feltűnő és ovális.
A lemezruha alatt azonban már erőteljes az eltérés: a motortérben a Győrben készülő 1,8 literes, 180 lóerős egység dübörög, a futóművet pedig alaposan felkészítették az erő fogadására. Az átalakítás annyira sikeres, hogy érzésünk szerint akár jóval több lóerő sem okozna gondot az autónak.
A Octavia RS Combit nem csak hosszú egyenes autópályán és zegzugos városi utakon próbálhattuk ki, hanem egy reptéren is, ahol külön feladatokat eszeltek ki a Skoda emberei. Először az autó 231 km/órás végsebességét és lassulását „teszteltük”, majd következtek a bója kerülgetős játékok.
A rövid kanyar vizes úton bójákkal körberakva általában ismerős feladat, de most nem a szokványos 50-60, hanem 85-90 km/órás sebességgel fordultunk. Az RS Octaviát be- és kikapcsolt menetstabilizáló elektronikával is vezettük, és mindannyiszor kedvező képet mutatott az autó. Bekapcsolt ESP-vel kevésbé lehetett érezni alulkormányozott viselkedést.
A következő feladatban szokványos jávorszarvas tesztet kellett abszolválni, de a szokásosnál 50 százalékkal nagyobb sebességgel, kb. 85-90 km/órával. A feladat szerint át kell haladni az első bójasor közt, majd egy sávváltás balra és vissza jobbra. Itt is először ESP-vel majd anélkül vezettük az autót. Bekapcsolt elektronikával végig jóindulatú maradt az Octavia, kikapcsolt ESP-vel viszont a második kanyarban már hajlamos volt kitörni a fara.
A kombi karosszéria miatt sem csorbul az RS értelme, továbbra is egy jóindulatú, vehemensen gyorsuló, brutálisan lassuló, és kényelmesen vezethető túraautó maradt. A Combi előnye, hogy a lassabban múló hétköznapokon vagy egy nagyobb kiránduláskor jobban használható a praktikusan bővíthető csomagtartó. Az RS Combi Magyarországon is megrendelhető, 6 966 000 forintért.